to určitě ne, plný výkon má prioritu 1, emise jdou stranou. spíš to bude jak řikáš, 80% neznamená, že není uplně otevřená.HonzaCZ píše: To, že ECU vrací hodnotu ekvivalentu 80 %, tedy něco jako 0xCC neznamená, že škrtící klapka není mechanicky otevřená úplně. A nebo je tam nějaká magie, třeba to je z továrny naladěný tak, aby to nedávalo naplno, kvůli emisím.
Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
jo to jsem psal výše. podle mě jediný failure mode, který může ovlivnit teplotu vody, je netěsnost víčka.
- hamoun
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 19114
- Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
- Jméno a příjmení: Petr Hanek
- Bydliště: Kravaře
Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
vicko neovlivni teplotu ... ovlivni JEN hodnotu bodu varu vody tlakem, který v okruhu udrzi ...
a vlastne to, jak psal Honza, když pripusti vzduch, kde nemá ...
(tohle ve vysledku vlastne muze zvednout teplotu kvůli spatnemu obehu, ale to uz je zavada ... která by se asi projevila i vice ... )
na WRXu byly 2 vicka,
jedno na chladici (jen pretlakove)
jedno na expanze (pretlak i podtlak)
plastove na dolivani nepocitam
takze bylo potřeba je neprehodit, nebo netunit za vicka z STi (vyssi tlak, vyssi teplota varu) vse, ale jen to, co se menit da
a vlastne to, jak psal Honza, když pripusti vzduch, kde nemá ...
(tohle ve vysledku vlastne muze zvednout teplotu kvůli spatnemu obehu, ale to uz je zavada ... která by se asi projevila i vice ... )
na WRXu byly 2 vicka,
jedno na chladici (jen pretlakove)
jedno na expanze (pretlak i podtlak)
plastove na dolivani nepocitam
takze bylo potřeba je neprehodit, nebo netunit za vicka z STi (vyssi tlak, vyssi teplota varu) vse, ale jen to, co se menit da
škoda superb
ex WRX 2008
ex WRX 2008
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49179
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
To si právě tak vysvětluju, že víčko zřejmě nedrželo tlak tak jak mělo.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
- hamoun
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 19114
- Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
- Jméno a příjmení: Petr Hanek
- Bydliště: Kravaře
Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
to ale fakt neni duvod zvyseni teploty ... je to jen duvod rychlejsiho vyvaření vody (při stejné teplotě) ...
škoda superb
ex WRX 2008
ex WRX 2008
Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
právě. proč by měla klesnout teplota? není to jen placebo?
- Slavek_xxx
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 8054
- Registrován: pát srp 20, 2010 8:25 am
- Bydliště: Nové Hrady
Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
Teplotu to ovlivni tim, ze v motoru a chladici jsou zavzdusneny casti, kde je teplota daleko vyssi a od nich se zahreje i voda, ktera se k nim pozdeji dostane. V tom pripade by ale byla plna expanska.
Impreza 2.0 5MT, MY03 + LPG
Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
to už je ale extrémní případ ne?
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49179
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
Nemůže to být třeba tak, že když víčko drží tlak správně, že se ta voda prostě déle ohřívá ? Až vyrazím na nějakou delší cestu, tak uvidím, jak se to chová. Po městě se prostě teplota drží trochu níž, než dříve.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
- davidherda
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 5786
- Registrován: ned led 04, 2015 2:11 pm
- Jméno a příjmení: David Herda
- Bydliště: podhradí Křivoklátu
Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
Taky to tak vidím problém byl během 1000km v kuse s autem co má skorem 2,5t
A taky se to projevilo u velkých stoupáků a když jsem měl víčko povolené (špatne utažené) tak to začlo vařit během 20km aniž by se voda vyvařila. Takže říkat to, že špatné víčko neovlivní teplotu vody je podle mé zkušenosti nesmysl.
