Chladiče olejů

Většina našich vozů má konstrukčně stejné motory. Proto i řešení potíží je možné řešit společně
zhor
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2713
Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
Jméno a příjmení: Standa H.
Bydliště: Šumperk/Ostrava

Chladiče olejů

Příspěvek od zhor »

Když se dávala ta vložka pod olejový filtr, tak jsme to zkoumali a i při zavřeným termostatu pořád trošku propouští (zřejmě kvůli výměnám oleje nebo odvzdušnění). Takže určitě po vyhladnutí něco vyteče zpátky do vany. Kapacita chladiče je cca 0,5l, plus něco hadice. Rozdíl mezi spodní a horní ryskou bývá zhruba kolem 0,5l, takže se držím kolem horní hranice rysky, lehce nad. To, jestli je to správná úvaha, ukáže čas. Kdyby měl někdo nějaké zkušenosti doporučení, tak dejte vědět.

Ještě uvažuju jak na zimu, jestli nekoupim záslepky na hadice, a nevytáhnu ten adaptér pryč. Případně přelepím páskou ten chladič, ať snížím jeho účinnost. V zimě jsem s teplotou oleje neměl problémy, takže tam bude v podstatě zbytečně.

Ad oleje, nechcu tu zase začínat další nekonečné téma, ale pokud jsem to pochopil správně diskuzi na srazu, tak každý motor má dané nějaké vůle výrobcem, jak na klice tak kolem pístních kroužků, na vačkách,... Tyhle vůle vyplňuje olej a umožňuje proudění oleje a tím i mazání kontaktních částí. Viskozita oleje je daná podle těch vůlí. Pokud se tam dá hustší olej, tak se udělá silnější olejový film, olej tím místem tak dobře neproudí, může se přehřát a potom klep klep. To že nějaký olej funguje dobře u Porsche, neznamená že bude fungovat aji u Subaru (pokud teda nemají nastavené stejné vůle, což se přepokládám může lišit i v rámci jedné automobilky, podle druhů motorů). Toď můj laický názor. Staré pravidlo říká, že lepší nějaký olej než žádný, takže ať vám to všem jezdí bez problémů na olej který právě používáte.
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20592
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: OZP a jeho STI

Příspěvek od námořník »

Na teplotu oleje tam můžeš dát termostat. Outback ho ve svým Outbacku má.
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3092
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: OZP a jeho STI

Příspěvek od outback »

Já to pochopil tak, že zhor termostat má a zkoumá jeho chování.

Já mám termostat pod fitrem, viz zde, původně 85°, teď 91°C. Kdy jak propouští jsem zkoumal jednak osaháváním hadic, jednak na teploměru oleje. Když dám ruku na hadici, tak to cítím hodně brzy, že olej teče a hadice se ohřívá. Teploměr oleje ale stoupá podobně, jako kdyby tam chladič oleje nebyl. Pak někde u 60°C vidím, že termostat začal víc otevírat, teplota oleje spadne o 10°C ale hned zase rychle vyleze nahoru. To mi prodlouží zahřívání na provozní teplotu o několik minut, ale až když jsem nad padesáti stupni, takže mne to tak neštve.

Ondro zkus si prosím všimnout, jak se ti prodloužilo zahřátí na provozní teplotu jednak teď když je teplo, a pak v zimě. Je to zajímavé i pro Tomášovo další úpravy. Bojím se, že se budeš v mrazu dlouze a těžce dostávat na normální teplotu, samozřejmě jsem zvědavý jestli praxe tuhle obavu potvrdí nebo vyvrátí.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
Ladaf
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1197
Registrován: ned črc 17, 2011 11:43 am
Bydliště: Praha - Řepy

Re: OZP a jeho STI

Příspěvek od Ladaf »

co sem sledoval, tak ty termostaty dělaj s divnými teplotními rozmezími, většinou 83C, což mi pro sudbo přijde brzo, jen snad u Mishimota jsem našel 87C
mě se tam ten mezikus s termostatem nevešel :-/ takže to mám bez něj a chladič mám taky na výšku (málo místa) byť mám ten nejmenší 9řad
for fun: Subaru Legacy Turbo skoro RS-RA, MY93
for work: Subaru Impreza 2.0R, MY07 <= ex Subaru Impreza 2.0 Sport RS, MY05
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3092
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: OZP a jeho STI

Příspěvek od outback »

