Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
Je to o zvyku a taky asi každej to má jinak. Já k automatům měl taky vždycky tak nějak odpor. A pak jsem si uvědomil, že vlastně nevím proč, začal se o to zajímat, svezl se pár auty a bylo jasno. Ono totiž na tom, jak tomu říct, co chci, není moc, co vymýšlet. První automat, co jsem řídil, co si tak uvědomuji (netvrdím, že absolutně první) bylo grand číro s osmiválcem. To bylo celkem fajn.
A pak jsem si koupil Outbacka s AT a díky tomu, zcela nevědomky a neznale přišel k VTD+VDC, což byla dost náhoda, protože 2.5 BH to moc neměly. A já tenkrát věděl prd, jak to je kde řešený.
A automaty mi přirostly k srdci. A teď myslím ty klasický, s míchačkou oleje a planetovými převody, žádný DSG nebo podobný věci.
A pak jsem si koupil Outbacka s AT a díky tomu, zcela nevědomky a neznale přišel k VTD+VDC, což byla dost náhoda, protože 2.5 BH to moc neměly. A já tenkrát věděl prd, jak to je kde řešený.
A automaty mi přirostly k srdci. A teď myslím ty klasický, s míchačkou oleje a planetovými převody, žádný DSG nebo podobný věci.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
- spm
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 22740
- Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
- Jméno a příjmení: Jan Krajdl
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
Já první automat řídil v 911 Turbo Tam bylo sice něco ala DSG, ale v tomhle autě se mi to celkem líbilo (ale prodlevu na sešlápnutí v tom normálnim režimu, než se něco začalo dít, to mělo taky dost solidní).
- schmako
- Vášnivý uživatel
- Příspěvky: 1258
- Registrován: stř srp 23, 2017 5:04 pm
- Jméno a příjmení: Ondřej M.
- Bydliště: Praha 6
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
HonzaCZ: ať žije Italic chvíli mi trvalo, než jsem pochopil záměr příspěvku. U mě je ale ten samý důvod, proč na I režim jezdím sporadicky. Když u 245k auta šlápnete na plyn tak prostě čekáte adekvátní reakci a ne kuňk škyt hrk a potom možná podřazení, otáčky, hluk ale stále bez výsledku. Naštěstí je tu tlačítko pod volantem, což je jak nebe a dudy, a to pak žere i pomalé děti na přechodech a příliš nakloněné kytičky do silnice }:-)
Odesláno z mého Redmi Note 4X pomocí Tapatalk
Odesláno z mého Redmi Note 4X pomocí Tapatalk
Subaru Outback 3.0R ExeNavi AT MY2007 zvaný: Otokar
Audi A6 C6 2006 - 2,7 TDi V6 MT - sedan s měchy, zvaný: Überauto
Škoda Octavia 2.0MPi kombi 4*4 MT (Ex do 2018)
Trabant T601 combi rv 1986 (Ex do 2016)
Audi A6 C6 2006 - 2,7 TDi V6 MT - sedan s měchy, zvaný: Überauto
Škoda Octavia 2.0MPi kombi 4*4 MT (Ex do 2018)
Trabant T601 combi rv 1986 (Ex do 2016)
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
Aha, on to asi ten debilní Tapatalk vypsal kurzívou, co? Mně taky chvíli trvalo, než jsem pochopil, co tím myslíš. Na webu to vypadalo normálně, protože web není debilní a když tam není uzavírací "bb tag", tak to vypíše normálně...schmako píše:HonzaCZ: ať žije Italic chvíli mi trvalo, než jsem pochopil záměr příspěvku.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
- podvlada
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 10652
- Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
- Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
- Bydliště: Plzeň
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
Napadla mě taková jedna teoretická věc, kterou bych chtěl nejdřív rozebrat, než bych ji vůbec zkoušel.
