Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Pohonné hmoty, spotřeby, alternativní paliva, čerpací stanice, kvalita, modifikace motorů, aditiva.
Odpovědět
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od PavelG »

kosobecny píše:tak na internetu je hodně videí o HHO pohonu a nevím proč na druhou stranu tomu nevěřit, jako netechnik bě mě stačit např věta typu. "HHO zlepšuje spalování benzinu a proto je tam úspora, když je prý učinost při spalování 30%."

Na druhou stranu si dneska na net každej může napsat co chce a člověk je tak přehlcenej informacema že se kolikrát stírá možnost rozeznat realitu od podvodu. Pro lidi neznalé tématu.
Jojo, ono to mnohdy není jednoznačně rozhodnutelné na první pohled. To jde jen když se viditelně porušují úplně ty základní zákony zachování anebo to jde proti "normálním zkušenostem". Ale tady jsme na dost tenkém ledě, protože selský rozum funguje jen a pouze u posuzování dějů Newtonvské mechaniky, kousku elektriky a části termodynamiky. Jsou obory, kde naše každodenní intuice prostě totálně zklame a jediná šance jak nezblbnout, je držet se matematiky a postupně se s tím sžívat.
Většinou ale při povrchním pozorování vystačíme s tím selským rozumem a ono by to i úplně stačilo, kdyby se tím lidi řídili, přece jen v běžném životě neřešíme relativistické efekty.

Auta na vodík samozřejmě jsou a třeba Honda jeden typ vyráběla sice ne seriově, ale taky ne jeden kus. Ale to je jiný případ, tam se vodík používá místo benzínu, asi jako předělávka na LPG. Takže to je nezajímavé. Další aplicace vodíku je možná přes palivové články, kdy flaška s vodíkem je opět místo nádrže benzínu a vodík se slučuje s kyslíkem v palivovém článku, který produkuje elektřinu, kterou se pak pohání elektromotor a kola. Prostě místo baterky je tam vodík a elektrika se vyrábí za jízdy z něj. Problémem je kromě nepříjemností s vodíkem ještě technologie těch palivových článků, aby měly potřebný výkon, životnost a cenu.

To, co komentovals, byly konstrukce, které se snaží používat energii z autobaterie (která se nabíjí alternátorem, který je poháněn motorem, který žere benzín) na výrobu vodíku z vody. Vodík (někdy i s kyslíkem) se pak přivádí do spalovacího prostoru.
Účinnost tepelných strojů je shora omezená a závisí na teplotách následujícím způsobem: n= (T1-T2)/T1 kde T1 je teplota ohřívače a T2 chladiče v kelvinech. To je ale horní teoretická mez, které se v praxi nedostaneme, tady je tolik míst, kde energie mizí, že je to nepřehledné a nejde ani tak o čistou fyziku jako o inženýrské vychytávky.
Takže teoreticky, když inovátor nepřestřelí tu principiální účinnost, nemůžem na první pohled zase nic říct.

