Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Manuální nebo Automatická převodovka a diferenciál. Informace okolo nich jsou společné napříč jednotlivými modely.
Odpovědět
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21974
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

tomix píše:
Jsem si naběh že :D jde mi o to jestli to bude aspoň nějak lepší, víš jak to myslím


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tak to víš, že se s tím něco udělat dá. Ale zvuk dělá motor. Výfuk už ho jenom víc nebo míň tlumí. Můžeš je zkusit kontaktovat. Já to řešil hlavně kvůli tomu, že jsem potřeboval řešit shnilej vejfuk a v tý době se moc nic jinýho sehnat nedalo. :-) Ale chtěl jsem to lehce hlučnejší, to nepopírám. :-)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
tomix
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 751
Registrován: pát srp 31, 2018 9:29 am
Jméno a příjmení: Tomáš Auer
Bydliště: Znojmo
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od tomix »

HonzaCZ píše:Tak to víš, že se s tím něco udělat dá. Ale zvuk dělá motor. Výfuk už ho jenom víc nebo míň tlumí. Můžeš je zkusit kontaktovat. Já to řešil hlavně kvůli tomu, že jsem potřeboval řešit shnilej vejfuk a v tý době se moc nic jinýho sehnat nedalo. Ale chtěl jsem to lehce hlučnejší, to nepopírám.
Díky, pro zajímavost jsem tam napsal :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Subaru Outback 2.5i 2018 129kW CVT (Nána)
Obrázek
ex: Hyundai i20 Active 1.4 - už nikdy víc!

Rekonstruuju náš dům
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21974
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

dethroned píše:ted jsem se díval na ty videa a ten zvuk výfuků je fakt úžasnej
Jo, po tý výměně středovýho tlumiče je to trochu drsnější, než to bylo původně, ale pořád je to fajn. :-)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22756
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od spm »

Ale tak drsný jako včera ta druhá parta na pražském minisrazu to teda fakt nemáš :-DDD :-DDD :-DDD
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21974
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

Tak já s tím chci i jezdit. :-DDD
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
dethroned
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2236
Registrován: pon čer 07, 2010 6:09 pm
Bydliště: Brno

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od dethroned »

tak jsem vypozoroval, že je příjemnější jezdit na režim sport, hlavně po městě. dokud nezapádluju, tak to řadí samo a hlavně to tak často nezamyká měnič, nepodtáčí to motor a při stání to neodlehčuje měnič.

teď je auto na kompletní výměně převodových olejů, tak jsme zvědavej, jestli bude nějaká změna.
Outback 2.5 BS9 CVT MY18 129kW
ex - Outback 2.5 BI-Fuel BP9 4AT MY09 127kW LPG BRC
Obrázek
ex - Legacy 2.0R Wagon BP5 5MT MY07 121kW
Obrázek
ex - Legacy 2.0i Wagon BP5 5MT MY04 101kW LPG PRINS
Obrázek
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7831
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od mnov »

Převodový olej to má jen v diferenciálech, tak se asi žádná změna konat nebude. :-DDD
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
dethroned
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2236
Registrován: pon čer 07, 2010 6:09 pm
Bydliště: Brno

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od dethroned »

Kompletní výměna v převodovce, diff predni a zadni. Lepší? ;)
Outback 2.5 BS9 CVT MY18 129kW
ex - Outback 2.5 BI-Fuel BP9 4AT MY09 127kW LPG BRC
Obrázek
ex - Legacy 2.0R Wagon BP5 5MT MY07 121kW
Obrázek
ex - Legacy 2.0i Wagon BP5 5MT MY04 101kW LPG PRINS
Obrázek
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7831
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od mnov »

To bylo jen ze srandy, jak se to tu řešilo. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21974
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

dethroned píše:při stání to neodlehčuje měnič
Tohle by mě fakt zajímalo, co to je, jak se to projevuje, kde se to děje a vůbec všechno kolem. :-)

Ještě mě napadl brzdící režim, kde se přemostí nějaká volnoběžka. Třeba 5AT se chová zásadně odlišným způsobem při řazení 1. a 2. stupně na D a na manuální režim. To byl taky jenom pocit a pak jsem někde četl nějaké technické dokumenty o převodovce a zjistil jsem, že to není jenom pocit, ale že na manuální režim se tam děje něco jinak. :-)

Tak by mě zajímalo, co to je u tebe mezi tím SPORT a neSPORT :-)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
dethroned
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2236
Registrován: pon čer 07, 2010 6:09 pm
Bydliště: Brno

