Naše dílenská technika a nářadí..

Odpovědět
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10652
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od podvlada »

Souhlas. Evidentně jsme to tady řešili nějak moc složitě, nečekal bych, že to bude tak svým způsobem primitivní, až podezřele, že mi to nedává smysl. :-) Mimochodem, délka momenťáku je od středu čtyřhranu až po 1) střed rukojetě 2) značku na rukojeti, pokud je... Ne až na jeho konec. Střed toho, kde by se měla držet, resp. :-)
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7830
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od mnov »

Včera jsem problém konzultoval s kolegou strojním inženýrem. Byl z toho docela zmatený, ale podařilo se mně vysvětlit mu to. :-)
Už mám v Alze ten torzní klíč a až ho vyzvednu udělám praktickou zkoušku.
Pak už jen upravit tu tabulku, protože na vzdálenosti úchopu klikacího momentového klíče opravdu nemůže záležet. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
RadekN
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2412
Registrován: stř úno 22, 2017 9:05 am
Jméno a příjmení: Radek Novák
Bydliště: Krupka u Teplic

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od RadekN »

Takže tomu furt nevěříš :)
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7830
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od mnov »

Furt si to představuji jako působení daného momentu na kružnici různého poloměru a tak tomu nemohu uvěřit. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
plukovník

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od plukovník »

Na rukojeti momenťáku si nastavíš požadovaný moment v Nm.
Dosažení tohoto momentu při utahování je signalizováno slyšitelným "překliknutím" ve vnitřním mechanismu klíče.
Tento nastavený utahovací moment je vztažen k ose čtyřhranu (příslušného utahovaného šroubu, nebo matky).

Hodnota tohoto momentu závisí pouze na nastavení, nikoliv na způsobu uchopení vlastního momentového klíče rukou!
Je úplně jedno, jakým způsobem a kde tento klíč svojí pazourou budeš držet!
Pokud si ten klíč budeš chtít nastavit trubkou, tak klidně můžeš.
Musíš ale vždy poslouchat, kdy při daném nastavení momentu dojde k "překliknutí" a více již NEPŘETÁHNOUT !!!

Způsob, jakým držíš momentový klíč, zda utahuješ levou, nebo pravou rukou, nebo oběma, je vzhledem k na stupnici nastavenému momentu stejně bezvýznamný, jako způsob, jakým držíš třeba pneumatický, nebo elektrický momentový utahovák.

Kdo toto nedokáže pochopit, ať raději práci s momentovým klíčem přenechá někomu jinému !

P.S.
Ano,
Mnov má stoprocentní pravdu, když píše, že "na vzdálenosti úchopu klikacího momentového klíče opravdu nemůže záležet" (*_^) |,,,,

O hodnotě nastaveného momentu rozhoduje pouze vnitřní mechanismus momentového klíče fungující na principu "kulička stlačovaná do zářezu pomocí kalibrované pružiny".
Naposledy upravil(a) plukovník dne úte led 08, 2019 8:05 am, celkem upraveno 4 x.
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49180
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od VDC »

Jsem trochu na vážkách, zda ještě do tohoto vlákna mohu přispět něčím přízemnějším, než složitým výpočtem momentu na páce... Obrázek

Ale já to risknu. Obrázek

Dostal jsem o víkendu od manželky propustku do dílny, tak jsem toho využil a k úžasnému novému vzduchovému heveru jsem vyrobil set příslušenství.
S novým heverem konečně můžu jednoduše zvedat auta v podstatě jakkoliv vysoko, tak to chtělo nové pořádné trojnožky a podložky pod hever.
Nové trojnožky mají maximální výšku 95 cm.
Takhle vysoko je moc často vysouvat nebudu, ale jsem rád, že můžu. :-)
Akorát byl vopruz vyvrtat těch 112 děr 16 mm v průměru. To mi zabralo valnou většinu výrobního času. ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
plukovník

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od plukovník »

Jsi halt borec ,,,,| (*_^) |,,,,

Ty díry jsi dělal vrtákem, nebo kruhovou frézou ?
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20617
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od námořník »

To musel bejt vopruz vrtat tolik děr :-), ale výsledek stojí za to Tome :-)
Jinak souhlasím s plukovníkem. Jediná výjimka je momenťák co ukazuje moment na základě prohnutí, ale ten ani nikde jinde než na konci chytit nejde :-). Taky s ním souhlasím v tom, že komu tohle není jasný, tak se na to má vyprdnout a přenechat to odborníkům, kteří to sice neumí vypočítat, ale umí s tím pracovat.
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10652
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od podvlada »

Plukovník, námořník, mnov. Nemáte pravdu, když říkáte, že je jedno, kde klikací momenťák chytnete. Protože vzdálenost lámacího mechanizmu není nulová od čtyřhranu, čím blíže dáte ruku, tím bude moment vyšší, vždyť z logiky věci, když dáte ruku až na ten bod, kde se láme, tak neklikne nikdy a moment bude "nekonečný" pokud na to máte sílu. Pokud nevěříte podívejte se na předchozí příspěvky, kam jsem dával videa, kde to testovali na měřáku.
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
plukovník

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od plukovník »

podvlada píše:Plukovník, námořník, mnov. Nemáte pravdu, když říkáte, že je jedno, kde klikací momenťák chytnete. Protože vzdálenost lámacího mechanizmu není nulová od čtyřhranu, čím blíže dáte ruku, tím bude moment vyšší, vždyť z logiky věci, když dáte ruku až na ten bod, kde se láme, tak neklikne nikdy a moment bude "nekonečný" pokud na to máte sílu. Pokud nevěříte podívejte se na předchozí příspěvky, kam jsem dával videa, kde to testovali na měřáku.
videa, videa...

