Ahoj, vaše úspěšné zářezy na sněhu mě přivedly k několika otázkám. Je tu někdo, kdo mi vysvětlí pro a proti klasické kurty a kinetické? Z fyziky chápu, že tu naakumulovanou energie při natahování kurty pak využiji při jejím propnutí a přenosu síly na obě auta. Ale neumím odhadnout, jak velkou sílu to navíc dodá. Jestli pak max. pevnost v tahu 60kN (kterou uvádějí např. tady http://www.vazaci-technika.cz/category. ... tegory=641) je pro mé 1,5t auto hodně nebo málo? Jestli ta kinetická kurta se hodí jen k vyproštění, ale na odtah nepojízdného vozidla už vhodná není?
Za svůj život jsem nikoho z pangejtu netahal, za to nepojízdný auto na "lanu" do servisu nebo drobná výpomoc v kopci byla několikrát. U těžších aut to bylo vždy o stavu mé spojky, jak tohle vůbec zvládá CVT u XV? Díky.
Kurta
- podvlada
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 10609
- Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
- Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
- Bydliště: Plzeň
Re: Kurta
Než se tu rozepíše někdo, kdo to vysvětlí víc, tak obecně, dynamická pomůže v tom, kdy potřebuješ škubnout kvůli větší síle, ale se statickou by šlo o velký ráz a třeba by se přetrhla, vyrvalo oko... Dynamická neudělá ráz. Pozor ale na správně zvolenou hmotnostní kategorii, je jasný, že nižší se propne dřív, dostaneš se na limit a pak škubne rázem, naopak příliš "těžká" se nepropne a bude "tvrdší", průtah bude minimální a bude to jen o trochu pružnější statická.
Doporučenou pevnost na osobák ale netuším. Bohužel třeba nepůjde použít na TIR, a vice-versa, dynamika na TIR nepůjde na osobák kvůli tomu co jsem psal výše. Resp. půjde, ale je třeba počítat s tím, že se bude chovat jinak než ideálně.
Na tažení by problém být neměl, mohly by odpadnout ty rázy při rozjezdech.
Doporučenou pevnost na osobák ale netuším. Bohužel třeba nepůjde použít na TIR, a vice-versa, dynamika na TIR nepůjde na osobák kvůli tomu co jsem psal výše. Resp. půjde, ale je třeba počítat s tím, že se bude chovat jinak než ideálně.
Na tažení by problém být neměl, mohly by odpadnout ty rázy při rozjezdech.
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde>
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
-
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 4034
- Registrován: ned zář 06, 2009 7:00 pm
- Bydliště: Valašsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kurta
Pokud se nerozjedeš se zrychlením 30 m/s2, tak si v klidu. A jelikož nevím, jak bys to s 1,5 t autem dal, tak přetrhnutí u 60kN fakt nehrozí ....sem si to konečně spočítal, bo sem nevěděl, až jak moc je třeba být rychlý
Pro subárko je ideál dynamické kurty do 60-80 kN. Více už je moc. Další věc je kotevní třmen, ideálně omega. Zatím sem 2t neroztrh, ale dívám se občas s nedůvěrou. Ovšem při pohledu na kotevní místo v taženém autě bude neslabší místo spíše někde jinde.
Pokud je dotyčný fakt řádně zařízlý, zvážil bych umístění další statické kurty min. cca 2-3 m dlouhé, kerou přivážeš na konec dynamické a na jiné kotevní místo na taženém autě (pokud je kam) - pokud se vytrhne tažné oko, tak to ta statická kutra chytí, ale i tak je třeba na to pamatovat. Stačí i nějaká menčí kolem 1t.
Pro subárko je ideál dynamické kurty do 60-80 kN. Více už je moc. Další věc je kotevní třmen, ideálně omega. Zatím sem 2t neroztrh, ale dívám se občas s nedůvěrou. Ovšem při pohledu na kotevní místo v taženém autě bude neslabší místo spíše někde jinde.
