Naše dílenská technika a nářadí..
- podvlada
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 10652
- Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
- Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
- Bydliště: Plzeň
Re: Naše dílenská technika a nářadí..
Souhlas. Evidentně jsme to tady řešili nějak moc složitě, nečekal bych, že to bude tak svým způsobem primitivní, až podezřele, že mi to nedává smysl. Mimochodem, délka momenťáku je od středu čtyřhranu až po 1) střed rukojetě 2) značku na rukojeti, pokud je... Ne až na jeho konec. Střed toho, kde by se měla držet, resp.
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde>
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
- mnov
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 7830
- Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
- Jméno a příjmení: Marek Novák
- Bydliště: Praha
Re: Naše dílenská technika a nářadí..
Včera jsem problém konzultoval s kolegou strojním inženýrem. Byl z toho docela zmatený, ale podařilo se mně vysvětlit mu to.
Už mám v Alze ten torzní klíč a až ho vyzvednu udělám praktickou zkoušku.
Pak už jen upravit tu tabulku, protože na vzdálenosti úchopu klikacího momentového klíče opravdu nemůže záležet.
Už mám v Alze ten torzní klíč a až ho vyzvednu udělám praktickou zkoušku.
Pak už jen upravit tu tabulku, protože na vzdálenosti úchopu klikacího momentového klíče opravdu nemůže záležet.
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Impreza 2004 2.0 AT
- RadekN
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 2412
- Registrován: stř úno 22, 2017 9:05 am
- Jméno a příjmení: Radek Novák
- Bydliště: Krupka u Teplic
Re: Naše dílenská technika a nářadí..
Takže tomu furt nevěříš
- mnov
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 7830
- Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
- Jméno a příjmení: Marek Novák
- Bydliště: Praha
Re: Naše dílenská technika a nářadí..
Furt si to představuji jako působení daného momentu na kružnici různého poloměru a tak tomu nemohu uvěřit.
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Impreza 2004 2.0 AT
Re: Naše dílenská technika a nářadí..
Na rukojeti momenťáku si nastavíš požadovaný moment v Nm.
Dosažení tohoto momentu při utahování je signalizováno slyšitelným "překliknutím" ve vnitřním mechanismu klíče.
Tento nastavený utahovací moment je vztažen k ose čtyřhranu (příslušného utahovaného šroubu, nebo matky).
Hodnota tohoto momentu závisí pouze na nastavení, nikoliv na způsobu uchopení vlastního momentového klíče rukou!
Je úplně jedno, jakým způsobem a kde tento klíč svojí pazourou budeš držet!
Pokud si ten klíč budeš chtít nastavit trubkou, tak klidně můžeš.
Musíš ale vždy poslouchat, kdy při daném nastavení momentu dojde k "překliknutí" a více již NEPŘETÁHNOUT !!!
Způsob, jakým držíš momentový klíč, zda utahuješ levou, nebo pravou rukou, nebo oběma, je vzhledem k na stupnici nastavenému momentu stejně bezvýznamný, jako způsob, jakým držíš třeba pneumatický, nebo elektrický momentový utahovák.
Kdo toto nedokáže pochopit, ať raději práci s momentovým klíčem přenechá někomu jinému !
P.S.
Ano,
Mnov má stoprocentní pravdu, když píše, že "na vzdálenosti úchopu klikacího momentového klíče opravdu nemůže záležet"
O hodnotě nastaveného momentu rozhoduje pouze vnitřní mechanismus momentového klíče fungující na principu "kulička stlačovaná do zářezu pomocí kalibrované pružiny".
Dosažení tohoto momentu při utahování je signalizováno slyšitelným "překliknutím" ve vnitřním mechanismu klíče.
Tento nastavený utahovací moment je vztažen k ose čtyřhranu (příslušného utahovaného šroubu, nebo matky).
Hodnota tohoto momentu závisí pouze na nastavení, nikoliv na způsobu uchopení vlastního momentového klíče rukou!
Je úplně jedno, jakým způsobem a kde tento klíč svojí pazourou budeš držet!
Pokud si ten klíč budeš chtít nastavit trubkou, tak klidně můžeš.
Musíš ale vždy poslouchat, kdy při daném nastavení momentu dojde k "překliknutí" a více již NEPŘETÁHNOUT !!!
Způsob, jakým držíš momentový klíč, zda utahuješ levou, nebo pravou rukou, nebo oběma, je vzhledem k na stupnici nastavenému momentu stejně bezvýznamný, jako způsob, jakým držíš třeba pneumatický, nebo elektrický momentový utahovák.
Kdo toto nedokáže pochopit, ať raději práci s momentovým klíčem přenechá někomu jinému !
P.S.
Ano,
Mnov má stoprocentní pravdu, když píše, že "na vzdálenosti úchopu klikacího momentového klíče opravdu nemůže záležet"
O hodnotě nastaveného momentu rozhoduje pouze vnitřní mechanismus momentového klíče fungující na principu "kulička stlačovaná do zářezu pomocí kalibrované pružiny".
