Co na vyprošťování ???
- RunningRunner
- Vášnivý uživatel
- Příspěvky: 1259
- Registrován: pon srp 31, 2009 1:26 pm
- Jméno a příjmení: Petr Sklenář
- Bydliště: Hradec Králové, Velké Svatoňovice :-)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elastické lano ???
A co takhle ocelový lano na vyprošťování? Názory? Možná by to chtělo změnit název fóra ...
-
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 4042
- Registrován: ned zář 06, 2009 7:00 pm
- Bydliště: Valašsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elastické lano ???
Ocelové lano má řadu nevýhod, především pro nás ho spíše netřeba - subárka sou lehká. Ale dá se to použít přes kladku, což je někdy dost podstatná výpomoc (ale ce to mít i tu kladku,noo)RunningRunner píše:A co takhle ocelový lano na vyprošťování? Názory? Možná by to chtělo změnit název fóra ...
Vozím sebou vázací kurty různé tonáže mimo menší pak od 2 t výše a celkem mám těch pevných zatím 30 m (je to tak akorát)
Nad těmi horolezeckými lany by stálo zato zauvažovat, dyž řikáte, že vydrží pružit nějaký ten rok používání....
No a už sem viděl teď nedávno, jak traktorista jasně odmít tahat za to žluté lano felcku z příkopy. Vzal sem 3t/6m kurt a uvázal je k sobě. Tady třeba bylo fakt nutné statické lano. Dyby lano prdlo, bylo by vymalováno na sakra průser. :850:
Forester 2.0 SG Comfort 2003
Forester 2.0 SG Active 2003
Impreza combi 1,8 76kW, 1993 (zrušeno)
Forester 2.0 SG Active 2003
Impreza combi 1,8 76kW, 1993 (zrušeno)
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49210
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elastické lano ???
Ocelové lano je na prd. Ten vázací prostředek by měl mít možnost alespoň minimálního propružení, to ocelový lano neudělá. Objeví se situace, kdy je nutný škubnout a je to fakt na prd, když to drbne úplně na tvrdo. Trpí tím tažný auto, tažený auto a veškerá posádka. Je to jak kopanec do ledvin. Kromě toho je to neskladný. No dobrá, mohlo by to bejt poměrně tenký lanko. Na 2 tuny by stačil průměr lanka tak 8 mm. Ale je to z možných variant ta nejhorší.
Já pořád uvažuju o neextrémních variantách. Pro jakékoli extrémní akce, nebo prostě pro častější používání je nejlepší řešení ze všech ta kurta !!!
Já pořád uvažuju o neextrémních variantách. Pro jakékoli extrémní akce, nebo prostě pro častější používání je nejlepší řešení ze všech ta kurta !!!
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Re: Elastické lano ???
Pod to se můžu podepsat. Kurta je fakt nejlepší řešení. Vyzkoušeno na mnoha srazech :supeer:VDC píše:Pro jakékoli extrémní akce, nebo prostě pro častější používání je nejlepší řešení ze všech ta kurta !!!
To propružení je nezbytné pro hladké vyproštění. Já jsem kurtu dostal od jednoho kamioňáka, tak ani nevím, co všechno dokáže :845:
Naposledy upravil(a) quickly dne úte led 12, 2010 9:33 pm, celkem upraveno 1 x.
Důvod: doplnení [quote]
Důvod: doplnení [quote]
Forester MY99, 92kW, LPG, ex
Forester MY05, 92kW, daily car
Leone Stationwagon MY88, turbo 100kW, dárce
Leone Stationwagon MY86, turbo 100kW, fun car
Forester MY05, 92kW, daily car
Leone Stationwagon MY88, turbo 100kW, dárce
Leone Stationwagon MY86, turbo 100kW, fun car
- PavelG
- Vášnivý uživatel
- Příspěvky: 769
- Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Pavel
- Bydliště: Olomoucko
Re: Elastické lano ???