Pak už jen zbývá buď pořádné měření, k čemuž si myslím, že většinou nedochází (tj. např. opravdu prokazatelné natankování, nabití baterky, dolití vody, ujetí vzdálenosti tam a zpět a změření spotřeby nebo nějaké vypovídající laboratorní měření) anebo rozbor funkce. Problémem je, že vynálezci do toho matlají termíny, kterým sami nerozumějí a vůbec je komplikované oddělit techniku od umění.
Já si třeba myslím, že aby mohl vodík ovlivnit účinnost motoru, musela by se tomu přizpůsobit i řídící jednotka a musela by umět dávkovat směs v závislosti na plnění motoru. Kromě toho jsem skeptický k vlivu nepatrného množství vodíku na účinnost cyklu. Uvědomme si, že tady vůbec nejde o energetický přínos spalování vodíku, protože tento vliv je záporný (a to proto, že jsme ho předtím museli pracně a se ztrátami vyrobit - viz výše). Takže zbývá vliv typu katalýza, lepší spalování, snadnější zapálení ... prostě něco takového, co by fikaným naladěním pomohlo využít energie benzínu o chlup líp. Mám dojem, že můžeme vyloučit katalýzu a snad i ochota k zážehu není u vodíku moc odlišná od benzínu. Chtělo by to opravdu detailní znalosti procesu a vlastností látek, aby to šlo posoudit. Ale i tak bych řekl, že i pokud by byl tento princip funkční, že by se to ladilo stejně metodou pokus-omyl a hledaly se přibližné heuristické modely.
Rozhodně mi selský rozum (který jediný zbývá) říká, že jsou dvě možnosti aby to fungovalo (když tedy budeme předpokládat, že v principu to možné je):
1. stačí prakticky jakékoliv množství vodíku a bude to lepší - potom ty motory jsou realita. Otázkou zůstává, proč se toho nikdo nechytil průmyslově, když je to taková sranda a taky že by mohl proces reagovat na jiné příměsi podobně. V zásadě, když to přeženu, by to znamenalo, že motory vyrábíme tak blbě, že prakticky jakákoliv změna je vylepší. Nebýt toho honďáckého motoru na vodík, třeba by o tom šlo uvažovat, kdyby nikdo nikdy nezkusil spalovat vodík ... takhle si myslím, že třeba zrovna oni by na něco zajímavého při vývoji přišli, když je ten efekt necitlivý na přesnost.
2. je potřeba vyladit poměry, aby k vylepšení došlo
- to už je přijatelnější, ale zase v rozporu s těmi konstrukcemi, co jsou k vidění. Vyvíječ není napojený na ŘJ, nereaguje na plyn, sklenice od okurek, hadička do sání ....
Takže já si myslím, že je to směs chtění, zbožných přání a jízdy na spotřebu.
Psychologicky je pravděpodobné, že vynálezce ve snaze vidět úsporu, pojede autem úsporně. A pak klasická neúcta k metodice měření u všeumělů.

Ale na rozdíl od nukleostopů a zvyšovačů účinnosti rezistorů, nemluvě o motoru s účinností 25, neumím dojít k jednoznačnému a podloženému závěru. Takže - bádejte, ale prosím, abyste byli při měření nejen poctiví, ale hlavně abyste to dělali pořádně. Nejde jen o to nepodvádět, jde o to věc umět a používat správnou metodiku. Jinak šulíte sami sebe.
shnilej_richard
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 299
Registrován: úte zář 08, 2009 10:18 pm

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od shnilej_richard »

ozawasan píše:a pak mají ty debilně triviální otázky ::-DDD: ::-DDD: ,že?
Pokud mas ty debilni a trivialni otazky, je vsechno v poradku. Problem je prave v tom, ze lidi ty otazky nemaji a prijimaji uplne hovadiny jako absolutni pravdu.
ozawasan
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2356
Registrován: stř črc 29, 2009 12:00 am
Bydliště: Lipová u Chebu

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od ozawasan »

ok - tak pár otázek:
bude moje auto jezdit na generátor vodíku?
fungují úspory energie "alá Drummer"?
Bude moje manželka někdy chodit do práce?
Proč můj létající talíř nedává warp 4?
Co na to Jan Tleskač?
4hrnky hnané na 4 - takže 4x4
Subaru XV AT
ex Subaru Forester 2.0XT AT
ex Subaru Outback 2,5 AT 2002
ex Subaru Outback H6 AT 2007
ex Subaru Forester 2,5XT AT 2006
shnilej_richard
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 299
Registrován: úte zář 08, 2009 10:18 pm

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od shnilej_richard »

Nevim.
ozawasan
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2356
Registrován: stř črc 29, 2009 12:00 am
Bydliště: Lipová u Chebu

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od ozawasan »

sakra... dobře vynechme tři poslední.... (doufám, že víš, že to byla nadsázka :850: )
Jinak teď zase vážně - Pavle - díky za osvětu - pokud si laicky mám udělat názor - tzn. "laické" generátory vodíku montované do aut různými všeuměly - umí tedy co? Krom možnosti údajné exploze? A funkce úspor elektřiny zde popisovaná je založena na odchylce či zblbnutí měření?
4hrnky hnané na 4 - takže 4x4
Subaru XV AT
ex Subaru Forester 2.0XT AT
ex Subaru Outback 2,5 AT 2002
ex Subaru Outback H6 AT 2007
ex Subaru Forester 2,5XT AT 2006
Uživatelský avatar
DDDD
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1033
Registrován: čtv srp 27, 2009 9:57 pm