U automatu sice pěkně funguje brždění motorem na 1 a 2, hlavně na silnici super, ale když jsme byli v trochu rozbitém terénu, i ta jednička byla celkem moc. Byly chvíle, kdy jsem nevěděl, jestli ještě brzdí nebo už se naopak snaží auto rozjet. Chybí na to redukce jako mají manuály a i ta by mohla být kratší.
Kdybych chtěl něco sjíždět opravdu pomalu, co takhle zařadit zpátečku?
Měniči by přece mělo být jedno, z jakého důvodu dochází k prokluzu - jestli má motor vyšší otáčky a stojím na místě, nebo je motor ve volnoběhu a otáčí se kola proti...
Jsem si vědom, že se bude zbytečně zahřívat ATF a chtělo by to kontrolovat její teplotu.
1) vadí to něčemu mechanicky?
2) hrozí nenadálé chcípnutí motoru bez toho, abych musel jet rychle, kdy to motor volnoběhem prostě neutáhne?
3) hrozí protočení motoru proti směru?
Nemám v úmyslu brzdit tak, že bych na zpátečku přidal, to samozřejmě ne. Je mi jasný, že to zase nebude takový terno, aby se vyplatilo riskovat, a bude prostě lepší brzdit. Stejně tak v terénu, kde bych mohl potřebovat kvůli bezpečnosti přidat (riziko převrácení) to nebude šťastné řešení. Napadlo mě to prostě jen z důvodu ulehčit brzdám na jednoduchém podkladu, kde nehrozí riziko, ale chci jet pomalu.
Očekávám, že se zúčastní hlavně HonzaCZ
U automatu sice pěkně funguje brždění motorem na 1 a 2, hlavně na silnici super, ale když jsme byli v trochu rozbitém terénu, i ta jednička byla celkem moc. Byly chvíle, kdy jsem nevěděl, jestli ještě brzdí nebo už se naopak snaží auto rozjet. Chybí na to redukce jako mají manuály a i ta by mohla být kratší.
Kdybych chtěl něco sjíždět opravdu pomalu, co takhle zařadit zpátečku?
Měniči by přece mělo být jedno, z jakého důvodu dochází k prokluzu - jestli má motor vyšší otáčky a stojím na místě, nebo je motor ve volnoběhu a otáčí se kola proti...
Jsem si vědom, že se bude zbytečně zahřívat ATF a chtělo by to kontrolovat její teplotu.
1) vadí to něčemu mechanicky?
2) hrozí nenadálé chcípnutí motoru bez toho, abych musel jet rychle, kdy to motor volnoběhem prostě neutáhne?
3) hrozí protočení motoru proti směru?
Nemám v úmyslu brzdit tak, že bych na zpátečku přidal, to samozřejmě ne. Je mi jasný, že to zase nebude takový terno, aby se vyplatilo riskovat, a bude prostě lepší brzdit. Stejně tak v terénu, kde bych mohl potřebovat kvůli bezpečnosti přidat (riziko převrácení) to nebude šťastné řešení. Napadlo mě to prostě jen z důvodu ulehčit brzdám na jednoduchém podkladu, kde nehrozí riziko, ale chci jet pomalu.
Očekávám, že se zúčastní hlavně HonzaCZ
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde>
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
Já bych to nedělal. Ale jestli chceš prozkoumat trh v oblasti repase měničů, tak hurá do toho.
Chcípnutí by hrozit mohlo. Zvládne to chcípnout i na místě, když se ti to trochu zhoupne na druhou stranu. Dynamický síly v tý kapalině jsou celkem zrádný.
Chcípnutí by hrozit mohlo. Zvládne to chcípnout i na místě, když se ti to trochu zhoupne na druhou stranu. Dynamický síly v tý kapalině jsou celkem zrádný.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
- podvlada
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 10652
- Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
- Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
- Bydliště: Plzeň
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
Repasi měniče úplně neplánuju :D
No říkal jsem si, že měniči by to mělo být jedno. Pro něj by to pořád mělo být prokluz jako prokluz.
