LPG
Re: LPG
stoprocentně tomu věřím. dělají to tak všechny automobilky. např. máme na zkušebně VW na aplikaci s vstupní teplotou do turba 880°C a další bude s větším výkonem, tzn. teplota 950°C. nestačí jen dát větší kolo na kompresor a flashnout jednotku, ale je nutné vyměnit ventily a sedla. to samé dělá VW na aplikace na CNG. u subaru nevím, jestli mění i ventily. potom by se aditivace vskutku dala považovat za zbytečný luxus. máme doma outback bi-fuel se 180 tkm na LPG bez aditivace. s ventily není problém. pro porovnání jsem viděl legacy se stejným motorem co mám já, a kvůli provozu na LPG už nedrželo kompresi - předpokládám sériové sedla ventilů. stačilo ale seřídit vůle (matička, šroubek) a vše ok.
jinak abysme pochopili teorii, proč by aditivum mělo fungovat, je potřeba si uvědomit následující faktory, které způsobují zaklepávání ventilů při provozu na LPG (CNG):
1. vyšší spalovací teploty uvnitř válce, kvůli chybějící složce výparného tepla - teplo se odebere už ve zplynovači během změny skupenství - odebere se chladící kapalině
2. výše uvedené znemožnuje regulovat maximální spalovací teplotu obohacením směsi při plném zatížení.
3. plyn hoří bez tvorby sazí, které na kontaktních plochách může fungovat jako mazivo, nebo alespoň poskytovat tlumící a separační mezivrstvu
4. ventil se v sedlu neustále otáčí, aby se zamezilo opotřebení zdvihátek v místě kontaktu s ventilem. ovšem na sedle to znamená, že při dosednutí (za zvýšených teplot nad limit materiálu a bez jakékoliv mezivrstvy) dojde k mikrosvarům mezi sedlem a ventilem. pak se ventil zvedne a otočí, tím se vytrhne materiál ze sedla a shoří (zoxiduje). takhle to pokračuje dál a dál a ventil se "zaklepává" do sedla
tzn. že ochrana jako ochrana funguje:
1. použití materiálu s lepšími vysokoteplotními a adhezivními vlastnostmi. typicky to jsou niklové (inconel, nimonic...) nebo kobaltové (stellite, T400, T800..) tzv. superslitiny. na ventily se tuším právě používá ten stellite.
2. použít aditivum, které je schopné (možná na molekulární úrovni?) vytvořit mezi kontakty sedel a ventilů vrstvu, které znemožní adhezivní chování materiálů. tak jako se standartně aditivoval benzín olovem a později náhražkou na starších motorech.
asi takto bych tu problematiku chápal, připouštím možné nepřesnosti, ale jádro věci je tam.
jinak abysme pochopili teorii, proč by aditivum mělo fungovat, je potřeba si uvědomit následující faktory, které způsobují zaklepávání ventilů při provozu na LPG (CNG):
1. vyšší spalovací teploty uvnitř válce, kvůli chybějící složce výparného tepla - teplo se odebere už ve zplynovači během změny skupenství - odebere se chladící kapalině
2. výše uvedené znemožnuje regulovat maximální spalovací teplotu obohacením směsi při plném zatížení.
3. plyn hoří bez tvorby sazí, které na kontaktních plochách může fungovat jako mazivo, nebo alespoň poskytovat tlumící a separační mezivrstvu
4. ventil se v sedlu neustále otáčí, aby se zamezilo opotřebení zdvihátek v místě kontaktu s ventilem. ovšem na sedle to znamená, že při dosednutí (za zvýšených teplot nad limit materiálu a bez jakékoliv mezivrstvy) dojde k mikrosvarům mezi sedlem a ventilem. pak se ventil zvedne a otočí, tím se vytrhne materiál ze sedla a shoří (zoxiduje). takhle to pokračuje dál a dál a ventil se "zaklepává" do sedla
tzn. že ochrana jako ochrana funguje:
1. použití materiálu s lepšími vysokoteplotními a adhezivními vlastnostmi. typicky to jsou niklové (inconel, nimonic...) nebo kobaltové (stellite, T400, T800..) tzv. superslitiny. na ventily se tuším právě používá ten stellite.
