Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Většina našich vozů má konstrukčně stejné motory. Proto i řešení potíží je možné řešit společně
Odpovědět
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3093
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od outback »

Konečně jsme našel rozumná doporučení k teplotě oleje - jednak od Milerů, jednak od Liqui Moly.

http://www.millersoils.cz/cfs-5w401 - toto je prý závodní olej, a zdůrazňují, že vydrží dlouhodobě 125°C - to znamená, že normální olej to nevydrží

https://forum-liqui-moly.de/index.php/f ... roelen#381 - tady je jasné doporučení od výrobce, když to shrnu tak normální doporučená teplota oleje je 80-90°C, teplotám nad 120°C je třeba se bezpodmínečně vyhnout, neboť přestávají fungovat aditiva a navíc olej nadměrně stárne.

Pro jistotu vykopírovávám originální text, kdyby to téma časem zmizelo:
Vollsynthetische bzw. PAO-Öle (Poly-Alpha-Olefine) beginne ab ca. 260 °C zu brennen. Mineralisch basierend Öle ab ca. 220 °C. Die in heutigen Motorenölen enthaltenen Additive, können bis zu 30% Anteil im Motoröl ausmachen und diese fallen zum Teil schon ab 120 °C aus. Ab diesem Additivausfall beginnt die Ölalterung. Daher sind die Betriebstemperaturen von Motoröle unbedingt unter 120 °C zu halten und der optimale Temperaturbereich von Motoröle liegt bei 80 bis 90 °C. In diesem Bereich haben Motorenöle die geringste Alterung über Temperatureinfluss.
Die unterschiedlichen Viskositätsklassen, wie z.B. 5W-30 oder 10W-40, von Motorenöle haben nichts mit deren Temperatur-Belastbarkeit zu tun, sondern geben nur Hinweise auf deren Temperatur-Eignungsbereich.
Daher ist ein synthetisches 5W-30 Motoröl genauso verbrennungsbeständig wie ein 10W-40 mit gleicher Öl-Basis.
Takže jsem hodně rád, že jsem namontoval ten chladič. Nad 120°C jsem se dostával buď kdykoliv kdekoliv za jakéhokoliv počasí s přívěsem, nebo na dálnici při rychlostech řádově nad 150 km/h.

EDIT: ještě jsem dál pročítal to téma, a jako opatření v případě nadměrného stárnutí doporučují stáhnout interval výměny z "long life" na rok/15000km :-)
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
hamoun
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 19077
Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
Jméno a příjmení: Petr Hanek
Bydliště: Kravaře

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od hamoun »

ale .. podle toho webu (MO) je stejna max. provozni teplota oleje pro 0W20 i 10W60 ...
nebo se jedna pri dane teplote jen o "hustotu" oleje a vydrzi vsechny stejne?

a tesne nad 100stC mam teplotu oleje temer porad ...
škoda superb
ex WRX 2008
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3093
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od outback »

hamoun píše:ale .. podle toho webu (MO) je stejna max. provozni teplota oleje pro 0W20 i 10W60 ...
nebo se jedna pri dane teplote jen o "hustotu" oleje a vydrzi vsechny stejne?

a tesne nad 100stC mam teplotu oleje temer porad ...
Dle LM nemá viskozitní třída oleje ( 0W20 nebo 10W60, lidově hustota) s teplotní zatížitelnostní nic společného.
Teplota nad 100-110 podle nich znamená sice o něco rychlejší stárnutí, ale stále naprosto v normě i pro long life.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
hamoun
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 19077
Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
Jméno a příjmení: Petr Hanek
Bydliště: Kravaře

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od hamoun »

kdyz tedy funguji vsechny oleje stejně DO stejné teploty, tak pak asi i chapu, proc i do STi davaji "z vyroby" ty "ridke" oleje ...

Odesláno pomocí Tapatalk
škoda superb
ex WRX 2008
Uživatelský avatar
seatik
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 4038
Registrován: ned srp 09, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Vašek
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od seatik »

Ty jo, docela koukám, že si někdo dává mezichladič na něco jiného než BRZ. :-) STI ho má myslím už z výroby, možná se pletu. Nicméně nic se tím nic nezkazí. BRZ či GT86 mívají bez přidaného chladiče běžně kolem 110 -120 °C. Divím se , že výrobce k tomuhle už ten chladič oleje nepřidal. Každopádně motoru si tím zase o něco pomohl k delśí výdrži a jsi šetrnější i k oleji. Tahle úprava se chválí :-)

VDC - Tome, tady nějaké čtení. Kluci od dvojčat si už dokáží sehnat po dílech ten set levněji. Mně to cenově vyšlo kolem 20, teď už to cenově je kolem 12-15.

https://subarufanclub.cz/forum/viewtopi ... 8&start=30
Subaru Forester 2.5 XT MY 2007
Subaru Outback 2.5 Limited 2020
ex Subaru BRZ 2.0i Sport MY2015
ex Subaru Impreza 2.0i 92kw MY2004
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49150
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od VDC »

