Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
- spm
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 22699
- Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
- Jméno a příjmení: Jan Krajdl
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
Tyhle leda vystrčit z okýnka a brzdit o zem
- Cliffer
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 1743
- Registrován: sob lis 21, 2015 6:24 pm
- Jméno a příjmení: Tadeáš Pospíchal
- Bydliště: Praha
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
No jo, ale když jedu z kopce třeba 30 a namačkám tam 1 a pustím všechny pedály, tak dle otáčkoměru stejně otáčky spadnou na nějakých 1200. Ale měli by být třeba někde kolem 3000. Takže právě navolení požadované rychlosti v manuálním režimu se mi zdá že úplně u 5AT nefunguje...
Subaru Outback 3.0R "Démon"
- Skotsko 2022 (5567 km)
- Rumunsko 2021 (3574 km)
- Norsko 2020 (7007 km)
- Ukrajina 2019 (4060 km)
Subaru Outback 2.5i-prodán
- Balkán 2018 (4457 km)
- Balkán 2017 (5884 km)
- Skandinávie 2016 (8300 km)
Š.Felda 1.6
- Istanbul 2012 (6100 km)
- Skotsko 2022 (5567 km)
- Rumunsko 2021 (3574 km)
- Norsko 2020 (7007 km)
- Ukrajina 2019 (4060 km)
Subaru Outback 2.5i-prodán
- Balkán 2018 (4457 km)
- Balkán 2017 (5884 km)
- Skandinávie 2016 (8300 km)
Š.Felda 1.6
- Istanbul 2012 (6100 km)
- spm
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 22699
- Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
- Jméno a příjmení: Jan Krajdl
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
Podle mě je to o tom, že nemáš zamčenej měnič. Takže v převodovce reálně ta 1 bude zařazená, ale tím, že to neni zamčený a máš tam vložený hydroměnič, tak se ti kola můžou točit rychlejš, než kolik by odpovídalo otáčkám motoru při daném poměru.
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
Tohle je zrovna už několikrát probíraný jev u jedničky. Má jakýsi brzdící režim, který funguje do určité rychlosti a po překonání této rychlost nebo aktivaci ABS ho to uvolní a je to jak kdyby ta rychlost vypadla. Auto se z kopce rozjede, otáčky motoru klesnou. Takže pokud na ní podřadíš nad touto rychlostí, tak jsi rovnou v druhém popisovaném stavu a proto otáčky jsou padlé a jen lehce zvednuté přes HDM.
No, takže se nemusíš obávat, že by manuální režim nefungoval.
No, takže se nemusíš obávat, že by manuální režim nefungoval.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
- Cliffer
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 1743
- Registrován: sob lis 21, 2015 6:24 pm
- Jméno a příjmení: Tadeáš Pospíchal
- Bydliště: Praha
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
Ok takže brždění motorem kde jsem jel z kopce na 1 nebo 2 třeba na 2500 rpm protože to byl fakt frčák o 800 výškových metrů se prostě u týhle AT konat nebude
Subaru Outback 3.0R "Démon"
- Skotsko 2022 (5567 km)
- Rumunsko 2021 (3574 km)
- Norsko 2020 (7007 km)
- Ukrajina 2019 (4060 km)
Subaru Outback 2.5i-prodán
- Balkán 2018 (4457 km)
- Balkán 2017 (5884 km)
- Skandinávie 2016 (8300 km)
Š.Felda 1.6
- Istanbul 2012 (6100 km)
- Skotsko 2022 (5567 km)
- Rumunsko 2021 (3574 km)
- Norsko 2020 (7007 km)
- Ukrajina 2019 (4060 km)
Subaru Outback 2.5i-prodán
- Balkán 2018 (4457 km)
- Balkán 2017 (5884 km)
- Skandinávie 2016 (8300 km)
Š.Felda 1.6
- Istanbul 2012 (6100 km)
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
To musíš vyzkoušet. Nějak jsem nikdy neměl pocit, že bych něco nemohl ubrzdit motorem a při táhlym sjezdu musel nadměrně pálit brzdy.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
- podvlada
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 10641
- Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
- Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
- Bydliště: Plzeň
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
Sám nevěřím tomu, že jsem si to celé pročetl od začátku do konce... ale jednu věc jsem popsanou nenašel. Resp. asi vím, jak to je, jen se chci ujistit.
