EZ30D vs. EZ36

Většina našich vozů má konstrukčně stejné motory. Proto i řešení potíží je možné řešit společně
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21962
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

EZ30D vs. EZ36

Příspěvek od HonzaCZ »

Cliffer píše: úte lis 21, 2023 5:57 pm Ale to je dáno si myslím, že už není tak hrozně podčtvercový jako 3.0R :-)
89×80 je hrozně podčtvercový? A co jsou teda pak dvoulitry (92×75) a dvouapůllitry (100x79)? 🤣🤣🤣

EDIT: Pro úplnost, ten EZ36 má 92×91

Mně teda vůbec nevadí, že 3.0 H6 se musí točit a že má redline 7000 rpm. 😁

Malá citace z wikipedie:
Parametr vrtání × zdvih určuje tvar pracovního prostoru válce. Číselně jsou to podobné hodnoty a zhruba lze rozlišovat motory na nadčtvercové (zdvih je delší než vrtání), čtvercové (vrtání = zdvih) a podčtvercové (vrtání > zdvih). Nadčtvercový motor má vyšší účinnost (nižší spotřeba), ale nízké maximální otáčky. Naproti tomu podčtvercový motor je vysokootáčkový a díky tomu disponuje vyšším maximálním měrným výkonem. Dříve se používaly motory silně nadčtvercové. Dnešní běžné zážehové motory jsou slabě nadčtvercové, lehce výkonnější varianty jsou čtvercové a výkonné varianty jsou mírně podčtvercové. Vznětové motory jsou výrazně nadčtvercové.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Cliffer
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1745
Registrován: sob lis 21, 2015 6:24 pm
Jméno a příjmení: Tadeáš Pospíchal
Bydliště: Praha

Re: Samův OUTBACK BP 2,5i

Příspěvek od Cliffer »

@HonzaCZ Asi jsem nevolil správné slovo :-) místo hrozně, jsem měl dát tolik. Nejsem odborník a asi to není jediný aspekt, ale vždy mě trochu mrzelo, že to nejzajímavější se děje až 4000rpm+ Zrovna 3.0R v automatu (alespoň u mě v Démonovi) vybízí k línému převalování se v nižšim spektu. A vycházel je z jednoho pravidla, který jsem si v hlavě nastavil (a vůbec nevím zda je správně, jen jsem to z těch mnou prostudovaných videí/článků pochopil), že čím víc podčtverec, tím víc výkonu a ve vyšších otáčkách (víc cyklů v kratší dráze) a čím víč nadčtverec tím víc momentu (pružnosti) i v nižších otáčkách (delší úsek práce díky delší dráze). A jak jsem psal - tuhle "definici" jsem si tak pro zjednodušení zformoval, abych to nějak základně pochopil (jestli jsem to pochopil).

Jinak 2 litr jsem nikdy neměl a ani jsem k tomu neaspiroval a 2,5i je pravda, že v tom nižším spektru je strašidelná. I proto, když jsem kupoval vlastní auto, jsem koukal pro 3.0R :-)

Edit: Zas chápu, že kvůli kompaktnosti a velikosti motoru (nemůžou) být Boxery nadčtvercový, bo by pak hlavy musel být až v podbězích :-)
Subaru Outback 3.0R "Démon"
- Skotsko 2022 (5567 km)
- Rumunsko 2021 (3574 km)
- Norsko 2020 (7007 km)
- Ukrajina 2019 (4060 km)
Subaru Outback 2.5i-prodán
- Balkán 2018 (4457 km)
- Balkán 2017 (5884 km)
- Skandinávie 2016 (8300 km)
Š.Felda 1.6
- Istanbul 2012 (6100 km)
Uživatelský avatar
Tsakabaru
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 4445
Registrován: pon pro 06, 2021 6:11 pm
Jméno a příjmení: Míla
Bydliště: Sokolovsko

Re: Samův OUTBACK BP 2,5i

Příspěvek od Tsakabaru »

tak treba FA20 je ctvercovy =)
Legacy BP 3.0 H6 '05 - "Shogun" - vlakno
Impreza GG 2.0 '03
Forester SF 2.0 '01
Niva 1.7 '06
Uživatelský avatar
gerda
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2247
Registrován: ned srp 29, 2010 6:46 pm
Jméno a příjmení: Michal Gerych
Bydliště: rozmezí Valašského království, Slovácka a Hané

Re: EZ30D vs. EZ36

Příspěvek od gerda »

Jako FAvorit z roku 1920 nebo 2020? :-D
Člověk by se měl učit celý život. Všechno jde, když se chce. Když nemůžeš, tak přidej. Nebojte se ničeho.

