Naše dílenská technika a nářadí..

Odpovědět
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22760
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od spm »

Zase to rychlejs nahreje troubu, takovej booster ;-D

Odesláno z mého SM-N950F pomocí Tapatalk
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24338
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od sima »

Tak podvlado, baterie jsou staré NI-CD, viz foto níže. Tak nevím, jestli s tím jde ještě něco udělat, zachránit. Dá se vždy, ale přes servis to bude pálka, to by pro mě nebylo ani náhodou rentabilní.
Je mě líto ten skvělý stroj vyhodit, odsloužil toho celkem dost, v práci, ale zatím bez závady a navenek se zdají vnitřnosti OK, prostě zatím šlape, baterky fungují, jen dle zkušeností mého předchůdce už nevydrží, tak se koupil nový sakra silný Dewalt.
Použil bych ho na přezouvání saxíka, to minimálně jo, nebo bych pak možnááá stroj pustil dál, někomu komu víc poslouží, ale to zatím nevím, možná by mě to přezouvání bavilo pak víc :-) Hlavně je škoda Bernera vyhodit, dobré stroje to jsou.
Přílohy
IMG_20200205_141223_1.jpg
IMG_20200205_141229.jpg
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10659
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od podvlada »

Napíšu víc zítra soukromou zprávou, ale ve zkratce, stálo by to cca 600 v materiálu - řekněme 5 nebo 6 li-ionek místo těch asi 16 nicd co jsou teď a k tomu řídící deska. Tak si rozmysli jestli to má cenu, klidně to předělám ;-)
Jo a kapacita by byla cca 3 Ah.
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24338
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od sima »

Nooo tak tj super nabídka, to jsou drobné, tj jasné, že mě to stojí za záchranu! ,,,,| (*_^) |,,,, počkám co napíšeš, pozjišťuji jestli by mě to opravdu říkalo pak pane a pak bych určo do toho šel. Jen ať netrávíš svůj čas dobročinností, tak to se pak domluvíme co za práci, to by tak nešlo, aspoň něco musí být. To jsi mě opravdu překvapil tou nabídkou a povýšením baterek o levely výš (*_^) |,,,,
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7831
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od mnov »

No ono to moc "povýšení baterek o levely výš" není. Staré kvalitní NiCd byly dost dobré, ale zakázali je používat. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24338
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od sima »

Tomu já nerozumím, jen budou holt nové a méně náchylné na jisté režimy. A hlavně ne za pár tisíc, což je už nesmysl. Ještě zkusím utahovačku v praxi, co včil vydrží.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22760
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od spm »

Ty stare NiCd trpely pametovym efektem jak prase, zlaty li-ion :-)

Odesláno z mého SM-N950F pomocí Tapatalk
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7831
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od mnov »

spm píše:Ty stare NiCd trpely pametovym efektem jak prase, zlaty li-ion
To je jen pověra, co vznikla v použití v kosmu. Zlate NiCd. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
marek.sm
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 637
Registrován: pát dub 02, 2010 2:35 pm
Jméno a příjmení: marek smrček
Bydliště: praha

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od marek.sm »

JJ Sanyo NiCd nesmrtelný články.
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10659
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od podvlada »

Tak já to nakonec napíšu sem, celej můj myšlenkovej postup. Kdo nechce číst sloh, přeskočte na konec ;-)

Prvotní zamyšlení jestli to vůbec má smysl je, kolik bude stát materiál - baterky a ochranná/řídící deska - oproti hodnotě nářadí. Kdyby šlo o akuvrtačku co stála 800 ve slevě, tak "repasí" baterek za ~600 moc nezískáme, když by skoro bylo levnější si pořídit stejnej křáp "novej". Tady to asi smysl mít bude, jestli je to něco staršího a kvalitnějšího, jestli se předpokládá, že to ještě nějakou dobu vydrží, ... V nejhorším, kdyby nářadí odešlo, se dají baterky - pokud jsou v pořádku - prostě použít jinde.

Samozřejmě by se možná daly někde sehnat NiMh/NiCd akumulátory potřebného rozměru a kapacity a použít ty, ale přijde mi dnes jednodušší použít Li-Ion i přes jejich nevýhody (více na konci), jsou mi prostě sympatičtější - a možná snad i levnější, dnes.

