Elektromobilita X ekologie
- Tapan
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 14844
- Registrován: úte kvě 16, 2017 8:13 am
- Jméno a příjmení: Štěpán Z.
- Bydliště: Zliv (České Budějovice)
Re: Elektromobilita X ekologie
Noťas nebyl nejšťastnější příklad. U pracovního noťasu mi odešla baterie po roce a půl, a to tak zle, že na ni vydržel asi půl minuty. Jenže je to baterie, takže záruka půl roku a nasrat. No, já to naštěstí neplatil.
Bohužel stejnou optimistickou optikou "on za 10-15 let někdo něco vymyslí" stát řeší nejen elektromobilitu, ale energetiku jako celek. Nejstarší uhelné bloky už jsme začali odstavovat, modernizace je neekonomická a životnost na konci...ohledně jejich náhrady nikdo nic neřeší, ale elektromobilita se dál směle plánuje.
Bohužel stejnou optimistickou optikou "on za 10-15 let někdo něco vymyslí" stát řeší nejen elektromobilitu, ale energetiku jako celek. Nejstarší uhelné bloky už jsme začali odstavovat, modernizace je neekonomická a životnost na konci...ohledně jejich náhrady nikdo nic neřeší, ale elektromobilita se dál směle plánuje.
Lvl. 1 Subaru Necromancer
Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49183
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elektromobilita X ekologie
No tak jestli jsi myslel situaci u nás, tak u nás je to zatím naštěstí v pohodě. Zatím...schmako píše:I přes to všechno mi nepřijde, že by u nás v ČR byla eauta nějak zvýhodňována.
Ovšem stačí, aby v čele vlády byli nějací "progresivnější" politici se zelenějšími mozky, třeba Piráti a můžeme se divit.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
- spm
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 22730
- Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
- Jméno a příjmení: Jan Krajdl
Re: Elektromobilita X ekologie
No měnit jen vadné články určitě nechceš... ta baterie se chová nějak jako celek, pokud v ní vyměníš jenom ty vysloveně vadné články a ostatní ti tam stejně zůstanou ojeté, tak výsledkem bude pořád ojetá baterie s horší kapacitou... a tím bonusem, že ty nové články v ní se budou opotřebovávat o to rychleji, takže je za chvíli zničíš taky. Jinak oni už i dneska jsou nějaký lidi, co to mění, vozí baterky odjinud... Nedávno jsem viděl na to i cenu (mimochodem za baterku, která byla stále v záruce, ale servis 2x po sobě provedl nějakou diagnostiku, podle který je baterka v pohodě, ale auto pár dní po návratu ze servisu ukazovalo dojezd pár kilometrů ) a cenově to bylo už asi srovnatelný s tím, co tady dost lidí je ochotna narvat do motoru... Nicméně pro ty lidi, kteří koupí co nejlevnější starou šlupku a doufají, že to nějak bude jezdit bez dalšího servisu, je to pořád hodně smrtelné...RadekN píše:vymění se jen vadné články, za staré baterky dostaneš nějakou korunu zpátky.
Modré zóny jsou zrovna docela blbý příklad a skoro bych i řekl, že min. nějaká část těch levnějších EV kvůli nim jezdí. Ono je to "pár tisíc" jenom v případě, že jsi rezident a tu kartu (na svoji část) si můžeš koupit. U těch, co si to koupit nemůžou, fakticky vzato nemáš žádnou možnost, jak tam zaparkovat. Zatímco EV tam parkovat smí, ikdyž s ním budeš jezdit z Brna. (Potažmo teda i hybridy s nějakým tím nesmyslným parametrem na CO2/kg).schmako píše:I přes to všechno mi nepřijde, že by u nás v ČR byla eauta nějak zvýhodňována. Vím o dálniční známce zadarmo, modré zóny taky.