Naposledy upravil(a) plukovník dne úte led 08, 2019 8:05 am, celkem upraveno 4 x.
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49180
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Naše dílenská technika a nářadí..
Jsem trochu na vážkách, zda ještě do tohoto vlákna mohu přispět něčím přízemnějším, než složitým výpočtem momentu na páce...
Ale já to risknu.
Dostal jsem o víkendu od manželky propustku do dílny, tak jsem toho využil a k úžasnému novému vzduchovému heveru jsem vyrobil set příslušenství.
S novým heverem konečně můžu jednoduše zvedat auta v podstatě jakkoliv vysoko, tak to chtělo nové pořádné trojnožky a podložky pod hever.
Nové trojnožky mají maximální výšku 95 cm.
Takhle vysoko je moc často vysouvat nebudu, ale jsem rád, že můžu.
Akorát byl vopruz vyvrtat těch 112 děr 16 mm v průměru. To mi zabralo valnou většinu výrobního času.
Ale já to risknu.
Dostal jsem o víkendu od manželky propustku do dílny, tak jsem toho využil a k úžasnému novému vzduchovému heveru jsem vyrobil set příslušenství.
S novým heverem konečně můžu jednoduše zvedat auta v podstatě jakkoliv vysoko, tak to chtělo nové pořádné trojnožky a podložky pod hever.
Nové trojnožky mají maximální výšku 95 cm.
Takhle vysoko je moc často vysouvat nebudu, ale jsem rád, že můžu.
Akorát byl vopruz vyvrtat těch 112 děr 16 mm v průměru. To mi zabralo valnou většinu výrobního času.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Re: Naše dílenská technika a nářadí..
Jsi halt borec
Ty díry jsi dělal vrtákem, nebo kruhovou frézou ?
Ty díry jsi dělal vrtákem, nebo kruhovou frézou ?
- námořník
- Místopředseda klubu
- Příspěvky: 20617
- Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
- Jméno a příjmení: Jiří Mareš
- Bydliště: Most
Re: Naše dílenská technika a nářadí..
To musel bejt vopruz vrtat tolik děr , ale výsledek stojí za to Tome
Jinak souhlasím s plukovníkem. Jediná výjimka je momenťák co ukazuje moment na základě prohnutí, ale ten ani nikde jinde než na konci chytit nejde . Taky s ním souhlasím v tom, že komu tohle není jasný, tak se na to má vyprdnout a přenechat to odborníkům, kteří to sice neumí vypočítat, ale umí s tím pracovat.
Jinak souhlasím s plukovníkem. Jediná výjimka je momenťák co ukazuje moment na základě prohnutí, ale ten ani nikde jinde než na konci chytit nejde . Taky s ním souhlasím v tom, že komu tohle není jasný, tak se na to má vyprdnout a přenechat to odborníkům, kteří to sice neumí vypočítat, ale umí s tím pracovat.
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
- podvlada
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 10652
- Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
- Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
- Bydliště: Plzeň
Re: Naše dílenská technika a nářadí..
Plukovník, námořník, mnov. Nemáte pravdu, když říkáte, že je jedno, kde klikací momenťák chytnete. Protože vzdálenost lámacího mechanizmu není nulová od čtyřhranu, čím blíže dáte ruku, tím bude moment vyšší, vždyť z logiky věci, když dáte ruku až na ten bod, kde se láme, tak neklikne nikdy a moment bude "nekonečný" pokud na to máte sílu. Pokud nevěříte podívejte se na předchozí příspěvky, kam jsem dával videa, kde to testovali na měřáku.
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde>
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Re: Naše dílenská technika a nářadí..
videa, videa...podvlada píše:Plukovník, námořník, mnov. Nemáte pravdu, když říkáte, že je jedno, kde klikací momenťák chytnete. Protože vzdálenost lámacího mechanizmu není nulová od čtyřhranu, čím blíže dáte ruku, tím bude moment vyšší, vždyť z logiky věci, když dáte ruku až na ten bod, kde se láme, tak neklikne nikdy a moment bude "nekonečný" pokud na to máte sílu. Pokud nevěříte podívejte se na předchozí příspěvky, kam jsem dával videa, kde to testovali na měřáku.
Chlapče zlatej, na YouTube už jsem viděl dokonce zmizet Hradčany
...ale co jsem opravdu viděl, tak ten momentový klíč, protože mám doma v dílně tři, pěkně odstupňované podle mohutnosti. Takže jejich funkci i konstrukci mám dokonale zmáknutou
Re: Naše dílenská technika a nářadí..
podvlada: ač laik, souhlasím s tím, že nezáleží na tom, kde klíč při utahování držím. Ten moment (cvaknutí) "vytváří" mechanizmus v klíči. Je přece úplně jedno, jestli ten mechanizmus ovládáš tak, že momenťák držíš blíže matky (víc se nadřeš, nebo ani nevyvineš sílu potřebnou k dosažení nastaveného momentu), nebo si ten momenťák prodloužíš trubkou a požadovaného cvaknutí (momentu) dosáhneš s mnohem menší silou.