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od DDDD »

ozawasan píše:ok - tak pár otázek:
bude moje auto jezdit na generátor vodíku?
fungují úspory energie "alá Drummer"?
Bude moje manželka někdy chodit do práce?
Proč můj létající talíř nedává warp 4?
Co na to Jan Tleskač?
Honzo.Tvoje zvědavost je neskutečná.
Tvoje auto pravděpodobně bude i přez generátor vodíku jezdit.
Úspory energie alá Drummer fungují, ale musíš tomu bezpodmínečně věřit.
Přestaň chodit do práce Ty a pak se uvidí.
Tvůj létající talíř nedává warp 4 protože dobře hodit talíř chce cvik.
Jan Tleskač se k tomu nehodlá vyjadřovat.Prý mometálně na něčem dělá v kůlně.
Naposledy upravil(a) DDDD dne stř dub 18, 2012 9:34 pm, celkem upraveno 1 x.
Forestr 2.0 WP 08 a XT 1.8 TURBO 86 monentálně v rekonstrukci.
Jo a když to šlo dolu tak to pude i nahoru.
ozawasan
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2356
Registrován: stř črc 29, 2009 12:00 am
Bydliště: Lipová u Chebu

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od ozawasan »

dýdý ty kuku ::-DDD: ::-DDD: ::-DDD: ::-DDD: mám Tě uád :supeer:
4hrnky hnané na 4 - takže 4x4
Subaru XV AT
ex Subaru Forester 2.0XT AT
ex Subaru Outback 2,5 AT 2002
ex Subaru Outback H6 AT 2007
ex Subaru Forester 2,5XT AT 2006
Uživatelský avatar
DDDD
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1033
Registrován: čtv srp 27, 2009 9:57 pm

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od DDDD »

Vole ::-DDD: ::-DDD: ::-DDD:
Forestr 2.0 WP 08 a XT 1.8 TURBO 86 monentálně v rekonstrukci.
Jo a když to šlo dolu tak to pude i nahoru.
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od PavelG »

ozawasan píše:sakra... dobře vynechme tři poslední.... (doufám, že víš, že to byla nadsázka :850: )
Jinak teď zase vážně - Pavle - díky za osvětu - pokud si laicky mám udělat názor - tzn. "laické" generátory vodíku montované do aut různými všeuměly - umí tedy co? Krom možnosti údajné exploze? A funkce úspor elektřiny zde popisovaná je založena na odchylce či zblbnutí měření?
laické generátory - vodík se dá elektrolýzou vyrobit, jeho vliv na motor nemůžu od klávesnice posoudit tak, abych si byl sám dostatečně jistý. Myslím, že k úspoře touto cestou nedochází, ale je to jen můj pocit.
úspora elektřiny - největší úspora je vypnout vypínač, to funguje spolehlivě a uspoříš 100 procent.
Ale vážně, bylo by potřeba probrat jednotlivé případy. My jsme se bavili o motoru s účinností 25, tj. čistokrevném perpetuu mobile, což je ptákovina. Pak o krabičce, která když se připojí mezi zásuvku a dvě topná tělesa, uspoří elektřinu.
A tady je možností víc, podle pravděpodobnosti sestupně:
1. prostě do těch těles pošle míň, takže mají menší příkon i výkon. Taková soft varianta vypínače. Vypadá to na palici, ale na to bych vsadil já. Je to jako bys místo hodiny denně topil jen půl hodiny, ale místo vypínače za dvacku ti tam nainstalovali krabičku za 10 000. Jako nic proti tomu, třeba to topí jen když je potřeba, nakonec i já mám takovou krabičku v obýváku, co mi sepne plynový kotel až v určenou hodinu a taky to nespínám vypínačem za pětikorunu.
2. tělesa dostanou to co obvykle, vyzáří co obvykle, ale elektroměr je krabičkou obalamucen a ukáže méně. Klasická krádež elektřiny se od toho liší tím, že se připojíš k drátům od souseda nebo na sloupu před elektroměrem. Technicky vzato tam vidím komplikace v tom, že ty elektroměry zase nejsou tak pitomé a je jich víc typů. Krabička jen jedna (je to tak?). Ale teoreticky proč ne, musel bych vidět zapojení. Každý elektrikář o tom ostatně sní :-)
3. krabička nějak fikaně zapříčiní, že ze sítě odebraná energie se nějakým způsobem rozmnoží a tělesa budou hřát víc než bez ní. Upozorňuju, že odporový drát má z definice stoprocentní účinnost přeměny elektrické energie na teplo, takže můžeme směle vynechat úvahy, které bychom museli dělat např. u elektomotorů nebo spalovacích motorů - tedy zařízení, u kterých lze teoreticky jejich účinnost zvýšit.
Tento bod je opět perpetuum mobile a tedy ptákovina.

