Stránka 1 z 65

Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: čtv bře 20, 2014 6:26 am
od VDC
Mám první automatickou převodovku v životě a chci se k ní chovat tak, jak je to správně. A protože jsem tu nenašel odpovídající téma, tak jsem si ho založil.
Nějaké základní odpovědi mi napsal HonzaCZ, ale já mám další otázky, které mě v průběhu včerejška napadly.

Honza mi říkal, že nemám zbytečně vyřazovat do neutrálu, třeba na semaforech. Když mám ovšem stát 2-3 intervaly semaforu ve frontě, tak mě úplně nebaví stát furt na brzdě. Tak se ptám, můžu nechat zařazené D a auto podržet ruční brzdou ? Nebo se musí stát na brzdě ?

Další dotaz, který mě zajímá, jak je to vlastně s parkováním. Včera jsem při pohybu po městě zastavil, zatáhl ručku, zařadil N a šel od toho. Je to tak dobře ? A kdy tam vlastně mám dát P

Včera jsem jezdil po městě na D, kdy má smysl tam řadit 1-2-3 případně 1-2. A zapíná se něco, nebo vypíná se něco, když tam zapnu jen 1 ?

:diky: za rady

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: čtv bře 20, 2014 7:53 am
od Mareka
Aaaa predseda upgradoval - blahopreji! :-)

Nekde na foru uz jsou v jednom vlakne uzitecne rady, kdyz jsem se o tuto problematiku zajimal, celkem dobry popis je zde http://www.offroad.cz/modules.php?name= ... le&sid=347

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: čtv bře 20, 2014 8:22 am
od vena
VDC píše:
Další dotaz, který mě zajímá, jak je to vlastně s parkováním. Včera jsem při pohybu po městě zastavil, zatáhl ručku, zařadil N a šel od toho. Je to tak dobře ? A kdy tam vlastně mám dát P

Včera jsem jezdil po městě na D, kdy má smysl tam řadit 1-2-3 případně 1-2. A zapíná se něco, nebo vypíná se něco, když tam zapnu jen 1 ?

:diky: za rady
P vždycky když zastavíš,parkuješ-je s podivem žes vyndal klíček,když na N.

1 si dávej u vás na chalupě ::-DD: když budeš chtít něco zorat,pařezy tahat :ironie: -mělo by být jen 1, hustě 50/50 nejspíš model od modelu,jináč co vím tak když je 3 řadí to jen do trojky 2 do dvojky -třeba na jízdu z kopce
jináč si hlídej to abys tam řadil vždycky bez pohybu z D na R zastavenej,z R na P atd.

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: čtv bře 20, 2014 9:01 am
od hamoun
moc to resis :) .. ale .. ja to s prvnim automatem resil resil taky :)

kdyz jedes dopredu, jezdi jen na D ....
na krizovatkach noha na brzde - ne rucni brzda ...

kdyz jedes dozadu, jed na R

N je k prdu ... maximalne, kdyz prijedes na prejezd, kde ma jet vlak .. ale to das pripadne stejne P ...

zaradit, pockat az hrkne a jet ... nespechat s jizdou hned po presunu pakou ...

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: čtv bře 20, 2014 9:26 am
od Mila69
Nevím proč se tak bráníte tomu N-ku. Mám s automatem naježdíno celkem dost a N-ko tam dávám vždy když auto stojí třeba jen na pár desítek vteřin. Když auto stojí a máš tam D-čko tak se zbytečně přehřívá. Při koupi oktávky mě na to prodejce přímo upozornil a oktávka má dnes najeto 243 tis. km a žádný problém.

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: čtv bře 20, 2014 9:27 am
od vena
hamoun píše:
kdyz jedes dopredu, jezdi jen na D ....
...
D jako dopředu :-)

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: čtv bře 20, 2014 9:48 am
od MrRichie
Heh přecedo, tak ti gratuluji i tady na fóru ještě jednou!

Moje postřehy s automatem:
1) po studeném startu nechat před jízdou chvíli prohřát, aspoň než spadnou volnoběžné otáčky - nejet ihned)
2) moc ho nepřekvapovat nahlými změnami jízdního stylu, rád se občas zasní a potom udělá nějakou blbost, když ho z toho snu probudíš
3) určitě bych vyřazoval do Nka na delších stáních
4) mezi R a D řadit s pořádně sešláplou brzdou
5) při řazení (D a hlavně R) počkat než kvalt zapadne až potom odbrzdit

Parkování mi logicky přišlo správně takto:
1) přijet na místo - zabrzdit / brzdy držet
2) volič do pozice N
3) ruční brzdu zatáhnout
4) pustit brzdu (aby se auto vyvěsilo na ručce ne na ozubených kolech převodovky, které jsou pak po celou dobu stání namáhány na jednom místě)
5) dát tam P.

