otazka na podvozek (coilovers) obecne

Diskuse o podvozkových částech, které jsou podobné nebo stejné napříč jednotlivými modely Subaru. Typicky kosti stabilizátorů, tlumiče, pružiny, silentbloky atd...
Uživatelský avatar
lazard
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 673
Registrován: pon zář 17, 2018 10:45 am

otazka na podvozek (coilovers) obecne

Příspěvek od lazard »

Zdravim vsechny mistni znalce,

na mem WRX STI 2016 mam origo podvozek, ktery se mi ale zda na me jezdeni po rozmlacenem asfaltu velmi tvrdy a ve vetsich rychlostech auto/cesta vylozene kope a je velmi obtizne jet rychleji. Chci proto mekci podvozek. Podvozkem myslim system, ktery se sklada z olejovoplynoveho tlumice a pruziny (anglicky coilover). Jediny parametr, ktery charakterizuje tvrdost/mekost coiloveru je tzv "spring rate", ktere se udava ve vicero jednotlkach, ale pro nas s metrickym systemem to je v kg na mm. Cili jaka zatez v kg zpusobi stlaceni pruziny o 1 mm. Nasel jsem si, ze moje auto ma originalne vpredu spring rate 5.8 kg/mm a vzadu 5.3 kg/mm. Co jsem si dale nasel, tak to je asi o 2 kg/mm vice nez mela predchozi generace STI.

Kdyz hledam nejake vhodne coilovery, tak temer uplne vsechny maji spring rate vetsi nez ty origo, i ty drahzsi coilovers, ktere se berou jako dobre. Napr. Ohins Road and Track, maji pro moje auto 9 kg/mm vpredu a 7 kg/mm vzadu. KW V3 jsou na tom podobne. Pak se mi zda divne, kdyz jakoze kvalitni podvozek (zminene Ohlins nebo KW) maji tvrdsi pruziny nez origo - od kvalitniho podvozku bych cekal i moznost mekeho nastaveni.

Chci se proto mistnich znalcu-techniku zeptat, zdali tvrdost podvozku urcuje jenom tvdost pruziny, nebo na to ma vliv i vlastnost olejovoplynoveho tlumice. Napr. maly spring rate pruzin a "natlakovany" olej v tlunici se ve vysledku rovna velkemu spring rate pruzin a ochablemu tlaku oleje v tlumici. Pokud se v tom nekdo opravdu vezna, budu rad za vysvetleni.Predem diky.

Očekávám, že na tvrdost coiloveru má vliv i aktuální nastavení ventilů olejoveplynoveho tlumice. Rozmezí tohoto nastaveni však není uváděno. Z čeho pak mám poznat, že daně coilovery mají požadované vlastnosti? Vím, že se udávají křivky závislosti působící síly na rychlosti vertikálního pohybu coiloveru, ale tyto krivky obvykle nejsou dostupné. Navíc, pro srovnání, neznám tyto křivky ani od origo coiloveru. Zapeklita situace.

Ted vubec neresim, co vsechno se da na coiloveru nastavit, to vsechno znam a neni to ted predmetem otazky. Zajima me obecne co ovlivnuje tvrdost/mekost coiloveru.
Naposledy upravil(a) lazard dne ned dub 12, 2020 1:30 pm, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48967
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: otazka na poddvozelk (coilovers) obecne

Příspěvek od VDC »

Ty Dušane, tys ten text diktoval, nebo jsi to psal T9 nebo po 10 pivech ? :-DDD Nechceš to trochu zeditovat a opravit ty překlepy, aby to nevypadalo, že to psal žák pomocné školy ?? :-DDD
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
lazard
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 673
Registrován: pon zář 17, 2018 10:45 am

Re: otazka na poddvozelk (coilovers) obecne

Příspěvek od lazard »

Předsedo, už jsem se těšil, že mi něco chytrého sdelis a ne.
Editoval jsem to. Byly to běžné překlepy psané bez bryli a na malé klávesnici mobilu. Myslím, že každý by text pochopil. Zák pomocne školy by psal podle mne jinak a já základku mám, sice teda jen do osmicky včetně. Smajlík (na mobilu mi nejdou vložit)
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48967
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: otazka na podvozek (coilovers) obecne

Příspěvek od VDC »

