Problem s elektrinou

Uživatelský avatar
catana
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3258
Registrován: ned kvě 08, 2011 1:39 pm
Jméno a příjmení: Petr
Bydliště: Jizni Australie

Problem s elektrinou

Příspěvek od catana »

Ahoj,
prestehovali jsme se do noveho (dost stareho) domu a mam zvlastni a docela neprijemnou zahadu s elektroinstalaci - mix stareho a noveho vedeni. Budu vdecny za vase pripadne tipy.

O co jde: v "novem" dome funguje nas vysavac pouze pokud je v obyvaku rozsvicena alespon jedna zarivka. Jsou tam 2 svetla s jednou trubici, kazde ma svuj vypinac. Chova se to stejne - jedno ktere ze svetel zapnu. Vzdy to staci k oziveni vysavace. Pak vysavac funguje kdekoliv. Jsou-li svetla v obyvaku zhasnuta, je mrtvy. Zarivka v kuchyni takovy vliv nema. Ostatni spotrebice funguji.

Elektrikar s profi merakem vcera zkontroloval vsechny zasuvky a napeti, zapojeni i frekvence jsou v poradku. Dospel k tomu co ja :-) Nicmene to jsme jeste nevedeli zavislost na svetlech.

Ma teorie: zarivky v obyvaku jsou napojeny do zasuvkoveho okruhu. A ted otazka co se deje. Pochybuji, ze jedna zarivka dokaze zaridit fazovy posun. Tzn. ve vypnutem stavu bud nejak rusi zasuvkovou sit. Pripadne v zapnutem neco kompenzuji.

Me obavy jsou, ze at ruseni ci co to je realne ovlivnuje jen vysavac, urcite bude "otravovat" i vsechny ostatni spotrebice a nechtel bych se dockat toho, ze mi chcipnou podstate drazsi pristroje nez vysavac.

Diky moc za napady a rady. Vzhledem k tomu ze jde o pronajem, tak se v tom moc stourat nemuzu.
ex. Subaru Outback 3.6R Premium, MY2011
ex. Toyota GTS 86, 6MT, MY2014
ex. Subaru Impreza 2.0D XV, 6MT, MY2011
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22699
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Problem s elektrinou

Příspěvek od spm »

Predpokladam, ze se jedna o australii?

Odesláno z mého SM-N950F pomocí Tapatalk
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
catana
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3258
Registrován: ned kvě 08, 2011 1:39 pm
Jméno a příjmení: Petr
Bydliště: Jizni Australie

Re: Problem s elektrinou

Příspěvek od catana »

Ano, je to tady v Australii. Ale az na tvar zasuvky jsou zaklady stejne jako v Cesku. Tzn 240V i 50Hz, povinny proudovy chranic alespon na urovni hlavniho jistice. Pojistky jsou stale legalni (dum ma pojistky, ne jistice).

Mozna bych mel dodat, ze vysavac je 4 roky stary Electrolux se spoustou elektroniky. Chova se jako uplne mrtvy, ani nerozsviti displej. Zapnutim zarivky radostne rozsviti displej a je ochotny pracovat do roztrhani. Konstrukce jednoduchy lux kamarada co mam pujceny ani jine spotrebice problem nevykazuji.
ex. Subaru Outback 3.6R Premium, MY2011
ex. Toyota GTS 86, 6MT, MY2014
ex. Subaru Impreza 2.0D XV, 6MT, MY2011
Uživatelský avatar
Tapan
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 14833
Registrován: úte kvě 16, 2017 8:13 am
Jméno a příjmení: Štěpán Z.
Bydliště: Zliv (České Budějovice)

Re: Problem s elektrinou

Příspěvek od Tapan »

Předpokládám, že schéma rozvaděče a zapojení okruhů k dispozici nemáš :-)
Zjistit, jestli jsou zářivky na stejném okruhu jako zásuvky, je triviální, tedy bylo by, kdyby tam byly jističe. Ale i tak - vyjmutím pojistky odstavit zásuvkový okruh, zkontrolovat, zda jsou zářivky mrtvé či nikoliv, případně zkusit, jaká další podivnost na stejném okruhu je.
Co vysavač udělá, když se zapne při rozsvícených zářivkách a ty se potom zhasnou? Zdechne, nebo se udrží?
Lvl. 1 Subaru Necromancer

Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
Uživatelský avatar
catana
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3258
Registrován: ned kvě 08, 2011 1:39 pm
Jméno a příjmení: Petr
Bydliště: Jizni Australie

Re: Problem s elektrinou

Příspěvek od catana »

Tapan píše:Předpokládám, že schéma rozvaděče a zapojení okruhů k dispozici nemáš
Presne tak. Rozvadec ma asi 10 nepopsanych pojistek a jeden proudovy chranic :-DDD

Zkusil jsem zarivky vypnout a vysavac se kratkou dobu se udrzi a nasledne zdechne. Nicmene nezkousel jsem to kdyz bezel, jen pohotovostnim modu, ale predpokladam ze se bude chovat stejne. Ta kratka doba muze byt dana jen "setrvacnosti" z nabitych kondenzatoru nebo tak neco.

Jinak jsem zkousel uvedene kdyz bylo (v denni spicce) napeti 235 V i v jinak beznych 245 V. Tzn. napeti na vyse uvedene vliv nema. Jedina co zatim ma 100% vliv je rozsviceni jedne ze dvou zarivek.
ex. Subaru Outback 3.6R Premium, MY2011
ex. Toyota GTS 86, 6MT, MY2014
ex. Subaru Impreza 2.0D XV, 6MT, MY2011
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20601
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Problem s elektrinou

Příspěvek od námořník »

Hele, já nejsem žádnej elektrikář, ale problém bych hledal u vypínače na kterým je ta zářivka. Podle mne je blbě zapojenej a nebo to je úmysl, že když chceš vysávat, tak si musíš rozsvítit aby jsi na to viděl :-D. Zkusil bych jinýho elektrikáře.
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
catana
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3258
Registrován: ned kvě 08, 2011 1:39 pm
Jméno a příjmení: Petr
Bydliště: Jizni Australie

Re: Problem s elektrinou

Příspěvek od catana »

námořník píše:Hele, já nejsem žádnej elektrikář, ale problém bych hledal u vypínače na kterým je ta zářivka. Podle mne je blbě zapojenej a nebo to je úmysl, že když chceš vysávat, tak si musíš rozsvítit aby jsi na to viděl . Zkusil bych jinýho elektrikáře.
Mno, ono kdyz rozsvitis v obyvaku, tak ten vysavac zacne fungovat kdekoliv v dome. Takze v zasade muzes rozsvitit 50 metru daleko a on nabehne :-D Jsou tam dve samostatne zarivky a kazda ma samostatny vypinac - obe se chovaji stejne. Ozivi vysavac. Tzn. nedela to jedna zarivka. Stejne jako nedokazu rict, zdali zapnutim te zarivky neco prestane nebo se neco stane.

Me obavy jsou, ze jiny elektrikar udela totez co predchozi, rekne ze je problem s vysavacem a mam si koupit novy a prestat prudit. Proto se snazim pripravit natolik, abych je pokud mozno postavil pred jednoznacny problem. Chci mit jistotu, ze stejna vec co vadi vysavaci mi v prubehu casu neznici podstatne drazsi zarizeni, ktera si jen nestezuji.
ex. Subaru Outback 3.6R Premium, MY2011
ex. Toyota GTS 86, 6MT, MY2014
ex. Subaru Impreza 2.0D XV, 6MT, MY2011
Uživatelský avatar
catana
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3258
Registrován: ned kvě 08, 2011 1:39 pm
Jméno a příjmení: Petr
Bydliště: Jizni Australie

Re: Problem s elektrinou

Příspěvek od catana »

Mno, postupne jsem dospel k nazoru, ze zkusim metodou pokus-omyl ktera pojistka je ze zasuvkoveho okruhu. Tim overim teorii ze zarivky v obyvaku jsou napojeny na zasuvkovy okruh.

A pak vyndam zarivkovou trubici a starter, coz by melo zaridit ze svetla v obyvaku nebudou do site nicim prispivat, a zkusim jestli lux funguje.

