Stránka 17 z 36

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Napsal: sob dub 21, 2018 9:19 am
od outback
Nojo, ty dvě kila jsem lehce nadsadil, to je maximálka kterou to dá s větrem v zádech. Většinou jezdím civilně, ale párkrát za rok mám rychlejší dálniční přesun bez dětí a manželky když jedu v čase, kdy je volná dálnice. To pak jedu na A93 a A9 trvalou cestovní rychlost 170-180 km/h se špičkama ke dvou kilům (vše nikoliv tacho ale GPS, nad 150 km/h jen benzín). A jestli to utavím...jo, je mi jasný že plynový dvouapůllitr BH na německé dálnice a přívěs není optimální auto, kdybych si vybíral cíleně, určitě koupím jinou motorizaci, ale k Subaru jsem přišel jak slepý k houslím. Auto stálo 1000€, kupoval jsem ho od kamaráda stylem "Potřebuju rychle auto...ještě nevím jaký a nemám čas to řešit...co máš na dvoře? Jednou starou C-Klasse a jeden Outback? Jo...čtyřkolku jsem vždycky chtěl...". Bylo to v době kdy jsem nevěděl, kde budu pracovat (homeoffice/office), kolik najezdím, jestli nakonec nebude ze zkušební doby přeskok do jiné práce včetně služebáku atd.atd. - původně přechodné řešení na pár měsíců vydrželo dva a půl roku, přes 60000km celkem, z toho skoro deset tisíc s přívěsem, zacházení jak popisuju, a pořád šlape. Servisní náklady jsou sice nemalý (manžety, oleje, ventily, měnič, plynové trysky, hniloba, teď budou rozvody a ložisko kola), ale vzhledem k nulové ztrátě hodnoty a najetým km je TCO v pohodě. Když to padne, opravím to nebo koupím něco jinéno, ale baví mě to tak, že si to zatím nechám...

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Napsal: sob dub 21, 2018 10:26 am
od spm
No, jsem zvědavý, co uvidím na té své H6ce, až budu mít display :-) Ale ručičku teploměru mimo svojí polohu jsem v životě viděl zatím jednou a to bylo fouklý těsnění pod hlavou a v chladiči chyběla voda :-) Ale zase je fakt, že to nikdy nic netahalo a přes 180 to jelo za celou dobu asi 3x a nevydrželo mi to ani minutu :-)

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Napsal: sob dub 21, 2018 12:26 pm
od plukovník
spm píše:No, jsem zvědavý, co uvidím na té své H6ce, až budu mít display Ale ručičku teploměru mimo svojí polohu jsem v životě viděl zatím jednou a to bylo fouklý těsnění pod hlavou a v chladiči chyběla voda Ale zase je fakt, že to nikdy nic netahalo a přes 180 to jelo za celou dobu asi 3x a nevydrželo mi to ani minutu
To bude tím, že ručkové teploměry dnešních automobilů, pokud je tedy ještě mají, neměří teplotu přímo, přes můstkové zapojení impedancí, ale nepřímo, přes řídící jednotku motoru.

Měří takzvanou "redukovanou" hodnotu. Což znamená, že ukazují pouze vzrůst teploty na ideální hodnotu teploty (provozní teplotu motoru) a pak už pouze přehřátí. Nic mezi tím.

Proto také dnes je již běžnější, namísto teploměru pouze kontrolka(modrá) "ohřátí". ;-D
Ta obvykle zhasne, když teplota motoru přesáhne 30 stupňů.
Teprve pokud teplota motoru přesáhne 110 stupňů, rozsvítí se červeně. To je ten případ, když v chladiči chybí voda.
Za provozu teplota vody v chladiči obvykle kolísá mezi 80-105 stupni, ovšem ručkový ukazatel teploty se v tomto rozmezí ani nehne.
Tedy pokud nemáš starý křáp, kde je to měření teploty ještě přímé, z měřícího termistoru.
Tam potom můžeš sledovat podle měřáku i to, jak ti otvírá termostat. :-)

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Napsal: sob dub 21, 2018 12:36 pm
od HonzaCZ
Není to náhodou "na střed kompenzovaná" hodnota? ;)

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Napsal: sob dub 21, 2018 12:39 pm
od plukovník
HonzaCZ píše:Není to náhodou "na střed kompenzovaná" hodnota?
Jo, to bude ten správný "přívlastek" .
Jsi lepší... *_*=*_*

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Napsal: sob dub 21, 2018 12:44 pm
od outback
plukovník píše:
To bude tím, že ručkové teploměry dnešních automobilů, pokud je tedy ještě mají, neměří teplotu přímo, přes můstkové zapojení impedancí, ale nepřímo, přes řídící jednotku motoru.

Měří takzvanou "redukovanou" hodnotu. Což znamená, že ukazují pouze vzrůst teploty na ideální hodnotu teploty (provozní teplotu motoru) a pak už pouze přehřátí. Nic mezi tím.

Proto také dnes je již běžnější, namísto teploměru pouze kontrolka(modrá) "ohřátí".
Ta obvykle zhasne, když teplota motoru přesáhne 30 stupňů.
Teprve pokud teplota motoru přesáhne 110 stupňů, rozsvítí se červeně. To je ten případ, když v chladiči chybí voda.
Za provozu teplota vody v chladiči obvykle kolísá …
U Subaru BH je dual coil ukazatel - nebere to z řídící jednotky, ale z přímo ze svého termistoru (nebo čeho). Nikde jsem neviděl popis, ale představuju si to podstatě jako dva měřáky v jednom, jeden má doraz kolem 80°C a dál nemůže, druhý to začne zvedat někde kolem 105°C. Řídící jednotka má vlastní čidlo umístěné jinde - teplota přístrojovky a diagnostiky obvykle dobře souhlasí ale ne vždy. Přístrojovka je pomalejší.