Co se bojím je spíš protočení toho motoru nazpátek... Zkusil bych to jen v případě, že by místní plodná diskuze seznala, že by nemělo hrozit poškození, že to jen bude k hovnu. A pak bych to možná zkusil. :D Šlo tedy hlavně o teoretickou úvahu...
No říkal jsem si, že měniči by to mělo být jedno. Pro něj by to pořád mělo být prokluz jako prokluz.
Co se bojím je spíš protočení toho motoru nazpátek... Zkusil bych to jen v případě, že by místní plodná diskuze seznala, že by nemělo hrozit poškození, že to jen bude k hovnu. A pak bych to možná zkusil. :D Šlo tedy hlavně o teoretickou úvahu...
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde>
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
-
- Vášnivý uživatel
- Příspěvky: 1372
- Registrován: čtv led 21, 2010 11:32 am
- Jméno a příjmení: martin zich
- Bydliště: plzen
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
Mozna, asi urcite napisu blbost, tak sorry ale jakej je rozdil mezi tim, co popsal Podvlada a situaci, kdy stojim v kopci, zarazeno D, kopec prudkej, sundam nohu z brzdy a auto couvne, jasne, tady to jsou mozna max cm nez se prida plyn a auto pojede dopredu
Subaru Outback 2.0D MY 2008 prodáno
Subaru Legacy kombi 2,5GT MY 2010 prodáno
Subaru Impreza WRX STi MY 2006
BMW 330 Ci cabrio MY 2001
MB GLC 43 AMG MY 2018
Jaguar XK8 MY 1998
Subaru Legacy kombi 2,5GT MY 2010 prodáno
Subaru Impreza WRX STi MY 2006
BMW 330 Ci cabrio MY 2001
MB GLC 43 AMG MY 2018
Jaguar XK8 MY 1998
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
Asi takova hloupa otazka, ale zkusim to. Vcera jsem jel na cinovec, preselo a v jedne zatacce se auto lehce zhouplo (pred tydne top same a pri ceste zpet tam bylo otocene auto na strechu) - asi je tam nejaka horsi adheze. Vcera mi auto o par metru dal podradilo a ja se pekne vylekal. No behem vteriny mi doslo, ze auto podradilo, ale zazite reflexy zavelely, prokluzuji Ti kola vole. Za celou dobu jsem mel vzdy manual a podvedeme mam zafixovano, ze jak se zvednou otacky, litam na snehu (v horsim pripade na vode) a musim ubrat a zacit resit volant. Jak tohle resite s automatem? Prvni zima ukaze, ale od vcerejska o tom premyslim, ze to vlastne neni uplne idealni ?!
Prodáno: BMW 340i xDrive Touring, ZF automat, LCI (7/2015)
Největší ostuda značky subaru: Subaru Legacy 2.0D, MT, MY08-09 ... první motor umřel v 64.000 km, druhý po 3.000 km a třetí vykázal znaky smrtelnosti po 35.000 km
Prodáno: Saab 9-3 2.8T Turbo X SportCombi (2008)
Prodáno: Subaru Impreza STI, Type R, MY98
Největší ostuda značky subaru: Subaru Legacy 2.0D, MT, MY08-09 ... první motor umřel v 64.000 km, druhý po 3.000 km a třetí vykázal znaky smrtelnosti po 35.000 km
Prodáno: Saab 9-3 2.8T Turbo X SportCombi (2008)
Prodáno: Subaru Impreza STI, Type R, MY98
- podvlada
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 10652
- Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
- Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
- Bydliště: Plzeň
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
Marzi, stejně tak když chceš třeba couvat do parkovacího místa, směrem do kopce, kdy ti to popojede dopředu než přidáš abys zacouval. Opačná situace, víc podobná tomu co tu řeším, stejnej princip jako říkáš ty.
Za mě právě rozdíl není, jen to je 1) krátkodobě 2) hned přidáváš plyn a auto jede kam má.