Subaru Outback 3.63R 191 kW, MY11
Honda FR-V 1.8 i-VTEC 103 kW, MY08
Honda Civic Anglán liftback 1.4 66 kW, MY00
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21962
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: EZ30D vs. EZ36

Příspěvek od HonzaCZ »

@Cliffer Ono to není čím víc podčtverec, tím víc výkonu ve vyšších otáčkách, ale čím víc podčtverec, tím vyšší možné otáčky, tím pádem ten motor může mít vyšší měrný výkon. Jak se získá nejsnadněji výkon u atmosferického motoru? Zvýším maximální otáčky. 😁

Ale ten zásadní rozdíl 3.0 vs. 3.6 podle mě není tím přiblížením čtverci, ale spíš asymetrickýma ojnicema, přidáním variabilního časování i na výfukové ventily a v neposlední řadě zvýšením zdvihového objemu. A ano, to, že ten objem se zvedl směrem ke zvýšení zdvihu (vrtání se zvětšilo jenom nepatrně), tak určitě pomohlo pružnosti. Ale on by 3.0, kdyby měl zdvihový objem 3.6 při zachování poměru vrtání/zdvih, měl taky trochu jiný vlastnosti.

Nic naplat... musím to nasimulovat v Automation. 😁
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
hamoun
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 19132
Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
Jméno a příjmení: Petr Hanek
Bydliště: Kravaře

Re: EZ30D vs. EZ36

Příspěvek od hamoun »

HonzaCZ píše: stř lis 22, 2023 10:18 am
Nic naplat... musím to nasimulovat v Automation. 😁
no pekne ... pak napis :-D
škoda superb
ex WRX 2008
Uživatelský avatar
Cliffer
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1745
Registrován: sob lis 21, 2015 6:24 pm
Jméno a příjmení: Tadeáš Pospíchal
Bydliště: Praha

Re: EZ30D vs. EZ36

Příspěvek od Cliffer »

Disclaimer na začátek: jsem stavař, né strojař tak asi trochu zjednodušuju, ale téma mě zaujímá.

Obecně vycházím z předpokladu, že právě víc výkonu je díky vyšším otáčkám, protože častěji proběhne fáze "práce". Nevím ale, jestli u rozdílného tvaru spalovacího prostoru při zachování objemu je rozdíl ve výkonu. Je to, že na stejný výkon potřebuju víc otáček? V čem bude asi rozdíl je moment, protože při nižším zdvihu práce působý přes kratší páku ne?

EZ36 nemám vůbec naštudovanej, takže jsem myslel, že mechanicky (krom rozdílnýho tvaru spalovaciho prostoru a objemu) je totožný s EZ30D. Nevěděl jsem, že má navíc časováný výfuků (EZ30D má jen časování sacích ventilů?). A o asymetrických ojnicích jsem nevěl vůbec. To je co? Jako tohle? https://youtu.be/gwtZkHoVMso?si=XoeIMH2VjZ2oyRv6

A když už tu máme takovyhle hezký téma rovnou se zeptám:
Má někdo graf s typickým průběhem výkonu a momentu u EZ30D a EZ36? Docela by mě to zajímalo a co jsem se to pokoušel už párkrát hledat, tak jsem nenašel.
Subaru Outback 3.0R "Démon"
- Skotsko 2022 (5567 km)
- Rumunsko 2021 (3574 km)
- Norsko 2020 (7007 km)
- Ukrajina 2019 (4060 km)
Subaru Outback 2.5i-prodán
- Balkán 2018 (4457 km)
- Balkán 2017 (5884 km)
- Skandinávie 2016 (8300 km)
Š.Felda 1.6
- Istanbul 2012 (6100 km)
Uživatelský avatar
gerda
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2247
Registrován: ned srp 29, 2010 6:46 pm
Jméno a příjmení: Michal Gerych
Bydliště: rozmezí Valašského království, Slovácka a Hané

Re: EZ30D vs. EZ36

Příspěvek od gerda »

Cliffer píše: stř lis 22, 2023 10:44 am Disclaimer na začátek: jsem stavař, né strojař tak asi trochu zjednodušuju, ale téma mě zaujímá.
jj, centimetr žádná míra.. říkával o nás stavařích fyzikář na střední :-D
Člověk by se měl učit celý život. Všechno jde, když se chce. Když nemůžeš, tak přidej. Nebojte se ničeho.

