Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Většina našich vozů má konstrukčně stejné motory. Proto i řešení potíží je možné řešit společně
Odpovědět
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21950
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od HonzaCZ »

Tak je to jasný. U BL/BP 3.0 5AT (možná i u Tribecy?) může být funkce ATF warmer, což znamená, že AT nemá svojí vyhrazenou část chladiče pro ATF, ale je tam výměník voda/ATF. Takže někam k převodovce nebo možná přímo do ní vede voda. To je právě ten druhý vývod u trubky, co vede vodu k výměníku motor.olej/voda. Má to výhodu v tom, že se za studena rychleji ohřeje ATF a za provozu se zase lépe chladí.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22699
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od spm »

A taky v tom, že když ta gumová hadice prdne, tak nepoběží převodovka nasucho. Z tohohle mám doteď nejvíc sevřený půlky, když jsem se dozvěděl, že u mě tou hadicí teče přímo ATF do chladiče (původně jsem taknějak taky myslel, že teče kus vody kamsi do převodovky) :-DDD
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21950
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od HonzaCZ »

Snad by se to nějak začalo projevovat dřív, než by bylo pozdě. :)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49131
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od VDC »

Určitě by se to začalo projevovat dřív. Přestalo by to řadit. Bushmanskimu se kdysi stalo, že mu ta hadice praskla cestou z Prahy. Už si nepamatuju, jak na to přišel, ale bylo to někde v průběhu cesty.
Volal do Dobřan, že to tam hned odveze.
Viděl, že mu z toho teče olej, ale nevěděl odkud a protože je to úředník, tak neodtušil, že je to z převodovky a myslel, že odněkud z motoru. A podle toho cestou dolejval. Když přijel do Dobřan, bylo v motoru oleje až po hrdlo a převodovka suchá. :-D
Už je to hezky dlouho a hele jak to Parabolovi hezky jezdí... :-)
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
Slavek_xxx
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 8054
Registrován: pát srp 20, 2010 8:25 am
Bydliště: Nové Hrady

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od Slavek_xxx »

Mate nekde po ruce fotku ty hadice nebo cislo z fishe? Rad bych se na ni podival, v jakym je stavu, ale auto uvidim az v utery, tak abych hned vedel kam koukat.
Impreza 2.0 5MT, MY03 + LPG
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21950
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od HonzaCZ »

SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3093
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od outback »

Vyměnil jsem vložku termostatu, na první pokus jsme si u kompletně odkrytého chladiče nevšiml měřitelného efektu, teplota se držela kolem 80-85°C. Jako další pokus jsem nezakryl chladič celý, ale zhruba 20% plochy jsem nechal otevřených. A najednou se olej i voda ohřívá rychleji, ale olej nepřeleze 92°C (nominální hodnota nové vložky termostatu). Vypadá to, že bude záležet na přizpůsobení plochy chladiče zbytku systému, uvidíme co to udělá na dlouhé dálniční trase kde střídám úseky 80km/h a 150 km/h na plně ohřátém autě, a uvidíme jak to bude až teplota vzduchu spadne třeba na -10°C.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3093
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od outback »

Tak už mám další zkušenosti a vyplatí se něco dopsat k mému chladiči oleje:

S novou vložkou olejového termostatu se při teplotách nad -15°C nevyplatí zakrývat chladič (chladněji zatím nebylo a asi v nejbližší době nebude) - olej se rozumně rychle ohřeje, na provozní teplotu se dostane o několik málo km dále než když chladič nebyl, a hlavně je to prodloužení v oblasti nad 50°C. Když se dostanu na zhruba 60°C tak to na chvíli spadne jak se začne otevírat termostat, ale pak to celkem rychle vyleze nad 80°C.

venkovní teplota -15°C: Když to tak šolíchám bez zátěže kolem 80km/h, tak mám olej v rozsahu 82-84°C, když zpomalím nebo zrychlím nebo víc zatížím motor, tak to leze směrem 90°C.

venkovní teplota +8° - žádný extrémní rozdíl oproti mínusovým teplotám, při malé zátěži možná o 2 stupně víc

venkovní teplota +20°C - i při malé zátěži to jde celkem snadno k devadesáti

jízda při teplotě kolem 10°C bez přívěsu naprosto naplno (tj. trvale kolem 180km/h nebo více) - olej maximálně 110°C, dříve hodně přes 130°C.

No a zásadní test byla cesta na Šumavu s obytným přívěsem.

Až na jednu vyjímku se teploměr vody prakticky nehnul ze střední polohy, na displeji voda hodně často dost pod 100°C a větráky v klidu. Olej zkruba o 30°C míň než dřív, maximum při opravdu brutálních dříve nemožných akcích 115°C. ATF často teplejší než olej i voda, ale maximum taky kolem 115°C.

To mi umožnilo trvale využívat rychlostní limity do maxima i v kopcích (dálnice 100 km/h, jinak 80 km/h) a byl jsem v cíli minimálně o půl hodiny dřív - to je fakt hodně. Mnichov - Horní Vltavice oba směry pod tři hodiny.

