Stránka 87 z 144

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Napsal: čtv zář 20, 2018 9:51 pm
od krokous
outback píše:
Tohle je hodně zajímavá informace, ale stejně mně to pro to tahání ještě úplně nestačí, protože různé motory ohřívají olej různě.

V současnosti mívám v horkém létě s přívěsem a kolama na střeše olej trvale mezi 110°C a 120°C (měřeno na filtru přesným teploměrem), ve špičkách 125°C, a to díky montáži chladiče oleje. Snese to libovolný 5W30 nebo 5W40, nebo je třeba nějaká lepší specifikace nebo (polo)závodní olej?

Dřív (před montáží chladiče) jsem měl tepotu oleje běžně kolem 130°C i v ČR při dodržování rychlostního limitu 80km/h a když jsem nechtěl v kopcích brzdit provoz tak i 136°C se …
Pokud mas kvalitni olej (tim myslim poctive vyrobeny a neosizeny) tak to 5W-30 napr. se specifikaci C3, ktera je bezna pro Subaru hrave zvladne.
Pokud je olej pochybne kvality a nebo nejasneho puvodu, pak bych si na to nevsadil... ale to je jako ze vsim... Problem je ale v tom, ze pokud je olej nekvalitne vyroben, tak ti v tom nepomuze ani 5W-50 a nebo 10W-60...

Jednoduse receno, kvalitni 5W-30 si s tim poradi.
Nekvalitni olej si s tim neporadi a je jedno jakou viskozitu a nebo specifikaci tam nalejes...

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Napsal: čtv zář 20, 2018 11:24 pm
od jaromir
Zdravím, může mi jako laikovi někdo vysvětlit, čím uškodím benzínovému motoru s turbem či atmosférickému šestiválci, když použiji olej xW-50 či xW-60, který má rezervu v provozní teplotě? Co tento olej v motoru způsobí špatného? Děkuji za odpověď.
Jaromír

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Napsal: pát zář 21, 2018 7:49 am
od Traveller
krokous píše:to Traveller:
ad AWD - udelat chybu je jedna vec, to je lidske, ale tvrdit lidem nesmysly hodne dlouhou dobu (jak to tak pozoruju) je napovazenou
Mnooo, já bych byl s tvrzením, že v AWD jsou spolek hňupů, který o Subarkách vůbec nic neví, opatrný. ;-D

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Napsal: pát zář 21, 2018 7:58 am
od karlos2
Ahoj všem,

hodím otázku trochu do mlýna, vysoká teplota oleje a následně takzvaný utržený mazací film.
A dále stojí za zmínku základové složky oleje, polotovaru bez aditiv.
Jsou to docela důležité věci. O konstrukci motoru boxer nemá cenu psát.
Díky působení gravitace na ležaté písty vzniká ovalita válce a tím nadměrné opotřebení spodní strany.
Hodně důležité místo pro kvalitní mazání.

Jen píši svůj názor.

Honza

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Napsal: pát zář 21, 2018 8:27 am
od krokous
karlos2 píše:Ahoj všem,

hodím otázku trochu do mlýna, vysoká teplota oleje a následně takzvaný utržený mazací film.
A dále stojí za zmínku základové složky oleje, polotovaru bez aditiv.
Jsou to docela důležité věci. O konstrukci motoru boxer nemá cenu psát.
Díky působení gravitace na ležaté písty vzniká ovalita válce a tím nadměrné opotřebení spodní strany.
Hodně důležité místo pro kvalitní mazání.

Jen píši svůj názor.

Honza
ahoj, cekal jsem na podobnou otazku, zde asi nezbyva nez pokusit se sesumarizovat co je to vlastne moderni motorovy olej.
Motorovy olej je chemicky koktejl zakladovych oleju a aditiv.

Chemicke slozeni motoroveho oleje je seznam casto o nekolika adesitkach polozek.
Pokud se na kterekoli polozce z takoveho seznamu setri a nebo se tam jednoduse neda, tak to ovlivni chovani cele teto smesi a nasledne to zpusobi problemy v motoru.

Zakladni funkce modernich motorovych oleju (krome jineho):
mazat
chranit
cistit
absorbovat necistoty
dobra teplotni stabilita
atd...

Zakladni predpoklad poctiveho oleje je kvalitni a pro danou specifikaci vhodny zakladovy olej.

Zde je prvni kamen urazu - mnozi na tomto setri bud ze primichavaji a nebo pouzivaji recyklaty a nebo nakupuji zaklad z pochybnych zdroju.

To je jako kdyz stavis barak - neudelas dobre zaklady - a problem je na svete...

Pak jsou tady aditiva - na svete je jen nekolik (cca 3 pokud mam dobre informace) vyrobcu kvalitnich aditiv.

Aditiva jsou draha - i zde bohuzel mnozi i renomovani producenti a vyrobci oleju velmi setri. Situace je stejna jako u zakladoveho oleje - pokud tam neni co tam ma byt a nebo se to osidi atd, vysledek je spatny.