A tu dálniční známku jsem upřímě nepochopil, pač je to podle mě akorát způsob, jak tím lidi nasrat Asi nejspíš vůbec nikdo si nepůjde koupit EV jenom proto, že ušetří 15 stovek ročně za známku. Zatímco támhle nějaký děda z Horní Dolní při cestě za vnoučatama / whatever s tím bude dál smrdět po všech vesnicích, protože 15 stovek za pár cest ročně nedá a nové auto si stejně nekoupí ikdyby chtěl
- podvlada
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 10652
- Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
- Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
- Bydliště: Plzeň
Re: Elektromobilita X ekologie
V ČR naštěstí zatím nic zásadního, ale nezapomínal bych taky na emisní pokuty, které nakonec zaplatí kdo, no přece zákazník. Ty už dnes jdou u obyčejných aut do desetitisíců. Dobře, neříkejme tomu diktát, ale třeba úmyslná manipulace svobodného trhu. V dnešní době, kdy je pokácet strom, převést přes moře, rozdrtit na štěpku, spálit a udělat z toho eko elektriku, hodně blbej fór.schmako píše:I přes to všechno mi nepřijde, že by u nás v ČR byla eauta nějak zvýhodňována.
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde>
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
- Augi
- Vášnivý uživatel
- Příspěvky: 970
- Registrován: stř črc 27, 2016 9:52 am
- Jméno a příjmení: Michal Augustýn
- Bydliště: okolí Prahy
Re: Elektromobilita X ekologie
Ohledně životnosti baterií doporučuju kouknout na tohle video se staromilcem, ale skvělým technikem s hlavou otevřenou, Martinem Vaculíkem https://www.auto.cz/martin-vaculik-a-el ... det-137989
WRX STI 2018
Outback Field 2023
a další japonský škopky
ex: WRX STi 2004, Levorg GT-S 2016
Outback Field 2023
a další japonský škopky
ex: WRX STi 2004, Levorg GT-S 2016
-
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 2718
- Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
- Jméno a příjmení: Standa H.
- Bydliště: Šumperk/Ostrava
Re: Elektromobilita X ekologie
Podle mě se počítalo s tím, že ty elektroauta budou využívaná spíš k městskému provozu než dalniční koráby, tak to byla taková symbolická podpora, aby to vypadalo, že se něco máme. Silniční daň nemáme, do ceny pojistek nebo elektriky stát kecat moc nemůže, takže už nic jiného nezbývalo, aby ta podpora tu byla.spm píše: A tu dálniční známku jsem upřímě nepochopil, pač je to podle mě akorát způsob, jak tím lidi nasrat Asi nejspíš vůbec nikdo si nepůjde koupit EV jenom proto, že ušetří 15 stovek ročně za známku. Zatímco támhle nějaký děda z Horní Dolní při cestě za vnoučatama / whatever s tím bude dál smrdět po všech vesnicích, protože 15 stovek za pár cest ročně nedá a nové auto si stejně nekoupí ikdyby chtěl
Jinak co mám zkušenost s baterkama v telefonech nebo noteboocích, tak většinou je to lineárně snižování tak na 60-50% kapacity, a potom hodně rychlý sešup na prakticky nepoužitelný stav. Ale netuším, jak moc se liší od těch autobaterek.
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
- spm
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 22730
- Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
- Jméno a příjmení: Jan Krajdl
Re: Elektromobilita X ekologie
Silniční daň pro firma/podnikatele je (a jsou od ní osvobozené nejenom elektro, ale tuším i LPG/CNG, apod), ale jsou to taky řádově nějaké malé drobné. Mi tohle jinak vždycky připomene tu scénu z jednoho dílu Grand Touru, jak jeli přes Anglii s Golfem a BMW i3... Clarkson pak projížděl někde Londýnem kolem nějaké silniční stavby a na ty kopáče z okna pokřikoval: "Přispěli jste Mayovi na jeho nové auto"
Ohledně těch baterek se to může asi hodně dramaticky lišit... Ta zmíněná i3 má záruku něco jako 80% kapacity po 8 letech (ale taky na ní platila ta ochota na výměnu viz výše). Z hlediska životnosti jinak hodně záleží, jak se k tomu to auto chová a to se celkem liší... Namátkou jedna z obtíží je třeba teplota, ve které se ty baterky udržujou při provozu - takže by se to mělo třeba za jízdy nějak chladit, aby se nepřehřívaly... ale třeba u Nissanu Leaf se na to vybodli i v nové generaci, takže stačí tomu autu dát trochu sodu (a nejlépe ho hned po tom strčit na rychlonabíječku, když se při tom vybije) a baterka dostane slušný šok...
