Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
V létě ve velkých vedrech a při velkém zatížení (dálnice, od 140 km/h výš s kolama na střeše) se mě začal přehřívat motor. Také do dlouhých kopců, ale muselo být opravdu teplo kolem 30°C. Ručička teploměru se hnula ze své obvyklé polohy a začala stoupat vzhůru. Nikdy ovšem nedosáhla červeného pole, protože jsem vždy zvolnil. Podezření na těsnění pod hlavou jsem vyloučil, protože na hladinu kapaliny žádný vliv, žádné bublinky, šlem na zátce apod.
S OBD jsem zjistil, že od 80 do 100°C se ručička prakticky nehýbe. Protože bylo chladněji, nepodařilo se mě změřit, kolik stupňů znamená pohyb ručičky vzhůru. Přesně při 100°C se spouští první větrák, který během chvíle nemá problém ochladit kapalinu na 90°C, kde se dlouhodobě drží i na dálnici. Teplota varu podle údajů na víčku chladiče je snad kolem 130°C
Zakoupil jsem tedy přímo v Subaru:
- nový termostat 1100,-
- spodní hadice chladič-pumpa 550,-
- dvě nové origo spony 150,- asi
Nechtěl jsem u takto důležitých komponentů šetřit, jinak lze termostat pořídit od 250,- Mám svoje zkušenosti s některými díly z druhovýroby...
Do výměny jsem se pustil sám, není to nic těžkého. Vymontoval jsem taky chladič a stlačeným vzduchem ho profoukl.
Stručný postup:
1. vypustil jsem chladící kapalinu do čisté nádoby, použil jsem ji znovu. Byla uplně čistá.
2. mezitím jsem vyzkoušel funkčnost nového termostatu - otevíral na cca 10mm při varu vody. Otevírací teplota by měla být 82°C +/- 2°C, otevření 9mm.
3. sundal jsem hadici a se zrezlýma sponama hodil do koše.
4. odmontoval víko termostatu a precizně očistil přírubu na hadici. Bylo zde plno zoxidované kapaliny.
5. vyndal jsem starý termostat. Ve vařící vodě otevíral na polovinu nového, těsněnící gumy taky byly už dost ohrnuté.
6. vymontoval jsem chladič - tři šrouby nahoře (2 konzole silentbloků a držák vzpěry kapoty), dva konektory na větráky. Pak se chladič vytáhne nahoru.
7. vyčistil jsem chladič stl. vzduchem. Chce to velmi opatrně, jinak se lamely ohýbají. Chladič klimatizace to samé.
8. namontoval jsem chladič zpět, nezapomenout na konektory větráků
9. vyčistil domek termostatu a vložil nový termostat ("bublátor" musí být nahoře, ale ono to ani jinak nejde) a namontoval víko
10. připojil jsem novou hadici (chce to mýdlo), nové spony
11. nalití kapaliny
12. půl hodiny odvzdušňování
Problém vyřešen. Za 1900,- za origo díly mám 100%-ní spodek chladicí soustavy s termostatem a jakž takž čistým chladičem.
S OBD jsem zjistil, že od 80 do 100°C se ručička prakticky nehýbe. Protože bylo chladněji, nepodařilo se mě změřit, kolik stupňů znamená pohyb ručičky vzhůru. Přesně při 100°C se spouští první větrák, který během chvíle nemá problém ochladit kapalinu na 90°C, kde se dlouhodobě drží i na dálnici. Teplota varu podle údajů na víčku chladiče je snad kolem 130°C
Zakoupil jsem tedy přímo v Subaru:
- nový termostat 1100,-
- spodní hadice chladič-pumpa 550,-
- dvě nové origo spony 150,- asi
Nechtěl jsem u takto důležitých komponentů šetřit, jinak lze termostat pořídit od 250,- Mám svoje zkušenosti s některými díly z druhovýroby...
Do výměny jsem se pustil sám, není to nic těžkého. Vymontoval jsem taky chladič a stlačeným vzduchem ho profoukl.
Stručný postup:
1. vypustil jsem chladící kapalinu do čisté nádoby, použil jsem ji znovu. Byla uplně čistá.
2. mezitím jsem vyzkoušel funkčnost nového termostatu - otevíral na cca 10mm při varu vody. Otevírací teplota by měla být 82°C +/- 2°C, otevření 9mm.
3. sundal jsem hadici a se zrezlýma sponama hodil do koše.
4. odmontoval víko termostatu a precizně očistil přírubu na hadici. Bylo zde plno zoxidované kapaliny.
5. vyndal jsem starý termostat. Ve vařící vodě otevíral na polovinu nového, těsněnící gumy taky byly už dost ohrnuté.
6. vymontoval jsem chladič - tři šrouby nahoře (2 konzole silentbloků a držák vzpěry kapoty), dva konektory na větráky. Pak se chladič vytáhne nahoru.
7. vyčistil jsem chladič stl. vzduchem. Chce to velmi opatrně, jinak se lamely ohýbají. Chladič klimatizace to samé.
