Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Manuální nebo Automatická převodovka a diferenciál. Informace okolo nich jsou společné napříč jednotlivými modely.
Odpovědět
mari75
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3420
Registrován: pon říj 31, 2016 10:47 am

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od mari75 »

Vidím,že se debata o používání AT rozrostla do větších rozměrů a je jen dobře,že se zde k tomu tématu vyjadřují i majitelé novějších modelů značky ,,,,| (*_^) |,,,, ;-D
Subaru Forester 2,0XT 03 Red dragon
Alfa Romeo 156 SW 1,9 Jtd 02 85 kw chip by Sarkan
ex AR 156 SW 1,9 Jtd 01 81 kw chip by Sarkan
ex AR 146 1,4 TS
ex Saab 9-3 2,0i kupé
ex Seat Toledo 1,9 Tdi 98
ex VW Vento 1,8i
ex Škoda 130
Uživatelský avatar
nun
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 202
Registrován: ned dub 30, 2017 11:12 am
Jméno a příjmení: Miloš Kowol
Bydliště: Třinec

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od nun »

Taky se teď učím jezdit s AT,
a po třech dnech když jsem přesedl zpátky do manuálu jsem zjistil,
že najednou nevím že manuál má i spojku :-D
Subaru Outback 2,5i LPG AT 2005 Obrázek
Mazda Mx-5 NC 1,8 2006
Citroen Berlingo 1,4i 2001
EX - OctaviaII 1,6TDI FabiaII 1,6TDI FabiaII 1,6 16V FabiaI 1,9TDI SEATCordoba 1,9SDI Lada2101 Oltcit Škoda100 Škoda1203 Tatran125 ČZ175Sport
KarlosOB
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 321
Registrován: ned úno 28, 2016 10:10 am
Jméno a příjmení: Karel
Bydliště: Bílovice n. Sv.

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od KarlosOB »

Tak stím problém nemám, když sednu do ženiného auta, prostě řadím, v outbacku prostě ne ... člověk si zvykne
Subaru WRX STI 2017
Subaru Outback 2,5 CVT 2014
alman
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 336
Registrován: stř bře 09, 2011 8:51 pm
Jméno a příjmení: Ales Novák
Bydliště: u Kladna

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od alman »

Pěkný článek. Ještě jednu věc dělám, ale nevím jestli je to nutné a sice mezi řazením R - D a D - R nešlapu na plyn, dokud se auto samo nezačne rozjíždět. Jinak to trochu cuká, tak mám pocit, že se to autu nelíbí.
Subaru Outback 2.5i MY16
spotreby.cz
KarlosOB
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 321
Registrován: ned úno 28, 2016 10:10 am
Jméno a příjmení: Karel
Bydliště: Bílovice n. Sv.

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od KarlosOB »

No tak při přeřazení na R a následném sešlápnutí plynu je v mém případě drobná prodleva a pak drobný jakoby skok, nebo auto jakoby vystřelí ..., možná dělám něco blbě, ale na tohle si dávám pozor. Třeba je to jak píšeš, potřeba počkat.
Subaru WRX STI 2017
Subaru Outback 2,5 CVT 2014
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22730
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od spm »

Zařadit na N za jízdy jde, ale je to kravina... brzda se dělá akorát při přeřazování D/R nebo P, aby to auto prostě stálo a nenarvalo to tam za jízdy (ono v nějaké malé rychlosti to už nahrubo přeřadí a to se AT fakt nelíbí, když se to najednou začne točit jinak). Automatické vyřazování za jízdy je podle mě hlavně doména dvouspojek, kde ten motor je s tou převodovkou spojený prakticky furt napevno... u HDM, když neni zamknutý, se to v tom stejně protočí, takže to auto plachtí celkem slušně kdykoliv se pustí plyn (hodně to u sebe vidím třeba po městě, kdy jedu pod plynem někde okolo 2000rpm a jakmile plyn pustím, tak otáčky pomalu spadnou ja 1100 a auto se v klidu sune dál...) Co se týče při přeřazování D/R, tak podle mě nejlepší stát na brzdě, dokud se to auto nezhoupne a doopravdy nepřeřadí. V opačném případě se auto po uvolnění brzdy začne sunout tím směrem, kam má aktuálně zařazeno a v tu chvíli převodovka přeřadí a lup ho. Stejně tak s přidáváním plynem... mně se to nechtěně jednou povedlo, když jsem tam měl Nko, chtěl jsem se rozjet, dal jsem D a brzo jsem přišlápnul plyn. Takže otáčky trochu vzrostly, pak to zařadilo a hnusně to cuklo.
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21961
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

"Plachtění" (vyřazování na N) dělaj obecně nový automaty. Některý dokonce vyřazujou při stání na místě. To je podle mě hlavně kvůli spotřebě, protože měnič, když máš D a stojíš na místě něco výkonu sežere, takže tomu musí odpovídat i množství spálenýho paliva. Ale jestli to na to častý vyřazování mají konstruovaný nebo prostě jen tak naprogramovali jednotku a mechanicky na to serou, to se asi nedozvíme.

