Objem a Objem

Uživatelský avatar
JRJ
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2441
Registrován: pát úno 25, 2011 3:04 pm
Jméno a příjmení: ヤン ヤクビーク
Bydliště: Praha

Re: Objem a Objem

Příspěvek od JRJ »

jkotek píše:Pánové, zapomínáte na to, že šestiválec je o polovinu těžší než čtyř válec. To když počítáme hlavní pohyblivé součásti motoru (tj. písty). Ty se nejprve musí rychle roztočit, ...
Sorry, ale to je docela nesmysl. To jak rychle jde motor do otáček není dáno počtem válců, ale celkovou konstrukcí. Taková 4.8 l V10 1LR-GUE v Lexusu LFA se vytáčí neskutečně rychle, byť má těch pohyblivých části dva a půl krát víc než čtyřválec.
jkotek píše:Na co je mi vysoký výkon, když je jen v úzkém rozsahu otáček a před či po je nic. Pokud ale špičku využiji, tak proč ne.
No právě. Čím víc válců tím lepší průběh momentu a výkonu.
You cannot imagine the immensity of shit I do not give
Subaru Legacy wagon MY2004
Uživatelský avatar
Harous
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1619
Registrován: čtv pro 26, 2013 8:05 pm
Bydliště: Kolín

Re: Objem a Objem

Příspěvek od Harous »

Tohle téma je koukám dost výbušný. :-) Horší je, že technicky je tam tolik proměnných, že se tu o tom můžeme maximálně tak dohadovat, ale stejně žádnou obecnou pravdu neobjevíme. Muselo by se brát do úvahy všechno. Jinak se bude roztáčet podčtvercový motor, jinak nadčtvercový, zohlednění střední pístové rychlosti... No, je toho tolik až mě mrzí, že tomu nerozumím... :-D 8-?

EDIT: P.S. A ohledně zvuku mám jasno. Nejlepší zvuk má Rolls Royce Merlin. B-)
Subaru Outback 2.5i-S Executive - 19´
Ford Mustang GT Convertible 4.6 V8 MT - 00´
KIA Sportage T-GDI HEV AWD TOP - 22´
KTM 990 Adventure
ex - Subaru WRX STI 2.5 Sport Limited Edition - 16´
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Objem a Objem

Příspěvek od HonzaCZ »

Přesně jak píše JRJ... přeci tam jsou nějaký pasivní a dynamický odpory (tření, setrvačné síly) a záleží, kolik mám krouťáku na jejich překonání. Takže na absolutní velikosti těch odporů vůbec nezáleží, ale záleží na jejich relativní velikost vzhledem ke krouťáku a jeho průběhu. Nemám pocit, že by se mi H6 roztáčela pomaleji, než se roztáčela H4 a její maximální otáčky 7000 vs 6000 u H4 taky úplně neodpovídají té myšlence s množstvím a hmotností pohyblivých dílů...
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
vrgada
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1228
Registrován: čtv kvě 29, 2014 5:25 pm

Re: Objem a Objem

Příspěvek od vrgada »

dojem nedojem, jsme opet u meho parametru zrychleni na 100km/hod, tam je to vse pekne pohromade, maximalka uz je o nicem, jednak byvaji omezovace a jednak je to uz dost zalezitost i cinitele Cx,mimochodem v dnesni dobe prerostlych krabic aerodynamicke vlastnosti auta automobilky snad uz i uzkostlive taji
Uživatelský avatar
dethroned
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2236
Registrován: pon čer 07, 2010 6:09 pm
Bydliště: Brno

Re: Objem a Objem

Příspěvek od dethroned »

HonzaCZ píše:Tak kompresor je tam vždycky, protože i dmychadlo je určitý typ kompresoru. Teď nevím přesně, jak se tomu typu říká... jeden je objemový (klasickej pístovej, lamelovej, roots, scroll atd.) a to druhý...? (EDIT: dynamický)

No a turbo (turbína) je, že to roztáčíš tekutinou, konkrétně plyny. Takže vlastně turbodmychadlo v autě je konkrétní případ turbokompresoru. A normální kompresor, roztáčenej řemenem je prostě kompresor, z pravidla objemovej.