8. namontoval jsem chladič zpět, nezapomenout na konektory větráků
9. vyčistil domek termostatu a vložil nový termostat ("bublátor" musí být nahoře, ale ono to ani jinak nejde) a namontoval víko
10. připojil jsem novou hadici (chce to mýdlo), nové spony
11. nalití kapaliny
12. půl hodiny odvzdušňování
Problém vyřešen. Za 1900,- za origo díly mám 100%-ní spodek chladicí soustavy s termostatem a jakž takž čistým chladičem.
-
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 24328
- Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
- Jméno a příjmení: Radek- šíma
- Bydliště: Valašsko
Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
Takže už nehřeješ?Dobrá práce vlastními silami a dobrý popisek
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
no zdá se že v pohodě...ono už není takový teplo... ale ten starý termostat fakt neotvíral naplno.
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49179
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
Troufnu si říct, že ten náš teploměr, který se v rozmezí 30°C ani nehne, je velký zlo. Jsem na tom s termostatem úplně stejně, jak jsem zjistil po výměně chladiče a dnes budu objednávat nový. Už jsem se toho všiml v týdnu, že se občas nechce otevřít, díky přídavnému displeji a včera jsem si to jasně ověřil. Včera jsme se se ženou a známými jeli projet na lodi, tak jsem auto s vlekem vezl do cílového stanoviště. Vyrazil jsem z kempu, kde jsme spali od pátku, cesta do kopce cca 4 km. Auto se plynule ohřálo až na 103°C, pak se dalších 4-5km držela v rozmezí 102-98°C a pak ten hajzl termostat teprve zareagoval a teplota klesla na 85°C a maximálně se v kopci zvedla někam k 94°C.
A úplně naprosto stejné chování jsem zaznamenal večer, když jsem naložil lodě a jel k domovu.
Takže termostat měním. A konstatuji, že tvrzení, že se termostaty u Subaru nekazí je založeno pouze na sledování ručičky teploměru, který se v rozmezí 70-103°C v podstatě ani nehne...
A úplně naprosto stejné chování jsem zaznamenal večer, když jsem naložil lodě a jel k domovu.
Takže termostat měním. A konstatuji, že tvrzení, že se termostaty u Subaru nekazí je založeno pouze na sledování ručičky teploměru, který se v rozmezí 70-103°C v podstatě ani nehne...
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
-
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 4042
- Registrován: ned zář 06, 2009 7:00 pm
- Bydliště: Valašsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
Původní termostat se už otevíral pozdě a málo. V porovnání s novým ani ne na polovinu délky. Jak je vidět, začíná se otevírat kolem 90°C, což je už dost pozdě .
(teplotu neměřím u dna, jak to snad vypadá, ale držím ho kousek nad dnem)
(teplotu neměřím u dna, jak to snad vypadá, ale držím ho kousek nad dnem)
Forester 2.0 SG Comfort 2003
Forester 2.0 SG Active 2003
Impreza combi 1,8 76kW, 1993 (zrušeno)
Forester 2.0 SG Active 2003
Impreza combi 1,8 76kW, 1993 (zrušeno)
Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
předsedo, naprosto souhlasím! já jsem si jistý, že 80 - 100 se ani nehne, 70 mě přišlo, že byl ještě malinko dole, ale ono to roste hodně rychle a nemoh jsem pořád koukat na ručičku... bohužel se mě nepodařilo nasimulovat stav nad 100... bylo chladněji. tipuju, že 100 až cca 130 to půjde hodně rychle nahoru do červenýho.
Doro, něco podobného u mě, akorát jsem neměřil teplotu. Ten starý se otevíral tak do 2/3 nového tipuju.
Doro, něco podobného u mě, akorát jsem neměřil teplotu. Ten starý se otevíral tak do 2/3 nového tipuju.
Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
Tak to je zcela běžný u všech aut, že ručička teploměru je kompenzovaná na střed, tedy v jistém rozmezí se ani nehne.
Pravděpodobně někde nějakej user expirience manager vyhodnotil, že to tak bude lepší, než děsit obyčejné uživatele pohybující se ručičkou v rámci provozního rozsahu.
Třeba některý BMW už dávno umí zobrazovat přesnou teplotu chladící kapaliny na displeji na budíkách.
Pravděpodobně někde nějakej user expirience manager vyhodnotil, že to tak bude lepší, než děsit obyčejné uživatele pohybující se ručičkou v rámci provozního rozsahu.
Třeba některý BMW už dávno umí zobrazovat přesnou teplotu chladící kapaliny na displeji na budíkách.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49179
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
No jasně, že pro běžného "blbého" uživatele je lepší, pro klid jeho duše, když se to ani nehne. Běžnému uživateli je auto předkládáno jako něco jednoduchého ne ?
Jenomže já to prostě nesnáším. Auta bez tlakoměru oleje a teploměru vody by neměly existovat. I Aro to mělo Tlakoměr, teploměr a voltmetr.