2. použít aditivum, které je schopné (možná na molekulární úrovni?) vytvořit mezi kontakty sedel a ventilů vrstvu, které znemožní adhezivní chování materiálů. tak jako se standartně aditivoval benzín olovem a později náhražkou na starších motorech.
asi takto bych tu problematiku chápal, připouštím možné nepřesnosti, ale jádro věci je tam.
-
- Nováček
- Příspěvky: 23
- Registrován: stř led 28, 2015 9:01 am
- Jméno a příjmení: Tomáš
- Bydliště: Olomouc
Re: LPG
Zdravím, tak i já přidám svou zkušenost s LPG. Nechal jsem si ho namontovat do svého Forestera SF, 2,0 92kw, při nájezdu 224k km, zvažoval jsem, jestli nekoupit Forestera už s LPG zástavbou, ale rady tady na fóru mě utvrdily, abych šel do nové montáže. Plyn jsem nechal montovat u pana Huvara v Šenově u Nového Jičína, cena cca 23k Kč. Na jeho doporučení jsem tam nechal dát sekvenční systém AEB,nádrž místo rezervy na 56l. Domluva s panem Huvarem je bezproblémová, je to chlap, který ví co dělá a dělá to dobře. Všechno vysvětlí, aby to pochopil i člověk jako já. Když jsem se ho zeptal na přímazávání ventilů, tak mi říkal, že by ho osobně nedával,tak jsem ho nedal. Zatím jsem ujel za ten první rok co mám LPG asi 16k km, kontrolku pečené kuře mám asi rozbitou, protože se mi ani jednou nerozsvítila. Bohužel jsem zjistil, že na plynu neušetřím, spíš to zjistila moje přítelkyně. Když jsem jí hrdě řekl, jakou mám spotřebu (dlouhodobě cca 9l LPG /100km),tak už nechce jezdit svým Peugeotem 406, 2,0Hdi, ale mým autem.... Na můj návrh, ať jezdí svým autem mi řekne, že jí to strašně žere (asi 6 l nafty /100 km, spíš možná míň) a že se jí s tím mým autem líp jezdí... škoda, že už si nevzpomíná, jak mi nadávala, když jsem to auto kupoval. Ale abych se vrátil k tématu, s LPG maximální spokojenost, minulý týden jsem tankoval za 10,10 Kč za litr, to je úplně směšná cena oproti benzínu. Investice v souvislosti s LPG byly pouze seřízení ventilů, nové kabely a svíčky, i když bych to asi dělal i bez plynu. Jinak zatím bez poruch a problémů, klepu na všechno... Chci se zeptat, máte někdo zkušenosti s tím systémem AEB?
Subaru Legacy 2.5, MY 2005, MT, 121 kW, LPG
Subaru Forester 2.0, MY 2000, MT, 92 kW, LPG - prodáno
Toyota Celica ST185, 2,0 Twin turbo, MY 1993, V. gen, 4x4, MT, 150 kW - prodáno
Subaru Forester 2.0, MY 2000, MT, 92 kW, LPG - prodáno
Toyota Celica ST185, 2,0 Twin turbo, MY 1993, V. gen, 4x4, MT, 150 kW - prodáno
-
- Nováček
- Příspěvky: 23
- Registrován: stř led 28, 2015 9:01 am
- Jméno a příjmení: Tomáš
- Bydliště: Olomouc
Re: LPG
mám nádrž 650/220, dekl mám asi 1cm zvednutý, ale nevadí. S přihnutým plovákem tankuju max 53 litrů. paráda.