Pokud je dotyčný fakt řádně zařízlý, zvážil bych umístění další statické kurty min. cca 2-3 m dlouhé, kerou přivážeš na konec dynamické a na jiné kotevní místo na taženém autě (pokud je kam) - pokud se vytrhne tažné oko, tak to ta statická kutra chytí, ale i tak je třeba na to pamatovat. Stačí i nějaká menčí kolem 1t.
Forester 2.0 SG Comfort 2003
Forester 2.0 SG Active 2003
Impreza combi 1,8 76kW, 1993 (zrušeno)
Forester 2.0 SG Active 2003
Impreza combi 1,8 76kW, 1993 (zrušeno)
-
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 4034
- Registrován: ned zář 06, 2009 7:00 pm
- Bydliště: Valašsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kurta
Na věčinu tahání statická kurta stačí, ale je s tím více práce a trápení auta i pneu. Je třeba přesně odhadnout stav, kdy se kurta propne a těsně před tím pustíš spojku.
Pro vytahování na ledě a do kopce jenom dynamickou, jinak je to jen trápení zviřátek.
Z kopce a dobrém povrchu může být statická lepší, aby na tě ten vytažený nehopsnul, až mu kola zaberou na pevném podkladě.
Vždy je třeba se domluvit - jde jen o vytažení na cestu, ne odtah, takže vytáhnout, někdy třeba jen 2 m a hned zastavit!...oba! Nebo se tahá dál, pak ten tažený zodpovídá za udržování naplého tažneho lana (což třeba ten blb "rady nepotřeboval" ze včera netušil, tak sem s ním prosmýknul celou závěj i s tvrdým sněhem a bylo mi buřt, co si urve).
Ještě doplním, že na odtah nepojízdného vozidla tu sou pouze k tomu schválená lana nebo tyče. Odtah na kurtě je na vlastní riziko a nelze to doporučit.
Pro vytahování na ledě a do kopce jenom dynamickou, jinak je to jen trápení zviřátek.
Z kopce a dobrém povrchu může být statická lepší, aby na tě ten vytažený nehopsnul, až mu kola zaberou na pevném podkladě.
Vždy je třeba se domluvit - jde jen o vytažení na cestu, ne odtah, takže vytáhnout, někdy třeba jen 2 m a hned zastavit!...oba! Nebo se tahá dál, pak ten tažený zodpovídá za udržování naplého tažneho lana (což třeba ten blb "rady nepotřeboval" ze včera netušil, tak sem s ním prosmýknul celou závěj i s tvrdým sněhem a bylo mi buřt, co si urve).
Ještě doplním, že na odtah nepojízdného vozidla tu sou pouze k tomu schválená lana nebo tyče. Odtah na kurtě je na vlastní riziko a nelze to doporučit.
Forester 2.0 SG Comfort 2003
Forester 2.0 SG Active 2003
Impreza combi 1,8 76kW, 1993 (zrušeno)
Forester 2.0 SG Active 2003
Impreza combi 1,8 76kW, 1993 (zrušeno)
Re: Kurta
Pořiď si dynamickou kurtu (dynamický pás) 4m/40kN, k tomu ještě obyčejné tažné lano 4-6m a 3 šekly (buď v provedení omega, nebo C , jejichž tažná síla je čtyřnásobek té nominální, to jest 1,5 tuny=6 tun).sk2018 píše:Ahoj, vaše úspěšné zářezy na sněhu mě přivedly k několika otázkám. Je tu někdo, kdo mi vysvětlí pro a proti klasické kurty a kinetické? Z fyziky chápu, že tu naakumulovanou energie při natahování kurty pak využiji při jejím propnutí a přenosu síly na obě auta. Ale neumím odhadnout, jak velkou sílu to navíc dodá. Jestli pak max. pevnost v tahu 60kN (kterou uvádějí např. tady http://www.vazaci-technika.cz/category. ... tegory=641 ) je pro mé 1,5t auto hodně nebo málo? Jestli ta kinetická kurta se hodí jen k vyproštění, ale na odtah nepojízdného vozidla už vhodná není?