Já mám od pátku konečně namontována čidla tlaku a teploty oleje a po výměně druhé horní vratky do chladiče už mi ani neubejvá žádné chladivo. Takže teď teprve začnu opravdu sledovat teploty při zátěži.
Při dálničních 130 tacho je teplota vody 85-88°C a teplota oleje kolem 90°C. Při sobotním prasení v Milovicích se drží teploty na stejných hodnotách. Akorát když jsem H6 držel pod krkem ve sračkách, tak teplota oleje stoupla asi na 95.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
ybrcek
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 5315
Registrován: sob lis 12, 2016 8:54 pm
Jméno a příjmení: Martin Vetyška
Bydliště: Půlpánov u Štatlu
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od ybrcek »

teplota olej 2x? jedno z toho asi je voda ne ?
AUDI quattro A6 Avant 2,7V6 TDI
ex Tribeca 3,6 H6
ex Forester 2,5 XT SG9
ex VeCe GTS 1,9CDTI
ex VeBe CC 2,5V6
ex Kadett GSi 2,0i
ex Škoda 100
ex Škoda 110R

http://www.drkteam.cz/team_member/martin-vetyska/
KTM 950 SuperEnduroR
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49150
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od VDC »

Samozřejmě, upsal jsem se. :-) Už jsem to opravil.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
ybrcek
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 5315
Registrován: sob lis 12, 2016 8:54 pm
Jméno a příjmení: Martin Vetyška
Bydliště: Půlpánov u Štatlu
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od ybrcek »

jasné nedavalo to smysl ,,,,| (*_^) |,,,,

když jsem měl XT tak teplota oleje,pokud se dalo věřit těm budíkům, byla dost nízká 80-90, čekal jsem že to bude klidně 100 a více.
Tak nevím jetli to blbě měřilo nebo byl ten olej fakt tak studený, na Vectře V6 jsem měl klidně 135°C
AUDI quattro A6 Avant 2,7V6 TDI
ex Tribeca 3,6 H6
ex Forester 2,5 XT SG9
ex VeCe GTS 1,9CDTI
ex VeBe CC 2,5V6
ex Kadett GSi 2,0i
ex Škoda 100
ex Škoda 110R

http://www.drkteam.cz/team_member/martin-vetyska/
KTM 950 SuperEnduroR
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49150
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od VDC »

135°C ? To ale není normální. Normální je kolem té stovky.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
ybrcek
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 5315
Registrován: sob lis 12, 2016 8:54 pm
Jméno a příjmení: Martin Vetyška
Bydliště: Půlpánov u Štatlu
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od ybrcek »

tak 135 bylo když to dostavalo za uši =)
fakt mne překvapilo jak "studený" ten olej v XT byl
H6 má taky výměník voda/olej?
AUDI quattro A6 Avant 2,7V6 TDI
ex Tribeca 3,6 H6
ex Forester 2,5 XT SG9
ex VeCe GTS 1,9CDTI
ex VeBe CC 2,5V6
ex Kadett GSi 2,0i
ex Škoda 100
ex Škoda 110R

http://www.drkteam.cz/team_member/martin-vetyska/
KTM 950 SuperEnduroR
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49150
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od VDC »

Jo, výměník voda/olej má, ale na olej z automatu.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
ybrcek
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 5315
Registrován: sob lis 12, 2016 8:54 pm
Jméno a příjmení: Martin Vetyška
Bydliště: Půlpánov u Štatlu
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od ybrcek »

když jsem měnil olej tak jsem viděl nějaký výměník či co to bylo pod olejovým filtrem
AUDI quattro A6 Avant 2,7V6 TDI
ex Tribeca 3,6 H6
ex Forester 2,5 XT SG9
ex VeCe GTS 1,9CDTI
ex VeBe CC 2,5V6
ex Kadett GSi 2,0i
ex Škoda 100
ex Škoda 110R

http://www.drkteam.cz/team_member/martin-vetyska/
KTM 950 SuperEnduroR
plukovník

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od plukovník »

VDC píše:135°C ? To ale není normální. Normální je kolem té stovky.
No jistě, sériový motor, který nemusí být z výroby vybaven chladičem oleje, nikdy nemůže mít za provozu teplotu oleje výrazně převyšující teplotu vody ;-D
Těch 135 stupňů je pouze zbožné prání těch, kteří myslí, že sedí v "závoďáku"... :-DDD
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49150
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od VDC »

ybrcek píše:když jsem měnil olej tak jsem viděl nějaký výměník či co to bylo pod olejovým filtrem
Tak pod olejovým filtrem žádný výměník není. Výměník je součástí chladiče vody, v jeho spodní části.
Vím které místo pod olejovým filtrem myslíš, ale protože nejsem motorář, tak se přiznám, že nevím, jak to nazvat. :-)
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Odpovědět

Zpět na „Motor“