To jsou tak moje postřehy s automatem, taky jsem se mu při vynuceném podřazování snažil pomáhat trošku plynem, ať se tolik nesvěsí mezi těmi kvalty, ale spíše pocitová záležitost.

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: čtv bře 20, 2014 10:04 am
od Mila69
Ještě jsem zapomněl, volby 1,2,3 jsou jen k tomu aby to neřadilo výš (než udává právě ona číslovka). To že by to na volbu 1 mělo být uzavřený 50:50 jsem taky slyšel, ale nikdy jsem nezpozoroval zádnou změnu a že těch pokusu už bylo ::-DD: . Určitě se vyvaruj zařazeni P-čka za jízdy, byť sebepomalejší, to je fakt "drba" a je to asi nejjhorší co automatu můžeš udělat, u řady aut to proto ani nejde. Na P-čko by to nemělo stát v kopci bez ruční brzdy, ale to bohužel dělám a v pohodě, jen je třeba nožní brzdu před tím pouštět pomalu, to ale nedoporučuji, v mém případě je to z "jiných" důvodu ("nefungujou prsty a ručka se mi špatně ovládá). To že se ti podařilo vyndat klíče v N-ku se velmi divím, u žádnýho auta mi to zatím nešlo. Jinak mezi R a D vždy jen při stojícím autě a jak už tu bylo zmíněno, s krátkou pauzou než přidáš. Přeji hodně šťastných km s automatem :826: a bohužel taky trpělivosti, protože automaty v subaru jsou fakt pomalý hlavně při podřazování :839: . Automat v Leonu 1987 a Forestrovi 2011 ... no v tomhle moc velký posun neudělali ::-DD: ... no a ikdyž tady dost lidí nadává na škodovky, tak DSG, to není jiná liga, to je jiný sport ::-DD:

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: čtv bře 20, 2014 10:52 am
od HonzaCZ
VDC píše:Honza mi říkal, že nemám zbytečně vyřazovat do neutrálu, třeba na semaforech. Když mám ovšem stát 2-3 intervaly semaforu ve frontě, tak mě úplně nebaví stát furt na brzdě. Tak se ptám, můžu nechat zařazené D a auto podržet ruční brzdou ? Nebo se musí stát na brzdě ?
Jestli ti funguje ruční brzda, tak proč ne. Jen si dej pozor, až jí budeš povolovat, že se ti to hned rozjede, když nešlápneš na nožní brzdu :-)
VDC píše:Další dotaz, který mě zajímá, jak je to vlastně s parkováním. Včera jsem při pohybu po městě zastavil, zatáhl ručku, zařadil N a šel od toho. Je to tak dobře ? A kdy tam vlastně mám dát P
P dej vždy, když odcházíš z auta, i když běží motor.
VDC píše:Včera jsem jezdil po městě na D, kdy má smysl tam řadit 1-2-3 případně 1-2. A zapíná se něco, nebo vypíná se něco, když tam zapnu jen 1 ?
V zásadě jsou 2 důvody:
1) AT převodovka se opotřebovává řazením, čili když budeš někde poskakovat (např. 0 - 50 km/h - 0), tak tim tam převodovka nafrká 1-2-3-4 a pak zase 3-2-1... což je zbytečné - můžeš tam dát 2 nebo 3 a ona nebude zbytečně řadit vyšší stupně
2) jedeš někde v serpentýnách, kde je zatáčka, rovinka, do kopce, z kopce, tak si omezíš na 2 nebo 3, aby ti to když popustíš plyn nedávalo zbytečně 4

Taky ti to na nejvyšším omezeném stupni dřív zamkne měnič, protože ví, že dál už nebude řadit. A čím nižší předvolbu dáš, tím víc se zvyšuje svornost mezinápravy. Když tam dáš jedničku, tak i když stojíš na místě a motor běží na volnoběh, máš už 30% svornost mezinápravy, která se ještě mnohem zvýší při rozjezdu a při větším zmáčknutí plynu. Např. při předvolené 1, na místě, když dáš plný plyn, tak jde svornost na 90%, tedy "skoro diff lock". A na jedničku to taky lépe brzdí motorem, při prudkých sjezdech.

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: čtv bře 20, 2014 10:57 am
od HonzaCZ
Mila69 píše:Nevím proč se tak bráníte tomu N-ku. Mám s automatem naježdíno celkem dost a N-ko tam dávám vždy když auto stojí třeba jen na pár desítek vteřin. Když auto stojí a máš tam D-čko tak se zbytečně přehřívá. Při koupi oktávky mě na to prodejce přímo upozornil a oktávka má dnes najeto 243 tis. km a žádný problém.
A u oktávky s klasickým automatem s měničem nebo s DSG? To je dost rozdíl. U klasického automatu to, že běží motor na 650 otáček (volnoběh) a převodovka stojí (D + stání) tedy rozhodně žádné přehřívání nezpůsobuje. Co by to pak dělalo v zátěži? :-) Navíc H6 a možná i další modely mají vodní dochlazování ATF. Nevyřazovat na N u klasického automatu je jednoduché, každá změna N->D je pro převodovku opotřebení a víceméně šok. A proč jí zbytečně opotřebovávat?