A taky se to projevilo u velkých stoupáků a když jsem měl víčko povolené (špatne utažené) tak to začlo vařit během 20km aniž by se voda vyvařila. Takže říkat to, že špatné víčko neovlivní teplotu vody je podle mé zkušenosti nesmysl.
Outback 2.5X MY16 -Modrák
BRZ 2.0 MY13-BRZo
Outback 2.0D MY12 - služebáq
Outback 2,0D MY16-Goldback -ex
XV 2,0i MY18-iXVestr -ex
Forester 2,0XTi MY02-Silvestr -ex
Forester 2,0X MY03-Modrestr -ex
Forester 2,0X MY04-Pinkrestr-ex
Forester 2,5XT MY09-Černestr-ex
- hamoun
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 19114
- Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
- Jméno a příjmení: Petr Hanek
- Bydliště: Kravaře
Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
no neni to nesmysl ... precti si to jeste jednou ... a prehodnot sve zivotni zkusenosti
pri nizsim tlaku je NIZSI teplota varu vody ... tudiz bez tlakoveho okruhu vyvaris uz pri 100stC ...
kdybys mel vicko v poradku, budes varit az napr. pri 130stC ...
proto se nesmi u zahrateho auta sundavat vicko ... snizis tlak a voda zacne vrit a udela "gejzir", kterym te opari
(to nastesti neni ma zivotni zkusenost )
pri nizsim tlaku je NIZSI teplota varu vody ... tudiz bez tlakoveho okruhu vyvaris uz pri 100stC ...
kdybys mel vicko v poradku, budes varit az napr. pri 130stC ...
proto se nesmi u zahrateho auta sundavat vicko ... snizis tlak a voda zacne vrit a udela "gejzir", kterym te opari
(to nastesti neni ma zivotni zkusenost )
škoda superb
ex WRX 2008
ex WRX 2008
Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
Dnes jsem prozkoumával servisní záznamy a faktury mého auta. Přitom jsem si všimnul, že servis provedl asi už před 80000 km úkon "kontrola chladiče - bez nálezu", za tuto položku nebylo nic účtováno. Z toho usuzuju, že problémy s chlazením mělo auto už tenkrát, tažné tam už v té době bylo. Rok před tím, než jsem auto koupil, se měnila v rámci rozvodů i vodní pumpa, termostat jsem měnil já. Otázka je ovšem, jak se dá chladič nedestruktivně zkontrolovat, je to vůbec rozumně možné? Já jsem kontroloval jednotlivé části chladiče infrateploměrem, chladí stejnoměrně a nemá žádnou evidentně teplejší nebo chladnější zónu, je tam gradient shora dolů a shodné teploty zleva doprava, ovšem tohle asi servis dělat nebude. Že by jen pohled zvenku - nic neteče, dobrý?
VDC: rád bych viděl tvůj výraz obličeje když jsi viděl v motoru stříkající vodu, slyšet co jsi řekl, a pak viděl ten skok ke klíčku zapalování - to musel být pohled pro bohy...
VDC: rád bych viděl tvůj výraz obličeje když jsi viděl v motoru stříkající vodu, slyšet co jsi řekl, a pak viděl ten skok ke klíčku zapalování - to musel být pohled pro bohy...
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
- spm
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 22726
- Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
- Jméno a příjmení: Jan Krajdl
Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
Laicky bych řekl, že by ten chladič mohl jít natlakovat a podívat se, jestli z něj tlak neutíká... ale to už taky zabere víc práce, než podívat se, jestli neteče
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49179
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
Láďo výraz obličeje byl zděšení, pak skok ke klíčku a jestli jsem stihl ještě něco říct netuším. Možná něco hodně sprostého, páč to mi do huby skáče samo. Bylo to všechno hodně, hodně rychlé.outback píše: VDC: rád bych viděl tvůj výraz obličeje když jsi viděl v motoru stříkající vodu, slyšet co jsi řekl, a pak viděl ten skok ke klíčku zapalování - to musel být pohled pro bohy...
