Technika jizdy - uvedeni do pretaciveho smyku

MMira
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 644
Registrován: sob led 01, 2011 7:01 pm

Technika jizdy - uvedeni do pretaciveho smyku

Příspěvek od MMira »

Uz mam WRX temer rok a porad se s tim nemuzu nejak szit. Pravda, najezdil jsem zatim docela malo a pro jizdy pro zabavu bral jine auto. Ale zima a tim cas WRX prichazi.

Az dosud jsem prevazne jezdil v RWD autech, kde stacila bud spravna prace volantem (volitelne s pouzitim brzd), popr to na snehu slo urvat jen plynem a pak hezky vest bokem. Tohle mi ale u Rezy nefunguje. Leda hodne divoke manevry v dost vysoke rychlosti, kde uz ale jde minimalne o auto, ne-li o neco vic.

Vcera jsem se zucastnil skoly smyku a co jsem si hlavne chtel natrenovat bylo prevedeni auta do pretaciveho smyku. Prvni jizda po kluzke folii v zatacce a ejhle, mirne pridany plyn a uz jsem jel krasne bokem. Instruktor se mohl do vysilacky zblaznit, ze jizdu s ruckou budem trnovat pozdeji. Druha jizda. Stejna najezdova rychlost a zatacku jsem proletel cumakem ven. Proste at jsem se snazil jak jsem se snazil, na spravny a spolehlivy zpusob prevedeni auta do pretaciveho smyku jsem neprisel. Rucku do toho nepocitam, tu se snazim nepouzivat vubec.

Kdo mi poradi?
ex Reza WRX 2,5 combi
SLegacy
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 369
Registrován: čtv srp 05, 2010 5:25 pm
Bydliště: LT

Re: Technika jizdy - uvedeni do pretaciveho smyku

Příspěvek od SLegacy »

Jsem na tom podobně, nejvíc ze své porce km jsem najezdil s RWD autem, které mělo navíc motor vepředu, takže přetáčivý smyk nebyl absolutně problém. Subaru se chová nedotáčivě, to moje navíc nemá právě přebytek krouťáku, takže abych přeměnil nedotáčivý smyk na přetáčivý plynem, musí to hodně klouzat a je na to potřeba větší dráha. Takže jedině ručka a nebo už před zatáčkou auto rozhodit.
ex - Subaru Legacy 2.0R SW Comfort Edition, MY2006 (2.0R 16V, 2x DOHC, EJ20, 121 kW, 187 N.m, 5MT)
BMW 530xd (E61), Bj. 2006 (170 kW, 500 N.m, 6MT)
Kawasaki W650
Uživatelský avatar
seatik
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 4035
Registrován: ned srp 09, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Vašek
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Technika jizdy - uvedeni do pretaciveho smyku

Příspěvek od seatik »

Mrknete kluci ke Stolisovi,daval sem odkaz na sve video s forestrem..da se z toho hodne vycist,vcetne jak si auto rozhodi pred zatackou....

http://www.youtube.com/watch?v=Bfpr6vYZ ... r_embedded#!
http://www.youtube.com/watch?v=7AmjvzAm ... ideo_title
Subaru Forester 2.5 XT MY 2007
Subaru Outback 2.5 Limited 2020
ex Subaru BRZ 2.0i Sport MY2015
ex Subaru Impreza 2.0i 92kw MY2004
MMira
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 644
Registrován: sob led 01, 2011 7:01 pm

Re: Technika jizdy - uvedeni do pretaciveho smyku

Příspěvek od MMira »

pekny, vetsinu dela pres scandinavian flick. ten v mem pripade, jak jsem zminoval, funguje jen pri docela vysokych rychlostech. ani tehdy spolehlive. ten na videu nema seriove auto, urcite ma upraveny podvozek, tipuju tuzsi stabilizator vzadu. a je otazkou, jestli tam nema stredovy diferak z STi.

trochu jsem se ted toulal po webu a docetl se, ze WRX ma podvozek sam o sobe ladeny do nedotaciva. predni odklon je vyrazne mensi nez zadni, tim ma zadni naprava v zatacce daleko vic adheze. musim do servisu, stejne jsem chtel nechat udelat geosku. tak ten predek taky necham odklonit, trochu by to mohlo pomoci.
ex Reza WRX 2,5 combi
Uživatelský avatar
vojta
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 410
Registrován: pon lis 23, 2009 7:50 pm
Jméno a příjmení: Vojta
Bydliště: Jablonec

Re: Technika jizdy - uvedeni do pretaciveho smyku

Příspěvek od vojta »

