technika řízení na sněhu

yeti
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3007
Registrován: úte říj 26, 2010 3:20 pm

Re: technika řízení na sněhu

Příspěvek od yeti »

S mojí milovanou feldou jsem si dovolil i do ne zcela prázdných zatáček najíždět pod plynem a "urvat" to ručkou a nechat se vytáhnout ven. Pravda, na letních to nebylo vždycky ono (začal jsem přezouvat až tak před 7 lety, kdy se narodila dcera, tak pro ten pocit "bezpečí" :o)) ) , ale felda mi připadala jako krásně čitelný auto - přes ručku do zatáček, otočky z couvání a tak (na sněhu samozřejmě :o)) ). Když jsem pořídil Subaru, byl jsem nadrženej na první sníh jako malej Jarda. Tak jsem podle rady "starších a zkušených" zkusil řídit průjezd zatáčkou plynem. No, přátelé, připadal jsem si jako totální debil, když se mi to i v nízké rychlosti přetočilo a chcíplo. Pak se mi to stalo ještě jednou, už to sice nechcíplo, ale měl jsem sakra co dělat, abych to ustál. Tehdy jsem to přičítal gumám, který nebyly nejlepší (ale zimní :o)) ) Pak jsem koupil nový zimní gumy, zkusil jsem to, chovalo se to víceméně stejně a od té doby prostě do zatáčky pomalu, na nižší stupeň a když už jó potřebuju být rychlejší než všichni kolem, tak přidám na výjezdu. Tož asi tak.

EDIT:
Dofi. Pochybuju, že čouhající kamínek stačí jako opora pro tunový auto hrnoucí se po sněhu a ledu ven ze zatáčky. Ano, může to platit pokud máš kola v průhrabu a prohrabeš se tou kluzkou hmotou na asfalt nebo štěrk. Ale to už je zase o tom, jak stojíš na plynu a tím pádem jak rychle najíždíš do zatáčky, z čehož pak vyplývají všechny ty věci o kterých jsem psal výše.
Subaru Legacy wagon 2.0 R 121kW "sociál" MY06
Subaru Forester SF 90kW MY98
Uživatelský avatar
hamoun
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 19065
Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
Jméno a příjmení: Petr Hanek
Bydliště: Kravaře

Re: technika řízení na sněhu

Příspěvek od hamoun »

dofi píše: Impreza kdyz je pod plynem ESP nepouzije a regulaci plynu se oblouk plynule projede.
ale pouzije, blika i pod plnym plynem (na mokru) pri vyjezdy ze zatacky, kdyz auto ujizdi (stejne pres predek i zadek) jemne ven...
(zkousim v miste, kde je prostor :) )
škoda superb
ex WRX 2008
Uživatelský avatar
catana
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3258
Registrován: ned kvě 08, 2011 1:39 pm
Jméno a příjmení: Petr
Bydliště: Jizni Australie

Re: technika řízení na sněhu

Příspěvek od catana »

Jj, použije a bliká. A pak je ten oblouk strašlivě dlouuuuuhýýý. Na silnici bych se bál :845:
ex. Subaru Outback 3.6R Premium, MY2011
ex. Toyota GTS 86, 6MT, MY2014
ex. Subaru Impreza 2.0D XV, 6MT, MY2011
Uživatelský avatar
hamoun
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 19065
Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
Jméno a příjmení: Petr Hanek
Bydliště: Kravaře

Re: technika řízení na sněhu

Příspěvek od hamoun »

na mokru opatrne, na suchu jsem si jisty .. ale stejne blika (i na suchu - pokud ho zapomenu vypnout) ...
mam oblibeny vyjezd z kruhace :) a kdyz vyjde misto (a mam letni gumy (na zimnich se necitim tak dobre, jezdim zatacky vyrazne pomaleji) :) ... )
škoda superb
ex WRX 2008
Uživatelský avatar
dofi
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 348
Registrován: ned led 15, 2012 8:10 pm
Jméno a příjmení: Filip Černoch
Bydliště: Jihlava

Re: technika řízení na sněhu

Příspěvek od dofi »

Catana:
Hamoun:
Kdyz jsem se s autem seznamoval tak mi esp blikalo casto. Nyni mne v zatackach pod plynem nechava. Natrenovano na treba rovnym prujezdem kruhace, kdy se auto dvakrat kyvne bez esp. Nedavno mne vsak dost podcenil manik v oktavce a nedal prednost, a to jsem jel predpisovych ppadesat. Kdyby nebyly kostky bez obrubniku uprostred...