Ohledně těch baterek se to může asi hodně dramaticky lišit... Ta zmíněná i3 má záruku něco jako 80% kapacity po 8 letech (ale taky na ní platila ta ochota na výměnu viz výše). Z hlediska životnosti jinak hodně záleží, jak se k tomu to auto chová a to se celkem liší... Namátkou jedna z obtíží je třeba teplota, ve které se ty baterky udržujou při provozu - takže by se to mělo třeba za jízdy nějak chladit, aby se nepřehřívaly... ale třeba u Nissanu Leaf se na to vybodli i v nové generaci, takže stačí tomu autu dát trochu sodu (a nejlépe ho hned po tom strčit na rychlonabíječku, když se při tom vybije) a baterka dostane slušný šok...
-
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 2718
- Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
- Jméno a příjmení: Standa H.
- Bydliště: Šumperk/Ostrava
Re: Elektromobilita X ekologie
No co jsem tak pochopil, tak se ty baterky udržují v optimální teplotě nejenom při jízdě. Odstavit auto někdy v létě (když bude nějaký extrémnější teplo), jet na dovolenou na 2 týdny, tak se pak člověk může vrátit k totálně vybitýmu autu, a i když bylo předtím plně nabitý.
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
- spm
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 22730
- Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
- Jméno a příjmení: Jan Krajdl
Re: Elektromobilita X ekologie
Myslim si, že pokud to není zrovna na kabelu při nabíjení, tak to teplotu baterek neřeší... Ono i v létě ti tam samovolně nevznikne nějaká vysoká teplota, která by ty baterky zničila (ostatně je to někde vespod, když si sáhneš někam na podvozek auta na sluníčku, tak taky nebude nějak extra horký) a ohledně nízké teploty je to problém hlavně s dobíjením, takže tam když pak připojíš nabíječku k promrznutému autu, tak to bude asi napřed topit, než začne nabíjet.
Jinak tam nějaká netriviální spotřeba u vypnutýho auta je, ale asi spíš kvůli všem těm systémům okolo... Min. u Tesly model 3 je pak v nastavení nějaký low power mód, který zapneš, když to necháváš někde dlouho stát a ten by měl pak povypínat to natáčení záznamů okolo auta, komunikace, apod. a snížit tu spotřebu na minimum. (Ostatně něco takovýho mají už i normální auta; u Hjondé mám v manuálu napsáno jakou pojistku mám vytáhnout, když auto dlouho stojí )
Jinak tam nějaká netriviální spotřeba u vypnutýho auta je, ale asi spíš kvůli všem těm systémům okolo... Min. u Tesly model 3 je pak v nastavení nějaký low power mód, který zapneš, když to necháváš někde dlouho stát a ten by měl pak povypínat to natáčení záznamů okolo auta, komunikace, apod. a snížit tu spotřebu na minimum. (Ostatně něco takovýho mají už i normální auta; u Hjondé mám v manuálu napsáno jakou pojistku mám vytáhnout, když auto dlouho stojí )
- námořník
- Místopředseda klubu
- Příspěvky: 20622
- Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
- Jméno a příjmení: Jiří Mareš
- Bydliště: Most
Re: Elektromobilita X ekologie
Další věc je, že nám kvůli tomu zdraží pojistky, protože každá střední nehoda která se nějak dotkne baterií bude totálka.
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
- RadekN
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 2412
- Registrován: stř úno 22, 2017 9:05 am
- Jméno a příjmení: Radek Novák
- Bydliště: Krupka u Teplic
Re: Elektromobilita X ekologie
Zajímavé video, díky za odkaz.Augi píše:Ohledně životnosti baterií doporučuju kouknout na tohle video se staromilcem, ale skvělým technikem s hlavou otevřenou, Martinem Vaculíkem https://www.auto.cz/martin-vaculik-a-el ... det-137989
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49183
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elektromobilita X ekologie
Video opravdu zajímavý.
A cena auta a baterek taky. To by mě fakt zajímalo, kolik lidí by si tuhle věc za 1,4 mio koupilo.