MMira: dal jsem na auto tuzsi stabilizatory a ted je to min nedotacivy, celkove z toho mam super pocity. Konktretne Predek 22mm a zadek 20mm. Muzu je doporucit, obzvlast na imprezu.
Forester 2003 2.0 MT => Forester 2006 2.5 XT MT => Volvo XC70 2006 D5 MT
MMira
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 644
Registrován: sob led 01, 2011 7:01 pm

Re: Technika jizdy - uvedeni do pretaciveho smyku

Příspěvek od MMira »

nj, verim. ale ja tak nejak stale nejsem rozhodnut, co s tim autem udelam. dokonce silne uvazuju, ze ho na jare prodam. tak se mi do nechce investovat do uprav.
ex Reza WRX 2,5 combi
Uživatelský avatar
Marty73
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 3306
Registrován: sob črc 31, 2010 5:44 pm
Jméno a příjmení: Martin J.
Bydliště: Statenice

Re: Technika jizdy - uvedeni do pretaciveho smyku

Příspěvek od Marty73 »

Jak bylo zmíněno, Impreza je opravdu ve standardu nedotáčivá. Výrazným krokem vpřed je tedy opravdu zesílení stabilizárotů, pro WRX je 24mm a 22mm optimum. Také antilift kit je velkým skokem dopředu. A megaskokem je výměna zadního diferáku, to už je driftmachine.
Jakmile najíždí auto do zatáčky nad určitou rychlost a najíždí "plynule", čumák má tendenci se hrnout ven. Předek je těžší a táhne auto ven a zároveň je zadek docela zatížený a tak neuskočí. Výsledek je tedy odstředivost, ztráta adheze předních kol a ven ze zatáčky. U dlouhých zatáček se to dá korigovat správnou stopou, ale u ostrých zatáček (vlásenek) na to není místo. Je třeba se vyhnout plynulému točení volantem a přidávání plynu před zatáčkou a v zatáčce. Limitací je zejména rychlost.Tím dojde k zatížení zadní nápravy a odlehčení předku, který se opět nekontrolovaně hrne ven.
Takže možnost bez použití ručky a flipu je najet po vnějšku zatáčky, odlehčit zadek (pustit plyn, případně přibrzdit), trhnout volantem jako by auto mělo jet do pravého úhlu (tzv. hranatá zatáčka) a když je cítit přetáčivost, tak přidat plyn a korigovat volantem a plynem. Při hranaté zatáčce nemá auto čas tlačit váhu ven. Jde o to, auto roztočit kolem osy a tím umožnit projet zatáčku do hranata. V podstatě jde o druhou polovinu flipu. Když se to přežene s rychlostí, auto jde ven buď po předku nebo bokem. Je také třeba točit volantem dost rychle, protože pomalé ruce na volantu auto nerozhoupou.
Snad to není úplně chaotické :845:
"If in doubt, flat out." (Colin McRae)

Impreza WRX Prodrive, MY07
XV 2.0 Ridge, MY19
Toyota Aygo X
Forester SF, MY02 (ex)
MMira
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 644
Registrován: sob led 01, 2011 7:01 pm

Re: Technika jizdy - uvedeni do pretaciveho smyku

Příspěvek od MMira »

vymena zadniho diferaku? mam za to, ze WRX ma vzadu LSD, co tedy muze byt jinak? staly prevod?

o rychlych rukou v souvislosti se Subaru uz jsem taky leccos cetl. dale nutno uznat, ze pokud se jede utazena zatacka na vysoke otacky, staci lift off a ani neni treba zasadni trhat volantem. neustale me zarazi jedna vec. zrovna vcera jsem se na to soustredil. moje reza nijak zasadne nereaguje na flick delany pod ostrymi brzdami. to naznacuje, ze tovarni nastaveni podvozku je opravdu velmi konzervativni.

dlouho jsem to nepotreboal, v RWD autech je to blbost, ale znova jsem zacal trenovat brzdeni levou nohou. to se mi jevi jako jedna z veci, ktera v kombinaci s prudkym ubranim plynu docela funguje. jen jeste nemam spravny cit (a taky konecne ocenuju drevorubecke nebrzdici brzdy WRX).

v souvislosti s mou otazkou jsem nasel zajimave tema tu
http://www.clubwrx.net/forums/suspensio ... hread.html

mmch, co by me stala vymena stabilizatoru?
ex Reza WRX 2,5 combi
Uživatelský avatar
Marty73
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 3306
Registrován: sob črc 31, 2010 5:44 pm
Jméno a příjmení: Martin J.
Bydliště: Statenice

Re: Technika jizdy - uvedeni do pretaciveho smyku

Příspěvek od Marty73 »

Stabilizátory cca 11.000, antilift cca 5.500.

