Tak jsem dokončil jeden prznící projekt. Zatím teda nemám úplně dlouhodobé zkušenosti, jak se to bude chovat, ale to se holt poddá časem... v nejhorším to zas nebude fungovat jako doteď
Mám v autě trvale umístěnou zrcátkovou kameru (vypadá jako zrcátko a nandavá se to přes originál zrcátko). Což byl v zásadě úmysl, pač nechci kameru sundavat (když má fungovat jako černá skříňka, to bych všechno připravoval půl hodiny, než bych vyjel) a nechtěl jsem, aby to vypadalo úplně nápadně. Kamery fungovaly dobře (jedna mi teda už odešla), ale velice rychle dojedou na to, že v nich umře ten integrovaný akumulátor. Číňan tam bohužel dává (u některých lepších kamer dneska je to řešené trošku líp) malou li-pol baterku. Což je dost na pendrek, nemá to rádo horko, ale v létě za tím sklem je extrémní teplota a ta baterka hned umírá... a li-polka se navíc dost nafukuje a když se nafoukne a propíchne... tak je z toho ohňostroj. Kamera bez baterky má také pár neduhů. Za prvé to po (úplně každém) nastartování auta hrozně dlouho nabíhá (teď mám tu androidí verzi, které to trvá přes minutu... ta obyč nabíhala teda celkem rychle i při cold startu). To by se ještě dalo přežít. Nicméně, naběhne to s blbým (vyresetovaným) datumem a časem. To už je docela blbý, protože bohužel dost často to přemazávání starých uložených záznamů je děláno podle data a času. Takže když to pokaždé najede se stejným datumem a časem, tak se ty záznamy přemazávají v blbém pořadí. Ta moje stávající kamera má teda GPS a když se GPS chytne, tak se sesynchronizuje čas. Jenže to taky trvá občas i více než 5 minut, takže mezitím jsem už někde na cestě a o tuhle část záznamu záhy přicházím. No a úplně nejdebilnější věc, když tam ten akumulátor není (nebo ani trochu nefunguje) je, že se ztrácí ten poslední záznam. Protože vypnutím motoru se kamera vypne a při funkčním akumulátoru v tuhle chvíli přestává zaznamenávat a ukládá ten poslední soubor. Když akumulátor není, kamera se vypne hned a ten soubor je typicky poškozený a nejde přečíst. To je třeba úplně pitomý, když to o to napájení přijde v důsledku nehody a pak jaksi přesně ta zajímavá část záznamu chybí...
Takže ve chvíli, kdy mi integrovaný akumulátor už stejně neakumulátoroval, jsem se to pokoušel řešit nějakým lepším řešením. Tím, že mám kameru v autě nastálo, jsem mohl laborovat s tím, že tu náhradu umístím někam jinam a nemusím se tudíž omezovat na to, co se vejde dovnitř do kamery (kam se typicky skoro nic nevejde). Takže první pokus byl, že jsem koupil dva superkondenzátory zapojené do série s balancerem a tupě jsem to připojil místo baterky. Tím jsem sice úplně nevyužil potenciál kondenzátorů (kondenzátory totiž narozdíl od baterky se dají vybíjet až do nulového napětí, takže když se to připojí místo lithiové baterky, kde to elektronika při ~3V uřízne, tak v kondenzátoru je stále ještě velká spousta energie), ale stačilo to připojit místo baterky. Očekávání byla slibná - kondenzátorům je prakticky fuk okolní teplota, takže to mělo být prakticky nesmrtelné. Měl jsem 2x 500F na 2,7V, v zapojení tedy 5,4V / 250F, což dle výpočtů mělo být pořád lepší, než ten původní akumulátor. Bohužel se velkým problémem ukázalo samovybíjení. Já to koupil na ebayi, takže datasheet jsem neměl, hledal jsem nějaké podobné "značkové" superkondíky a tam dle datasheetu to problém být neměl - mělo to i tak vydržet hodně dlouho. Tenhle se bohužel tak nechoval. Takže to s kamerou vydrželo maximálně 24 hodin ve stand by režimu (tedy tom, po kterém kamera nenabíhá úplně od znova). Pak se kondík vybil pod napětí, při kterém kamera chcípne. To by ještě tak moc nevadilo (holt při nastartování bude déle nabíhat)... ale úplně nejhorší bylo, že ta pitomá kamera, jak je místo té baterky připojeno něco, co má něco pod 3V, tak se nezapne vůbec... až ve chvíli, kdy se kondík dobije zase někam ke 3V, tak to začne fungovat. Takže... to jsem taky zavrhnul
Z kamery jsem tedy mrtvý akumulátor vyštípal úplně pryč, místo něj jsem naletoval kabel s konektorem, provrtal jsem tělo kamery a kabel si vytáhnul ven. A nějakou dobu jsem na to nesáh a jezdil jsem úplně bez baterky - to paradoxně kameře nevadí a normálně to fungovalo.