HonzaCZ: co je na střed kompenzovaná hodnota?

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Napsal: sob dub 21, 2018 12:59 pm
od HonzaCZ
outback píše:HonzaCZ: co je na střed kompenzovaná hodnota?
To je technický popis toho, co ukazuje ručička teploměru. Tedy v případě, o kterém se tu bavíme.

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Napsal: sob dub 21, 2018 1:08 pm
od spm
To vím, že to tohle dělá, proto i píšu, že uvidíme co s displayem, spíš jsem jen narážel na to, že to outbackovi stoupá i za jízdy. Úplně dvou stavové to asi není, já to měl i s tím fouklým těsněním pořád mezi těma středovýma čárkama. Počítám, že kdyby to šlo ještě víc, tak to doleze přes až do červeného pole... spolu s destrukcí motoru :-DDD

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Napsal: sob dub 21, 2018 2:10 pm
od HonzaCZ
HonzaCZ píše:To je technický popis toho, co ukazuje ručička teploměru. Tedy v případě, o kterém se tu bavíme.
Byl jsem na mobilu a neměl jsem čas psát víc. Znamená to přesně to, jak se to chová. Tedy od nějaké do nějaké teploty je ručička blízko kolem prostředka. Je to zřejmě kvůli tomu, aby zákazníci nechodili do servisu a neřešili, že ta teplota není na prostředku, když třeba jedou dlouho do kopce nebo naopak v zimě. Řidič je v klidu, ručička je na prostředku, ECU ví teplotu přesnou a chladící okruh se v ideálním případě chová tak, jak je potřeba. Multiwin...všichni jsou spokojení. :-D

Jinak teď jsem ještě koukal a u BL/BP už je čidlo teploty jenom jedno, napojený na ECU, z ní high speed CAN busem do BIU a z ní low speed CAN bus do budíků. V budíkách pak krokovej motorek hýbe ručičkou. Kde to "kurví" tu hodnotu nevím, ale tipuji až v budíkách.

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Napsal: sob dub 21, 2018 10:30 pm
od VDC
Já bych jen doplnil, že H6 se stejně nechová, pokud má v pořádku chladící systém. Já jsem předloni řešil úbytek vody z chladiče řídkými voštinami, kdy to unikalo takovým způsobem, že po nalití vodou to neteklo a po natlakování se to stíhalo odpařovat. Nikdy mi to neudělalo louži. A vlastně jsem na to přišel až po Balkáně, kde v kopcích furt stoupala teplota a chyběla mi furt voda.
A loni jsem měl stejný problém s hadicí s mikroskopickou prasklinou pod sponou, která se chovala úplně stejně. Taky mi furt ubejvala voda a já nevěděl kudy.
Takže objektivní chování mé H6 vyhodnotím až letos, kdy už jsou všechny tyhle chyby odstraněny a voda mi konenčně neubejvá. :-)

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Napsal: ned dub 22, 2018 9:43 am
od outback
Aha, to je zajímavý. Mně voda možná lehce ubývá, ale nijak výrazně, víc než litr za rok to určitě není. Nikde viditelný únik, případně doleje servis při výměně oleje.

A vzhledem k tomu, že i v chladném počasí když se voda bez problémů uchladí jde olej směrem 135°C (připomínám, že nad 120°C se doporučují racing oleje), tak chlazení oleje není v žádném případě marná věc. Toho si ostatně všiml i výrobce, a výměník olej/voda, co byl v BH jen u třílitru je v BP i u dvouapůllitru.

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Napsal: ned dub 22, 2018 10:03 am
od spm
Nestrašte pořád, abych si ještě nemusel dodělat i ty teplotní čidla na olej :-DDD

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Napsal: ned dub 22, 2018 10:27 am
od outback
Ty máš výměník voda/olej, rychlostní limit na dálnici a jsi bez vleku, takže můžeš být v klidu.

Na druhou stranu, když VDC píše, že H6, když je v pořádku, se tak nechová -to nevím odkud to má - podle mne jen zatím neví, jak se to chová, protože doteď laboroval se závadami chlazení. Že se u H6 s vlekem v kopcích zvedá teploměr vody ze střední polohy směrem nahoru mi potvrdil i přejímací technik z Dobřan (jméno jsem zapoměl, ale v té době H6 měl).

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Napsal: ned dub 22, 2018 7:53 pm
od VDC
No já netvrdím se stoprocentní jistotou, že se tak nechová. Jen že poslední dva roky nebyly z hlediska hodnocení objektivní. Vyhodnotím to v srpnu po Balkánu. Ale věřím v lepší chování, protože celkově se mi teplota s funkčním chladícím systémem drží o kus níž, než dříve.

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Napsal: ned kvě 13, 2018 8:48 pm
od outback
Tak další důležitý test tentokrát za vyšších teplot a s běžící klimou - tempomat 100 km/h, přívěs, vekovní teplota tak 28°C, stále lehce do kopce - teplota vody se držela kolem 108-109°C, na palubce to byla předposlední čárka na teploměru, olej 115°C. Už to jelo permanentně na lambdu 0.86, asi kvůli chlazení. Kupodivu to byl stabilní stav, nemělo to tendence jít dál nahoru. Když jsem slevil na 94 km/h, spadla voda na 105°C a teploměr ve střední poloze.

Není to perfektní, čekal jsem víc, příště bych tam zkusi narvat 25tiřadový chladič...ale i tak to ujde a je to výrazně lepší než bez něj.

Otázka na místní znalce motorů - je rozumné provozovat motor třeba hodinu v kuse v režimu voda 109°C / olej 115°C / lambda 0.86 / 2700 otáček ?