Subaru & Ethanol e85

Pohonné hmoty, spotřeby, alternativní paliva, čerpací stanice, kvalita, modifikace motorů, aditiva.
Odpovědět
Uživatelský avatar
JRJ
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2441
Registrován: pát úno 25, 2011 3:04 pm
Jméno a příjmení: ヤン ヤクビーク
Bydliště: Praha

Re: Subaru & Ethanol e85

Příspěvek od JRJ »

Hele stenly nějak na tom Atesu nedokážu najít žádnej graf nebo cokoliv jiného co by podpořilo tvrzení o nárustu výkonu u atmosférického motoru. Pokud máš nějakej chytrej telefon (jedno jestli android nebo jabko) tak si to můžeš změřit sám a můžeš to sem hodit. Do tý doby zůstávám skeptický. Já mám naistalovaný aDyno a rozdíl mezi N95 a ShellVpower Racing byl nula nula prd a to mám v manuálu napsáno bezolovnatý benzin až 100 oktanů, tedy že by si s vyšším oktanovým číslem měla ECU poradit.

Nějak si nedovedu představit, že by průtovový ventil mohl sloužit pro zjištění koncentrace ethanolu ve směsi s jinými kapalnými uhlovodíky. Ještě bych si dokázal představit odporový senzor, ale s přesností 1% za provozu (měnící se průtok, teplota, složení, ...), těžko. To že jednotka je programovatelná, na mě dojem neudělá. Pokud jediné co dělá je, že mění délku vstřiku, tak je to bastl na úrovni čiptjůnynku přidáním odporu mezi váhu vzduchu a ECU. Dokud ta krabička nebude měnit (zvyšovat) předstih nemůže být řeč o nárustu výkonu. Dokud nezabrání obohacování směsi při WOT nemůže být řeč o správném a ekonomickém provozu na E85. Jinými slovy, opravdová přestavba na E85 musí obsahovat ideálně novou ECU s mapama pro E85 nebo alespoň piggy-back, který umí v závislost na rpm, zatížení, throtle position, ... ovlinit nejen stechiometrii, ale i předstih. A to řeším jen správné spaování směsi. Ke všemu se opakuju a správný indián nevypráví jeden příběh dvakrát. Howgh.
You cannot imagine the immensity of shit I do not give
Subaru Legacy wagon MY2004
romull
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 4156
Registrován: pát zář 09, 2011 8:39 am
Bydliště: Jemnice, Vysočina

Re: Subaru & Ethanol e85

Příspěvek od romull »

Na prawebu je celkem zajímavý článek o E 85 :850: ...... dlouhé čtení, ale dost poučné ..... http://www.subaruclub.cz/clanek/jak-to- ... kracuje-97
Ex:Subaru Outback 3,0R AT Comfort Navi MY 2007.... srdcovka a moc mě bavíl, budu vzpomínat
Nyní: BMW 330xd AT
555
Nováček
Nováček
Příspěvky: 23
Registrován: čtv led 09, 2014 6:47 pm
Kontaktovat uživatele:

Re: Subaru & Ethanol e85

Příspěvek od 555 »

Pridal by som par postrehov, ako to riesi EcuTek pri podpore FlexFuel, ktora je vyvinuta na jazdu s E85 +- lubovolny podiel benzinu.

Cele je to viazane na cidlo podielu alkoholu, podla ktoreho sa to cele riadi. Cela sekcia ma 8 tabuliek v mape a meni od dlzky otvorenia vstreku, obohatenia, az po hodnoty predstihov a pod..

Co sa tyka vstrekovacej davky, tak napriklad pri 20°C a 80% podiele etanolu je to 1,28 nasobok davky benzinu. Predstih podla otacok a zataze variuje medzi 2,2 az 6,59 nad uroven, ktora je pri benzine.

Tato kombinacia dokaze pracovat s akymkolvek podielom etanolu a motor by s tym nemal mat ziadny velky problem. Co je horsie, to je samotny limit vstrekovacov. Upravene auta aj s vykonnejsou pumpou jazdia cez 90% , nie je problem ist cez 100%. Pre laikov, je to "synteticke" cislo, vyjadruje percento z doby, pocas ktorej je otvoreny ventil, preto moze byt aj cez 100% a vtedy sa vstrekuje palivo aj v case, kedy je ventil zavrety. Nema sa kam stratit, ale nedostane sa v cas a v spravnom mnostve do spalovacieho priestoru a vstrekovac by mal mat pasivnu fazu, aby nehrozilo, ze casom zacne kolabovat. Ideal je neist v lete nad 80% no videl som aj WRX01, ktore jazdi v zime na 116% a este prezivali. Spat teme, z tohto nam vyplyva, ze cokolvek nad seriu bude mat problem s dodavkou paliva a pokial viem, E85 ma vacsie problemy s horenim, preto predpokladam, ze velka cast z nich suvisi s tymto a dalsia so spravnym predstihom a len mala je o naozaj nizkej teplote a viazaniu vody.