Já tady zvažuju použití z kopce, kdy by to bylo 1) dlouhodobě a 2) pořád na volnoběh, kdy motor nemá sílu a hrozí chcípnutí, protočení zpět.
1) může vadit teplota, měnič na to nemusí být stavěný dlouhodobě, na takový prokluz
2) mechanické poškození.
Za mě právě rozdíl není, jen to je 1) krátkodobě 2) hned přidáváš plyn a auto jede kam má.
Já tady zvažuju použití z kopce, kdy by to bylo 1) dlouhodobě a 2) pořád na volnoběh, kdy motor nemá sílu a hrozí chcípnutí, protočení zpět.
1) může vadit teplota, měnič na to nemusí být stavěný dlouhodobě, na takový prokluz
2) mechanické poškození.
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde>
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
- podvlada
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 10652
- Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
- Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
- Bydliště: Plzeň
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
Newli, v tomhle mi ta chybějící zpětná vazba od AT taky chybí. Asi jediný způsob jak to řešit je jet v manuálním režimu, kdy to víc odpovídá tomu co říkáš, i když je tam pořád určitá "pružnost" kvůli měniči mezi motorem a koly.
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde>
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
Rozdíl je v tom, že když ti to couvne do prudkýho kopce při rozjezdu, tak to je pár okamžiků a minimální vzdálenost.marzi píše:Mozna, asi urcite napisu blbost, tak sorry ale jakej je rozdil mezi tim, co popsal Podvlada a situaci, kdy stojim v kopci, zarazeno D, kopec prudkej, sundam nohu z brzdy a auto couvne, jasne, tady to jsou mozna max cm nez se prida plyn a auto pojede dopredu
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
To vyřešíš tak, že si zažiješ, jak ten automat funguje a kdy jak řadí. Tedy celkem přesně dokážeš ovlivnit jen prací s plynem, kdy přeřadí. Jinak samozřejmě ve specifických situacích je lepší použít zmiňovaný manuální režim.newli píše:Asi takova hloupa otazka, ale zkusim to. Vcera jsem jel na cinovec, preselo a v jedne zatacce se auto lehce zhouplo (pred tydne top same a pri ceste zpet tam bylo otocene auto na strechu) - asi je tam nejaka horsi adheze. Vcera mi auto o par metru dal podradilo a ja se pekne vylekal. No behem vteriny mi doslo, ze auto podradilo, ale zazite reflexy zavelely, prokluzuji Ti kola vole. Za celou dobu jsem mel vzdy manual a podvedeme mam zafixovano, ze jak se zvednou otacky, litam na snehu (v horsim pripade na vode) a musim ubrat a zacit …
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
U toho jeho BMW určitě ne. To má 8 AT a blokuje prakticky okamžitě, jak to rozdíl otáček dovolí. Stejně, jako to v manuálním režimu dělal ten Saab 9-3, co jsem měl půjčenej. To jenom u Subaru je i po přepnutí do manuálního režimu agresivita blokování dost chabá. Ale jiná strategie tam je, to jsem už vypozoroval. A taky jiný způsob řazení 1. a 2. stupně, kdy to právě cílí na větší brzdění motorem. I když pro některé zřejmě stále nedostatečně, že vymýšlejí blbosti.podvlada píše:Newli, v tomhle mi ta chybějící zpětná vazba od AT taky chybí. Asi jediný způsob jak to řešit je jet v manuálním režimu, kdy to víc odpovídá tomu co říkáš, i když je tam pořád určitá "pružnost" kvůli měniči mezi motorem a koly.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
- podvlada
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 10652
- Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
- Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
- Bydliště: Plzeň
Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou
Nedošlo mi, že se bavíme o jiné převodovce než Subaru... pardon
A nemůžu než souhlasit opět se vším, co jsi napsal. Se vším.
A nemůžu než souhlasit opět se vším, co jsi napsal. Se vším.
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde>
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!