Až teda nedávno jsem se odhodlal to nějak vyřešit a zvolil jsem holt ne úplně dobrou, ale primitivní a v zásadě snad funkční věc. Objednal jsem standardní 18650 akumulátor. Tedy zase obyčejnou lithiovou baterku, která je potencionálně hořlavá a nesnáší úplně dobře ty teploty v létě uvnitř auta. Nicméně narozdíl od li-pol se alespoň nenafukuje a má nepoměrně větší kapacitu, než původní li-pol... takže se akumulátor musí už hodně zničit, aby to fungovalo stejně blbě jako předchozí. Chová se to jinak stejně jako li-pol, takže kamera by si neměla vůbec ničeho všimnout (kvůli tomu jsem jinak zavrhnul LiFePO4, které snaší o něco líp vysoké teploty, nehoří... ale bohužel má jiná provozní napětí, takže bez zásahu do té elektroniky v kameře by to prostě nefungovalo - konkrétně by to ten článek jako první přebilo a zničilo). Vzal jsem držák na 18650, přiletoval jsem na něj kabel s konektorem, co zapadne do kamery. A vytisknul jsem si krabičku (mimochodem z nehořlavého plastu, test jsem provedl dnes
zde:
viewtopic.php?f=45&t=6303&p=501327&hili ... sk#p501327), držák jsem přišrouboval a pro jistotu i přilepil do ní. V autě jsem původně ještě zvažoval možnost dát to sucháčem na stropnici, ale nikam to tam rozumně nevychází... tak jsem to oboustrankou přilepil na čelní sklo vedle GPS antény a pro jistotu kabeláž secvakal páskama (jestli oboustranka upadne, tak to zůstane držet alespoň na kabelech.
Teď se teda uvidí, jak se to bude chovat. Když jsem to měl na test na stole, tak při nabitém akumulátoru po 24 hodinách ve standy ubylo vysloveně pár procent baterie, což bylo úplně super. Pak jsem to odpojil, baterka mi tu ležela pár týdnů na stole a dneska když jsem to dal do auta, tak kamera ukazovala 36% Což mi teda přišlo divné, moc se mi nezdá, že by se to takhle moc vybilo samo (byť na tom akumulátoru je ještě LVD obvod). A ani se to teda moc nechtělo nabíjet, pohlo se to asi o procento, ale jezdil jsem teda jenom chvilinku po okolí, žádná dlouhá jízda. Takže uvidím, brát voltmetr, abych změřil co je přímo na akumulátoru, jsem byl už líný. Nicméně je klidně možné, že ten ukazatel v kameře ukazuje kraviny (nějak si matně vybavuju, že už při testování s tím kondenzátorem mi přišlo jako dost kravina jaká procenta to ukazuje při konkrétním napětí). Při úplně prvním studeném startu se mi teda kamera z nějakého důvodu stejně restartnula (ale naběhla už s nastaveným časem), při ostatních startech se už jenom správně probouzela. Takže stále věřím, že jenom ten ukazatel ukazuje blbost, ale funguje to dobře. Tak mi držte palce, aby mi to lithium nebouchlo do xichtu
Pokud to jinak v tomhle režimu ten akumulátor přežije alespoň rok, tak to bude celkem úspěch. Dal jsem za něj necelé 4 dolary a vyměnit ho teď je akorát otázka odšroubování dvou šroubů na krabičce.