Já jsem to viděl prodávat jen s hákem a napínacím mechanismem. Jak to teda používáte? Za co vážete a jak? Třeba vepředu mám na autě šroubovací očko, kterým teda nevím jak bych provlíkal lano. A vzadu ani nevím, kde mám hák.
Zatím jsem outbackem nikoho netáhl, tak se ptám možná blbě .. ale zase radši teď než se pak drbat za uchem v reále.
Zatím jsem outbackem nikoho netáhl, tak se ptám možná blbě .. ale zase radši teď než se pak drbat za uchem v reále.
- quickly
- Místopředseda klubu
- Příspěvky: 16148
- Registrován: pát srp 14, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Daniel Rychlý
- Bydliště: Hradubice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elastické lano ???
Mám podobný dotaz :657: , kde jsou oka na forestíkovi vím, ale mám tažné, takže mne zajímá varianta oko na tažné+hák na druhém konci. V OBI jsem viděl kurtu s napínacím mechanismem, ale teď nedávno někdo dával odkaz na offroad stránky, kde byly kurty jen s oky a bez napínacího mechanismu
quickly
Outback BS 2.5 MY19 Outback BR 3.6R MY10
Legacy BR 2.0 MY15
ex Legacy BL SpecB AT 9.8 l/100 124 tkm
ex Forester SJ CVT 7.3 l/100 km 267 tkm
ex Forester SH 2.0D 6.7 l/100km 218 tkm
Outback BS 2.5 MY19 Outback BR 3.6R MY10
Legacy BR 2.0 MY15
ex Legacy BL SpecB AT 9.8 l/100 124 tkm
ex Forester SJ CVT 7.3 l/100 km 267 tkm
ex Forester SH 2.0D 6.7 l/100km 218 tkm
-
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 4042
- Registrován: ned zář 06, 2009 7:00 pm
- Bydliště: Valašsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elastické lano ???
Takže, jednu 6m/3t kurtu mám upravenou jednoduše. Na jedne straně sem udělal smyčku, co se nepovolí, nepohne, nesmekne a vleze na tažné, ale není zase moc volná....prostě tak akorát, ale zase se dá provléct kotevním okem a ještě protáhnout přes trčící smyčku druhý konec s hákem (bo uzel kotevním okem neprojde).
Na druhé straně nechávám ten hák. Je třeba si vyzkoušet, jak to uvázat i s hákem (jak omotat a upevnit) třeba za tažné, aby se to nesmeklo (dřevorubci, co tahají kulatinu z hory si lehce poradí - jinak špička háku vždy ven).
Ten hák na vázací kurtě vydrž sakra dost a eště sem ho neohnul (hák na pákové ráčně sem ohnul veeeelmi rychle ). No a pozor, není to na tažení, ale na vyproštění a tak ten hák jen navléknu (on nevypadne, dyž se dá dobře). Párkrát sem takto (smyčka na tažném, hák v kotevním oku) i táhnul předohrabku kus cesty a v pohodě, drželo dobře, ale to bylo mimo hl. cestu.
Na druhé straně nechávám ten hák. Je třeba si vyzkoušet, jak to uvázat i s hákem (jak omotat a upevnit) třeba za tažné, aby se to nesmeklo (dřevorubci, co tahají kulatinu z hory si lehce poradí - jinak špička háku vždy ven).
Ten hák na vázací kurtě vydrž sakra dost a eště sem ho neohnul (hák na pákové ráčně sem ohnul veeeelmi rychle ). No a pozor, není to na tažení, ale na vyproštění a tak ten hák jen navléknu (on nevypadne, dyž se dá dobře). Párkrát sem takto (smyčka na tažném, hák v kotevním oku) i táhnul předohrabku kus cesty a v pohodě, drželo dobře, ale to bylo mimo hl. cestu.
