este k tym autam, produkcii, zatvaraniu neziskovych automobiliek...
nemyslim si, ze by ich srotovali vo velkom, aj ked mozne to je. staci si pozriet hypotekarno uverovu bublinu v irsku. stat tam dal zaruku, ze ruci za kazdu banku do 100% jej spravovanych penazi, aby podporil ludi v tom, ze si peniaze v case krizy ulozia do bank, cim tie zacnu mat na uvery a ekonomika zmietana krizou sa konecne rozprudi. klasicky nevinny model z ucebnice...
lenze mile banky, kedze sa spolahli na zachrannu ruku statu, rozdali pozicky aj ludom, ktori ich evidentne nemohli splatit. ved za to maju vsetci predsa premie...
zacalo sa vo velkom stavat, zo zaciatku ekonomika ficala, lenze bublina potom splasla a problem bol na svete. ludia prestali splacat a banky im nemohli zobrat domy, pretoze tie medzitym logicky vzhladom k prebitku spadli na 30% povodnej ceny. takze nakoniec prisli na to, ze menej prerobia, ked proste budu verit, ze neplatici casom zasa zacnu splacat. a stat to predsa dorovna, tak co...
nasledne ale vznikol ovela vacsi problem. domov bolo viac, ako sa dalo predat a boli postavene za vacsie peniaze, aku mali momentalne cenu. zaroven to stlacilo cenu vsetkych existujucich domov na zlomok ich povodnej, cim sa dalej prehlboval problem s hypotekami, kedze ludom sa uz neoplatilo platit hypoteku na dvojnasobnu cenu. ved si proste za to mohli kupit taky isty, alebo este lepsi novy dom za polovicnu cenu... situacia nemala vychodisko.
nakoniec sa proste zburali cele stvrte novych domov a burali sa dovtedy, kym sa cena vsetkych existujucich prostrednictvom takejto drastickej metody zredukovania ponuky nedostala na potrebnu uroven.
cize, nebol by som prekvapeny, keby sa podobne likvidovali aj auta. ved srotovne je presne o tom...
co sa tyka zisku automobiliek, na ten zabudnite. ziadna automobilka neni v zisku. moze ho jeden, dva roky uctovne vykazat, aby tym zvysila cenu svojich akcii, pripadne ovplyvnila vstup nejakeho investora, ale
ziadna automobilka neni v zisku. automobilky su masivne dotovane statmi, ktore im odpustaju dane, preplacaju skolenia, doplacaju ludom na mzdy, na cestovne, len aby ta automobilka zila. tieto naklady potom nefiguruju v samotnej automobilke, ale su jednoznacne jej nakladom.
automobilky su umelo drzane statmi, kedze automobilovy priemysel je spicka pyramidy, kde sa stretavaju vsetky ostatne priemysly, od banictva, cez zeleziarne, rafinerie, produkcia plastov, latok, elektroniky... no proste vsetko.
nechajte padnut automobilku a cela spolocnost je v riti. preto bude velmi zaujimave sledovat, ako sa v tejto suvislosti presadia autonomne automobily, ktore by nasledne spravili z 80 percent automobiliek obsoletne stavby, tak ako svojho casu auta nahradili kone... ale to uz je ina tema...
tu ide o to, ze 80% automobiliek je totiz 80% ludskych spolocnosti, statov , ktore bez nich budu v riti.