Jinak zadní diferenciál je s tou svorností spíš k pousmání (max 15 % a kdoví jestli), takže když je to pak nastavitelné nebo na třeba trvale 40 %, tak už přidání plynu v zatáčce něco znamená. Ale vycházím ze skušenosti jiných, páč já mám také standard.

Já dokonce slyšel od mechanika v Subaru Holland, že nastavení podvozku je konzervativní proto, aby trochu tlumilo řidiče. Ale to může být ze říše bájí ::-DDD:

Jinak velmi zajímavá diskuze na WRX Foru :850:
"If in doubt, flat out." (Colin McRae)

Impreza WRX Prodrive, MY07
XV 2.0 Ridge, MY19
Toyota Aygo X
Forester SF, MY02 (ex)
MMira
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 644
Registrován: sob led 01, 2011 7:01 pm

Re: Technika jizdy - uvedeni do pretaciveho smyku

Příspěvek od MMira »

Marty73 píše:Já dokonce slyšel od mechanika v Subaru Holland, že nastavení podvozku je konzervativní proto, aby trochu tlumilo řidiče. Ale to může být ze říše bájí ::-DDD:
ja bych tomu i veril, automobilky se nas snazi chranit pred vlastni blbosti. nepochopitelne. viz nevypinatelne ESP a podobne srandy.

LSD ma u WRX ma svornost jen 15%? to jsem netusil. leccos to vysvetluje.

jeste jedna amaterska otazka, co prsne si mam predstavit pod pojmem antilift kit?
ex Reza WRX 2,5 combi
Uživatelský avatar
Marty73
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 3306
Registrován: sob črc 31, 2010 5:44 pm
Jméno a příjmení: Martin J.
Bydliště: Statenice

Re: Technika jizdy - uvedeni do pretaciveho smyku

Příspěvek od Marty73 »

Jsou to upravené silentbloky upravující záklon kola.
Tohle je anti lift kit:

Obrázek
http://www.ficars.cz/c252-silentbloky-u ... sti-01-07/

A změna je opravdu znát :850:
"If in doubt, flat out." (Colin McRae)

Impreza WRX Prodrive, MY07
XV 2.0 Ridge, MY19
Toyota Aygo X
Forester SF, MY02 (ex)
MMira
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 644
Registrován: sob led 01, 2011 7:01 pm

Re: Technika jizdy - uvedeni do pretaciveho smyku

Příspěvek od MMira »

diky za info. to zkusim.
ex Reza WRX 2,5 combi
Uživatelský avatar
M.Z.
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 709
Registrován: pát led 29, 2010 8:14 pm
Jméno a příjmení: Marek Zrak
Bydliště: FM

Re: Technika jizdy - uvedeni do pretaciveho smyku

Příspěvek od M.Z. »

Tohle tam společně se stabilizátorama dej a pak se ozvi, řekl bych, že auto nepoznáš. Impreza opravdu není na drifty nijak snadná, ale jde to. Potřebuješ v tom autě něco najezdit, abys poznal limity a uměl bezpečně odhadnout, jestli se ti auto v zatáčce opravdu hodí do driftu, jinak letíš ven...
A když to přeženeš naopak s driftem, tak tě to kopne zpátky a taky letíš, viz. červené Evo do svodidel v Záskalí, i když podle videa to spíš vypadalo na špatnou, zbrklou reakci na nečekaně velké přetočení.
ex STI 257kw 470Nm
M2
Coupe JCW
tango
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 6393
Registrován: sob srp 08, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Ondřej Oplt
Bydliště: U Sila 1201,Liberec

Re: Technika jizdy - uvedeni do pretaciveho smyku

Příspěvek od tango »

Máro, to je možný a nejhorší na tom je, že ten borec se den před tím chvástal, že to ještě nikde nerozbil ::-DDD:
Toyota Auris, 2,0D4-D 125k,300nm.
Srdcem JEN A JEN SUBARÁK!!!
http://www.spritmonitor.de/en/detail/525277.html
MMira
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 644
Registrován: sob led 01, 2011 7:01 pm

Re: Technika jizdy - uvedeni do pretaciveho smyku

Příspěvek od MMira »

ridic cerveneho Eva imho udelal chybu v tom, ze prudce ubral, tim se mu zadek chytil a uz letel. soucasne mel pomale ruce.

nerekl bych, ze drift v impreze je nejak zasadne problematicky. jakmile jednou leti bokem, je docela citelna. jde o to dostat ji do nej. ale aby nedoslo k mylce, nejsem drifter, ani se jim neplanuji stat. jen rad ridim auta plynem a to se v nedotacivem smyku dela spatne.

co provedu s autem se rozhodnu az uvidim Martyho WRX.
ex Reza WRX 2,5 combi
Odpovědět

Zpět na „Řízení, ježdění“