Jinak to uváděné zhoršení brzdného účinku při vyřazení může bejt taky tím, že motor na volnoběh vytváří mnohem méně podtlaku než ve zvýšených otáčkách se zavřenou škrtící klapkou (tedy při i lehkém brzdění motorem) a tak má menší posilovací účinek podtlakový posilovač brzd.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
draconis
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 5217
Registrován: pon kvě 12, 2014 11:53 am
Jméno a příjmení: Petr
Bydliště: České Budějovice

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od draconis »

HonzaCZ píše:jestli to na to častý vyřazování mají konstruovaný nebo prostě jen tak naprogramovali jednotku a mechanicky na to serou
Tipuju, že B je správně... :-)
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22730
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od spm »

Tak ono ne že bych měl zrovna těch případů dost pro nějaké konání statistiky... ale znám několik případů DSGček, který dle toho marketingu jsou tak spolehlivý a nezabíjej zvířátka, a posraly se s tím, že oprava cca 250.000,- Zato tady lítá hromada prehistorickejch 4EAT s tou strašně složitou mechanikou co se furt kazí a hromada z nich má nalítáno 400 a jezdí, aniž by se cokoliv s tou převodovkou kdy dělo :-)
HonzaCZ píše: Jinak to uváděné zhoršení brzdného účinku při vyřazení může bejt taky tím, že motor na volnoběh vytváří mnohem méně podtlaku než ve zvýšených otáčkách se zavřenou škrtící klapkou (tedy při i lehkém brzdění motorem) a tak má menší posilovací účinek podtlakový posilovač brzd.
By mě zajímalo, jak je to řešený u AT :-) Respektive takhle - auta s MT dost často dělají to, že když jedou a vyřadí se na neutrál, tak to úmyslně drží volnoběh o něco výše, právě kvůli tomuhle. Tak nevím, jestli u AT tam tyhle kraviny vůbec nemontujou a sází na to, že tam nikdo neutrál rvát nebude a bude to v otáčkách pořád :-) Jinak je až s podivem, kolik lidí věří tomu, že když se to auto pustí z kopce na neutrál, takže se neubrzdí, že je to nebezpečný a podobně... <:-<
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21961
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

Zvýšenej volnoběh podle mě není kvůli tomu. Spíš, aby se líp opět zařadilo bez meziplynu, resp. rev match. Ono uměle zvýšenej volnoběh znamená víc otevřená škrtící klapka nebo víc vzduchu přes obtokovej ventil a to podle mě tomu podtlaku moc nepomáhá, spíš naopak.
spm píše:Jinak je až s podivem, kolik lidí věří tomu, že když se to auto pustí z kopce na neutrál, takže se neubrzdí, že je to nebezpečný a podobně...
Nebezpečný to klidně bejt může. Jsou velký kopce, který máš třeba problém ubrzdit normálníma brzdama. Kór když je to těžší auto, nebo naložený. Třeba u náklaďáků je zakázaný dokonce s kopce vyřazovat.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22730
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od spm »

Tak náklaďák je trochu jinej level... u osobáku bych řekl, že to při brždění na max stejně dojde k blokaci kol... takže ve finále se při tom kritickém brždění ta rychlost musí stejně vyhodit, protože pokud by to jinak chcíplo motor a nastal by ještě větší problém. Stejně tak zase neočekávám, že to někdo pustí z kopce na neutrál a bude držet tu rychlost brzdama. Ale nepřijde mi, že když jedu z nějakýho kopečka, kde to při neutrálu jede těch +- 90km/h, že bych měl nějaký problém se zabržděním :-)
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21961
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

Tywe, kdyby tam vyjmenovávali přesně dopodrobna všechny možný případy a podmínky, tak to by asi byl každej manuál na tomhle světě metr tlustej. :-DDD

Mně taky všechny tyhle varování typu: nepoužívejte fén ve sprše a podobně, přijdou jako úplně debilní. Bohužel debilita některých lidí je mnohem větší. Takže prostě manuály jsou plný takových obecných varování, aby byli výrobci z obliga. :)

A k blokaci kol nedojde, máš ABS, ne? ;)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22730
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od spm »

HonzaCZ píše: A k blokaci kol nedojde, máš ABS, ne?
Jenom na 2 autech ze 3 ;-D Nicméně ono ikdyž to ABS má, tak stejně to kolo při brždění cuká... takže je otázka, jestli i v tomhle případě to nemůže ten motor udusit... (a hádám, že s chcípnutym motorem ABS přestane záhy fungovat úplně).
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21961
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

Jde o to, jak pokročilý ABS. Moderní uměj dost pracovat s prokluzem, takže kolo se nemusí vůbec zablokovat. A podle mě by ABS mohlo fungovat bez motoru. Proč by nemělo?

Jinak i u MT máš prostě klasickou poučku, že při nouzovym brzdění se vyšlapává spojka.

Co se týče toho posilovače a jeho funkce v nouzi, tak tam už je to jedno. On ten podtlak z něj hned neuteče. Jde zejména o to první zabrzdění, první šlápnutí. A spousta aut už má taky brzdovýho asistenta, takže to zabrzdí vlastně přes ESP - tlak vygeneruje čerpadlo v jednotce ABS/ESP a pedál ho nezajímá.

Jak jsme se k tomu vlastně dostali od automatický převodovky? :-D
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22730
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od spm »

Teoreticky mohlo, jestli to tak dělá, těžko říct... třeba takový ty návaznosti, jak to dělá self testy, ale až po opravdovém nastartování a podobně, takže jak se to ve výsledku zachová... ESP by problém mít asi taky mohlo - hádám, že tam už se pracuje s tim, že to pošle výkon na nějaký konkrétní kolo.
HonzaCZ píše:Jak jsme se k tomu vlastně dostali od automatický převodovky?
Řekl bych, že přes vyřazování na N z kopce :-DDD čekám kdy za ty svoje offtopicy dostanu jednou ban :-DDD [ŠIBENICE]
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Převodovka, Diferenciál“