Myslím, že Matyas to vystihl. Není nad vlastní zkušenost.
Zveřejním tady mailovou komunikaci se souhlasem pana Salamona. Uvažoval/uvažuji o o LPG i do mého vozu, tak jsem byl zvědavý, jak se to s těma tvrzenýma sedlama ventilů:
Dobrý den,
chtěl bych se zeptat, jestli je možné z čísla VIN zjistit, jestli jsou v motoru použita tvrzená sedla ventilů z důvodu možné zástavby LPG.
Případně VIN mého vozu je:
JF1BP5LK45G019792
Děkuji za objasnění.
-----
-----
Dobry den,
specialni sedla, ventily a pistni krouzky jsou instalovany pouze do motorozizaci 2.0DOHC, ne do typu motoru 2.0SOHC, ktery mate vy ve Vasem voze. Vas vuz je ale take mozne provozovat na plyn, pricemz bude dochazet ke zmensovani ventilove vule, tzv. zaklepavani ventilu, ale u Vaseho vozu je serizeni velmi jednoduche, staci demontovat ventilova vika a vuli nastavit na spravnou hodnotu serizvacim sroubem.
U motorizace DOHC se jiz nepouziva serizovaci sroub pro spravne nastaveni, ale musi se menit cela "zdvihatka", podle prislusneho kalibrovaneho rozmeru a ty jsou pomerne drahe. Prave z tohoto duvodu zacal vyrobce pouzivat modifikovan ematerialy. Presto ale i u techto motoru k zaklepavani dochazi, jen ne tak rychle jako u beznych materialu. Z tohoto duvodu je motorizace SOHC urcite vyhodnejsi nez DOHC i s modifikovanymi materialy, serizovani sice budete muset provadet, ale nikdy to nebude nic nakladneho. Casove cela operace trva cca 2 - 3 hodiny. Motor musi byt samozrejme studeny.
Pokud budete mit jakekoliv dalsi otazky, nevahejte mne kdykoliv kontakovat.
S pratelskym pozdravem
Jaroslav Salamon
Technical & Aftersales Dpt.
SUBARU CR, s.r.o.
Pekarska 5, 155 00 Praha 5
-----
-----
Dobrý den,
děkuji moc za detailní odpověď. V návaznosti na to bych měl tedy ještě jednu otázku. Jak dlouho to u tohoto SOHC motoru trvá, než se sedla ventilů zaklepou tak, že již není možné vymezit vůli? Máte s tím nějaké zkušenosti?
Děkuji,
-----
-----
Jeste jednou dobry den,
se stejnym motorem mam i osobni zkusenost, protoze stejny vuz vlastni svagr, pricemz nyni ma auto najeto 160km a zatim stale neni problem se serizovanim.
Jinak vime o vozech, ktere dnes maji i pres 300000 km a stale funguji. Zaklepavani ventilu je velmi zavisle na jizdnim stylu. Pokud je vuz provozovan zejmena v dalnicnim rezimu bude zaklepavani rychlejsi.
S pozdravem
Jaroslav Salamon
-----
-----
Ještě jsem někde našel informaci, že tvrzená ventilová sedla by měla být vyrobená z materiálu Stellite (slitina na bázi kobaltu - ne na bázi Fe nebo Al jako běžné materiály použité v motoru). V práci používáme kobaltové slitiny T800/400 a vím, že jsou opravdu extrémně odolné proti opotřebení, ale mimořádně křehké...tak nevím. Každopádně je to pro automobilku vícenáklad (už z hlediska obrábění sedel), tím pádem bych věřil, že se tím vybavovaly jen jednotky 2xDOHC subaru pro provoz na LPG. Ale čísla dílů nemám :655:
Co se týká flaslube, dají se najít různé analýzy (většinou prezentované výrobcem), které prokazují účinnost... otázkou je jejich nezávislost, muselo by se to ověřit. Někde jsem ještě viděl obsáhlejší studii univerzity v Aachen (tuším), ale nemůžu to najít. Osobně si myslím, že to může fungovat, ale záleží na stylu provozu.
http://www.ochranamotoru.cz/stahni/flas ... id-kit.pdf