Tak jdeme počítat.

Na štítku je napsáno 19,2 V. Dá se předpokládat, že použili jako napětí jednoho článku jeho nominální, tedy 1,2 V. 19,2 / 1,2 = 16 ks. Celý číslo = asi správně. Při dělení 1,3 / 1,4 / 1,5 nevyjde celý číslo, tak asi fakt počítali s 1,2. Označení na štítku BGA 1620 by odpovídalo na 16 ks a kapacita 2,0 Ah.

Tak jo, 16 ks plně nabitých NiCd bude mít 16 * 1,5 V = 24 V. Podle toho bychom měli určit, kolik chceme Li-Ion článků. Ty mají plně nabité 4,2 V. 24 / 4,2 = 5,7. Asi nikdy nevyjde celý číslo, to by bylo moc jednoduchý, tak si můžeme vybrat jestli dáme 5 nebo 6 článků. Kromě toho, jestli se fyzicky fakt vejdou jde hlavně o to maximální napětí. Řekněme, že u staršího nářadí, kde je prostě spínač a motor by o trochu vyšší napětí snad nemělo vadit, i když samozřejmě dochází k většímu opotřebení, pokud by bylo nářadí novější, mělo v sobě nějakou choulostivou elektroniku, mohli bychom něco odpálit. Nižší napětí by nemělo vadit nikdy, krom případu, kdy je uvnitř elektronika která by usoudila, že je akumulátor příliš vybitý a odmítne s ním pracovat. Velmi často ale bývá řídící elektronika chránící vybití přímo v akumulátoru.

Tak rekapitulace:

Kód: Vybrat vše

        počet   vybité  nabité
NiXX    1       1       1,5
        16      16      24
Li-Ion  1       3,6     4,2
        5       18      21
        6       21,6    25,2
Asi bych šel raději "bezpečnou" cestou 5 článků Li-Ion.

Teď ještě vyřešit nabíjení. Zase je víc možností:

V případě, že mám doma "modelářskou" nabíječku, vyvedl bych ven nabíjecí konektor a nabíjel tou. Výhody jsou rychlejší a přesnější (kontrolované) nabíjení.
V případě, že chci nabíjet stejnou nabíječkou jako je k nářadí, je třeba ověřit jestli to vše bude fungovat dohromady. Ty řídící/ochranné desky do bateriových akumulátorů mají nějaký rozsah vstupního napětí a asi by to mělo obecně fungovat, ale zaručený to není. Výhody - nepotřebuju nic extra. Nevýhody - nabíjení obvykle dost pomalý - ty NiXX aku se nabíjí celkem nízkými proudy, Li-Ion zvládají víc a nabíjí se jinak. O to se postará ta řídící deska, ale jde o to, aby to vůbec fungovalo. Ideál změřit kolik dává napětí nabíječka, jaký má specifikace - štítek - napětí a proud.

No a nakonec, nevýhody Li-Ion:
Nebezpečí. Ať chceme nebo ne, lithiový (Li-Ion, Li-Pol) prostě nebezpečný jsou. Většinu času je používáme bezpečně, v zařízeních, který na to byly vyrobený, s ochrannými pojistkami. Tady, i přes použití tý ochranný desky která se stará o to, aby nebyly nabitý víc než 4,2 V / článek a aby v případě zkratu nebo nadměrnýho proudu došlo k odpojení, pořád to je nějaká čínská elektronika s pochybnou výstupní kvalitou. Samo od sebe to asi nic neudělá, ale nabíjel bych to buď jen pod dozorem (ale kdo chce čučet 10 hodin na nabíjení baterky) nebo v plechovym hrnci někde, kde nehrozí požár. Po nabití voltmetrem/multimetrem změřit napětí který nesmí být větší než X * 4,2 V. A stejně tak při používání, pokud si nářadí vezme víc ampér, deska usoudí že to je v pohodě a některý z článků se nadměrně zahřeje může taky blafnout. Možná přeháním, ale riziko - ač téměř zanedbatelný - tu prostě je a i na to je třeba myslet, když o týhle přestavbě a repasi uvažujeme.