Ujasnili jsme si, že při zastavení u křižovatky, na světlech, prostě na chvilku, je úplně v pořádku stát na brzdě se zařazeným režimem D nebo jiným (sport, manual, 3/2/1,...), je zbytečné řadit N nebo P.
Pro lenochy je možné použít i ruční brzdu.
Z tohohle usuzuji, že převodovka neřeší, jestli je stisknutý pedál brzdy, nebo je zatažená ruční brzda. Pořád je reálně zařazená rychlost, odemčený měnič.
Je to tak?
A teď, hypotetická situace, která samozřejmě nebude prospívat:
Režim D (nebo jiný "drive"), stojím na brzdě, a přidám plyn.
Vzhledem k tomu, že převodovka nekontroluje, jestli je stisknutá brzda nebo zatažená ruční brzda, bude se snažit normálně rozjet, že?
Bude se tedy prát s brzdou, tsunami v hydroměniči, auto zanořený připravený vystartovat...?
Mě to jen napadlo, jestli se takhle dá rychleji "odpíchnout". Jestli se nepletu, moderní auta takhle simulují nějaký rádoby "launch-control", tam to ale nastaví otáčky na optimální hodnotu (3000 - 4500 třeba) a po puštění brzdy vystřelí. Tady očekávám, že start bude asi stejný, jako kdybych prostě pustil brzdu a aplikoval metodu "pedal-to-the-metal"
Sorry, vlastně se jen nudím, než bude Outback doma, tak mě zajímá, jestli to má někdo vyzkoušený
Ujasnili jsme si, že při zastavení u křižovatky, na světlech, prostě na chvilku, je úplně v pořádku stát na brzdě se zařazeným režimem D nebo jiným (sport, manual, 3/2/1,...), je zbytečné řadit N nebo P.
Pro lenochy je možné použít i ruční brzdu.
Z tohohle usuzuji, že převodovka neřeší, jestli je stisknutý pedál brzdy, nebo je zatažená ruční brzda. Pořád je reálně zařazená rychlost, odemčený měnič.
Je to tak?
A teď, hypotetická situace, která samozřejmě nebude prospívat:
Režim D (nebo jiný "drive"), stojím na brzdě, a přidám plyn.
Vzhledem k tomu, že převodovka nekontroluje, jestli je stisknutá brzda nebo zatažená ruční brzda, bude se snažit normálně rozjet, že?
Bude se tedy prát s brzdou, tsunami v hydroměniči, auto zanořený připravený vystartovat...?
Mě to jen napadlo, jestli se takhle dá rychleji "odpíchnout". Jestli se nepletu, moderní auta takhle simulují nějaký rádoby "launch-control", tam to ale nastaví otáčky na optimální hodnotu (3000 - 4500 třeba) a po puštění brzdy vystřelí. Tady očekávám, že start bude asi stejný, jako kdybych prostě pustil brzdu a aplikoval metodu "pedal-to-the-metal"
Sorry, vlastně se jen nudím, než bude Outback doma, tak mě zajímá, jestli to má někdo vyzkoušený
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde>
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
Odemčený měnič v té situaci samozřejmě být musí. Jinak by to auto nemohlo stát na místě.
Dělat se to může chvilku, dostaneš motor do trochu vyšších otáček, ale nemyslím si, že by to nějak extra pomohlo. Launch-control, ani nic podobného to nemá. V servisním manuálu nedoporučují to dělat déle než 5 sekund jednou za minutu nebo tak něj. Ono se při tom docela dost namáhá měnič a zahřívá ATF. Ono je to hlavně diagnostický úkon, kdy se kontroluje, zda nikde neklouže nějaká spojka/brzda v převodovce případně, zda nejsou problémy ve výkonu motoru.