EDIT: Tak ten druhej typ jsou dynamické.
jasně že je to kompresor, radiální odstředivý, jen je poháněný turbínou. ve vysavači to máš poháněný elektromotorem.
pokud je to "e-charger", což používá třeba Audi na třílitru pro lepší transient (přechodový stav, jak líp to přeložit?) tak je to prakticky stejný kompresorový (radiální lopatkový) kolo poháněné elektromotorem o max výkonu 9kW. ovšem to zvládne na napětí 48V po dobu max 2 sec, jinak shoří :-D
Outback 2.5 BS9 CVT MY18 129kW
ex - Outback 2.5 BI-Fuel BP9 4AT MY09 127kW LPG BRC
Obrázek
ex - Legacy 2.0R Wagon BP5 5MT MY07 121kW
Obrázek
ex - Legacy 2.0i Wagon BP5 5MT MY04 101kW LPG PRINS
Obrázek
PeteBiggy
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1281
Registrován: pát úno 10, 2017 2:56 pm
Bydliště: Biggyho Beskydský Rajón
Kontaktovat uživatele:

Re: Objem a Objem

Příspěvek od PeteBiggy »

Zajímavé téma ;) Ale shrnul bych ho asi jako Harous, nejde to jen zobecnit na jeden parametr, např. ten počet válců.
Napíšu něco z jiného soudku, pač jsem motorkář, tak z této oblasti. Měl jsem Benelli TNT, objem 1130, jen nějakých cca 140 koní, řadový tříválec a dodnes na něho rád vzpomínám. V té době tříhrnek dělala jen Benellka a Triumph, který je dělá "odjakživa" a dodnes, nikdo jiný. Dneska je už dělá i např. Yamaha. Měl jsem jak čtyřválce od Kawy po Yamahu, tak dvouválce od Aprilie po KTM. Jezdil jsem spoustu motorek silnějších než těch 140 kobyl, ať už ve 2V do V (či L) a nebo 4V v řádu....ale v "zátahu" se té Benellce prakticky nic nevyrovnalo (až teda na třináctistovku Superduka poladěného na 205 koní, což je ovšem jiná písnička o cca 50% výkonu navíc). Při výjezdu ze zatáčky prostě pocit, jak by vás někdo natáhl na bungee jumping gumu a vystřelil vstříc lepším zítřkům, teda další zatáčce. Ano, mám rád 2V do V, ale na tříválec od Benelli prostě rád vzpomínám. Mělo to neskutečně plochou křivku krouťáku, jaký žádný dvouvál ani čtyřhrnek prostě nemá. Čím to, proč zrovna ty tři válce? Toť otázka, myslím, že těch faktorů bude prostě víc a jde o to namíchat ten správný koktejl ;)
Alfa Romeo Stelvio Veloce 280/2023-MY 2022/ & Suzuki Swift 1.2/2022/ & KTM SMT limit. ed./2011/
Ex AR Stelvio B-Tech 280/2020/ & Subaru Forester 2.0 XT/2018/ & Subaru XV 2.0 MT/2016/ & spousta motorek
Subaru & Alfa Romeo by Pete Biggy!!!
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Objem a Objem

Příspěvek od HonzaCZ »

Nemá ten 3 válec náhodou klikovku po 120°?
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
JRJ
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2441
Registrován: pát úno 25, 2011 3:04 pm
Jméno a příjmení: ヤン ヤクビーク
Bydliště: Praha

Re: Objem a Objem

Příspěvek od JRJ »

vrgada:A proč zrovna z 0 na 100 km/h? Proč ne z 0 na 130? Nebo z 50 na konci vsi na 90? nebo z 0 na 50 ve vsi? Proč ne co nejrychleji od semafotu k semaforu? Právě, že je to vše o pocitech. Do limuzíny budu chtít motor, u kterého budu mít pocit, že se jen tak převaluje a netrápí se. U auta pro zábavu budu chtít, abych měl pocit, že jede kam chci, takže co nejlehčí, náhon jen na zadek a bude mi stačit třeba i "jen" 160 koníků. Když budu chtít rally speciál, u kterýho budu mít pocit, že se s ním peru, protože motor je výkonnější než podvozek, tak to asi bude přefoukaný turbo.
You cannot imagine the immensity of shit I do not give
Subaru Legacy wagon MY2004
PeteBiggy
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1281
Registrován: pát úno 10, 2017 2:56 pm
Bydliště: Biggyho Beskydský Rajón
Kontaktovat uživatele:

Re: Objem a Objem

Příspěvek od PeteBiggy »