[ Příspěvek odeslán z mobilního zařízení ] Obrázek
Forester 2007 2.0, Legacy 2006 3.0 spec b MT, Legacy 2014 2.0D, Audi Q7 2018 200kW, Audi A6 2015 3.0 235kW, Ford F-150 2018 5.0 V8
Uživatelský avatar
hetzer
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1785
Registrován: úte črc 28, 2009 12:00 am
Bydliště: u Prostejova

Re: technika řízení na sněhu

Příspěvek od hetzer »

technika jizdy je odvisla jak od pouzitych zimnich pneu - bo se chovaji ruzne, tak od kvality povrchu - ta ovsem vetsinou promenliva a jen priblizne znama. takze jak bylo receno : pomalu do zatacky, rychle ven, zatacky pod plynem, ale jemne - presne davkovani plynu neni trivialni je nutno trenovat na bezpecnem miste.
'ach 'a' jIH yIt vegh ngech vo'
QIb vo' Hegh
jIH DichDaq taHvIp ghobe' mIghtaHghach vaD SoH 'oH tlhej jIH
Uživatelský avatar
Thanantos
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 531
Registrován: ned srp 19, 2012 9:03 am
Jméno a příjmení: Karel

Re: technika řízení na sněhu

Příspěvek od Thanantos »

Tak tak. Nicméně když už se tu zmiňoval VDC asistent, je potřeba si zejména uvědomit že musí mít s čím pracovat. Proto by se měla zatáčka projíždět sice pomalu a opatrně ale pod plynem - aby měla elektronika k dispozici nějaký kroutící moment kterým může pomoct. Koneckonců platí to i pokud je asistent vypnutý nebo v autě není. Doporučuju vyrazit na zasněžené parkoviště a vyzkoušet - rozdíl je velký a chce to cit ale netřeba schopností rally jezdce.
Obecně by ale měl být ideální průjezd zatáčkou s pohonem subaru plynulý oblouk pod mírným plynem. Samozřejmě vždy jde na sněhu vyšlápnout spojku, trhnout za ručku, nechat ustřelit záď a pak korigovat průjezd už jen plynovým pedálem, případně lehkým kontra, ale to je technika která je spíš na blbnutí a ne do provozu. Nicméně nedávno jsem jí trénoval v Liberci na velkém parkovišti naproti globusu a musím říct že to není vůbec žádná sranda pokud má být člověk opravdu přesný. Ač dává pohon subaru ve většině situací mnohem více možností, projet zatáčku bokem po přesné trajektorii je i tady opravdu oříšek. - hodně záleží (jak už tu zaznělo) na pneumatikách, ale zejména také na povrchu - jinak se chová čerstvý sníh, mokrý, zmrzlý.. (Upřímně za nejzrádnější považuju mokrý asfalt. dává člověku falešnou jistotu že drží, nicméně ve chvíli kdy se auto utrhne na sněhu, rychlosti jsou malé a dá se z toho často vyhrabat bez většího rizika. pokud se utrhne na mokrém asfaltu, rychlosti jsou takové že může být člověk rád pokud to odnesou jen plechy..) - koukám že jsem se nechal trochu unést...mám toho ježdění na sněhu plnou hlavu;-)
Do práce a na cesty Legacy H6 v sedanu
Na srazy a výlety Sti Type R 2000
Na závody Sti RA 99
Ex WRX 2008
Uživatelský avatar
hamoun
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 19065
Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
Jméno a příjmení: Petr Hanek
Bydliště: Kravaře