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od dethroned »

Podle me je to kvuli spotrebe ve mestskym cyklu. Preci jen neco usetris, kdyz to porad netlaci do kapaliny.
Jsem si jisty, ze tam neco je, ale princip sem zatim nedohledal.
Napada me, ze by to mohlo byt na reduktoru (nebo jak se ty vložený lopatky, co násobí moment jmenuji). Kdyby se odblokoval, aby se volne otacel, tak by se mohl zredukovat tah - nebo opacne:)) nevim uplne presne jak to funguje.
Pokusim se to dohledat, abysme mohli byt zase o něco chytřejší:))
Outback 2.5 BS9 CVT MY18 129kW
ex - Outback 2.5 BI-Fuel BP9 4AT MY09 127kW LPG BRC
Obrázek
ex - Legacy 2.0R Wagon BP5 5MT MY07 121kW
Obrázek
ex - Legacy 2.0i Wagon BP5 5MT MY04 101kW LPG PRINS
Obrázek
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21974
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

Popisoval jsem to o pár příspěvků výše. Je to stator a je na volnoběžce. Pokud jsou otáčky čerpadlovýho kola podstatně vyšší než otáčky turbíny, tak volnoběžka stator drží a kapalina se přes něj láme a z rychlého proudění vytváří vysoký tlak. Usměrňuje proud kapaliny tak, aby na lopatky turbíny působila větší, ale "pomalejší" síla. Což se samozřejmě hodí pro rozjezdy, v terénu atd. Ten poměr násobení momentu (stall torque ratio) je u subaru převodovek kolem 2,1. Když se to pak všechno roztočí a točí se to podobnou rychlostí, nebo naopak při brzděná motorem má turbína otáčky vyšší než čerpadlové kolo, tak volnoběžka statoru umožňuje se točit se vším ostatním uvnitř měniče a tak "nepřekážet" proudům kapaliny.

V měniči je jediný aktivní prvek a to jeho přemostění, blokování. Stator je na pasivní volnoběžce bez možnosti řízení. Jestli se tam něco děje, tak se to děje někde na planetovkách, resp. jejich spojkách, brzdách atd.

Jak jsem říkal - pokud si pustíš RomRaider, naklikáš si do něj všechny solenoidy v převodovce, tak prostě na místě, s běžícím motorem při přepínání režimu SPORT se tam musí něco dít. Případně jestli se nebude nic měnit na solenoidech, tak někde jinde, ale něco se tam měnit musí, pokud je to v převodovce a ne jenom v ECU, jak bylo taky zmiňováno.

Škoda, že jsi tak daleko. :-/
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
dethroned
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2236
Registrován: pon čer 07, 2010 6:09 pm
Bydliště: Brno

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od dethroned »

dík za detailní popis. naprosto srozumitelný.
no hele, a co kdyby jsi tu volnoběžku nahradil spojkou? pak by jsi možná mohl nějak řídit účinnost měniče.
jde o to, že odlehčením fakt můžeš uspořit dost paliva při stání v kolonách. dává to i smysl, že při SPORT režimu je priorita okamžitý rozjezd.
jsi si jistý, že tvoje převodovka to nedělá? ono je to docela neznatelný, ale je to tam.

dnes po kompletním proplachu převodovky, v podstatě žádná výrazná změna, řadí to hezky. jen shift selector mě přijde tišší.
Outback 2.5 BS9 CVT MY18 129kW
ex - Outback 2.5 BI-Fuel BP9 4AT MY09 127kW LPG BRC
Obrázek
ex - Legacy 2.0R Wagon BP5 5MT MY07 121kW
Obrázek
ex - Legacy 2.0i Wagon BP5 5MT MY04 101kW LPG PRINS
Obrázek
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21974
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

Uznávám, že jsem rozjezdy na různý režimy nezkoumal. Ani na různý volby SI drive ani na manuál. Můžu na to někdy zkusit kouknout.

Na základě dostupných údajů v SSM u 4AT MY2009 si troufám tvrdit, že tam spojka na statoru není. :-)
MY2009_4AT_SSM.PNG
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21974
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

Tak jsem to dneska zkoušel při popojíždění v koloně a pocitově se to teda na všechny kombinace voleb SI drive a D/M rozjíždí naprosto stejně.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Odpovědět

Zpět na „Převodovka, Diferenciál“