Forester 2.0 SG Comfort 2003
Forester 2.0 SG Active 2003
Impreza combi 1,8 76kW, 1993 (zrušeno)
Forester 2.0 SG Active 2003
Impreza combi 1,8 76kW, 1993 (zrušeno)
- Dušan
- Vášnivý uživatel
- Příspěvky: 1376
- Registrován: stř zář 02, 2009 8:44 pm
- Jméno a příjmení: Dušan Šindel
- Bydliště: Ostrava
Re: Elastické lano ???
Ještě se vrátím k horolezeckým lanům. Dynamická horolezecká lana – to jsou ta lana s průtažností 30-35% - nemají z hlediska elasticity pro vyprošťování auta téměř žádný význam. Jsou totiž konstruované a jejich pružnost vypočítána na váhu člověka. Tak aby horolezec „spadl do měkkého“. Navíc ani pro ty účely nevydrží pružit navždy. Podle norem každý výrobce musí udávat kolik takových pádů lano snese. Bývá to podle typu lana 5-30 pádů. Pak už je lano tak vytaháno, že se nesmí dál při horolezení používat a vyřazuje se. Tzn.tato lana pruží v jen oblasti tak nízkého zatížení, že vůči váze auta to skoro nic neznamená. V praxi to vypadá tak, že při vytahování auta se lano napřed na maximum protáhne aniž s vytahovaným autem o milimetr pohne a teprve pak natvrdo zabere.
Proto preferuji statické lano. To má (při větších zatíženích)průtažnost kolem 2-3%, což považuji za dostatečné. Sám vozím asi 20m statického 12mm lana – pevnost 4,4 tuny. A ještě něco, co mezi nehorolezci není moc známo: uzel na laně snižuje jeho pevnost o polovinu. Proto je lepší pro jistotu dávat lano dvojmo.
Oproti horolezeckým lanům je „elastická vyprošťovací kurta“ nebo „elast. vyprošťovací lano“ spočítáno tak , aby plynule pružilo od začátku až do tahu např. 10 tun. Nemá to nic společného s elastickým tažným lanem za 200Kč. Cena se pohybuje v tisících, ale je to to nejlepší co existuje, protože jen s těmito elasťáky se dá při vyprošťování naplno využít setrvačné síly tažného vozidla.
Bohužel pro mne dost drahé. Já si koupil kurtu 11,6m , na 5 t a i se dvěma háky a dvěmi sponami mě přišla na 472 Kč. Nekupoval jsem ji v offroadpříslušenství, ale v obchodě s vázacími prostředky jako upínací popruh na 2,5 t . Každý certifikovaný upínací popruh musí mít koeficient bezpečnosti min. 2 : 1 , takže přetrhnout se může až nad 5 t.
Proto preferuji statické lano. To má (při větších zatíženích)průtažnost kolem 2-3%, což považuji za dostatečné. Sám vozím asi 20m statického 12mm lana – pevnost 4,4 tuny. A ještě něco, co mezi nehorolezci není moc známo: uzel na laně snižuje jeho pevnost o polovinu. Proto je lepší pro jistotu dávat lano dvojmo.
Oproti horolezeckým lanům je „elastická vyprošťovací kurta“ nebo „elast. vyprošťovací lano“ spočítáno tak , aby plynule pružilo od začátku až do tahu např. 10 tun. Nemá to nic společného s elastickým tažným lanem za 200Kč. Cena se pohybuje v tisících, ale je to to nejlepší co existuje, protože jen s těmito elasťáky se dá při vyprošťování naplno využít setrvačné síly tažného vozidla.
Bohužel pro mne dost drahé. Já si koupil kurtu 11,6m , na 5 t a i se dvěma háky a dvěmi sponami mě přišla na 472 Kč. Nekupoval jsem ji v offroadpříslušenství, ale v obchodě s vázacími prostředky jako upínací popruh na 2,5 t . Každý certifikovaný upínací popruh musí mít koeficient bezpečnosti min. 2 : 1 , takže přetrhnout se může až nad 5 t.