HonzaCZ píše:Nemá ten 3 válec náhodou klikovku po 120°?
Hele to fakt nevím, spíš nee, ale to bych vařil z vody. Měla svý mouchy, jako každý správný ital, ale prostě továrna na emoce! Jak za jízdy, tak když jen stála a člověk se na ni jen koukal :-o
Přílohy
DSC00132.JPG
Alfa Romeo Stelvio Veloce 280/2023-MY 2022/ & Suzuki Swift 1.2/2022/ & KTM SMT limit. ed./2011/
Ex AR Stelvio B-Tech 280/2020/ & Subaru Forester 2.0 XT/2018/ & Subaru XV 2.0 MT/2016/ & spousta motorek
Subaru & Alfa Romeo by Pete Biggy!!!
Uživatelský avatar
Traveller
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 11873
Registrován: pát kvě 30, 2014 8:04 am
Jméno a příjmení: Jirka
Bydliště: Česká Třebová

Re: Objem a Objem

Příspěvek od Traveller »

Inu, není 3-válec jako 3-válec. ;-D
WRX STI MY2016
Ex: Subaru Forester SJ 2.0i, stříbrný s fofr-klackem.
vrgada
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1228
Registrován: čtv kvě 29, 2014 5:25 pm

Re: Objem a Objem

Příspěvek od vrgada »

2JRJ
Z 0 na 100, protoze je to klasicky a rozumne meritelny udaj, ktery v sobe zahrnuje uplne vse a neovlivnuje to jeste prilis aerodynamicky odpor. Jeste rozumnejsi by byla vykonova krivka z valcu, ale tim se dnes automobilky taky nechlubi. Dnes se resi emoce. A sem patri i klasicky flame nafta/benzin, ten kroutak vole... jo ten je ale pred prevodovkou a ne na kolech, i tyto diskuze resi zrychleni na 100.
...
a teprve pak muze prijit emocialni stranka, prijemny zvuk, dobre se s tim jede, pruznost, nemusim tolik radit. takze za mne prijemneji se mi jede s radovym atmo 6 valcem, ale mnohem lip jely vsechna 3 turba, ato jsem si myslel, ze jsem nasel zlaty gral oturbeny 5valec a ne, praskla vlozka valce a kdyz jsem tu konstrukci videl, tak se ani moc nedivim, to nebyl zadn closed deck subaru
...
a subaru jso meluzinove okna a turbo
bmw radovy atmo 6 val
citroen hydropneu
mazda wankel
nebo tomu tak donedavna bylo
vrgada
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1228
Registrován: čtv kvě 29, 2014 5:25 pm

Re: Objem a Objem

Příspěvek od vrgada »

oprava, neni to objektivni kriterium, hraje roli zatizeni, vybava a tedy HMOTNOST a nadmorska vyska, i kdy turbo je na tom samozrejme lip
http://www.auto.cz/zrychleni-z-0-na-100 ... isla-16801
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7815
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Objem a Objem

Příspěvek od mnov »

Nemá ten 3 válec náhodou klikovku po 120°?
PeteBiggy píše: Hele to fakt nevím, spíš nee, ale to bych vařil z vody.
Tak z fotky je to snad jasný. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
PeteBiggy
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1281
Registrován: pát úno 10, 2017 2:56 pm
Bydliště: Biggyho Beskydský Rajón
Kontaktovat uživatele:

Re: Objem a Objem

Příspěvek od PeteBiggy »

No to já ti teda nevím, to bych asi musel vidět tu fotku motoru v řezu :-D

Teda já nejsem žádný odborník. Ale bylo tím Honzovým dotazem "klikovku po 120°" myšleno snad přesázení čepů na klikové hřídeli, podle toho jak pálí jakýže válec, nee? A to jde vidět na první pohled takhle zvenčí???

Když nad tím teď ale tak uvažuju, tak mě napadá, může být vůbec u tříhrnku jiné rozložení než 120°, tak aby to vyšlo na cyklus?
A nebo to bylo celé myšleno jinak?
Rád se poučím, jak píšu, nejsem žádný technik, jsem driver :-)
Alfa Romeo Stelvio Veloce 280/2023-MY 2022/ & Suzuki Swift 1.2/2022/ & KTM SMT limit. ed./2011/
Ex AR Stelvio B-Tech 280/2020/ & Subaru Forester 2.0 XT/2018/ & Subaru XV 2.0 MT/2016/ & spousta motorek
Subaru & Alfa Romeo by Pete Biggy!!!
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22548
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Objem a Objem

Příspěvek od spm »

U aut to snad bývá u všech po 120°... Někde byla i taková vtipná věc, že je to vlastně skoro šestiválec, jenom s polovičním počtem válců :-DDD ale motorky mají furt nějaký specifikaa, takže těžko říct :-)
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Žvanírna“