Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Manuální nebo Automatická převodovka a diferenciál. Informace okolo nich jsou společné napříč jednotlivými modely.
Odpovědět
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20532
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od námořník »

HonzaCZ píše:To já taky ne, ale prostě tady Haldex není. Ani konkrétní výrobek, ani stejný princip. A torque vectoring u Subaru je řešený brzdami a funguje na všechna 4 kola. Pohon do toho nijak přímo mechanicky nezasahuje.
Máš pravdu, já mluvil více méně o VDC a ne ATV který je jeho součástí. Omlouvám se za zmařený čas a zbytečně omačkané klávesy :-)
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

námořník píše: Máš pravdu, já mluvil více méně o VDC a ne ATV který je jeho součástí. Omlouvám se za zmařený čas a zbytečně omačkané klávesy
Tak teď už to asi nechápu vůbec. :)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20532
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od námořník »

HonzaCZ píše:Tak teď už to asi nechápu vůbec.
Stabilizační systém VDC pomocí řady senzorů nepřetržitě sleduje a vyhodnocuje, zda vůz pokračuje ve správném směru dle pokynů řidiče. Pokud se vůz blíží k mezím stability, upraví se rozdělení točivého momentu systému AWD, výkon motoru a brzdná síla na každém z kol tak, aby vůz neztratil požadovaný směr.

Já si to vysvětlil tak že nejenom brzdi a ATV je potřebnou, ale ne jedinou součást celého systému který má na svědomí že můj Levorg jezdí zatáčky tak jak jezdí.
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22545
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od spm »

HonzaCZ píše:Ani konkrétní výrobek, ani stejný princip.
V čem se to liší v principu? Měl jsem za to, že ten princip je jinak dosti podobný - napevno připojená jedna náprava a druhá se připíná nějakým poměrem spojkou, která je elektronicky ovládaná.
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

námořník píše:Já si to vysvětlil tak že nejenom brzdi a ATV je potřebnou, ale ne jedinou součást celého systému který má na svědomí že můj Levorg jezdí zatáčky tak jak jezdí.
Tak primárně je to tím, že má hodně dobrej podvozek mechanicky. Jako většina subaru. Samozřejmě ATV a VDC a další věci tomu pomáhají a dokáží hodně zachránit v krajních situacích. V rámci práce stabilizačního systému, ABS, ATV a všech těhlech věcí, co pracují s brzdami, to samozřejmě mění i "sevření" spojky, co přenáší moment na zadní nápravu. Nevím, jak to je konkrétně u Levorga, ale u Lega s VTD to funguje tak, že když brzdíš, tak se zvyšuje tlak ve spojce mezinápravového diffu, takže to nutí, aby se všechna kola odvalovala stejně, resp. obě nápravy, i kdyby třeba jedno mělo horší adhezi, tak ho to nutí točit se stejně jako ostatní a má tak menší šanci, že se zablokuje. Naopak, když zasáhne ESP část, tak to pohon "uvolňuje", aby mohla nezávisle brzdit jednotlivá kola.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

spm píše:
V čem se to liší v principu? Měl jsem za to, že ten princip je jinak dosti podobný - napevno připojená jedna náprava a druhá se připíná nějakým poměrem spojkou, která je elektronicky ovládaná.
Tak v tomhle směru jo. Ta koncepce je stejná. Princip jsem myslel jako spíš funkci nebo technické provedení. Asi špatná volba slov. :)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
hanz415
Nováček
Nováček
Příspěvky: 13
Registrován: úte led 10, 2017 1:53 pm
Jméno a příjmení: Jan M.
Bydliště: Liberec

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od hanz415 »

Ahoj všem, jsem subarista nováček a prvně mám i auto s automatem (Outback MY2005), tudíž občas trochu tápu a budu rád za osvětu (které se už dostalo pročítáním fóra..člověk tu vážně narazí na mnoho užitečných věcí).

Všiml jsem si, že za studena automat občas kope při řazení 2>3 a obráceně. Pomůže tomu výměna oleje, nebo to značí nějaký jiný problém? Zároveň při zastavení a ponechání D auto vibruje, kdežto při přeřazení na N je klid...je to normální? Zdá se mi, že k tomu dochází taky hlavně za studena.

A ještě jednou věcí si nejsem jistý - až v zimě bude sníh, dá se s tím blbnout přes ručku? Vždycky jsem měl dvoukolku a navíc manuál a teď si nejsem jistý, aby se tou náhlou blokací zadních kol něco nepodělalo. Sorry za možná blbý otázky - to je ta paranoia spojená s "novým" vozem:)
Subaru Outback 2.5i AUT (2004)
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

Dá se blbnout přes ručku, ale musíš úplně pustit plyn. Jinak se to s tebou pere a zadní kola se nezablokují. Taky ta základní ručka, resp. její bubnové brzdy nejsou moc na takové blbnutí dimenzované.