Pokud je dodrzen spravny vyrobni a technologicky postup a nic se neosidi, pak se nemusis starat o problematicka mista v motoru, protoze je na to pamatovano vlastnostmi oleje a naopak.

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Napsal: pát zář 21, 2018 11:03 pm
od karlos2
Ahoj,

děkuji za reakci. Vše co jsi napsal, je určitě pravda ale moc obecná. Můj názor směřoval jinam.
Problematika motoru boxer, vetší tepelné namáhání a tím potřebný tzv. tlustější olejový film samozřejmě v závislosti na režimu využívání motoru a ročního období.
Jezdím v létě Motul 15W50.

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Napsal: pát zář 21, 2018 11:29 pm
od jaromir
Zdravím,
tak jsem zase tam kde jsem byl... :-/ Vysvětlení jsem se nedočkal a obecné vyjádření, které tu zaznělo, je možné aplikovat také na spoustu jiných věcí než je motorový olej. Hlavně že se tu někdo pozastavoval nad tím, jak to někde dělají špatně 8() .
Jaromír

Motorový olej - nikdy nekončící téma

Napsal: pát zář 21, 2018 11:47 pm
od Marty73
Jaromíre, a vo tom tohle vlákno je

Jinak jako laik laikovi, je-li olej hustý, za tepla nijak neublíží, spíš naopak. Ale za studena má horší čerpatelnost, hůře se dostává k součástem, lehce zvyšuje spotřebu. Prostě není úplně vhodný na jízdu do Lidlu 2km tam a zpět. A s motorem se musí za studena opatrně, hlavně v zimě.

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Napsal: sob zář 22, 2018 7:59 am
od VDC
Jaromíre ono to tu ale zaznělo už mockrát a pořád se to opakuje. 10W je poměrně vysoké zimní číslo a 10W-60 je jako med. A prostě trvá déle, než se ten med ohřeje. Na druhou stranu ohřeje-li se, maže o to déle.
Já určitě nesouhlasím s tvrzením, že 10W-60 nebo 5W-50 jsou oleje špatné. Ale máme z více míst potvrzeno, že při běžném používání auta 10W-60 v podstatě škodí, protože se nemá šanci pořádně ohřát. Je to jako kdyby si někdo, kdo jezdí kolem bloku na nákup, dal závodní brzdové destičky. :-)
5W-50 ale nikdo z mechaniků, jimž věřím, nezpochybňuje, to bychom maximálně mohli považovat trochu za rozmařilost, protože ten rozsah je vyšší, než je většina z nás schopna využít.
Už Petr Vejvoda z MO říkal, že moderní racing oleje jsou 5W-30 a Dethroned to potvrzuje, že testují motory s 0W-20 a ty motory nepadají vlivem špatného mazání.
Proto já sám jsem si našel, nebo spíš zůstal u pomyslného středu a používám 5W-40.

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Napsal: sob zář 22, 2018 8:04 am
od dethroned
forester XT - Mobil 1 5W50 ACEA A3 plus myslet na opatrnější zahřívání - což většina nás stejně dělá.
Pokud jezdíš kratší trasy, tak Mobil 1 0W40 ACEA A3.
To byla moje volba kdybych mě tohle auto.

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Napsal: sob zář 22, 2018 10:41 am
od Mareka
Je zajímavé, že AWD (dle informací zde) i Proturbo (osobní zkušenost) lije do Plejád nejčastěji 10w60.
Buď jsou v těchto firmách zaostalí (neznalí) a nebo je výrok jiných specialistů, že 10w60 není to správné řešení ("v podstatě škodí") nepravdivý.

Fakt nekončící téma. :-)

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Napsal: sob zář 22, 2018 10:57 am
od VDC
To bych si nikdy netroufnul tvrdit, že jsou zaostalí. Ale můj Subaru engine guru Als má právě tu zkušenost, že 10W-60 ty motory zasírá, jestliže se s nimi jezdí kolem komína.
Aleš do starších motorů lije 5W-50.

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Napsal: sob zář 22, 2018 11:23 am
od bonboniera
Harry by mel radost :-)
Ja tedy bych do motoru lil jen a pouze to, co predepisuje vyrobce. Pokud tam kdokoliv, byt se pysni treba mnohaletymi zkusenostmi se subaru, nalije cokoliv jineho, je to pro mne nepochopitelne.

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Napsal: sob zář 22, 2018 11:31 am
od mišus
Ano, to je i můj názor, má se tam lejt, co předepisuje výrobce. Já jedu jak víte starý ludry a tam je od fujiheavy psáno, že modely s turbodmychadlem mají 5w30 a atmosféry 10w40

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Napsal: sob zář 22, 2018 11:37 am
od mišus
A mám teda vyzkoušeno, že pokud má motor hydrostely tak to chce řídkou sragoru. Do Leona s turbem leju 5w40 ale mohlo by bejt i 5w30, ta 40je taková víc pro závodníky, když se olej hodně zahřeje. U atmosféry používám 10w40 od shellu a měním buď po 8 nebo 10tisicich. Motor je krásně cistej a podle mne funguje ten olej dobře, taky midland používám.