Chlapče zlatej, na YouTube už jsem viděl dokonce zmizet Hradčany :-DDD


...ale co jsem opravdu viděl, tak ten momentový klíč, protože mám doma v dílně tři, pěkně odstupňované podle mohutnosti. Takže jejich funkci i konstrukci mám dokonale zmáknutou ;-D
yeti
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3010
Registrován: úte říj 26, 2010 3:20 pm

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od yeti »

podvlada: ač laik, souhlasím s tím, že nezáleží na tom, kde klíč při utahování držím. Ten moment (cvaknutí) "vytváří" mechanizmus v klíči. Je přece úplně jedno, jestli ten mechanizmus ovládáš tak, že momenťák držíš blíže matky (víc se nadřeš, nebo ani nevyvineš sílu potřebnou k dosažení nastaveného momentu), nebo si ten momenťák prodloužíš trubkou a požadovaného cvaknutí (momentu) dosáhneš s mnohem menší silou.

Největší legrace je, když se na triviální věci jde vědecky :-D :-D


EDIT:
VDC, mohl bys prosím někdy dodat video, jak to auto dostáváš na ty kozy?

EDIT2:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Moment_síly
Subaru Legacy wagon 2.0 R 121kW "sociál" MY06
Subaru Forester SF 90kW MY98
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49180
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od VDC »

plukovník píše:
Ty díry jsi dělal vrtákem, nebo kruhovou frézou ?
Vykružovací korunkou, dokud měla zuby. Obrázek
Pak se mi kousla, u nějaké 60.díry a zbytek holt teda vrtákem. Ale šlo to s ním vlastně stejně dobře a stejně pomalu. Obrázek

Jinak konce těch trojnožek jsem udělal výměnné, aby se ta koncovka dala upravit, podle opěrného bodu na autě. Ne vždycky je to plocha.

No a vstupní matroš vidíte. Co leželo u mě ve skladu. Obrázek Trubky z topení a podobné a armovací pruty 14 mm.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
plukovník

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od plukovník »

yeti,
tipoval bych, že ty kozy podsune pod vozidlo ve sníženém nastavení a potom, tak jak vozidlo tím měchem přizvedává, postupně i zvyšuje ty kozy. Proto mají trojdílnou stojinu a tolik děr... ;-D

VDC,
ta vykružovací korunka zřejmě nebyla značky Ridgid ? ;-D
Naposledy upravil(a) plukovník dne úte led 08, 2019 9:27 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10652
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od podvlada »

Já si to taky myslel, ale pak mi to došlo, právě po shlédnutí toho videa. Měří to na ověřovacím zařízení, na kalibraci. Tak se na to nejdřív podívejte, pak tu pište. Měl jsem stejný názor. Je to, protože vzdálenost toho mechanizmu lámání není nulová, neděje se to v ose. Čím blíže by to bylo ke čtyřhranu, tím méně by na držení záleželo. Ale není.
Jestli kašlete na videa protože máte momenťák doma, tak si to zkuste, nejdřív si na něj dejte trubku a utáhněte spoj, pak bez trubky (utáhne se o trochu víc) a pak ho chytněte v půlce a utahne se ještě víc. Zkuste to pak stejným nastavením (resp. o 1 - 2 Nm víc) povolit s nasazenou trubkou, bude cvakat, ale nepovolíte.
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
plukovník

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od plukovník »

podvlada píše:Já si to taky myslel, ale pak mi to došlo, právě po shlédnutí toho videa. Měří to na ověřovacím zařízení, na kalibraci. Tak se na to nejdřív podívejte, pak tu pište. Měl jsem stejný názor. Je to, protože vzdálenost toho mechanizmu lámání není nulová, neděje se to v ose. Čím blíže by to bylo ke čtyřhranu, tím méně by na držení záleželo. Ale není.
Jestli kašlete na videa protože máte momenťák doma, tak si to zkuste, nejdřív si na něj dejte trubku a utáhněte spoj, pak bez trubky (utáhne se o trochu víc) a pak ho chytněte v půlce a …
Utahování a následné povolování nemůžeš srovnávat.
Pokud něco utáhneš předepsaným momentem, např. matice kol 120 Nm, a následně je budeš chtít povolit, tak ti obvykle nebude stačit stejný povolovací moment, tedy těch 120 Nm, ale podstatně vyšší. Klidně třeba 200 Nm.
Protože se uplatní i "kousnutí" dosedacích kuželových ploch.
Tím spíše, že se jedná o ocel-hliník.

Takže nějaké srovnání při takovýchto experimentech není relevantní >:(

P.S.
Vždy, když se někdo odvolává na nějaká videa z YouTube, tak zamáčknu "slzu dojetí", protože YT je podobné smetiště, jako celý internet :-DDD
Odpovědět

Zpět na „Dům, dílna, zahrada“