Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Většina našich vozů má konstrukčně stejné motory. Proto i řešení potíží je možné řešit společně
Odpovědět
Uživatelský avatar
Loga
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 91
Registrován: sob čer 11, 2016 11:51 pm
Bydliště: Praha

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od Loga »

Zdravím, možná poněkud hloupá otázka, ale když si koupím termostat (asi bych koupil tento):
https://www.autodily-cardo.cz/_nove/ter ... 10230-78d/
tak k němu bývá takové to gumové těsnění přímo na termostat, ale co to těsnění okolo, do toho víka termostatu? To k tomu předpokládám není a ani jsem ho nikde neviděl. Myslím něco takového:
https://www.autotypautodily.cz/tesneni- ... 13-095850/
Nebo se má používat nějaká těsnící pasta či co?
Subaru Forester SG, 2.0 92kW, 12/2002
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7831
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od mnov »

Kupoval jsem tento termostat u cardo a žádné jiné těsnění nepotřebuješ.
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
Loga
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 91
Registrován: sob čer 11, 2016 11:51 pm
Bydliště: Praha

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od Loga »

mnov píše:Kupoval jsem tento termostat u cardo a žádné jiné těsnění nepotřebuješ.
Díky!
Subaru Forester SG, 2.0 92kW, 12/2002
Uživatelský avatar
Loga
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 91
Registrován: sob čer 11, 2016 11:51 pm
Bydliště: Praha

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od Loga »

Tak si tak jedu po dálnici obvyklou rychlostí, což v mém případě znamená 140km/h (130 dle GPS). A po cca 60km se mi najednou začne zvedat teplota, no nic zastavím, chcípnu to. Po otevření kapoty trošku páry, ale nic zásadního, žádná oblaka. Expanska úplně plná, vypadá to, že to trochu vaří, no chvíli čekám, chladič studený, tak si říkám, že nastartuju, aby byla v oběhu voda, což má za následek opětovné zvýšení teploty. Nevěděl jsem, co s tím je napadlo mě, že je ucpaný chladící okruh.

Topení netopí, no dojedu o kus dál, kde se dá rozumně zastavit. Tady stojím trochu déle, takže se to má fakt čas schladit. Voda z expansky úplně zmizí, otevřu chladič a i tam chybí voda, tak si říkám asi mi někde uniká voda. Doleju do chladiče a expansky (nepamatuju si přesně, ale asi jsem dal vody nad max, když mi teda teče) 1,5l možná o trošku více. Foto před dolitím v příloze.

Po dalších cca 50km (z toho tak 1/3 po dálnici), kdy jsem jel o trochu pomaleji, se mi teplota zase zvedla, tak jsem zastavil a vody dolil, co to šlo, což ale nebyl ani litr, což mi přišlo dost divné. Zbylých 60km (zase cca 1/3 dálnice) bez problému.

Asi dva týdny z5, když jsem měnil olej, tak jsem doléval vodu a asi i trochu přelil (nad max rysku). Moc často to nekontroluju, olej vypadá stále jak nový a ten vypuštěný byl taky v kondici, až jsem si říkal, jestli příště neprodloužit interval. To bylo asi 300km před tímhle incidentem. Ještě si matně pamatuju cca půl roku z5, že mi na dálnici na pár vteřin vystoupla teplota, ale nepřekročila středové pole. Jinak si (za poslední 4 roky viz níže) nepamatuju, že by se teplota jakkoli hýbala, vždy se po ohřátí zastaví kousek nad spodní ryskou středového pole.

Co se mi moc nelíbí, je barva chladicí kapaliny, která je trochu do hněda. Měnil jsem jí cca 4 roky z5 když jsem měl eskapádu s prasklým chladičem.
Tehdy jsem tam nalil nějaký ucpávač prasklinek. Než jsem dojel, tak jsem ale prolil autem celkem dost vody, tak jsem ji jen vypustil a nalil novou směs bez vyplachování. Z5ně si říkám, jestli to částečně není tím.

Dneska jsem vlezl pod auto odendal kryt vše poutíral a nastartoval, protáčel naprázdno a nikde ani kapka, tak se jedu projet a nikde nic až mi teda nakonec něco málo vyteklo z expanski, což přikládám tomu, že tam toho prostě bylo moc. Teplota se zase po zahřátí ani nehla.

Samozřejmě mě napadlo, jestli není problém v těsnění pod hlavou, ale na to raději ani nechci myslet, to si sám neudělám a skoro bych uvažoval, jestli to má pro mě cenu. Zároveň jsem nezpozoroval žádné jiné změny v chování auta. Můj momentální plán je vyměnit termostat, propláchnout chladicí systém vodou, pak nalít nový mix a sledovat co se bude dít dál. Idea za tím je, že termostat se neotevře -> voda se začne vařit a pára vytlačí vodu ze systému. Ještě se můžu eventuálně zkusit podívat, jestli nejdou z chladicího systému bublinky, ale nevím jak moc spolehlivé to je, když to provádí laik. Možná bych také mohl zopakovat kontrolu úniků vody, ale strávil jsem s tím dost času a nic nenašel.

Váš názor?
Přílohy
20210523_voda.jpg
Subaru Forester SG, 2.0 92kW, 12/2002
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22764
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od spm »

No zni to docela dost jako tesneni pod hlavou...