Hele ta teplota napsaná na termostatu, a výsledná teplota motorového oleje jsou stejně různé. On ten termostat nefunguje digitálně (jako u staré žehličky - zapnuto vypnuto), ale má nějaké teploty kdy začíná otevírat a končí otevírat. Takže mně třeba 91°C termostat nenechá ani v mrazu spadnout teplotu asi pod 81°C, a podle zátěže a rychlosti to v normálním provozu bez přívěsu kolísá asi do devadesáti stupňů. Ale pro různá auta a různé velikosti chladiče to vyjde různě.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
mata
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 814
Registrován: úte zář 25, 2012 11:59 pm
Jméno a příjmení: Martin Štenc
Bydliště: Sezimovo Ústí

Re: OZP a jeho STI

Příspěvek od mata »

Hovno tlustoprd, prostě statnej týpek >B-)
Subaru Baja 2,5 MY04 121kW
Subaru Impreza GT 2.0 5MT MY99 160kW
Subaru XV 2.0i 6MT MY12 110kW - ex
Subaru Forester 2.0i 5MT MY03 92kW - ex
zhor
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2713
Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
Jméno a příjmení: Standa H.
Bydliště: Šumperk/Ostrava

Re: OZP a jeho STI

Příspěvek od zhor »

námořník: termostat tam mám.

Ale jak říkám, i při zavřeným stavu není zavřenej úplně, ale je tam trošku propust. Podle mě je to jednak kvůli výměně oleje, odvzdušnění a taky aby tam šlo malé množství pomalu zahřívaného oleje, aby při úplném otevření tam nehrklo najednou půl litru úplně studenýho oleje, to asi na polozahřátej motor není taky úplně žádoucí. Outback píše že kolem 60°C se to otevře, a zimě by mohl mít olej v chladiči třeba -10°C, tak rozdíl teploty 70°C by mohl mít negativní vliv. Díky té škvíře může být v hladiči predehřátý třeba na 10-20°C a to už je přijatelnější teplotní rozdíl.

Poprosil bych adminy, jestli by posledních pár příspěvků nemohli zkopírovat do samostaného vlákna o chladičích oleje, že bysme tam kdyžtak pokračovali, ať je to nějak pohromadě a neplevelíme to tu Ondrovi.
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3092
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Chladiče olejů

Příspěvek od outback »

Jo, a taky musím dodat, že nevěřím, že se chladič při běžném stání vyprázdní - dolévám olej stále stejně bez ohledu na chladič a vše je zatím ok.

Co se týče otevření v zimě, výstup z chladiče je do vany kde se to přimíchá do ohřátého oleje v ohřáté vaně, pak to projde motorem a pak to teprve změřím. Asi dám teploměr i na výstup chladiče, to by byly zajímavá data.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49119
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Chladiče olejů

Příspěvek od VDC »

Jsem rád, že se tahle diskuse mimoděk vytvořila. Já jsem o instalaci chladiče začal uvažovat během letošní expedice, kdy jsem se s teplotou vody prakticky celou dobu pohyboval nad 100° a celkem dlouhodobě se držela 105° olej lezl někam 115-120°. Dosažené maximum bylo 110°voda, 121°olej a 131°automat. :-)
To už mi přišlo celkem dost a divil jsem se, že automat pořád ještě nerozsvítil Temp AT. :-)

Všechno fungovalo pregnantně, po zastavení to okamžitě zklesalo zpět k normálním teplotám. Ale samozřejmě jen než jsme se dali znovu do pohybu. Takže jsem si říkal, že by chladič mohl být řešení. Nicméně...

Bavili jsme se o tom s Láďou na srazu. A Láďa po svých zkušenostech nahlas uvažoval, že v mém případě je to vlastně trošku problém, protože moje auto jezdí vlastně skoro nejvíc po městě tam by mohl být problém to vůbec ohřát na provozní teplotu.