Největší legrace je, když se na triviální věci jde vědecky
EDIT:
VDC, mohl bys prosím někdy dodat video, jak to auto dostáváš na ty kozy?
EDIT2:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Moment_síly
Největší legrace je, když se na triviální věci jde vědecky
EDIT:
VDC, mohl bys prosím někdy dodat video, jak to auto dostáváš na ty kozy?
EDIT2:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Moment_síly
Subaru Legacy wagon 2.0 R 121kW "sociál" MY06
Subaru Forester SF 90kW MY98
Subaru Forester SF 90kW MY98
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49180
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Naše dílenská technika a nářadí..
Vykružovací korunkou, dokud měla zuby.plukovník píše:
Ty díry jsi dělal vrtákem, nebo kruhovou frézou ?
Pak se mi kousla, u nějaké 60.díry a zbytek holt teda vrtákem. Ale šlo to s ním vlastně stejně dobře a stejně pomalu.
Jinak konce těch trojnožek jsem udělal výměnné, aby se ta koncovka dala upravit, podle opěrného bodu na autě. Ne vždycky je to plocha.
No a vstupní matroš vidíte. Co leželo u mě ve skladu. Trubky z topení a podobné a armovací pruty 14 mm.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Re: Naše dílenská technika a nářadí..
yeti,
tipoval bych, že ty kozy podsune pod vozidlo ve sníženém nastavení a potom, tak jak vozidlo tím měchem přizvedává, postupně i zvyšuje ty kozy. Proto mají trojdílnou stojinu a tolik děr...
VDC,
ta vykružovací korunka zřejmě nebyla značky Ridgid ?
tipoval bych, že ty kozy podsune pod vozidlo ve sníženém nastavení a potom, tak jak vozidlo tím měchem přizvedává, postupně i zvyšuje ty kozy. Proto mají trojdílnou stojinu a tolik děr...
VDC,
ta vykružovací korunka zřejmě nebyla značky Ridgid ?
Naposledy upravil(a) plukovník dne úte led 08, 2019 9:27 am, celkem upraveno 1 x.
- podvlada
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 10652
- Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
- Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
- Bydliště: Plzeň
Re: Naše dílenská technika a nářadí..
Já si to taky myslel, ale pak mi to došlo, právě po shlédnutí toho videa. Měří to na ověřovacím zařízení, na kalibraci. Tak se na to nejdřív podívejte, pak tu pište. Měl jsem stejný názor. Je to, protože vzdálenost toho mechanizmu lámání není nulová, neděje se to v ose. Čím blíže by to bylo ke čtyřhranu, tím méně by na držení záleželo. Ale není.
Jestli kašlete na videa protože máte momenťák doma, tak si to zkuste, nejdřív si na něj dejte trubku a utáhněte spoj, pak bez trubky (utáhne se o trochu víc) a pak ho chytněte v půlce a utahne se ještě víc. Zkuste to pak stejným nastavením (resp. o 1 - 2 Nm víc) povolit s nasazenou trubkou, bude cvakat, ale nepovolíte.
Jestli kašlete na videa protože máte momenťák doma, tak si to zkuste, nejdřív si na něj dejte trubku a utáhněte spoj, pak bez trubky (utáhne se o trochu víc) a pak ho chytněte v půlce a utahne se ještě víc. Zkuste to pak stejným nastavením (resp. o 1 - 2 Nm víc) povolit s nasazenou trubkou, bude cvakat, ale nepovolíte.
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde>
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Re: Naše dílenská technika a nářadí..
Utahování a následné povolování nemůžeš srovnávat.podvlada píše:Já si to taky myslel, ale pak mi to došlo, právě po shlédnutí toho videa. Měří to na ověřovacím zařízení, na kalibraci. Tak se na to nejdřív podívejte, pak tu pište. Měl jsem stejný názor. Je to, protože vzdálenost toho mechanizmu lámání není nulová, neděje se to v ose. Čím blíže by to bylo ke čtyřhranu, tím méně by na držení záleželo. Ale není.
Jestli kašlete na videa protože máte momenťák doma, tak si to zkuste, nejdřív si na něj dejte trubku a utáhněte spoj, pak bez trubky (utáhne se o trochu víc) a pak ho chytněte v půlce a …
Pokud něco utáhneš předepsaným momentem, např. matice kol 120 Nm, a následně je budeš chtít povolit, tak ti obvykle nebude stačit stejný povolovací moment, tedy těch 120 Nm, ale podstatně vyšší. Klidně třeba 200 Nm.
Protože se uplatní i "kousnutí" dosedacích kuželových ploch.
Tím spíše, že se jedná o ocel-hliník.
Takže nějaké srovnání při takovýchto experimentech není relevantní
P.S.
Vždy, když se někdo odvolává na nějaká videa z YouTube, tak zamáčknu "slzu dojetí", protože YT je podobné smetiště, jako celý internet