Odesláno z mého SM-N950F pomocí Tapatalk
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7831
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od mnov »

Mě se nelíbí ta pěna na víčku expanzky. Ta vypadá jako z motorového oleje. 8()
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49211
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od VDC »

Mě ty symptomy přijdou dost jasný. Všechna tahle preventivní měnění víček, chladičů, termostatů a nevím čeho ještě, je pouze oddalování nevyhnutelného. :-) Ale chápu to, že člověk tajně doufá. Taky jsem to dělal a doufal, že to těsnění nebude... bylo. :-)
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
Loga
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 91
Registrován: sob čer 11, 2016 11:51 pm
Bydliště: Praha

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od Loga »

Zdráhám se tomu uvěřit i proto, že jsem měl vždycky zato, že to těsnění neodejde jen tak z ničeho nic. Že s tím člověk musí vyvádět psí kusy. Leda bych ho oddělal před těmi 4 lety... Ale že bych s tím pak jezdil 4 roky a ničeho si nevšiml? Plus jsem s tím mezitím byl v AWD, kde jsem si vyžádal kontrolu (obecně, ne přímo těsnění) a ničeho takového si nevšimli (dokonce jsem našel účtenku a údajně mi dolívali antifreeze). Je sice pravda, že já najezdím celkem málo, ale i tak...
Subaru Forester SG, 2.0 92kW, 12/2002
Uživatelský avatar
hamoun
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 19162
Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
Jméno a příjmení: Petr Hanek
Bydliště: Kravaře

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od hamoun »

ano, tesneni odejde i jen tak ... proste "ma najeto" ... bohuzel ...
ja si taky u WRXa rikal, ze jsem neco provedl, ale byly ko obe tesneni a zhruba stejne hodne .. takze se proste odporoucelo ...
smutne ... :(
škoda superb
ex WRX 2008
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49211
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od VDC »

Těsnění odejde, aniž bys s tím dělal jakýkoliv psí kusy. Prostě má svoji živonost. A určitě nejezdíš 4 roky s fouklým těsněním, to by se projevilo dřív. Ona to není žádná fatální závada. Prostě se to děje, opraví se to a jede se dál.
Jasně, není to oprava úplně za 3 koruny, ale měl by s ní být člověk prostě zmířen. A chápu, že když se to nechává spravovat v drahých pražských servisech, tak to bolí o poznání víc, než v levných vesnických servisech.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
Slavek_xxx
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 8054
Registrován: pát srp 20, 2010 8:25 am
Bydliště: Nové Hrady

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od Slavek_xxx »

Na 99% tesneni pod hlavama. Prorezne nebo podfoukne... V tomto stavu uz bych nejel dal nez par desitek km do servisu.
Impreza 2.0 5MT, MY03 + LPG
Uživatelský avatar
Loga
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 91
Registrován: sob čer 11, 2016 11:51 pm
Bydliště: Praha

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od Loga »

Zkoušel jsem zkontrolovat otestovat, jestli nejdou bublinky, což by měl být jasný indikátor. Otevřel jsem víko od chladiče a nastartoval, voda šla pomalu nahoru, párkrát jsem to trochu vysušil papírovýma utěrkama, ale voda pořád stoupala, tak jsem to zašpuntoval a pokračoval s pozorováním v expansce. To trvalo pár minut, nevím nestopoval jsem to, nicméně na konci byla teplota v normálu, takže se motor mezitím zahřál. Neviděl jsem ani stopu po nějaké i sebemenší bublince. Přidával jsem v průběhu i trochu plyn a beze změny. Zároveń jsem kontroloval i spodek auta, vše suché nic nikde neteklo.

Takhle by se to podle mě mělo chovat... Takže tenhle test vyšel jako negativní. Asi fakt nejdřív zkusím ten termostat. Vzduchu by mělo jít celkem dost, aby to udělalo paseku zmíněnou výše, na druhou stranu tlaky v motoru jsou při zátěži asi někde jinde...
Subaru Forester SG, 2.0 92kW, 12/2002
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10660
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od podvlada »

Hele ty projevy jsou prostě různý. Moje fouklý těsnění se projevovalo tak, že to dělalo bublinky do expanzky, ale nijak zásadně to vodu ven netlačilo, ručička teploty normálně, nevařilo to, topení topilo, ... větší paseku udělalo vadný víčko chladiče co nedrželo tlak, takže mi jednou přetekla expanzka horem a všude pára. Pokud ty měnený položky jsou víceméně stokoruny, zkusil bych to, nevíš. Ale taky je možný žes tomu prostě dal ještě málo, a kdybys tomu dal trochu nažrat při projetí, třeba by to začalo foukat do chladiče a expanzky.
Případně, prodávaj se prej testery CO, co nasadíš na chladič místo víčka, a zbarví se podle přítomnosti spalin, podle toho s jistotou poznáš, jestli je to těsnění fouklý.
Nicméně ta fotka expanzky nevypadá moc hezky, to fakt vypadá na olej ve vodě...
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Uživatelský avatar
Loga
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 91
Registrován: sob čer 11, 2016 11:51 pm
Bydliště: Praha

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od Loga »

Ještě přidávám co jsem tam pár let z5 nalil (na dojetí, když mi tekl chladič) a jak jsem psal, nevypláchl jsem systém, jen vypustil a dal novou kapalinu. Co pamatuju, tak to byla taková olejnatá sra*ka. A byly v tom takové pevné částečky, to jsem tam ani vše nenalil, protože to jsem se tehdy bál. Možná je ta barva té vody a i ten šlem z toho, možná...

https://www.youtube.com/watch?v=Ru8cy8pDVCQ&t=62s
Subaru Forester SG, 2.0 92kW, 12/2002
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10660
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od podvlada »

Ajo, na to jsem zapomněl. Tak těžko říct no.
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Odpovědět

Zpět na „Motor“