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
Podělím se tu o svoji nedávnou zkušenost. V zásadě poprvé, co jsem skoro nedojel (nepočítám-li překousané kabely od kuny, za což auto nemůže). Včera v Rakousku si to tam pomaličku cca 3000 otáček šinu na dvojku do kopečka (byla to cesta tak pro jedno a půl auta a nebylo moc vidět). Najednou vidím ve zpětném zrcátku bílý kouř. Úplně jsem se lekl, že mně to chytlo, takže jsem hned zastavil. Zjistil jsem, že motor je celý mokrý, bylo jasné, že mi teče voda. Teplota byla normální (tzn. kousek nad ryskou v první třetině, do včerejška se mně nikdy nepodařilo jí dostat výš), tak jsem nastartoval a uviděl, že to tak chrčí z chladiče. Bylo jasné, že moc daleko nedojedu. Rozhodl jsem se, že zkusím nějaký místní servis. Dopravil jsem se s pár přestávkami do asi 20km vzdáleného městečka Liezen. Po cestě jsem si vyzkoušel jet z kopečka bez nastartovaného motoru – zajímavé cvičení, nicméně rekreačně to nemohu doporučit (jak je vám asi jasné, tak posilovač volantu ani brzd nefunguje).
Dojel jsem tedy do servisu a všude mi v zásadě řekli „sorry nemáme čas“. Byl pátek asi jedna hodina a já se chtěl dopravit do Čech. Moje představa byla, že to vyndají, zavaří a zas nasadí zpátky, to se nesetkalo s pochopením. Sranda, že většinou neuměli pořádně anglicky a já samozřejmě neumím německy. V asi pátém servisu mě konečně nevyhodili, že nemají čas. Tam mi řekli, že chladič neopraví, ale že ho objednají a budou ho mít pondělí, taková představa se mně moc nelíbila, ale zeptal jsem se na cenu. To se jali zjišťovat a nechali mně asi ½ hodiny čekat, verdikt byl, že nakonec v úterý a 600e, 400e za díl a 200e za práci. Což jako sorry, ale za mě je to hodina (max. dvě) práce a chladič se dá koupit pod 100e… Tak říkám Ok, v pondělí ráno dám vědět.
Bylo mi jasné, že 16k za tuhle srandu nechat nechci a zároveň, není co ztratit, zaparkoval jsem tedy za nějakou prodejnou s auto-věcmi a jal se vyndávat chladič (naštěstí jsem sebou vezl golu). Poté co jsem ho vyndal, jsem ale nemohl za boha najít, odkud to vlastně teklo. Nakonec jsem objevil asi 10cm vlásečnicovou (existuje tohle slovo?) prasklinu v záhybu toho plastu nahoře. Vidět skoro nebyla, co mě v tu chvíli náramně pobavilo je, že se k té prasklině šlo dostat, aniž bych ten chladič vyndal – zkrátka šlo mi to od ruky. Očistil jsem to, zkusil „zavařit“ (dáli se „práce“ se švýcarským nožíkem a obyčejným zapalovačem něčím takovým nazvat) a zadělat vteřinovým lepidlem, které jsem zakoupil v blízké prodejně. Použil bych lepidlo na plasty, ale to schne moc dlouho. Zkusil jsem ještě do chladiče nalít nějaký utěsňovač, nicméně návod byl v němčině a na spodku plechovky zůstal takový celkem tuhý sajrajt, že jsem se to tam nalít neodvážil. Zajímavé je, že v expanzní nádobce bylo celou dobu dost vody, prostě si to nějak nepřisávalo (do té doby jsem nevěděl, že to tam tu vodu saje podtlakové) jak tam byla prasklina.