Dušane sorry, nechtěl jsem se tě dotknout. Jen mě překvapilo to množství překlepů, které běžně v příspěvcích nemíváš. Ještě jsem ti s dovolením upravil název, aby byl bez taky bez překlepů a dával smysl.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
lazard
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 673
Registrován: pon zář 17, 2018 10:45 am

Re: otazka na podvozek (coilovers) obecne

Příspěvek od lazard »

Předsedo, díky, na nadpis jsem zapoměl a nijak se mě nic nedotklo. Témi chybami maskuji své skutečne vzdělání. Smajlík.
emve
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1585
Registrován: čtv dub 07, 2011 9:57 pm

Re: otazka na podvozek (coilovers) obecne

Příspěvek od emve »

Já můžu poskytnout jen dojmy. Ohlins RaT mám na Evu. Určitě to není tvrdší než sériový podvozek (ten základní dokonce, ani ne příplatkový Bilstein), líp to filtruje a kopíruje povrch, nenaklání se to, zatáčí jak motokára. Já to mám na tvrdém uložení, občas to trochu mlátí na krátkých příčných nerovnostech, které to neodfiltruje. Kamarád na Evo 7 má stejný podvozek s měkkým uložením a to je úplná žehlička a naprosté ticho. Ale je možné, že mu to hůř zatáčí, neřídil jsem to.

Podle mě v tom bude daleko větší věda, než jen spring rates. Ale v této oblasti odborník nejsem.
ex MY2015 Subaru WRX STI
ex MY2006 Mitsubishi Lancer Evolution VIII
ex MY2000 Subaru Impreza GT
ex MY2001 Impreza WRX RS
Uživatelský avatar
lazard
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 673
Registrován: pon zář 17, 2018 10:45 am

Re: otazka na podvozek (coilovers) obecne

Příspěvek od lazard »

Emve, a jezdíš s autem i po rozmlacenych cestách, nebo hlavně po rovném asfaltu? A přestavuješ si to na obyc cestu a na okruh, nebo to máš pořád stejně? A při nastavení na obyc cestu, máš ještě možnost dalšího změkčení, nebo už jsi na limitu? A poslední, máš auto níže, nebo je možné dát původní výšku?
Momentálně nejspíš zvažuji ty Ohlinsy, nebo KW V3. To se ale může změnit.
zhor
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2706
Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
Jméno a příjmení: Standa H.
Bydliště: Šumperk/Ostrava

Re: otazka na podvozek (coilovers) obecne

Příspěvek od zhor »

Pokud chceš jezdit uskákanější asfalty, tak bude podle mě hodně důležitej parameter délka zdvihu tlumiče. Čím uskákanější tím větší zdvihy jsou potřeba. Většina těch coiloverů má docela nízké zdvihy, takže bych hledal aji toto info (spíš u výrobců, prodejci většinou jsou schopní přečíst jenom paramtery z krabice). Napověděd by mohla délka použitých pružin.

Jinak ta tvrdost pružin bude hodně souviset s váhou auta, a konkrétní konstrukcí tlumiče, a předpokládám, že to věšina výrobců bude mít tu základní variantu spočítanou na sériový auto a klasický ježdění, a pak budou mít tvrdší variantu, pro ty co budou jezdit výhradně okruhy.

Já teď rozebírám ty KW (horní uložení a pružiny), a chcu je poslat do fabriky na repas, jak jsem měl zadek hodně nízko, a snažil se to regulovat předpětím pružiny, tak to asi dostávalo sadu na rychlé komprese, a tečou mi oba zadní kolem pomocných nádobek. Až budou hotový, tak se můžem někde svést, a zkusit jejich chování. Očekávám, že do měsíce budou snad na autě.
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
emve
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1585
Registrován: čtv dub 07, 2011 9:57 pm

Re: otazka na podvozek (coilovers) obecne

Příspěvek od emve »

lazard píše:Emve, a jezdíš s autem i po rozmlacenych cestách, nebo hlavně po rovném asfaltu? A přestavuješ si to na obyc cestu a na okruh, nebo to máš pořád stejně? A při nastavení na obyc cestu, máš ještě možnost dalšího změkčení, nebo už jsi na limitu? A poslední, máš auto níže, nebo je možné dát původní výšku?
Momentálně nejspíš zvažuji ty Ohlinsy, nebo KW V3. To se ale může změnit.
Jezdím po všech typech cest a nikdy nic nepřestavuju. Předpokládám, že to mám v režimu Road, ale zkontroluju tento týden při přezutí pneu. Auto mám určitě snížené.