Tam je jakoby cesta .....
Forester 2003 - manuál, zvýšený, oplechovaný
Toyota Land Cruiser 95 - r.2001, Ironman 2", šnorchl
Forester 2003 - manuál, zvýšený, oplechovaný
Toyota Land Cruiser 95 - r.2001, Ironman 2", šnorchl
-
- Zkušený uživatel
- Příspěvky: 299
- Registrován: úte zář 08, 2009 10:18 pm
Re: Elastické lano ???
Co se tyce lan mas naprostou pravdu, jen si dovolim jeste poupravit citovane tvrzeni.Dušan píše:uzel na laně snižuje jeho pevnost o polovinu
Uzel na lane vzdy snizuje pevnost lana, ale existuji ruzne uzly, ktere take ruzne ubytek pevnosti ovlivnuji. Vetsina bezne pouzivanych uzlu snizuje pevnost lana o cca 20 procent (smycky s osmickovymi a vudcovskymi uzly), obycejna draci smycka treba kolem 30-35%, dvojity dracak uz opet kolem 20 procent. Kazdopadne lano vzdy praska v uzlu, pripadne v miste, kde je ohnute pres (byt i zaoblenou) hranu. Hranu tak muze tvorit napriklad i to tazne oko, pokud jej primo provazete.
- vojta
- Zkušený uživatel
- Příspěvky: 410
- Registrován: pon lis 23, 2009 7:50 pm
- Jméno a příjmení: Vojta
- Bydliště: Jablonec
Re: Elastické lano ???
lezecky lana v UIAA testech Je tam videt ten priklad uzlu
http://www.youtube.com/watch?v=H3Cg8homvoU
http://www.youtube.com/watch?v=H3Cg8homvoU
Forester 2003 2.0 MT => Forester 2006 2.5 XT MT => Volvo XC70 2006 D5 MT
-
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 4042
- Registrován: ned zář 06, 2009 7:00 pm
- Bydliště: Valašsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elastické lano ???
Rybáři véééelmi dobře znají způsoby uzlu s min. úbytkem pevnosti, bo je to snad základ jako takový. Uči se to všichni začínající povinně, jen některé uzly nejsou pro kurty zrovna nejvhodnější (počítá se s masným silonem, co nemá rád ostée ohyby )
A dík Dušanovi, že to tak pěkně sepsal - očekával sem ale, že horolezecká budou trošku pružnější ve větši oblasti pevnosti ...ce to vyzkoušet. Že se mosí ta lana vyřazovat po x-pádech (tedy propružení), vím dobře (horolezcům f6), jen nevím, jak je to s pružností v oblasti max. pevnosti a jak dlouho to fude fungovat, než lano prdne.
A a kurta na obrázku má pevnost 2,5 t (jako jeden popruh), s tím bezpečnostním kvocientem si teda jistý nejsem a ani mi to nesedí, dle toho, co jem už přetrh :655:.
Ale stejně tu vyprošťovací kurtu mít někdo mosíme :655: :655: :655:
A dík Dušanovi, že to tak pěkně sepsal - očekával sem ale, že horolezecká budou trošku pružnější ve větši oblasti pevnosti ...ce to vyzkoušet. Že se mosí ta lana vyřazovat po x-pádech (tedy propružení), vím dobře (horolezcům f6), jen nevím, jak je to s pružností v oblasti max. pevnosti a jak dlouho to fude fungovat, než lano prdne.
A a kurta na obrázku má pevnost 2,5 t (jako jeden popruh), s tím bezpečnostním kvocientem si teda jistý nejsem a ani mi to nesedí, dle toho, co jem už přetrh :655:.