Re: technika řízení na sněhu

Příspěvek od hamoun »

ja jeste hodne rozlisuju slejvak, kde je cesta fakt umyta (i kdyz je hodne vody), tam to drzi stejnomerne ... a nebojim se toho ... chova se to predvidatelne.

ale jakmile je vlhko nebo jenom kape, jedu pomalu, tam se bojim a nezkousim nic.
škoda superb
ex WRX 2008
pufko
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1130
Registrován: pát úno 11, 2011 10:42 pm

Re: technika řízení na sněhu

Příspěvek od pufko »

Na skúšanie je dobré mať nízku hmotnosť a vysoký výkon, inak je to vždy velké riziko, velká váha si ide kade chce - rovno za čumákom, a malému výkonu treba pomáhať ručnou čo nemusí dopadnúť tiež najlepšie, na vyšmýkanej ploche toho výkonu naštastie nie je až tolko treba
Subaru Impreza 2.0GX, 5MT, rv2001...
Subaru Legacy 2.5i, AT, rv2005...
Uživatelský avatar
Kolben
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 5405
Registrován: pon bře 26, 2012 2:06 pm
Jméno a příjmení: Honza
Bydliště: Holýšov

Re: technika řízení na sněhu

Příspěvek od Kolben »

:686: Jooooo rucka, to je vyborna vec. Bohuz ja uz ji tam zase nemam. áááách jo....
Outback 2.5i Sport Lineartronic 2017
Outback H6
Slepice ´18
---
Subaru Justy 1.2 4WD (MY95)
Forester XT Sport 2017 (MY18)
WRX STI Sport 2016
Forester XT 2014 - Executive
Legacy Combi 2.0D Sport - 2012
https://www.spritmonitor.de/de/user/kolbic.html
Uživatelský avatar
u-geen
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2103
Registrován: úte led 19, 2010 9:49 pm
Jméno a příjmení: Evžen Eiba
Bydliště: Kyje, okres Jičín

Re: technika řízení na sněhu

Příspěvek od u-geen »

me u lega dobre funguje pomalu dovnitr rychle ven jak vsichni pisou... idealni je dvojka, najet do zatacky a zhriba ve tretine pridat, zadek jde krasne ven, predek +- drzi. Na rychle prujezdy to neni, ale na blbnuti je to fajn :)
Uživatelský avatar
Pumbaa
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 193
Registrován: čtv led 05, 2012 12:40 pm
Kontaktovat uživatele:

Re: technika řízení na sněhu

Příspěvek od Pumbaa »

Dnes som si prvý raz zablbol s Forestrom na snehu na voľnej ploche, na letných pneumatikách a musím povedať že to auto je lepšie než som čakal. Do zákruty sa dá pekne ovládať plynom, ale plocha bola malá takže som išiel celý čas na jednotke, skúšal som aj na dvojke ale tam som nemal taký výkon na kolesách aby sa to odtrhlo od stopy, zas ale perfektne držal. Dokonca sa dalo točiť na mieste, i keď posilovač riadenia dostal asi dosť zabrať :1774:

Keď začal ísť z ventilácie taký mierny smrad tak som radšej prestal, skúšal som lokalizovať odkiaľ to ide ale nepodarilo sa mi to (spojku som samozrejme nemal skoro vôbec vyšlapnutú), možno to bol ten "subaru smrad" ale ešte som ho necítil takže neviem posúdiť :845:

Takže blbnutie dávam 10 bodov z 10, otázka je čo by to robilo pri rýchlosti povedzme 60km/h...chcelo by to nejakú väčšiu plochu.
Momentálne už bez auta...
Pozrite aj môj e-shop s pivom
Uživatelský avatar
Bekr
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 545
Registrován: sob lis 26, 2011 9:47 pm

Re: technika řízení na sněhu

Příspěvek od Bekr »