Každopádně už jsem to tak koupil, funguje to naprosto skvěle a všichni to chválili (komfort i dynamiku), tak jsem neměl potřebu do toho vrtat. Udělal jsem akorát geo.
ex MY2015 Subaru WRX STI
ex MY2006 Mitsubishi Lancer Evolution VIII
ex MY2000 Subaru Impreza GT
ex MY2001 Impreza WRX RS
Uživatelský avatar
lazard
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 673
Registrován: pon zář 17, 2018 10:45 am

Re: otazka na podvozek (coilovers) obecne

Příspěvek od lazard »

ezdím po všech typech cest a nikdy nic nepřestavuju. Předpokládám, že to mám v režimu Road, ale zkontroluju tento týden při přezutí pneu. Auto mám určitě snížené.
Každopádně už jsem to tak koupil, funguje to naprosto skvěle a všichni to chválili (komfort i dynamiku), tak jsem neměl potřebu do toho vrtat. Udělal jsem akorát geo.
Emve, diky za info.
Já teď rozebírám ty KW (horní uložení a pružiny), a chcu je poslat do fabriky na repas, jak jsem měl zadek hodně nízko, a snažil se to regulovat předpětím pružiny, tak to asi dostávalo sadu na rychlé komprese, a tečou mi oba zadní kolem pomocných nádobek. Až budou hotový, tak se můžem někde svést, a zkusit jejich chování. Očekávám, že do měsíce budou snad na autě.
Stando, jak to, ze jsi mel zadek nize nez predek? Vim, ze si kdysi rikal, ze jsi podvpozek od nekoho koupil. Cili to nebyl podvozek primo pro Tvuj typ auta? Podle mne, kdyz koupim podvozek primo pro muj typ auta, a necham tovarni nastaveni vysky, tak to musi bobre sedet. Navic, vetsinou tyto podvozky maji vice snizeny predek a ne zadek (napr. predek -20 mm a zadek -10 mm).
zhor
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2706
Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
Jméno a příjmení: Standa H.
Bydliště: Šumperk/Ostrava

Re: otazka na podvozek (coilovers) obecne

Příspěvek od zhor »

To nevím, maji to tak vymyšlený. Když byl ten zadek dole, tak to auto vypadalo na pohled líp, jakoby stejně vysoko od země vepředu i vzadu. Podle ofiko dokumentace, se předek snižuje o 40-70mm a zadek o 60-85mm.

Je to podvozek na STi, které má v podstatě stejný podvozek jako kombík. Sedany mají trošku delší ty spodní konzole tlumičů, protože jsou trošku širší (STi mají akorát upside down tlumiče, tužší pružiny, ale délkově je to stejný). Vevnitř jsou ty tlumiče stejný. Váhově je kombík trošku težší na zadek, ale ty rozdíly jsou minimální na to aby to udělalo 3cm výšky (možná i 4, chtělo by to možná ještě trošku vyšší ty podložky). Tlumiče jako takový padlý nejsou, teď je mám rozebraný a normálně po zatlačení vyjedou jak mají.

Pružiny jsou asi ok. Přední mají cca 3 cm ty pomocný pružiny, zadní jsou progresivně vinutý. To by mělo být základní nastavení. Pak je možnost v KW dokoupit aji další příslušenství (obecně, nejenom pro tento typ podvozku), včetně pomocných pružin, takže to by byla taky varianta, jak s tím něco udělat. Borec co to měl, říkal, že mu to dělal Karel Trojan, a že to měl nastavený od něj. Tak jsem s tím chvilku jezdil, ale to bylo peklo, to vůbec nefungovalo na nerovnostech, jenom na rovném asfaltu (byl tam bound na 4 a rebound na 10). Tak jsem si to přecvakal postupně podle sebe, projel spoustu kombinací nastavení, až jsem byl spokojenej a podle mě to funguje líp všude, aji na rovným (bound 13 a rebound 5, já jsem trošku vysazenej na prvočísla :-D ). Továrně to myslím má mít bound i rebound na 8 (což by mělo odpovídat sériovému podvozku, ale to rozhodně neodpovídalo). Obecně bych řekl, že to nastavení reboundu je poznat na každý krok, kdežto bound to chce aspoň tak dva kroky, a chtělo by to mít mnohem víc kroků na bound (max je 15). Rebound má tuším 24 kroků, ale už tak od 12 kroků se s tím nedá jezdit jinde než na okruhu.
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
Uživatelský avatar
lazard
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 673
Registrován: pon zář 17, 2018 10:45 am