Subaru Legacy 2.5, MY 2005, MT, 121 kW, LPG
Subaru Forester 2.0, MY 2000, MT, 92 kW, LPG - prodáno
Toyota Celica ST185, 2,0 Twin turbo, MY 1993, V. gen, 4x4, MT, 150 kW - prodáno
Subaru Forester 2.0, MY 2000, MT, 92 kW, LPG - prodáno
Toyota Celica ST185, 2,0 Twin turbo, MY 1993, V. gen, 4x4, MT, 150 kW - prodáno
- Slavek_xxx
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 8054
- Registrován: pát srp 20, 2010 8:25 am
- Bydliště: Nové Hrady
Re: LPG
Ja tankuju tak asi 52 litru do 56-litrovy nadrze Plovak jsem si prihnul sam, je ale nutny nadrz vyjet uplne do sucha (az to bude chcipat na volnobeh bez zateze) a pri praci nekourit
Impreza 2.0 5MT, MY03 + LPG
- M a r c e l
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 15410
- Registrován: pát úno 05, 2010 2:58 pm
- Jméno a příjmení: Martin Fabian
- Bydliště: Středozem B-)
- Kontaktovat uživatele:
Re: LPG
to s tim vyjetim neni pravda, staci mit treba pod tretinu, nebo ctvrtinu, ten plyn neutece, drzi se na dne...
jo a nez tam sahnes, dovnitr, tach chvili pockej, je to dost studeny
jo a nez tam sahnes, dovnitr, tach chvili pockej, je to dost studeny
- M a r c e l
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 15410
- Registrován: pát úno 05, 2010 2:58 pm
- Jméno a příjmení: Martin Fabian
- Bydliště: Středozem B-)
- Kontaktovat uživatele:
Re: LPG
ale tak o tom zadna
- Slavek_xxx
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 8054
- Registrován: pát srp 20, 2010 8:25 am
- Bydliště: Nové Hrady
Re: LPG
Ja bych teda do zkapalnenyho plynu nesahal a nemanipuloval bych s nim ani za zlaty prase. Nejsem sebevrah... Staci jiskra ze staticky elektriny z tapecirungu a mas ples a depilaci Krom toho to desne smrdi
Impreza 2.0 5MT, MY03 + LPG
-
- Nováček
- Příspěvky: 42
- Registrován: úte črc 19, 2016 5:23 pm
Re: LPG
dethroned píše:stoprocentně tomu věřím.
Moc děkuji za maximálně vyčerpávající a odborně pojatou odpověď. Tahle mi to dává smysl... Palec hore podobným příspěvkům!
.
-
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 24338
- Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
- Jméno a příjmení: Radek- šíma
- Bydliště: Valašsko
Re: LPG
bignedo,ať ti to jen slouží!Huvar umí!Ví co dělá,doporučoval jsem ho tu už někomu,myslím,že Petrovi někde od Ostravy.Měl jsem s ním jen ty nej zkušenosti,zachránil mě 2x staré lpg AG,co tu nikdo neumí,nebo umí ale systémem výměnným,čili lepší pořídit nové lpg.Rád slyším,že ten člověk funguje furt stejně dobře Moc jich tu není,povětšinu každý razí jen to své a to stylem zdánlivě neomylným,což je mě vždy podezřelé,Huvar funguje prostě jinak
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
-
- Nováček
- Příspěvky: 42
- Registrován: úte črc 19, 2016 5:23 pm
Re: LPG
Jinak chtěl jsem se zeptat, příští rok mi končí platnost bomby. Stačí vyhodit onu bombu nebo je potřeba měnit ještě nějaký serepetičky kolem toho (multiventil, hadice...)?
Díky...
Díky...
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49205
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: LPG
Kvůli úřadům je třeba měnit jen nádrž, páč ta je zapsaná v papírech. Jakákoli další část systému se mění podle potřeby a opotřebování.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
-
- Nováček
- Příspěvky: 42
- Registrován: úte črc 19, 2016 5:23 pm
Re: LPG
VDC: OK, díky!