Zpět konkrétně:

Aku bych bral tady, už jsem tam pár baterek bral a zatím vždy v poho. Konkrétně tyhle má teď táta v baterii do vrtačky kterou jsem předělal.
https://www.fasttech.com/products/1420/10002357/2363300
4+1 kus by vyšly na cca 600,-

Řídící deska - zatím nemohu najít nějakou konkrétní a ideální, ale obecně něco takovýho:
https://www.aliexpress.com/item/32844842468.html
Počítejme cena cca 100,-

Pak už se to jen "poslepuje" ;-) kablíky, pásky, trochu tavnýho lepidla... :-)

Pro přátele z klubu jsem ochotnej to dělat za materiál, ono to zase tolik práce není. Když mi pak na nějakém srazu pozvete na pivko, zlobit se nebudu :-)

A verze pro ty, co to nechtěj číst celý: Napište a domluvíme se. Velmi pravděpodobně vám napíšu to samý :-D
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24338
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od sima »

Já to přečetl a díky za osvětu.
Nabíječku chci nechat původní, buď to půjde nebo ne, vše ostatní je už na tobě, klidně dám 6 baterek atd...prostě to udělej jak chceš, na možná rizika jak bych tak kulantně řekl docela seru ;)
Berner je starý čéče už hodně, zjistím kolik, ale to absolutně nerozhoduje- o ničem, pořizovací cena byla vysoká, v tehdejší době to musela být docela palba a bude i dnes.
Ještě na to mrknu, až to budu mít doma, odzkouším a domluvíme se. Každopádně utahovačku nenechám jen tak ležet a umřít, za zkoušku to stojí.
Na pívo tě asi jen tak nepozvu, tak to budem řešit jinak.
Až budu mít stroj doma, stejně se domluvíme osobně =)
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10659
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od podvlada »

Dobrá tedy :-)
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Uživatelský avatar
ok1mpx
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 1346
Registrován: ned bře 06, 2016 2:49 pm
Jméno a příjmení: Zbyněk Trojan
Bydliště: okres Česká Lípa

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od ok1mpx »

Kluci, na ty baterky fakt bacha. Známému radioamatérovi shořel celý barák. Příčina: LiPol do dronu nabíjená přes noc na pracovním stole. Ještě že čučeli o po půnoci na TV, tak stihli zachránit aspoň psa ze zakouřené ložnice. Jjnak prakticky nic. [ŠIBENICE]
Zbyněk
Forester SG5LK, 2.0 MT*2005,, daily car XV, 2.0D MT*2013, taťkovo daily car
Forester SF5LJ, 2.0 MT*1999, 4 kousky v různém stádiu rozpracovanosti
Outback 4S4BR, 3.6 AT*2010, Outback 4S3BG, 2.5 MT*1996, synkovy, Legacy BG7LJ, 2.2 MT*1996, K.O.na srazu v Bělé
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49211
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od VDC »

Je pravda, že ty baterky jsou takový záludný. Od benzínu to člověk čeká, že může chytit. U těch baterek se to předpokládá méně. :-)
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10659
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od podvlada »

Jo, taky mám kamaráda, kterýmu shořela půlka baráku, nabíjel na půdě Li-Polky do RC aut, ale to je, troufnu si tvrdit, ještě o level horší. Ty baterky dostávají neskutečnej záhul, špičkový proudy ve stovkách ampér - i moje amatérská buggy má motor asi 600 W na 2S baterii (7.2 V) - a těch 5 Ah vybiješ za 10-20 minut, abys ji pak za půl hodiny zase narval do plna... Tohle nevydrží dlouho a začnou se nafukovat. Kdo tenhle chemickej koktejl nabíjí bez dozoru je blázen. Riziko hrozí u všeho s lithiem (ikdyž teda LiFePo4 jsou celkem bezpečný) ale řekl bych, že "obyč" li-ion do nářadí zas takový prevíti nejsou. Pořád ale doporučuji to nabíjet pod dozorem nebo aspoň v něčem, co nehoří...
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Odpovědět

Zpět na „Dům, dílna, zahrada“