Vykon sa navysuje tymi predstihmi, ak sa s tym ide ciste po vykone, toto palivo zadetonuje neskor a je mozne kombinovat vyssi tlak s predstihmi.
Uživatelský avatar
JRJ
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2441
Registrován: pát úno 25, 2011 3:04 pm
Jméno a příjmení: ヤン ヤクビーク
Bydliště: Praha

Re: Subaru & Ethanol e85

Příspěvek od JRJ »

555: Jak jsem nakousl o 2 příspěvky výš, zajímalo by mě na jakém principu a s jakou přesností funguje čidlo podílu etanolu ve směsi s benzínem. Nějaký odkaz by nebyl?
You cannot imagine the immensity of shit I do not give
Subaru Legacy wagon MY2004
555
Nováček
Nováček
Příspěvky: 23
Registrován: čtv led 09, 2014 6:47 pm
Kontaktovat uživatele:

Re: Subaru & Ethanol e85

Příspěvek od 555 »

Presnost neviem, cidlo, ktore odporuca EcuTek je z jedneho USA pristroja, ktory je beznadejne vypredany a dopatral som sa, ze ho vyraba Continental. Pre zaujimavost, ak sa aktivuje FlexFuel, druha lambda ide prec a do tej kabelaze sa zapaja cidlo. Co znamena potrebu zakazat chybove hlasenia o ucinnosti katalyzatora :)
Uživatelský avatar
JRJ
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2441
Registrován: pát úno 25, 2011 3:04 pm
Jméno a příjmení: ヤン ヤクビーク
Bydliště: Praha

Re: Subaru & Ethanol e85

Příspěvek od JRJ »

Áha, takže se nejedná o čidlo, které by určovalo kolik je v palivu lihu, ale o nějakou wide-band lambdu a speciální software, který pomocí ní dokáže určit správný stechiometrický poměr spalování (AFR). Tedy stejné řešení jako flexi-fuel od Volva/Fordu.
You cannot imagine the immensity of shit I do not give
Subaru Legacy wagon MY2004
Uživatelský avatar
macasubaru
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 918
Registrován: ned dub 08, 2012 9:48 pm
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Jablonecko

Re: Subaru & Ethanol e85

Příspěvek od macasubaru »

JRJ píše:Hele stenly, nemohu se ubránit dojmu, že dýluješ úpravy na E85 a nějak ti frýzly sejly, že tady házíš takovej bajt.

K věci, myšlenkou přechodu na E85 jako alternativního paliva, spíš z ekonomických důvodů, jsem se vážně zabýval, protože parkovat u nás nasídlišti na ulici je příliš riskantní a v garážích, kde parkuji je LPG a CNG zakázáno. Jak už hned z kraje nastínil Harrison ekonomické úspory jsou sporné. Možná když byl N95 za 40 a E85 za 26, tak by se to vo fous vyplatilo, ale teď už zase nee.

Navíc mám opakovanou zkušenost s tankováním E10. Když vezmu plnou, rozsvítí se mi grilovaný kuře, škrtnutý obrácený horký kafe a rozjede palubní diskotéka a musím mazat chybový kód "snížená účinnost katalyzátoru" (mažu a mažu dokud zase nanatankuju alespoň půl nádrže N95). Takže pro mě "úprava" spočívající v magické krabičce, která údajně všechno umí a všechno zná, dokonce i poměr směsi E85 ku N95 si zjistí, přičemž ve skutečnosti jen prodlužuje dobu vstřiku, aniž by přímo komunikovala s ECU a alespoň pro ni upravovala signál z lambda sondy, je nepoužitelná.
souhlasím mám stejný ázor
Outback 2009 LPG 127 KW AUT černá met. EX..
FORESTR 2008 LPG 110 KW manual (bohužel: :-/ ) stříbrná metal
555
Nováček
Nováček
Příspěvky: 23
Registrován: čtv led 09, 2014 6:47 pm
Kontaktovat uživatele:

