Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Manuální nebo Automatická převodovka a diferenciál. Informace okolo nich jsou společné napříč jednotlivými modely.
Odpovědět
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22542
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od spm »

Stejně se ten nefunkční brzdnej posilovač nedá nohou přetlačit... :-)
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

Ale dá :)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22542
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od spm »

Outbacka jsem asi ještě nezkoušel... ale u obou škodovek (jedno z toho Felicie 96) mi přišlo, že dřív přerazim opěradlo sedačky, jak jsem o něj byl zapřenej, než ten pitomej pedál sešlápnu alespoň o půl centimetru :-D Jediný, kde se mi to jakžtakž povedlo, bylo to Suzuki, ale nedivil bych se tomu, kdyby to bylo tim, že to připojení na podtlak někde trochu uchází a ufouknu to tím :-D
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20532
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od námořník »

hamoun píše:uz kdysi mi opravar automatu (BMW 525ix i X5 4.4i mely automat (oba nejaky docela slusny (klasicky stary) automat ZF) (a obe auta trvale 4x4 a ten prvni i elektrohydraulicka uzavera zadniho diferencialu )) rikal, ze tim pripadnym vyrazovanim pri stani z D na N to zmrvim (za jizdy to nedoporucoval vubec), ze prevodovce udelam mnohem lip, kdyz mam D a stojim na brzde ... rikal, ze se to mrvi, i kdyz nekdo v mirnem kopci stoji na D a ze mu to stoji (ono to porad tlaci dopredu)
a rikal i ze je rozdil, jestli stojim na brzde nebo …
S hydroměničem se neplachtí stejně jako mu nevadí stát na D na brzdě. S 2 spojkovým automatem se plachtí a je lepší když stojíš vyřadit na N stejně jako u manuálu.
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20532
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od námořník »

HonzaCZ píše:Tohle nemám moc zmapovaný, jestli to funguje třeba jenom při nějakym režimu nastavenym v autě (SPORT nebo tak něco), nebo při ostřejším režimu jízdy...? Ani nevím, jestli to je nějak indikovaný - možná na tom displeji, jak je vidět kola a pohon?

Ono bys to nijak poznat neměl, jestli to je dobře udělaný.
U Levorga to nikde neukazuje a funguje to jako Haldex. Ten displej s kolama ukazuje jenom když sepne abs nebo esp
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

námořník píše: S hydroměničem se neplachtí stejně jako mu nevadí stát na D na brzdě. S 2 spojkovým automatem se plachtí a je lepší když stojíš vyřadit na N stejně jako u manuálu.
Řekl bych, že u dvouspojky dost silně zavisí, jestli je tam suchá nebo mokrá spojka, resp. spojky.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

námořník píše: U Levorga to nikde neukazuje a funguje to jako Haldex. Ten displej s kolama ukazuje jenom když sepne abs nebo esp
Ale bavili jsme se o Active Torque Vectoring, ne o přenosu momentu dozadu.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20532
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od námořník »

HonzaCZ píše:Ale bavili jsme se o Active Torque Vectoring, ne o přenosu momentu dozadu.
Jasně, myslel jsem suchou spojku. A podle mě tam nic jiného nez Haldex není tak to jde přes něj. Tím jak je to elektronicky řízený.
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

námořník píše: Jasně, myslel jsem suchou spojku. A podle mě tam nic jiného nez Haldex není tak to jde přes něj. Tím jak je to elektronicky řízený.
Haldex tam samozřejmě není. Haldex je obchodní označení nějaký konkrétní technologie. Je tam vlastní řešení Subaru s vícelamelovou spojkou v olejové lázni (součástí převodovky) a řízené elektronicky, ovládané hydraulicky. Bohužel u většiny automatů, včetně CVT, tam není mezinápravový diff a zadek se připojuje plynule přes tu spojku. Mají to tak minimálně od roku 95, možné déle. Samozřejmě kromě výjimek s VTD.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
alman
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 336
Registrován: stř bře 09, 2011 8:51 pm
Jméno a příjmení: Ales Novák
Bydliště: u Kladna

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od alman »

Jak to vlastně funguje, že tady ta spojka je skoro pořád v prokluzu (v návodu nebo kde píšou, že i za normálních podmínek jde tak 5% točívého momentu na zadní nápravu) a nevadí to?
Subaru Outback 2.5i MY16
spotreby.cz
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20532
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od námořník »

HonzaCZ píše:Haldex tam samozřejmě není. Haldex je obchodní označení nějaký konkrétní technologie. Je tam vlastní řešení Subaru s vícelamelovou spojkou v olejové lázni (součástí převodovky) a řízené elektronicky, ovládané hydraulicky. Bohužel u většiny automatů, včetně CVT, tam není mezinápravový diff a zadek se připojuje plynule přes tu spojku. Mají to tak minimálně od roku 95, možné déle. Samozřejmě kromě výjimek s VTD.
Takže Haldex (a je mi jasný že v octavce vypadá jinak než v Levorgu) tam je a od 4 té generace dokáže přenášet moment na každý kolo zvlášť a díky tomu je možný Active Torque Vectoring.
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

alman: Prostě je tak zkonstruovaná. Tím, že to běží v oleji, tak to prostě trochu klouzat může. Ale ono to klouže jen v zatáčkách a ještě jenom trochu. Protože rozdíl rychlosti přední a zadní nápravy není nijak závratnej. Když je největší, tedy v plném rejdu, tak zase jedeš dost pomalu. Čím rychleji jedeš, tím míň zatáčíš, takže ten maximální rozdíl je dost malej.

Samozřejmě TCU neustále sleduje rozdíl otáček náprav a rejd a všechno možný, aby to nastavilo adekvátní "svornost", aby to nešlo "natvrdo". Natvrdo to pak spojuje třeba někde při zapadnutí nebo, když se rozjíždíš na kluzkym.

Obecně je tento systém nevýhodný hlavně na silnici, při ostřejší jízdě, protože v zatáčkách nemůže plně využít přenos momentu na zadní nápravu, tak, jako v případě diferáku. Prostě si nemůže dovolit to natvrdo spojit, když to krosíš rychle ostrou zatáčkou. Paradoxně tenhle systém má míň nevýhod mimo silnici, než na silnici.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

námořník píše: Takže Haldex (a je mi jasný že v octavce vypadá jinak než v Levorgu) tam je a od 4 té generace dokáže přenášet moment na každý kolo zvlášť a díky tomu je možný Active Torque Vectoring.
No nemáš pravdu.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20532
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od námořník »

HonzaCZ píše:No nemáš pravdu.
Nepřu se. A za každou cenu ji ani mít nemusím. Důležitý je že to funguje tak dobře jak říkají :-)
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

námořník píše: Nepřu se. A za každou cenu ji ani mít nemusím. Důležitý je že to funguje tak dobře jak říkají
To já taky ne, ale prostě tady Haldex není. Ani konkrétní výrobek, ani stejný princip. A torque vectoring u Subaru je řešený brzdami a funguje na všechna 4 kola. Pohon do toho nijak přímo mechanicky nezasahuje.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Odpovědět

Zpět na „Převodovka, Diferenciál“