Ale stejně tu vyprošťovací kurtu mít někdo mosíme :655: :655: :655:
Forester 2.0 SG Comfort 2003
Forester 2.0 SG Active 2003
Impreza combi 1,8 76kW, 1993 (zrušeno)
Forester 2.0 SG Active 2003
Impreza combi 1,8 76kW, 1993 (zrušeno)
- Albi
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 3141
- Registrován: stř črc 29, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Albert Němčík
- Bydliště: Železná Ruda / Praha
Re: Elastické lano ???
to co psal Dušan jsem přesně čekal
ta elastická kurta za 1300,- z www.4x4offroadshop.cz vypadá jako dobrá volba za ještě rozumnou cenu - jen je to z ruky
co tady: www.radekmasin.cz ?
jinak ohledně běžných lan, nekupuji taková ta běžná lana do ~2t 1cm tlustá přibalená k lékárničce dohromady za stovku; mám nějaká na 3.5-5t, nikdy jsem žádné nepřetrhl a to jsme kolikrát škubali (ještě s Tercelem a předchozím Legacy) opravdu ale opravdu fest (třeba takovej Jeep dokáže pěkně škubnout a Legacy mu to dokáže pěkně vrátit :845:) ... ale pružnost tam chybí ...
ta elastická kurta za 1300,- z www.4x4offroadshop.cz vypadá jako dobrá volba za ještě rozumnou cenu - jen je to z ruky
co tady: www.radekmasin.cz ?
jinak ohledně běžných lan, nekupuji taková ta běžná lana do ~2t 1cm tlustá přibalená k lékárničce dohromady za stovku; mám nějaká na 3.5-5t, nikdy jsem žádné nepřetrhl a to jsme kolikrát škubali (ještě s Tercelem a předchozím Legacy) opravdu ale opravdu fest (třeba takovej Jeep dokáže pěkně škubnout a Legacy mu to dokáže pěkně vrátit :845:) ... ale pružnost tam chybí ...
- Dušan
- Vášnivý uživatel
- Příspěvky: 1376
- Registrován: stř zář 02, 2009 8:44 pm
- Jméno a příjmení: Dušan Šindel
- Bydliště: Ostrava
Re: Elastické lano ???
Doro, s tím bezpečnosním koeficientem si můžeš být stoprocentně jistý. Je to podle normy a jinak se to vyrábět nesmí. Ověřuje se to na trhacích strojích. Většinou se dává ještě trochu navíc - např. 10%. Ta moje kurta by tedy skutečně měla vydržet asi 5,5 tun. To, co jsem napsal se týká samozřejmě jen certifikovaných výrobků.
Tam je jakoby cesta .....
Forester 2003 - manuál, zvýšený, oplechovaný
Toyota Land Cruiser 95 - r.2001, Ironman 2", šnorchl
Forester 2003 - manuál, zvýšený, oplechovaný
Toyota Land Cruiser 95 - r.2001, Ironman 2", šnorchl
- Mira
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 10651
- Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Miroslav
- Bydliště: Poslední zatáčka před Vídní
Re: Elastické lano ???
Jenom doplním vlastní zkušenost s ocelovým lanem. Spíš lankem, protože nemusí být silné, tohle bylo fakt tenký, na kterém jsem táhnul přes půl Brna kamoša. Je to ta úplně nejstrašnější možnost. Každý rozjezd bylo utrpení, protože je to úplně natvrdo. Navíc teď můžu někoho tahat akorát na couváka, protože se mi těma rázama narovnalo to zadní oko a nemůžu nic tahat, protože bych urval zadní nárazník. Nemáte někdo dobrý nápad, jak ho dát do původní - ohnuté polohy?
- hetzer
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 1785
- Registrován: úte črc 28, 2009 12:00 am
- Bydliště: u Prostejova
Re: Co na vyprošťování ???
upraven nazev vlakna
'ach 'a' jIH yIt vegh ngech vo'
QIb vo' Hegh
jIH DichDaq taHvIp ghobe' mIghtaHghach vaD SoH 'oH tlhej jIH
QIb vo' Hegh
jIH DichDaq taHvIp ghobe' mIghtaHghach vaD SoH 'oH tlhej jIH