Tak proto mě zajímají vaše zkušenosti.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
Traveller
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 11883
Registrován: pát kvě 30, 2014 8:04 am
Jméno a příjmení: Jirka
Bydliště: Česká Třebová

Re: Chladiče olejů

Příspěvek od Traveller »

Já o tom teda vím celkem prd..., což není nic překvapujícího. :-D
Jak to funguje? Kam bys ten chladič na Kredencovi umístil? Narážím na to, že vy se na expedicích pohybujete v terénu rychlostí chůze, takže pokud by to mělo fungovat na náporovém principu, tak by to asi spíš moc nefungovalo - jen kdyby ses občas rozjel trochu rychleji..., samozřejmě pokud by to nebylo někde u "vrtulí vodního chladiče", kde by pak byl proud vzduchu zaručen.
WRX STI MY2016
Ex: Subaru Forester SJ 2.0i, stříbrný s fofr-klackem.
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49119
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Chladiče olejů

Příspěvek od VDC »

Tak umístění mi dělá starost nejmenší. Ano máš pravdu Jirko, že ty teploty jsou dosahovány při minimální rychlosti a že náporové chlazení v tu chíli nefunguje. Takže možná dojdeme k tomu, že řešení nebude chladič oleje, ale další sahara umístěná před chladič. :-)
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
Traveller
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 11883
Registrován: pát kvě 30, 2014 8:04 am
Jméno a příjmení: Jirka
Bydliště: Česká Třebová

Re: Chladiče olejů

Příspěvek od Traveller »

Aha. %-)
WRX STI MY2016
Ex: Subaru Forester SJ 2.0i, stříbrný s fofr-klackem.
Uživatelský avatar
strider
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 1278
Registrován: stř zář 05, 2018 2:07 pm
Jméno a příjmení: Jakub D.

Re: Chladiče olejů

Příspěvek od strider »

Ja o tom vim teda zatim taky prd, ale nekdo rikal ze ty olejovy chladice maj zaklopku z obou stran a termostat ten olej pusti pres chladic az kdyz je potreba, do ty doby ten okruh jede normalne mimo chladic jako by tam nebyl. Chapu ze to bude drazsi, narocnejsi na vedeni a ne kazdy to tak chce mit a vejde se mu to tam?
S vodou by to mohlo byt stejny, ale rikam nic o tom nevim a asi me ukamenujete argumentama proti :x

Sent from my SM-G970F using Tapatalk
WRX STI Active MY18
Forester XT Sport MY17
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3092
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Chladiče olejů

Příspěvek od outback »

Tak podle mne ty sahary co tam jsou foukají jako blázen a navíc nevím, jak by se tam další přidávala, to je podle mne blbost.

Pokud jsem Toma dobře pochopil, tak voda je tak nahoře po celou dobu přejezdů po normálních silnicích a dálnicích? Tam by chladič oleje pomohl. Pomohl by i v terénu, protože sahary foukají i přes něj.

Moje zkušenost je, že ani při manévrování s přívěsem, v kopci atd. nedostanu teplotu vody v malých rychlostech do nemravných hodnot. Já potřebuju vždy rychlost nad 80 km/h plus jeden další zátěžový faktor (přívěs, rychlost kolem 150 atd.).

Tomáši doufám, že jsi pak vyměnil olej v převodovce. Při tomto stylu používání bych se řídil doporučením ze servisky, že intervaly je při velké zátěži nutno zkrátit. Měnil bych jednou ročně po expedici. Je to levnější než pak někdy generálkovat převodovku.

Dál bych ti Tome doporučil chladič ATF: https://www.amazon.de/Mishimoto-MMOC-F- ... B0035Z3NUG - připojil bych to přes relé a pojistku na normální spínač na palubce, ideálně třípolohový (off-auto-on), aby se dalo později doplnit automatické ovládání z displeje.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3092
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Chladiče olejů

Příspěvek od outback »

VDC píše: Bavili jsme se o tom s Láďou na srazu. A Láďa po svých zkušenostech nahlas uvažoval, že v mém případě je to vlastně trošku problém, protože moje auto jezdí vlastně skoro nejvíc po městě tam by mohl být problém to vůbec ohřát na provozní teplotu.
To by se vlastně dalo ověřit úplně jednoduše: sleduj teplotu oleje v momentě, kdy odstavuješ auto, a taky kdy se dostaneš na 60°C - těsně před cílem? V půlce?

Když odstavuješ auto i v zimě s olejem nad 70°C, tak bych se toho tak nebál a koupil chladič s termostatem. Jestli dojíždíš s bídou na šedesáti, tak bych chladič oleje dal bez termostatu a mimo expedice bych ho odpojil. A ten chladič ATF bych dal v každém případě, ve srovnání s ostatními řešeními je levnej a ivestice se ti vrátí i tím, že nebudeš muset tak často měnit ATF. Jenom pro něj najít místo...
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Odpovědět

Zpět na „Motor“