Složil jsem to, nechal to na chvíli zaschnout, dolil vodu a zkusil jsem odebrat tlakové víčko na chladiči a jen to přelepit. Kamarád mi poradil, že pak tam nebude takový tlak a moje „oprava“ to spíš vydrží. Musím říct, že do tunelu, který je na dálnici se mně moc nechtělo, ale kdybych to objížděl, tak se asi do Prahy nedostanu. Tohle vydrželo přes 100km (jel jsem pomalu max. 100km/h, abych to nedráždil), než se mi začala zvedat teplota, hned jsem zastavil. Říkal jsem si, že zastavit co 100km to zvládnu dojet. Dolil jsem docela hodně vody, skoro 5l, divím se, že mi teplota nevylezla mnohem dřív. Nicméně na druhý pokus už jsem ujel jen asi 50km a na třetí dolití jen 20km - nechápu proč. Každopádně po 20km bych moc daleko nedoskákal, tak jsem si řekl, tlak netlak musím tam to víčko dát z5 a když to rupne, tak to prostě přinejhorším zadělám znovu. Když jsem to zkoušel na místě, tak to skoro neteklo, spíš jen vzlínalo a s tímhle fixem, jsem dojel zbylých asi 180km. Tak nevím, jestli mám být za radu jet bez víčka vděčný, či naopak. Doufám, že autíčko přežilo tuhle etudu bez úhony.
Prasknul také někomu chladič? Divím se, že mi prasknul, když jsem jel celkem pomalu a v pohodě , přičemž posledních třeba 100km mě nenapadá nic, čím bych tomu mohl zavdat. Přitom pár dnů předtím jsem to někdy tavil do těch horských kopců až do cca 6000ot. Takže bych spíš čekal, že mi to rupne při té příležitosti, kdy bych čekal v chladiči největší tlak.
Teď si musím vybrat chladič (Forester SG 2.0l 2003). Celkem mě pobavilo Autokelly, kde už se neobtěžují udat značku, ale pořád si člověk může vybrat mezi obyč a top kvalitou (což by teda asi taky mohlo být to samé… ):
https://www.autokelly.cz/Catalog/subaru ... 7;32052066
Nejspíš objednám odtud, sice jsem to někde viděl o pár set levnější, ale tady si pro to mohu zajet a vím, že se díl dá i vrátit:
http://www.autodily-cardo.cz/-25/chladi ... ens-67712/
Výrazně levněji jsem to našel jen tu, nicméně e-shop jako takový u mě nebudí moc důvěry a když u dílu není značka (ať už jakákoli), tak to je také mínus:
http://www.autodilylucie.cz/zbozi/5974/ ... --2-0--2-5
Doufám, že jsem nevybral špatně? Řešil někdo jakou značku chladiče nebo je to víceméně jedno?
Ps. Omlouvám se za ztracený čas těm, co to četli celé.
Dojel jsem tedy do servisu a všude mi v zásadě řekli „sorry nemáme čas“. Byl pátek asi jedna hodina a já se chtěl dopravit do Čech. Moje představa byla, že to vyndají, zavaří a zas nasadí zpátky, to se nesetkalo s pochopením. Sranda, že většinou neuměli pořádně anglicky a já samozřejmě neumím německy. V asi pátém servisu mě konečně nevyhodili, že nemají čas. Tam mi řekli, že chladič neopraví, ale že ho objednají a budou ho mít pondělí, taková představa se mně moc nelíbila, ale zeptal jsem se na cenu. To se jali zjišťovat a nechali mně asi ½ hodiny čekat, verdikt byl, že nakonec v úterý a 600e, 400e za díl a 200e za práci. Což jako sorry, ale za mě je to hodina (max. dvě) práce a chladič se dá koupit pod 100e… Tak říkám Ok, v pondělí ráno dám vědět.