Ale k tématu. Teplota se hne někde okolo 103-105°C pak to začne lézt nahoru. 110°C už vypadá strašidelně, když ta ručička je normálně furt jako mrcha strnulá uprostřed. Ale ještě to pořád není v červeným.
Výš mi naštěstí teplota nikdy nevylezla. Takhle vysoko mi ale vystoupala cestou do Bosny, kdy jsme se trochu sekli v zácpě okolo Vídně a já měl málo vody v tekoucím chladiči. Ale v tu chvíli jsem to ještě netušil, že za 400 km jízdy, chybí v chladiči 1.5 litru vody.
Zítra mi přijde nový termostat, objednal jsem Wahler, měl by otevírat při 78°C. Namontuju ho ve čtvrtek, než pojedu na sraz. Tak pak podám report, jaké z něj mám pocity.
Jenomže já to prostě nesnáším. Auta bez tlakoměru oleje a teploměru vody by neměly existovat. I Aro to mělo Tlakoměr, teploměr a voltmetr.
Ale k tématu. Teplota se hne někde okolo 103-105°C pak to začne lézt nahoru. 110°C už vypadá strašidelně, když ta ručička je normálně furt jako mrcha strnulá uprostřed. Ale ještě to pořád není v červeným.
Výš mi naštěstí teplota nikdy nevylezla. Takhle vysoko mi ale vystoupala cestou do Bosny, kdy jsme se trochu sekli v zácpě okolo Vídně a já měl málo vody v tekoucím chladiči. Ale v tu chvíli jsem to ještě netušil, že za 400 km jízdy, chybí v chladiči 1.5 litru vody.
Zítra mi přijde nový termostat, objednal jsem Wahler, měl by otevírat při 78°C. Namontuju ho ve čtvrtek, než pojedu na sraz. Tak pak podám report, jaké z něj mám pocity.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
- spm
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 22726
- Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
- Jméno a příjmení: Jan Krajdl
Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
uprostred? ja ji mam stale (i ted pri spravne fungujicim motoru) na te spodnejsi z prostrednich rysek. Kdyz jsem to mel nove, tak me to prave matlo - cekal jsem ze to vyleze na prostredek a ono nic, furt na te spodnejsi naopak kdyz se to jednou dostalo presne na prostredek, tak uz svitilo vdc off.
Odesláno z mého SM-G930F pomocí Tapatalk
Odesláno z mého SM-G930F pomocí Tapatalk
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49179
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
No obrazně řečeno uprostřed. Jasně, je mírně ve spodní polovině.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
by mě právě zajímalo, kolik je to stupňů když je v červeným.. ale zkoušet to nebudu
jinak já jsem koupil origo, i když je drahej jak čert. zrovna tady nechci riskovat nějakej zmetek z druhovýroby.
doporučuju vyměnit i tu hadici a spony - hadice už byla taková nabobtnalá a spony total koroze.
jinak já jsem koupil origo, i když je drahej jak čert. zrovna tady nechci riskovat nějakej zmetek z druhovýroby.
doporučuju vyměnit i tu hadici a spony - hadice už byla taková nabobtnalá a spony total koroze.
- spm
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 22726
- Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
- Jméno a příjmení: Jan Krajdl
Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
Jsem slyšel něco takovýho, že u Subaru když se ten teploměr dostane do červenýho, tak je to pro ten motor taky konečná...
Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
Jo, já bych taky doporučil spojovací materiál a hadice v chladícím systému, co se rozebírá, tak rovnou dávat nový. Aspoň spony. Hadice jsou ale fajn taky. Tedy samozřejmě vzhledem ke staří vozidla a pokud se to někdy nedávno neměnilo.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49179
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
No červený pole je fakt až 120°C. Takže už nemáš žádnej manipulační prostor. Stejný, jako červená kontrolka od oleje. Stav, který by neměl nikdy nastat.
110°C je nad tím posledním dílkem v poli pod červeným.
110°C je nad tím posledním dílkem v poli pod červeným.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49179
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
Tak po srazu a pár dní ježdění s novým termostatem mohu konstatovat, že je to výrazně lepší. Teplota se během jízdy drží pod 90°C, při rychlé jízdě se pohybuje cca mezi 86-88°C a jen občas přeleze 90°C. Jen asi 2x, od čtvrteční výměny, vylezla teplota k 95°C.
Ještě uvidím, jak se to bude chovat s naloženou károu, pod větším zatížením, ale jsem si celkem jistej, že to bude dobrý.
Jinak mě překvapila samotná výměna termostatu. Netušil jsem, že je termostat těsněný gumovým těsněním, takže samotná výměna trvala asi 10 minut.
Ještě uvidím, jak se to bude chovat s naloženou károu, pod větším zatížením, ale jsem si celkem jistej, že to bude dobrý.
Jinak mě překvapila samotná výměna termostatu. Netušil jsem, že je termostat těsněný gumovým těsněním, takže samotná výměna trvala asi 10 minut.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97