Subaru Outback 3.63R 191 kW, MY11
Honda FR-V 1.8 i-VTEC 103 kW, MY08
Honda Civic Anglán liftback 1.4 66 kW, MY00
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21962
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: EZ30D vs. EZ36

Příspěvek od HonzaCZ »

@Cliffer První předpoklad je znalost vztahu mezi otáčkama, okamžitým výkonem a okamžitým Km. Což je
P = omega × M
tedy
výkon [W] = úhlová rychlost [rad/s] × točivý moment [Nm]

Z čehož vyplývá, že výkon a krouťák (oboje často mylně brané v potaz pouze ve svých maximálních hodnotách pro daný motor) jsou celkem zásadně na sobě závislé veličiny.

Takže aktuální výkon je to, jak často (aktuální otáčky) aplikuju sílu vyjádřenou aktuálním točivým momentem. Poměrně jednoduchej vztah, kterej mi přijde, že většina lidí kolem aut nechápe. 😁
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Cliffer
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1745
Registrován: sob lis 21, 2015 6:24 pm
Jméno a příjmení: Tadeáš Pospíchal
Bydliště: Praha

Re: EZ30D vs. EZ36

Příspěvek od Cliffer »

A proto nemáš @HonzaCZ někde zasyslený ten průbéh výkonu a momentu na 3.0?
Subaru Outback 3.0R "Démon"
- Skotsko 2022 (5567 km)
- Rumunsko 2021 (3574 km)
- Norsko 2020 (7007 km)
- Ukrajina 2019 (4060 km)
Subaru Outback 2.5i-prodán
- Balkán 2018 (4457 km)
- Balkán 2017 (5884 km)
- Skandinávie 2016 (8300 km)
Š.Felda 1.6
- Istanbul 2012 (6100 km)
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21962
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: EZ30D vs. EZ36

Příspěvek od HonzaCZ »

@Cliffer Jj, jsem ti chtěl napsat, že někde to zasyslený mám, ale musím se porozhlídnout. 😁
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Cliffer
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1745
Registrován: sob lis 21, 2015 6:24 pm
Jméno a příjmení: Tadeáš Pospíchal
Bydliště: Praha

Re: EZ30D vs. EZ36

Příspěvek od Cliffer »

@HonzaCZ :-D tak to zkus nějak odsyslit :-)

A vidíš, jak jsem psal ráno měl jsem za to, že do toho vstupuje ještě u délka zdvihu, resp. dráha pístu. Ale to bude mít vliv asi jen na průběh nebo lineárnost ne?
Subaru Outback 3.0R "Démon"
- Skotsko 2022 (5567 km)
- Rumunsko 2021 (3574 km)
- Norsko 2020 (7007 km)
- Ukrajina 2019 (4060 km)
Subaru Outback 2.5i-prodán
- Balkán 2018 (4457 km)
- Balkán 2017 (5884 km)
- Skandinávie 2016 (8300 km)
Š.Felda 1.6
- Istanbul 2012 (6100 km)
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21962
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: EZ30D vs. EZ36

Příspěvek od HonzaCZ »

@Cliffer Zdvih a vrtání má přímý vliv na průběh tý síly při každý expanzi. Z toho vyplyne ten aktuální krouťák v daných otáčkách. A aktuální výkon v daných otáčkách už je jenom výsledek rovnice.

Průběhy jsem ti vysyslil. Menší rozlišení už neměli 🤣: https://subarufanclub.cz/wiki/motory/mo ... ove_motory
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21962
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: EZ30D vs. EZ36

Příspěvek od HonzaCZ »

Tak řekl bych, že to nasimuluje dost přesně... jenom jsem naklikal známý parametry těch motorů, trochu doladil.

Nějaký nápady, co teda porovnat, vyzkoušet? Čtvercovej EZ30D?
Přílohy
EZ30D
EZ30D
EZ36
EZ36
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Cliffer
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1745
Registrován: sob lis 21, 2015 6:24 pm
Jméno a příjmení: Tadeáš Pospíchal
Bydliště: Praha

Re: EZ30D vs. EZ36

Příspěvek od Cliffer »

@HonzaCZ Dík, alespoň takhle :-)
Subaru Outback 3.0R "Démon"
- Skotsko 2022 (5567 km)
- Rumunsko 2021 (3574 km)
- Norsko 2020 (7007 km)
- Ukrajina 2019 (4060 km)
Subaru Outback 2.5i-prodán
- Balkán 2018 (4457 km)
- Balkán 2017 (5884 km)
- Skandinávie 2016 (8300 km)
Š.Felda 1.6
- Istanbul 2012 (6100 km)
Odpovědět

Zpět na „Motor“