Dělat se to může chvilku, dostaneš motor do trochu vyšších otáček, ale nemyslím si, že by to nějak extra pomohlo. Launch-control, ani nic podobného to nemá. V servisním manuálu nedoporučují to dělat déle než 5 sekund jednou za minutu nebo tak něj. Ono se při tom docela dost namáhá měnič a zahřívá ATF. Ono je to hlavně diagnostický úkon, kdy se kontroluje, zda nikde neklouže nějaká spojka/brzda v převodovce případně, zda nejsou problémy ve výkonu motoru.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49131
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
Určitě to tak lze udělat a bude to fungovat jak popisuješ. Zvýšíš otáčky motoru a po uvolnění brzdy vyrazíš. Jak moc tím budeš škodit převodovce neumím říct, ale pokud to nebudeš dělat furt, tak by jí to zabít nemělo.
Tade brždění motorem při zařazené jedničce normálně funguje, ale je třeba to kontrolovat brzdama. Jinak to udělá to, co píše Honza, že to převodovka pustí. Ono to za chvíli zase brzdit začne, ale když s tím nepočítáš a poprvé ti to udělá tohle, tak je to nepříjemný.
Tade brždění motorem při zařazené jedničce normálně funguje, ale je třeba to kontrolovat brzdama. Jinak to udělá to, co píše Honza, že to převodovka pustí. Ono to za chvíli zase brzdit začne, ale když s tím nepočítáš a poprvé ti to udělá tohle, tak je to nepříjemný.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49131
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
Aha vidím, že Honza o tom ví víc.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
Jen pro pořádek - převodovka při stání moc neřeší, čím se brzdí, ale má to vliv za jízdy na tempomat. Když proti tempomatu zabrzdíš normální brzdou, tempomat se hned vypne. O ruční brzdě ale převodovka ani motor neví, takže proti ní tempomat nehezky bojuje.
I bez tempomatu se převodovka za jízdy nedozví, že brzdíš ručkou (motor a převodovka vidí jen pedál brzdy), ale vzhledem k tomu, že u toho dáš nejspíš nohu z plynu, tak to asi bude jedno - nikdy jsem si nevšiml nějakého negativního efektu, a to brzdím ručkou za jízdy často.
Sjezd Russel-Deggendorf (asi 500 výškových metrů) brzdím motorem na dvojku s odemčeným měničem a s vlekem a pravidelně, a převodovce je to dost jedno - ATF se nijak extra neohřeje. Na pedál brzdy musím šáhnout až skoro dole. Mám teda 4AT, ale nevím, proč by to u 5AT mělo být nějak zásadně jinak.
I bez tempomatu se převodovka za jízdy nedozví, že brzdíš ručkou (motor a převodovka vidí jen pedál brzdy), ale vzhledem k tomu, že u toho dáš nejspíš nohu z plynu, tak to asi bude jedno - nikdy jsem si nevšiml nějakého negativního efektu, a to brzdím ručkou za jízdy často.
Sjezd Russel-Deggendorf (asi 500 výškových metrů) brzdím motorem na dvojku s odemčeným měničem a s vlekem a pravidelně, a převodovce je to dost jedno - ATF se nijak extra neohřeje. Na pedál brzdy musím šáhnout až skoro dole. Mám teda 4AT, ale nevím, proč by to u 5AT mělo být nějak zásadně jinak.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
- podvlada
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 10641
- Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
- Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
- Bydliště: Plzeň
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
Honzo i Tome, dík. Myslel jsem si to. O tom testu jsem četl, myslím že tomu říkají "stall test" a zkoumá se na 2 a na R... Zahřívání je mi jasný, asi to pak zkusím jedou udělat, zjistit a pak už nikdy, protože to je blbost
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde>
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
outback: Jen bych upřesnil, že u 5AT už se o ručce ví, ale jestli to tuto informaci využívá jinak, než, že to pípne a zobrazí na displeji, že je zatažena, když se zatáhne za jízdy nebo se s ní rozjede, to netuším. Což je zejména v prvním případě otravný, protože, když si to člověk chce přes ní rozhazovat třeba na sněhu, tak mu to pokaždý pípne.
podvlada: Přesně tak, je to "stall test" a otáčky motoru v té situaci musí odpovídat nějakému rozmezí.
podvlada: Přesně tak, je to "stall test" a otáčky motoru v té situaci musí odpovídat nějakému rozmezí.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
Aha, dík, zajímavý. Jestli si vzpomeneš, tak mi pro zajímavost zkus, jestli ti ručka shodí tempomat...