Za svůj život jsem …
Na vyprošťování použiješ tu kurtu, v případě potřeby větší délky v kombinaci s tím lanem.
Dynamická kurta (pás) se hodí na vyprošťování, protože tlumí rázy, ale příliš se nehodí na tažení. Dokonce je to v poučení od výrobce zmíněno.
Na tažení je lepší obyčejné lano, protože když ti na něj tažené auto najede a poškodí ho, tak to nebude taková škoda.
Dynamické kurty, ty opravdu kvalitní, ručně šité, na zatížení alespoň ty čtyři tuny nejsou zrovna levné.
4-6m kolem tisícovky.
- Mills
- Uživatel fóra
- Příspěvky: 51
- Registrován: pon dub 24, 2017 8:35 pm
- Jméno a příjmení: Dominik Müller
Re: Kurta
No ne že bych na to byl expert, ale pro případ sem dám příspěvěk, co jsem vkládal jinam
1/2" 7,400 lbs ATV/UTV
3/4" 19,000 lbs Cars, Samurai, Light Buggie, 2Dr Jeep, & Similar
7/8" 28,300 lbs 2 & 4 Dr Jeep, Cherokee, FJ40, Tacoma P/U & Similar
1" 33,500 lbs 1/2 & 3/4 Ton Truck, Expedition, Durango, 4dr Jeep
1-1/4" 52,300 lbs 3/4 & 1 Ton Truck, Heavy Mud Bogging Vehicles
1-1/2" 74,000 lbs 1 Ton Trucks, Class 4 & 5 Vehicles
Dle internetů by pevnost kin. lana měla být zhruba 3x váha vyprošťovanýho auta. (tabulka z asroffroad.com, váhy jsou break load - ráčí si přeložit jednotky sami)Mám za to, že jsem kupoval tohle: http://www.vazaci-technika.cz/product.p ... oduct=3062 Už si nepamatuju, čí to je výroba, ale čína to nebyla.
Pořizoval jsem 9t lano na Outbacka a ten má tuším 1680kg; Réza je o asi 200kg lehčí. (Možná zbytečný psát, ale někomu se to třeba hodí: ) Hledal jsem to poměrně dlouho, protože kin. lana se musej vybírat podle hmotností obou vozidel. Pokud je moc silný, tak při natažení rozjetýho auta buďto vycukne zapadlý moc rychle nebo vyrve oko nebo se dostatečně nepředepne a postrádá smysl. Pokud je slabý, tak nebude fungovat jako kinetický a nenapne se pomalu nebo se rovnou urve.
Pak k tomu vozím dva 3,25t šekly (samozřejmě zkontrolovaný a odhrocený). S šeklama o řadu níž bych se už bál (tuším že to je 2t; prům. auto má 1,5t + odpory, moment setrvačnosti, kouzla, trpaslíci atd = z mýho strojařskýho pohledu velký špatný). Vzhledem k velikosti tažnýho oka na autě a povaze lana se o ně tolik nebojím; už takhle to jsou docela hovádka. Takovejhle spojovací prvek je praktickej - opomineme-li možný škrábnutí nárazníku kinklajícím závažíčkem -, protože Subaru tažný oka jsou hranatý, takže hrozí přeříznutí lana + tohle kin. lano ani jinak zavázat nejde, páč ty oka jsou zalitý gumou.
1/2" 7,400 lbs ATV/UTV
3/4" 19,000 lbs Cars, Samurai, Light Buggie, 2Dr Jeep, & Similar
7/8" 28,300 lbs 2 & 4 Dr Jeep, Cherokee, FJ40, Tacoma P/U & Similar
1" 33,500 lbs 1/2 & 3/4 Ton Truck, Expedition, Durango, 4dr Jeep
1-1/4" 52,300 lbs 3/4 & 1 Ton Truck, Heavy Mud Bogging Vehicles
1-1/2" 74,000 lbs 1 Ton Trucks, Class 4 & 5 Vehicles
Impreza 2008 EJ204
Outback 2010 EE20Z - Ex
Outback 2010 EE20Z - Ex