Re: otazka na podvozek (coilovers) obecne

Příspěvek od lazard »

A Stando, jake mas/jake jsou moznosti horniho ulozeni Tvych coiloveru? Kovove, vpredu s nastaveni odklonu, nebo vsude pryzove? Ja bych odklon nijak neporeboval nastavovat (aspon si to mylsim) a uvital bych i mekci horni uchyceni (jak to asi jde u Ohlinsu, jak psal emve), at to moc nemlati.
zhor
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2706
Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
Jméno a příjmení: Standa H.
Bydliště: Šumperk/Ostrava

Re: otazka na podvozek (coilovers) obecne

Příspěvek od zhor »

KW se dodavají bez horních uložení, takže je na kždém soudruhovi co pořídí. Já mám normální gumové uložení. Na BC byl vepředu unibal, a žádné mlácení tam nikdy nebylo a doteď nemám info že by se nějaké objevilo.Když si tam Jarek dával ten můj BC, tak měl nějaké staré Cusco, a unibal nechtěl už ani vidět, jaký to dělalo bordel. Tak tam hodil dočasně ty BC s unibalem, že to pak předělá na normální gumové, no a už to tak nechal, protože to fakt funguje bezproblémově. Takže to bude asi záležet na kvalitě nebo stavu toho unibalu, no a když bude nejhůř, se to dá relativně levně předělat (pro GD by to bylo cca 1tis za kus uložení (Lemfoder)+ práce tak dvě hodiny na jeden kus tlumiče (možná i za hodinu by se dalo stihnout, kdyby byl šikovný technik) + plus geometrie ).

Dundee má ten podvozek už delší dobu, tak třeba napíše nějaký poznatek o jestli mu mlátí unibal nebo ne.
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
Uživatelský avatar
lazard
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 673
Registrován: pon zář 17, 2018 10:45 am

Re: otazka na podvozek (coilovers) obecne

Příspěvek od lazard »

Stando, jeste jeden dotaz. Kde se ty KW V3 nastvauji? Je to na externi nadrzce (kde, dole nebo nahore, nebo oboji) aúnebo na vrchu? A je to nastaveni snadno pristupne, nebo se musi auto dat na zvedak?
Na netu je sposta snimku, ale nenasel jsem asi zadny, ktery by se tykal KW V3, primo pro moje auto (jsou tam jen nejake obecne fotky), tak proto se ptam.
zhor
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2706
Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
Jméno a příjmení: Standa H.
Bydliště: Šumperk/Ostrava

Re: otazka na podvozek (coilovers) obecne

Příspěvek od zhor »

Ty moje se nastavují na pístnici navrchu (dekomprese), a zespodu těla tlumiče se nastavuje komprese. Na nádobce žádné nastavení není. Nastavování se dělá dvojkou inbusem, není potřeba to jejich hejblátko za 1000Kč, když stačí za 20Kč dvojka inbus.

Na ty horní je přístup dobrej, předni po otevření kapoty, zadní jsou u kombíku taky v pohodě, u sedanu by to bylo problematičtější, protože kolem uložení tlumiče je už přepážka kufru. Spodní štelování je trošku horší, já si k tomu musím lehnout na zem, a pak to nějak nalovím po hmatu, nasadím inbus a cvakám. Myslím, že se někde psalo, že se to nemá přecvakávat na zvednutém autě. Ze začatku mi to trošku trvalo, ale jak jsem se to naučil, tak běhěm 5 minut jsem schopný přenastavit všechny tlumiče.

Přední tlumiče na tvém budou nejspíš stejné (tam se to mezigeneračně neliší moc už od 80.let), zadní tlumiče jsou na GD podobné jako ty přední, ale od GH jsou už jinačí, takže tam předpokládám, že nebude inbus, ale takové to štelovací kolečko
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
Odpovědět

Zpět na „Podvozek“