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: čtv bře 20, 2014 11:01 am
od HonzaCZ
Jinak u toho modelu, co má předseda se normálně dá vyndat klíčky v jakékoliv poloze voliče a tuším, že ani volič nemá žádné blokování poloh. Ochrany jsou až přímo v převodovce, ale stejně jak praví manuál k obsluze - nespoléhal bych se na ně.

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: čtv bře 20, 2014 11:41 am
od Mila69
Honza CZ: mluvím samozřejmě o oktávce s DSG, je min jasný že klasický "hydroměnič" je něco jiného, ale když něco tlačí proti překážce (motor proti brzdě a mezi tím převodovka, tedy hodně obrazně řečeno:jedna vrtulka hází olej na druhou ::-DD: ), tak to celé koná práci a vzniká tam tedy teplo.
Jo a když jsem si přečetl návod na obsluhu automatu na výše uvedeném odkazu, tak jsem se upřímně zasmál: "převodovka trpí řazením" .... " čím méně řadí tím déle vydrží" ::-DD: ::-DD: ::-DD: jasně když auto nebude jezdit tak se nebude opotřebovávat a když převodovka nebude řadit tak vydrží dýl ... no ještě že já mám auto na ježdění a převodovku na řazení :657:

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: čtv bře 20, 2014 11:52 am
od HonzaCZ
Mila69: Jistě, tak si představ, co se tam asi děje, když auto jede krokem do kopce s 2 tunovym vlekem. To by se ten olej musel vypařit, kdyby se měl na volnoběh při stání na semaforech přehřívat :-) Nemám to podložené žádnými výpočty, ale z logiky fyziky, kterou znám, by pokud turbína stojí mělo vznikat i méně tepla (menší ztráty) než pokud se neefektivně přenáší moment při pomalé jízdě. Ale zrovna dneska mám s sebou notebook a budu logovat jak se chová převodovka, tak uvidíme, jak se ten olej ohřeje při takovém stání u světel - třeba budeš mít nakonec pravdu. Každopádně viděl jsem i lidi, co si dávaj na semaforech P (pozná se, že probliknou couvačky)... tak proč ne N... je to volba každého soudruha. Já doporučuji na N prostě nevyřazovat a nejsem sám :-)

No a že AT se opotřebovává řazení je stará známá věc. Autor tím zřejmě nechtěl říct, že se s autem nemá jezdit, ale aby lidí při jízdě s AT přemýšleli, aby stále nemusela řadit. Ono jestli ta převodovka přeřadí za 10 km 20x nebo 200x už asi bude na životnosti znát - přecijen konstrukčně (na rozdíl od DSG) spočívá ve spoustě třecích segmentů, které se samozřejmě opotřebovávají.

EDIT: Jo a co se týče nadměrného ohřátí ATF vím jen o jediném případu v rámci klubu, kdy se vůbec rozsvítila kontrolka AT TEMP a to u Mráčový H6, když si prorážel sněhem cestu k baráku. A že té zátěže pro AT na srazech s offroad programem bylo...

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: čtv bře 20, 2014 12:29 pm
od VDC
To je pravda. Mráčovka dostávala dost :-)

Děkuji vám za rady. :-) Trošku to řeším, to je pravda. K mechanice vozu se nerad chovám špatně, neřku-li jako idiot. Špinavý koberce neřeším, na to mam ženu. :-)
Takže si to zopakuju. Když jezdím po městě a snažím se jet tak,jak se má (a to je s h6 fuška ) ,tak si tam klidně můžu šoupnout 123, stejně tak,když povezu vlek s betonem. :-)
A na P teda můžu normálně nastartovat? Já jsem to chápal tak,když jste se tu bavili o tom,že auto nejdřív povesite na ručku a pak dáte P, že musím startovat a chcipat na N a P tam dát až při chcípnutym motoru...
A dobře, když lítám po městě, popojedu, zastavím a znova dokola, stane se něco, když tam nechám N a ručku? Je to stejný, jako když u manuálu nechám neutrál a ručku?

[Příspěvek odeslán z GT-S6500 pomocí aplikace Tapatalk] Obrázek

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: čtv bře 20, 2014 12:31 pm
od quickly
Abych mohl u sestihrnka vyndat klicek ze zapalovani, tak musim dat P. Startuji pri P nebo N.