4. ... nejlíp kdyby Drummer popsal princip činnosti sám a pořádně. Třeba nás jen úvodní zprávou zmátl a účel a princip zařízení je neprosto jiný a my to špatně pochopili. Pak jsou ty tři body jen teoretické cvičení coby kdyby. Tohle vyústění bych úplně nejradši, protože když se to prodává, bylo by fajn, aby to dělalo něco rozumného
Uživatelský avatar
kosobecny
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 993
Registrován: pát zář 16, 2011 6:53 pm
Jméno a příjmení: Marek
Bydliště: Klatovy a okolí

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od kosobecny »

A co když perpetum mobile není možné za současných podnínek, kdysi sem četl o supervodičích apd. prvcích, kde ztráta "výkonu" je minimální. A kdo dává jistotu že dnešní základní fyzika bude platit za 100let? :))
Subaru Outback H6 3.0 MY2000
Subaru Forester 2.0 XT MY2003 - ex
Subaru Impreza 2.0 GL MY2000 - ex
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od PavelG »

Supravodič je prostě vodič s nulovým elektrickým odporem. Asi jako vodovodní trubka, ve které proudí kapalina bez tření. Možná neobvyklé, ale nic to neporušuje.
Supravodiče mají nádhernou vlastnost, související s nulovým odporem - nevpustí do sebe magnetické siločáry, takže třeba magnet nad nimi bude levitovat a nikdy nespadne na povrch supravodiče. Teď se nebavíme o žádné excentrické teorii, to je naprosto banální pokus.
http://www.youtube.com/watch?v=Z4XEQVnIFmQ od cca 2. minuty


" A kdo dává jistotu že dnešní základní fyzika bude platit za 100let? :))"
Myslíš tím, jestli se příroda bude chovat stále stejně nebo jestli bude náš popis jejího chování stále stejný?
1. asi ano, zatím se zdá, že příroda funguje stále stejně a nikdo např. na noc nevypíná magnetické pole Země
2. ano i ne.
Jistě budou nové teorie a lepší modely. Na druhé straně i tyto modely a nejnovější poznatky musejí být v souladu s tím, co známe. Typicky je to tak, že naměříme odchylky od předpovědí stávajícího modelu. Napřed se zkoumá metoda měření, jestli se nešulíme sami a když ne, tak se musí najít vysvětlení.
Nová teorie pak vysvětlí nejen nový jev, ale dokonce nám dovolí z nové teorie odvodit původně známé vztahy. Například když se našly problémy v Newtonově mechanice, která byla neslučitelná s Maxwellovými rovnicemi elektrodynamiky, vybudovala se teorie relativity. Ta zároveň zahrnuje i Newtonovu mechaniku, když se vhodně něco zanedbá nebo položí rovno nule či nekonečnu. Zkráceně - Einsteinova teorie přejde v Newtonovu když položíme rychlost světla rovnu nekonečnu.
Takže podle Newtona a Dopplera dostáváme pokuty za rychlou jízdu autem, ale podle Einsteina se musí počítat poloha v našich GPSkách. Je to podobné jako když pro měření zahrady použiješ pásmo a pro měření tloušťky vlasu mikrometr. Jistě i mikrometrem bys změřil tu zahradu, dokonce přesněji, ale dělat to asi nebudeš, je to pracné. Uděláš to jedině kdybys potřeboval tu zahradu změřit s přesností na setinu milimetru přitom nebudeš říkat, že pásmo je neplatné. Jen má čárky daleko od sebe, takže občas nevyhovuje a ty už víš, že těch čárek můžeš na centimetr naskládat víc.