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
- podvlada
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 10641
- Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
- Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
- Bydliště: Plzeň
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
Ještě mi napadla tedy jedna věc, už jsme se tu bavili o ručce za jízdy, kdy chci třeba vyvolat smyk - pokud vůbec, tak úplně bez plynu, aby nebyl zavřený středový diferenciál, resp. viskozní spojka nebo co to tam uprostřed je
Co v případě normální nožní brzdy? Pokud bych chtěl zkusit, jaký vliv má třeba při průjezdu zatáčkou pod plynem lehké přibrždění levou nohou, nemusím se bát ničeho mechanicky - kritického?
Je mi samozřejmě jasné, že autu příliš nesvědčí, chtít po něm zároveň zrychlovat a brzdit. Nadměrně opotřebovávám brzdy, hydroměnič, obojí... to ponechme stranou. Jde mi o to, jestli třeba ŘJ motoru nezavírá vstřiky, pokud je aplikována brzda. Nebo okamžitě převodovka neodemkne hydroměnič nebo středový diferenciál. Jasně, za týden to můžu zkusit sám Jde mi spíše o vaše zkušenosti, jak moc jste si zkoušeli takhle s automatem hrát, a i názor, kterého si vážím, protože ty auta samozřejmě znáte víc než já.
Za mě by bylo ideální chování převodovky pořád stejné, tedy pokud byl měnič zamčen tak nechat zamčený, nechat stejnou rychlost a nechat stejný výkon motoru, jen aplikovat brzdu. Jako by se nic nestalo. Možná že se to tak chová jen v manuálním módu, třeba automatický sport režim podřadí, protože zjistí potřebu vyššího výkonu? A jestli jde vůbec brzdou levou nohou vyvolat přetáčivost? Čekal bych lehčí přesun hmotnosti vpřed, což by mohlo mít za následek větší grip vpředu, menší vzadu a sklon k přetáčivosti.
Co v případě normální nožní brzdy? Pokud bych chtěl zkusit, jaký vliv má třeba při průjezdu zatáčkou pod plynem lehké přibrždění levou nohou, nemusím se bát ničeho mechanicky - kritického?
Je mi samozřejmě jasné, že autu příliš nesvědčí, chtít po něm zároveň zrychlovat a brzdit. Nadměrně opotřebovávám brzdy, hydroměnič, obojí... to ponechme stranou. Jde mi o to, jestli třeba ŘJ motoru nezavírá vstřiky, pokud je aplikována brzda. Nebo okamžitě převodovka neodemkne hydroměnič nebo středový diferenciál. Jasně, za týden to můžu zkusit sám Jde mi spíše o vaše zkušenosti, jak moc jste si zkoušeli takhle s automatem hrát, a i názor, kterého si vážím, protože ty auta samozřejmě znáte víc než já.
Za mě by bylo ideální chování převodovky pořád stejné, tedy pokud byl měnič zamčen tak nechat zamčený, nechat stejnou rychlost a nechat stejný výkon motoru, jen aplikovat brzdu. Jako by se nic nestalo. Možná že se to tak chová jen v manuálním módu, třeba automatický sport režim podřadí, protože zjistí potřebu vyššího výkonu? A jestli jde vůbec brzdou levou nohou vyvolat přetáčivost? Čekal bych lehčí přesun hmotnosti vpřed, což by mohlo mít za následek větší grip vpředu, menší vzadu a sklon k přetáčivosti.
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde>
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!