Bylo mi jasné, že 16k za tuhle srandu nechat nechci a zároveň, není co ztratit, zaparkoval jsem tedy za nějakou prodejnou s auto-věcmi a jal se vyndávat chladič (naštěstí jsem sebou vezl golu). Poté co jsem ho vyndal, jsem ale nemohl za boha najít, odkud to vlastně teklo. Nakonec jsem objevil asi 10cm vlásečnicovou (existuje tohle slovo?) prasklinu v záhybu toho plastu nahoře. Vidět skoro nebyla, co mě v tu chvíli náramně pobavilo je, že se k té prasklině šlo dostat, aniž bych ten chladič vyndal – zkrátka šlo mi to od ruky. Očistil jsem to, zkusil „zavařit“ (dáli se „práce“ se švýcarským nožíkem a obyčejným zapalovačem něčím takovým nazvat) a zadělat vteřinovým lepidlem, které jsem zakoupil v blízké prodejně. Použil bych lepidlo na plasty, ale to schne moc dlouho. Zkusil jsem ještě do chladiče nalít nějaký utěsňovač, nicméně návod byl v němčině a na spodku plechovky zůstal takový celkem tuhý sajrajt, že jsem se to tam nalít neodvážil. Zajímavé je, že v expanzní nádobce bylo celou dobu dost vody, prostě si to nějak nepřisávalo (do té doby jsem nevěděl, že to tam tu vodu saje podtlakové) jak tam byla prasklina.
Složil jsem to, nechal to na chvíli zaschnout, dolil vodu a zkusil jsem odebrat tlakové víčko na chladiči a jen to přelepit. Kamarád mi poradil, že pak tam nebude takový tlak a moje „oprava“ to spíš vydrží. Musím říct, že do tunelu, který je na dálnici se mně moc nechtělo, ale kdybych to objížděl, tak se asi do Prahy nedostanu. Tohle vydrželo přes 100km (jel jsem pomalu max. 100km/h, abych to nedráždil), než se mi začala zvedat teplota, hned jsem zastavil. Říkal jsem si, že zastavit co 100km to zvládnu dojet. Dolil jsem docela hodně vody, skoro 5l, divím se, že mi teplota nevylezla mnohem dřív. Nicméně na druhý pokus už jsem ujel jen asi 50km a na třetí dolití jen 20km - nechápu proč. Každopádně po 20km bych moc daleko nedoskákal, tak jsem si řekl, tlak netlak musím tam to víčko dát z5 a když to rupne, tak to prostě přinejhorším zadělám znovu. Když jsem to zkoušel na místě, tak to skoro neteklo, spíš jen vzlínalo a s tímhle fixem, jsem dojel zbylých asi 180km. Tak nevím, jestli mám být za radu jet bez víčka vděčný, či naopak. Doufám, že autíčko přežilo tuhle etudu bez úhony.
Prasknul také někomu chladič? Divím se, že mi prasknul, když jsem jel celkem pomalu a v pohodě , přičemž posledních třeba 100km mě nenapadá nic, čím bych tomu mohl zavdat. Přitom pár dnů předtím jsem to někdy tavil do těch horských kopců až do cca 6000ot. Takže bych spíš čekal, že mi to rupne při té příležitosti, kdy bych čekal v chladiči největší tlak.
Teď si musím vybrat chladič (Forester SG 2.0l 2003). Celkem mě pobavilo Autokelly, kde už se neobtěžují udat značku, ale pořád si člověk může vybrat mezi obyč a top kvalitou (což by teda asi taky mohlo být to samé… ):
https://www.autokelly.cz/Catalog/subaru ... 7;32052066
Nejspíš objednám odtud, sice jsem to někde viděl o pár set levnější, ale tady si pro to mohu zajet a vím, že se díl dá i vrátit:
http://www.autodily-cardo.cz/-25/chladi ... ens-67712/
Výrazně levněji jsem to našel jen tu, nicméně e-shop jako takový u mě nebudí moc důvěry a když u dílu není značka (ať už jakákoli), tak to je také mínus:
http://www.autodilylucie.cz/zbozi/5974/ ... --2-0--2-5
Doufám, že jsem nevybral špatně? Řešil někdo jakou značku chladiče nebo je to víceméně jedno?
Ps. Omlouvám se za ztracený čas těm, co to četli celé.
Subaru Forester SG, 2.0 92kW, 12/2002