Doprcic, ta prace strasne zdrzuje. Mi to vrta v hlave ze stejne se nemuzu na nic soustredit :-DDD
ex. Subaru Outback 3.6R Premium, MY2011
ex. Toyota GTS 86, 6MT, MY2014
ex. Subaru Impreza 2.0D XV, 6MT, MY2011
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20601
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Problem s elektrinou

Příspěvek od námořník »

Výměn vysavač za lampičku :-)
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
catana
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3258
Registrován: ned kvě 08, 2011 1:39 pm
Jméno a příjmení: Petr
Bydliště: Jizni Australie

Re: Problem s elektrinou

Příspěvek od catana »

námořník píše:Výměn vysavač za lampičku
To bude rozhodne uspesnejsi varianta nez se pokusit svitit vysavacem 8-?
ex. Subaru Outback 3.6R Premium, MY2011
ex. Toyota GTS 86, 6MT, MY2014
ex. Subaru Impreza 2.0D XV, 6MT, MY2011
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7828
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Problem s elektrinou

Příspěvek od mnov »

Podle mého názoru je vadný vysavač. Nenaběhne spínaný zdroj a rušení ze zářivky ho pomůže "nahodit".
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
catana
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3258
Registrován: ned kvě 08, 2011 1:39 pm
Jméno a příjmení: Petr
Bydliště: Jizni Australie

Re: Problem s elektrinou

Příspěvek od catana »

mnov píše:Podle mého názoru je vadný vysavač. Nenaběhne spínaný zdroj a rušení ze zářivky ho pomůže "nahodit".
To by ale nefungoval v jinem dome, coz funguje.
ex. Subaru Outback 3.6R Premium, MY2011
ex. Toyota GTS 86, 6MT, MY2014
ex. Subaru Impreza 2.0D XV, 6MT, MY2011
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7828
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Problem s elektrinou

Příspěvek od mnov »

V jiném domě bude jiné napětí, tak klidně může fungovat. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22699
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Problem s elektrinou

Příspěvek od spm »

No, ono to není jenom o napětí a frekvenci, takže tady bych se trochu bál, jak vlastně ta síť v Austrálii vypadá, protože to může být diametrálně odlišné :-DDD Ale když to vezmu, tak:
  • Jak psal Tapan, pokud ty pojistky jsou vyndavací a zas tam dací, tak bych si zmapoval, co na kterém okruhu je. Zaměřil se teda primárně na to, jestli máš zásuvkový okruh jenom jeden nebo jich je víc a jestli ty zářivky jsou na stejném okruhu nebo ne.
  • Při tomhle bych si ověřil, jestli ten chránič je fakt na všem nebo jenom na některých okruzích. Nevím co říkají přesně normy v Austrálii, ale u nás je to třeba tak, že za tím chráničem musí být jenom něco (přičemž teda s každou novější normou je v něco víc a víc věcí) a něco tam být nemusí. Plus třeba hodně velká část obydlí v ČR má stále TN-C síť, do které ten chránič ani zapojit nejde (a dá se tam pak dát akorát na kus bytu, který se zrekonstruuje v TN-S).
  • Další zajímavé info by mohlo být, kolik vlastně fází v tom bytě máš. Teoreticky jestli vidíš do rozvaděče nějak trochu víc a vidíš třeba na vstupní kabel, tak to poznáš podle počtu drátů, který z něj vedou. Alternativně vzít voltmetr a měřit napětí mezi těma pojistkovýma odpojovačema; pokud někde naměříš ~400V, pak nebudeš mít jenom jednu fázi.
  • Jestliže ten lux je takhle hyper elektrický, pak bych skoro řekl, že primární problém je, že to nepustí tu elektroniku, motor by teda asi i jel. Elektronice by jinak zrovna nějaký fázový posun a sinusoida mohl být fuk, s tím by měl problém spíš motor.
  • A můj teda tip, co si myslím, že by elektronice mohlo vadit a mohlo by se stát - zkusil bych změřit napětí v zásuvce na nule nebo jak tomu v Austrálii říkáte. Prostě na tom drátu v zásuvce, který není fáze, ale je pracovní. Teda strčit jeden kus voltmetru tam a druhý třeba proti něčemu dobře uzemněnému (topení, vodovodní trubky jestli jsou kovový, ...). Za úplně ideálního stavu by tam měla být nula, jestli tam ale bude nějaké ne úplně triviální napětí, pak bych věřil, že to nějaká elektronika nezbaští. (Příčin je jinak víc - nesouměrně zatížené fáze u vícefázových přívodů, přechoďák někde na N / PEN, ...)
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7828
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Problem s elektrinou

Příspěvek od mnov »

Škoda, že je to tak daleko. Jinak by se dal vysavač vyzkoušet u Jendy a tam by neběžel ani se zářivkou. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Odpovědět

Zpět na „Dům, dílna, zahrada“