A cena auta a baterek taky. To by mě fakt zajímalo, kolik lidí by si tuhle věc za 1,4 mio koupilo.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Re: Elektromobilita X ekologie
Trosku OT:Tapan píše:Noťas nebyl nejšťastnější příklad. U pracovního noťasu mi odešla baterie po roce a půl, a to tak zle, že na ni vydržel asi půl minuty. Jenže je to baterie, takže záruka půl roku a nasrat. No, já to naštěstí neplatil.
Zaruka na novou baterku byva uvadena typicky jako rok, pricemz ten rok se tyka (i) ztraty kapacity, jakozto "bezneho opotrebeni". Ztrata kapacity baterky behem jednoho roku pod 50% je problem a meli by to vyreklamovat.
Dale mam z praxe odzkouseno, ze vyslovene chciplou baterku (at uz mrtvej clanek = baterka jede, jede, najednou je z 30% zbyle kapacity shutdown etc.; nebo baterku nafouklou) dokazi nekteri vyrobci vymenit koncem trilete zaruky, klidne i v poslednim tydnu a bez nejakych ofrku :D
(Analogie s zarovkou - kdyz ti zarovka zacne po roce, dvou svitit slabejs, protoze se vysvitila, smolik. Ale pokud se prepali, nebo praskne...)
Jeste k tematu vymeny baterek u elektroaut... u Tesly se objevila hlaseni, ze neofiko vymena baterek ti natvrdo a nafurt vypne ten jejich slavnej Supercharging... To proste chces.
Ostatne, jejich reci o tom, ze nase baterky jsou super a neztraci kapacitu, nevnimam jako moc duveryhodne a spis bych cekal odrb typu over-provisioning (realne tam nacpeme clanku vic, at je nejaka rezerva, ale na ni bezne nebudeme sahat), bo to pak na papire vypada lip.
- Tapan
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 14844
- Registrován: úte kvě 16, 2017 8:13 am
- Jméno a příjmení: Štěpán Z.
- Bydliště: Zliv (České Budějovice)
Re: Elektromobilita X ekologie
Klicnik: notebook je zaměstnavatele, mně je fuk, jestli to bylo na záruku nebo ne, ale co si pamatuju, bylo to po víc než roce, ale (o dost) méně než dvou, a technik, co si pro to přišel, říkal, že to na záruku nebude. Tak těch půl roku záruky je možná mystifikace, ale mám za to, že ze zákona to tak nějak je, nebo přinejmenším někdy v minulosti bylo.
Lvl. 1 Subaru Necromancer
Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
- spm
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 22730
- Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
- Jméno a příjmení: Jan Krajdl
Re: Elektromobilita X ekologie
Over-provisioning tam patrne asi je, ale jelikoz cyklicka zivotnost (nejen) lithiovych baterii hodne zavisi na hloubce vybijeni, tak mi to neprijde spatne, pokud tam vyrobce dava kapacitne vetsi baterku, nez je jeji realna vyuzitelnost. Furt je to nejaka baterie, co tam musi nacpat a zaplatit... ponekud vic na hrane mi prijde fakt, ze tesla v ty vybave prodava x ruznych velikosti baterie (tedy za priplatek pri nakupu muzes mit vetsi), ale realne ve vsech tech autech je fyzicky stejna baterie a omezuje se to akorat softwarove. Kdyz neco takoveho udelala nvidia s grafickymi kartami, tak je nekdo i zaloval jinak to o tom vypinani superchargeru se prave podle me tykalo tohohle. Nevidel jsem, ze by se v tom nejak masivne menili baterie... ale za to nejaka firma uspesne upravovala software tak, ze odemkla tu vetsi kapacitu i na autech, co ji nemely. Asi za polovicni penize, nez za to chtela tesla. A za to jim pak zakazali superchargeryklicnik píše: Jeste k tematu vymeny baterek u elektroaut... u Tesly se objevila hlaseni, ze neofiko vymena baterek ti natvrdo a nafurt vypne ten jejich slavnej Supercharging... To proste chces.
Ostatne, jejich reci o tom, ze nase baterky jsou super a neztraci kapacitu, nevnimam jako moc duveryhodne a spis bych cekal odrb typu over-provisioning (realne tam nacpeme clanku vic, at je nejaka rezerva, ale na ni bezne nebudeme sahat), bo to pak na papire vypada lip.
Odesláno z mého SM-N950F pomocí Tapatalk