Klepání, vibrace na D při brzdě je spíš daný motorem 2.5, který za studena může běžet trochu méně kultivovaně. Je to normální. Na N se to neděje, protože není zatížený a taky se přes převodovku na kola nedostávají vibrace.

Kopnutí při přeřazení může výměna oleje vyřešit nebo taky ne. Záleží, jestli to je způsobeno špatným olejem nebo nadměrným mechanickým opotřebením. Taky je po výměně dobrý vyresetovat adaptace TCU, pokud to před výměnou nějak hapruje.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3072
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od outback »

Mám tedy lehce starší model, ale taky 2.5l, a vibrace za studena na D na křižovatkách znám taky. Myslím, že to je hlavně tím, že když ECU zastudena zvedne volnoběh, tak se to celé dostane do pásma otáček s neklidným chodem - voloběh pod tisícem otáček je celkem v pohodě, ten zvýšený se zátěží míchání měniče prostě vibruje. Když mi to někdy rozdrnčí cédéčka v kastlíku dveří tak povolím brzdu, auto nechám popojet o půl metru, po zastavení si to sedne malinko jinak a vibrace se trochu zlepší, někdy dávám i vyjímečně N.

Co se týče blbnutí v zimě ve sněhu, já blbu s různýma autama různě:

- předokolka = ruční brzda
- zadokolka = zatáčení jen lehkým natočením volantu a přidáním plynu
- Subaru = průjezdy hlubším sněhem a terénem, na který ostatní auta nemůžou ani pomyslet.

Smykování se Subaru je docela problém, protože se to na rozdíl od minulých aut utrhne až strašně pozdě a v tak vysoké rychlosti, že potřebuju moc místa a hrozí moc velké následky kdyby to uletělo moc...
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
Komanche
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 395
Registrován: čtv srp 11, 2016 6:50 pm
Jméno a příjmení: Erik Komanec
Bydliště: ČR

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od Komanche »

takovy pekny tema a VDC me sem neposlal s mejma blbejma dotazama... :-)

Ale uprimne, docetl jsem jen na stranu 4 ;-D
Dodge Ram 5.9 V8 1998
Subaru Forester SJ 2.0 XT 2015
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48964
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od VDC »

:-) To nevadí :-)
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
MichalC
Nováček
Nováček
Příspěvky: 8
Registrován: pát srp 18, 2017 1:41 am
Jméno a příjmení: Michael Carbol
Bydliště: Palkovice

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od MichalC »

Ahoj,
jsem čerstvý majitel Oťase z roku 2001 s automatem. Přečetl jsem toho mnoho, ale trochu to tady chci oživit a zeptat se, jak je to s podřazováním u a/t. Otík má lehce přes 200tkm, tak bych mu nerad ubližoval. Bohužel mám nutkání pořád na řadící páku sahat, protože jezdím s manuály služebně do lesa, kde se kvedlá klackem furt. Navíc jsem si Oťase nekoupil proto, že jsem v dozorčí radě Čepro, ale proto, abych dojel a odjel k baráku za každého počasí a bez řetězů (takové ty horské lokality v Podbeskydí). Takže jsem si říkal, že to podřazení když dojíždím na křižovatku nebo k zatáčce, pomůže i spotřebě. Ujet 450km na 64l nádrž je fakt sranda pro bohaté ;-) Co si o tom myslí zkušení harcovníci? Odejde mi a/t v 250tkm [?] nebo můžu kvedlat i s a/t [?]
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48964
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od VDC »

Podřazovat u AT samozřejmě můžeš, proto tam ta možnost je. Jinak automat nepřinutíš, aby brzdil motorem, jedině tak, že podřadíš.
Jestli to nějak pomůže spotřebě, to musíš vyzkoušet, osobně si myslím, že ne. Ale rád se budu mýlit. :-)
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

Ahoj, klidně si kvedlej. Ale věz, že právě řazení (jakékoliv, i vyřazování) je to, co převodovku opotřebovává nejvíc. Takže je lepší si třeba před zatáčkovitou cestou omezit 3 nebo 2 a nechat to tam celou dobu, aby to neřadilo furt na 4 po povolení plynu. Jestli sis ale neměl koupit manuál. ;)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3072
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od outback »

Myslíš opravdu podřadit, nebo vyřadit na N? Na D to bez plynu spotřebuje mnohem méně, než na N - skoro nulu. A šetřit podřazením snad nejde...na šetření se snad řadí co nejvýš....
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Odpovědět

Zpět na „Převodovka, Diferenciál“