Perpetuum mobile si myslím, že nepůjde zkonstruovat nikdy. Jsou pro to dobré důvody. Zachování energie souvisí se symetrií vůči času. Tj. že přírodní zákony se v čase nemění, mění se pouze naše znalosti. Podobně máme zato, že stejné přírodní zákony platí v každém bodě vesmíru. Z toho nám plyne zákon zachování hybnosti. Tedy třeba dovedeme vypočítat výsledky pružných srážek kuliček.
I fyzika je hierarchická a jsou tam principy a symetrie, které se pravděpodobně opravdu zachovávají. Jistě ale nemůže říct nikdo nic, my to jen zkoumáme a popisujeme, my svět netvoříme a neřídíme. Zrovna ale symetrie v čase a s tím související zachovávání energie vypadá na poměrně silný zákon, alespoň v plochém vesmíru, ve kterém žijeme.
DRUMMER
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 650
Registrován: úte zář 08, 2009 3:20 pm
Bydliště: Rusava
Kontaktovat uživatele:

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od DRUMMER »

Ho,ho to se to rozjelo, že by zajímavé téma ?

Je to těžké, já jsem to nevyvinul, každý vývojář vám hned taky nevykecá všechny podrobnosti.
Prostě to umí vyšší výkon při nižším příkonu a minimální ztrátě tepelného výkonu.
Třeba to i plácnu míň odborně než ty, nemám vysokou elektrotechniku, ani to není moje hoby a ani bych ju nechtěl, mět hlavu plnou sraček.

PavleG - já opravdu nemám čas tady psát do éteru elaboráty, stejně to k ničemu nevede.
Subaru Outback II gen.

MB Vito - služební
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od PavelG »

DRUMMER píše:Ho,ho to se to rozjelo, že by zajímavé téma ?
To je podobné jako kdybys měl krabičku, do které když strčíš flašku vody, vytáhneš odsud místo vody orosené pivo. Lidi budou:
1. půlka z nich vykřikovat, že je to blbost, druhá půlka proč jako né že ta věda jde rychle dopředu a že naši předci taky neznali cocacolu
2. všichni bez výjimky by to chtěli doma.

A hlavně nejvíc se debatuje o věcech, o kterých víme divné informace napůl huby řečené a musíme si domýšlet.
Uživatelský avatar
Juras
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 766
Registrován: čtv bře 04, 2010 7:42 am

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od Juras »

HHO tak jak jak ho nekteri prodavaji si myslim ze zadnou usporu prinest nemuze.
1. Vyrabi to stale stejny mnozstvi kysliko vodikove smesi, nezavisle na otackach a zatizeni motoru. Takze vliv na prubeh spalovani bude prinejmensim hodne promneny.
2. Asi 4litry za minutu plynu co to vyrobi si dokazu predstavit, ze to ovlivni spalovani tak max. na volnobeh, protoze pri cca 3000 otacek (coz byva pri cestovni rychlosti) uz se to v mnozstvi nasavanyho vzduchu dostane do zanedbatelnych hodnot. To uz vic ovlivni spalovani vyssi vlhkost vzduchu.
3. I kdyby ty prvni dva body nakrasne nejkym zpusobem fungovali, dost pochybuju, ze by to dokazalo pokryt naklady na vyrobu smesi tak energeticky narocnym zpusobem, kterym elektrolyza bezesporu je.
Subaru IMPREZA 2.0GT MY95 300hp 25/100 - funny car
Peugeot 205 1.7GRD MY92 60hp 4/100 - EX a už i R.I.P (kovoschrot)
Citroën C5 2.2 HDi MY02 133hp 6/100 - daily car
Ducati Multistrada 1000 DS MY04 - funbike?
marek.sm
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 637
Registrován: pát dub 02, 2010 2:35 pm
Jméno a příjmení: marek smrček
Bydliště: praha

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od marek.sm »

Pavel G nechci s Tebou polemizovat, určitě by si mě hodně rychle utloukl argumentama, jen pro zajímavost.
Uvádíš, že topná spirála má účinnost 100%, ale není to míň o to co se přemění na světlo, zvuk a možná ještě další?
Odpovědět

Zpět na „Palivo“