Re: Subaru & Ethanol e85

Příspěvek od 555 »

Nie, druha lambda za katom moze ostat odpojena na mieste, ide iba o kabelaz, na ktoru sa napoji cidlo, ktore stanovuje podiel liehu a preteka cez neho palivo dalej do motora.
Uživatelský avatar
JRJ
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2441
Registrován: pát úno 25, 2011 3:04 pm
Jméno a příjmení: ヤン ヤクビーク
Bydliště: Praha

Re: Subaru & Ethanol e85

Příspěvek od JRJ »

Jinými slovy jsi potvrdil, že 1/ Se jedná o určení správného AFR (ne podílu lihu) přes wide-band lambdu*, které jsem zmínil o pár příspěvků výše. 2/ Že v Subu je wide-band lamba už z výroby. Z čehož plyne, že je možné vyměnit standardní ECU za flexi-fuel ECU. Bylo by to sice dražší ale elegantní řešení. To co nazýváš čidlem, čidlem v původním významu slova není. Najspíš se jedná o nějaký piggy-back** kontroler, který se na čidlo připojuje. A tím čidlem je WB-lambda.

*, Lambda sonda je čidlo kyslíku, chemický článek citlivý na kyslík. Klasická lambda je nestabilní (bi-stabilní) a výstupní napětí ukazuje zda směs bohatá nebo chudá. Při správné směsi osciluje. Výstupní napětí na wide-band lambdě je spojité a proporcionální k podílu kyslíku. Díky tomu flexi-fuel ECU ví zda může dát víc (vysoký podíl kyslíku) nebo méně (podlimitní podíl kyslíku) paliva a ve výsledku nastavit správný stechiometrický poměr vzduch : palivo, a to vše bez znalosti složení paliva.

**, Piggy-back kontroler je zařízení, které koriguje výstup z jiného zařízení (v našem případě ECU) v závislosti na vlastních vstupech. V tomto případě nejenom na množství nasávaného vzduchu a otáčkách (jako třeba APEXi), ale i na výstupu z WB-lambdy. Ve výsledku tento piggy-back kontroler v kombinaci se standardní ECU se chová jako flexi-fuel ECU.
You cannot imagine the immensity of shit I do not give
Subaru Legacy wagon MY2004
555
Nováček
Nováček
Příspěvky: 23
Registrován: čtv led 09, 2014 6:47 pm
Kontaktovat uživatele:

Re: Subaru & Ethanol e85

Příspěvek od 555 »

Neviem ako to mam napisat este jednoduchsie.

Fabricka ECU ma uzavretu kabelaz, nie je mozne tam napinovat nieco dalsie ako pri plne programovatelnej. Ked je cidlo, cez ktore preteka palivo do motora lambda, tak ok, volajte to lambda, ja to volam cidlo podielu E85 v palive. Pretoze to cidlo je nutne niekam napojit, tak je softova nadstavba povodnej mapy je upravena tak, ze sa cela cast, ktora pripada na druhu lambdu deaktivuje a namiesto nej sa pracuje s tymto cidlom. Ziadny piggy back, nic take. Okrem toho som uz vyssie pisal, ze stochio pomer je nedostacujuci a je nutne menit predstih a este som nevidel ziadny externy modul, ktory to dokaze. Navyse som fakt zvedavy, ako nejaky oblbovak zapichnuty do systemu dokaze zrusit CEL s P0171 a P0172?

Podobne sa da pouzit kabelaz od regulacie odvetrania cez aktivne uhlie na dalsi boost controller a potom to bude boost controller nie odvetranie, ktore odvetranim reguluje tlak.
typographus
Nováček
Nováček
Příspěvky: 3
Registrován: sob čer 12, 2010 8:10 pm
Jméno a příjmení: Jaromír Makovička

Re: Subaru & Ethanol e85

Příspěvek od typographus »

Nečetl jsem celé vlákno,tak už to tu možná je....
Moje zkušenost s etanolem je-když sem na to jezdil s Forestrem kde mi nahráli do jednotky nějaká data aby to mohlo jezdit na čistej,byla to trága. Žralo to,nejelo to.
Ted mám Outbacka a nechal sem si tam dát homologovanou jednotku. A ta funguje. Spotřeba jen o litr víc,výkon o dost větší. Najezdil sem cca 50000 na čistej E85 bez problémů,pak sem šel do plynu,páč je to ještě levnější-dost toho najezdím. Výkon nižší,spotřeba 9-12.
Odpovědět

Zpět na „Palivo“