V kopečkách na dálnici okolo Landshutu jsem dřív musel ubírat na osmdesát, jinak šel olej ke 140°C a voda rychle směrem k červenýmu, teď jsme mohl dokonce akcelerovat při předjíždění a kilo nebylo problém - olej pak 115°C.

Šumavské kopce na vytočenou dvojku 80 km/h taky dobrý - než se to pořádně ohřálo, kopec skončil.

Jediný místo, kde jsem byl omezený teplotou vody, byl tááááhlýýýý dlóóóuhýýýý stoupák od mostu přes Dunaj v Deggendorfu směr Landshut, tam jsem kilo neudržel, slevil na 80km/h a dobrý - jednou za víkend zpomalit mi rozhodně žíly netrhá. Část cesty byla dokonce se zapnutou klimou jak mi auto ohřívalo sluníčko.

Akorát bylo venku jen kolem dvaceti stupňů, někdy třiadvacet - uvidíme co bude, až bude přes 30°C, ale i tak je to obrovský pokrok a jsem maximálně spokojený, jednak šetřím motor a jednak jsem o hodně rychlejší.

EDIT: jo a cestou ze Šumavy jsem si zkusil změřit spotřebu - asi 14-15 litrů benzínu na sto - spokojenost maximální, dýchavičnej 1.6 Myšák SpaceStar žral se stejným přívěsem stejně a nejel.
Naposledy upravil(a) outback dne pát dub 20, 2018 8:16 pm, celkem upraveno 1 x.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
dethroned
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2236
Registrován: pon čer 07, 2010 6:09 pm
Bydliště: Brno

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od dethroned »

Velmi zajímavý. A co žes to vlastně všechno dělal?
Mě po výměně chladiče vše zmizelo, už nikdy nejsem schopen pohnout s rucickou ani v tropických teplotách.
Outback 2.5 BS9 CVT MY18 129kW
ex - Outback 2.5 BI-Fuel BP9 4AT MY09 127kW LPG BRC
Obrázek
ex - Legacy 2.0R Wagon BP5 5MT MY07 121kW
Obrázek
ex - Legacy 2.0i Wagon BP5 5MT MY04 101kW LPG PRINS
Obrázek
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3093
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od outback »

Hele napřed jsem kontroloval a zkoumal všechno možný, trochu se to vylepšilo po výměně termostatu, ale i tak to bylo na stavu co popisuju v minulém příspěvku jako výchozí - kontrolami všeho a srovnáním s jinými auty jsme došli k tomu, že auto je OK ale prostě není stavěné na německou dálnici s tunovým přívěsem na kouli a proto vyžaduje lehký tuning.

No a pak jsem přidal chladič oleje s termostatem oleje a je vyřešeno.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3093
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od outback »

dethroned píše:už nikdy nejsem schopen pohnout s rucickou ani v tropických teplotách.
I když jedeš trvale (přes deset minut v kuse) dvě kila?
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
dethroned
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2236
Registrován: pon čer 07, 2010 6:09 pm
Bydliště: Brno

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od dethroned »

:-DDD :-DDD dvě kila to nejede... mluvím o 2004 legu.
s Milošovým ex jsem ještě maximálku nezkoušel, dálnice okolo brna je pořád plná.

můj zkušební kopec je z brna na kývalku, kde se dá jet asi tak řekněme 3 minuty na plný plyn do kopce 180 km/h. teď to teda rozkopali...
tam mě to s tím starým chadičem lezlo nahoru, ale muselo být 30°C plus...

mě se to nezdá, ty auta se kvalifikují v death valley ve 40°C pro evropu, tahá se tunový vlek do kopce v sierra nevada ve španělsku ve 3000 mnm... podle mě stejná specifikace se prodává do saudské arábie, do austrálie...
měnil jsi chladič? ten můj byl uvnitř naprosto čistý, ale zvenku ty lamelky uplně odpadávaly...
Outback 2.5 BS9 CVT MY18 129kW
ex - Outback 2.5 BI-Fuel BP9 4AT MY09 127kW LPG BRC
Obrázek
ex - Legacy 2.0R Wagon BP5 5MT MY07 121kW
Obrázek
ex - Legacy 2.0i Wagon BP5 5MT MY04 101kW LPG PRINS
Obrázek
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49131
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od VDC »

Tak to je super Láďo, že to splnilo požadavky.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3093
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od outback »

Chladič jsem neměnil, ale Tomášovo třílitr se chová s vlekem podobně i s měněným chladičem...referenční kopec Tesco Vimperk...
Ať testovali kde chtěli, aut s poddimenzovanou olejovou náplní a chlazením co je odběr maximálního výkonu utaví je spousta...namátkově youngtimery Jaguáry. V death valley možná dělali spíš marketing...
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
Mira
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 10646
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Miroslav
Bydliště: Poslední zatáčka před Vídní

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od Mira »

outback píše:
I když jedeš trvale (přes deset minut v kuse) dvě kila?
A to přes 2 kila trvale jedeš s tím co máš v podpisu? To je trochu sci-fi a nedivím se, že to utavíš.
Forester SG XT
ex Impreza 97 s baťohem
Odpovědět

Zpět na „Motor“