Mě u forestrů dobře funguje VELMI pomalu dovnitř a zbytek už je stejnej... :3gears:
Jsem sice zatím relativně nezkušený v řízení 4-kolky, ale s jinými auty toho už mám za sebou dost. Forestra řídím denně teprve druhým rokem. Myslím si, že ve srovnání s malými lehkými obyčejnými předokolkami si musí řidič těhle aut dávat hodně majzla na nájezdovou rychlost. Když se mírně přežene nájezd u menších aut s předním náhonem, pak se dá celkem dobře auto donutit k zatočení pouhým sundáním nohy z plynu. Efekt tzv. pravoúhlého zatočení. A zpětně se to dá korigovat opětovným přidáváním. Zatáčka sice není plynulá, ale při troše cviku se tak dá jet dost efektivně (nemyslím efektně!) a je to celkem i zábava. U forestrů to je jiné. Jak se jednou předek utrhne, nechytí se, dokud neklesne rychlost na únosnou mez. Přidávání či brždění v souladu s fyzikou nic neřeší a krizovou situaci to jen zhoršuje. Vyšlápnout spojku taky moc nepomáhá. Když už se začnu klouzat, pak dle mých dosavadních, i když celkem krátkých zkušeností, je nejúčinější srovnat kola, dobrzdit co se dá a pak znova zatočit. To celé je dobré doprovázet odříkáváním otčenáše či sprostým klení, každému dle libosti... :845:
Pokud člověk není pan Řidič, pak určitě projede za současných klimatických podmíne zatáčku bezpečněji, ale i rychleji s moderním předohrabem, prošpikovaným stabilizačními systémi a asistenty. Otázkou ale je, jak komu a dlouho vydrží tohle elektronické odtržení od reality silnice pod ním, než to někde totálně přežene a pošle to ven.
Nejvíc zimní zábavy jsem si ale stejně užil kdysi se starými škodovkami... :drive:
Bekr
Subaru Forester 2.0X Comfort 2003
Subaru Forester 2.0X Active 2007
Subaru Forester 2.5XT Low 2008
Subaru Outback 2.5i Executive ES 2020
GSX400SH 88 & XJR1300 00 & S22 60
romull
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 4156
Registrován: pát zář 09, 2011 8:39 am
Bydliště: Jemnice, Vysočina

Re: technika řízení na sněhu

Příspěvek od romull »

Tak jsem si užil techniku jízdy na sněhu v jiné rovině :zachod: , kde se vzal, tu se vzal a složil se mi za tmy a silného sněžení přímo pod kola :baseball: v 10 cm sněhu dědoušek na kole a navíc černej jak kominík a bez jakéhokoliv osvětlení :713: . Na brzdy už bylo pozdě a ABS pěkně jančilo, tak jsem ho zkusil objet, což se povedlo sice až s částečnm zajetím do škarpy a jako spolujezdce jsem přibral jeden plastový patník. Naštěstí jsem se z té škarpy dostal znovu na silnici, jelikož Transit co jel za mnou už to nedal, ve stejném místě co jsem byl předtím já šel ve škarpě na bok a potom se jeho řidič chystal dědu linčovat. Naštěstí jej to přešlo a dědu už bez kola si nakonec odvezli pomahači. Jak to nakonec dopadlo nevím, Transit čekal na hasiče, jelikož z tak hluboké škarpy a ležícího na boku bych jej stejně nevytál, ale díky sněhu to vypadalo že to odneslo jen zrcátko.
Při té vší smůle se děda složil ještě na dobrým místě, protože o 30m dál byl betonový můstek a nájezd na pole na kterém jsem potom stál. Tam by to dopadlo o moc hůř :850: . V tom počasí bych si netroufl po krajnici ani chůzi, natož po prostředku na kole, asi některý lidi už život fakt nebaví, nebo to už nedokáží domyslet :713: .
Ex:Subaru Outback 3,0R AT Comfort Navi MY 2007.... srdcovka a moc mě bavíl, budu vzpomínat
Nyní: BMW 330xd AT
Uživatelský avatar
jarkantor
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 320
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am

Re: technika řízení na sněhu

Příspěvek od jarkantor »

Taxem koukal, co bych mohl od svého auta očekávat a narazil jsem na podezřelé vydejo:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2YV2xnvD9Kw[/youtube]
Kdo by to do CVT řekl... :811: :ironie:
Odpovědět

Zpět na „Řízení, ježdění“