Motorový olej - nikdy nekončící téma

Většina našich vozů má konstrukčně stejné motory. Proto i řešení potíží je možné řešit společně
Odpovědět
Uživatelský avatar
tomix
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 751
Registrován: pát srp 31, 2018 9:29 am
Jméno a příjmení: Tomáš Auer
Bydliště: Znojmo
Kontaktovat uživatele:

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od tomix »

Upozornění pro všechny kdo rozumí olejům apod.

Dneska jsme měli debatu s tchánem o vhodném oleji pro našeho Whitebacka (OTB 18), v manuálu je napsáno 0W-20, 5W-30 a 5W-40 a doporučený jako nejlepší je 0W-20. Já tvrdím, že nejlepší je 5W-40, on že je to z těch třech nejhořší olej (a dává ho jen do starých pleček) a že nejlepší je 0W-20.

Já po včerejším čtení všeho možného zjistil následující - pro naše podnebí je nejvhodnější 0W,” a 5W vzhledem k zimním teplotám, druhé číslo udává viskozitu v letních teplotách a zátěži - tedy teplotní odolnost, tudíž jsem z toho vydedukoval že čím vyšší tím lepší. Další je HTHS viskozita, znovu čím větší, tím lepší ojel, přesněji silnejší olejový film.

Další závěr - vizkozní třídy oleje neříkaji nic o kvalitě ale jen o způsobu použití, kvalitu řeší specifikace.

Potřeboval bych nějakou fundovanou odpověď, jestli si to myslím dobře, nebo jestli je něco jinak apod. Jestli je něco v textu vyloženě blbě...

Díky moc všem za odpovědi


Sent from my iPhone using Tapatalk
Subaru Outback 2.5i 2018 129kW CVT (Nána)
Obrázek
ex: Hyundai i20 Active 1.4 - už nikdy víc!

Rekonstruuju náš dům
Uživatelský avatar
RadekN
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2412
Registrován: stř úno 22, 2017 9:05 am
Jméno a příjmení: Radek Novák
Bydliště: Krupka u Teplic

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od RadekN »

Co byste vybrali? Obyč atmosféra 92kw s LPG. Chtěl bych nano a 5W50, ale to u Millerse nelze ::-(((


5W50 bez nanočástic https://www.millersoils.cz/xf-longlife-5w50-5l_131

nebo 5W40 s nanočásticemi?
https://www.millersoils.cz/ee-longlife-5w40?c=220

:-/ :-/
yeti
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3005
Registrován: úte říj 26, 2010 3:20 pm

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od yeti »

Od MO trident 10W40. A castejc menit. Kdyz uz teda chces neco echt.
Subaru Legacy wagon 2.0 R 121kW "sociál" MY06
Subaru Forester SF 90kW MY98
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21949
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od HonzaCZ »

tomix píše:Upozornění pro všechny kdo rozumí olejům apod.

Dneska jsme měli debatu s tchánem o vhodném oleji pro našeho Whitebacka (OTB 18), v manuálu je napsáno 0W-20, 5W-30 a 5W-40 a doporučený jako nejlepší je 0W-20. Já tvrdím, že nejlepší je 5W-40, on že je to z těch třech nejhořší olej (a dává ho jen do starých pleček) a že nejlepší je 0W-20.

Já po včerejším čtení všeho možného zjistil následující - pro naše podnebí je nejvhodnější 0W,” a 5W vzhledem k zimním teplotám, druhé číslo udává viskozitu v letních teplotách a zátěži - tedy teplotní odolnost, tudíž jsem z toho …
Já teda nejsem tribolog, ale už jsem tomu taky věnoval nějaký čas.

Takže řešit, který olej je lepší podle jeho viskozitní třídy je nesmysl. Každý motor je konstruován na různé viskozity a ty se dále ještě liší podle podnebí a také záleží na způsobu provozu. Takže říct, že 0W-20 je lepší než 5W-40 je minimálně vytrženo z kontextu, protože samo o sobě to nedává smysl. Pokud to vztáhnu na naše podnebí a OTB MY18, tak stále ještě chybí popis typického užití vozidla.

Asi se shodneme, že pro většinu motorů u Subaru je v našich podmínkách a při běžném provozu vhodné zimní číslo 0W nebo 5W. Vyšší bych dával jenom pokud se jedná o auto, které jezdí dlouhé trasy a řádně se prohřeje, případně pro další použití s vyšší zátěží apod.

U letního čísla bych úplně neřekl, že čím vyšší tím lepší. Zase záleží na použití. Když by bylo číslo moc vysoké, tak to může snižovat výkon, zvyšovat spotřebu, olej nemusí dosahovat provozní teploty a můžou vznikat usazeniny. Tohle jsem pozoroval u OTB BH9, který jezdil nějakou dobu na 10W-60. Na ventilových víkách a kolem vaček byly takové mapy a tmavé úsady (víc jsem ho rozebraný neměl). Slyšel jsem o tom i v dalších případech. Naopak nízké číslo zase může způsobit špatné mazání, trhání filmu, zvýšenou spotřebu oleje a opotřebení motoru.

Je nutné prostě vše podřídit těm třem parametrům - doporučení výrobce vozidla/motoru - užití vozidla - podnebí, kde se provozuje.

Jako příklad jsem už asi někdy uvedl moje BLE (doporučený default 5W-30, při zvýšené zátěži a v teplejších podnebí 10W-30, 10W-40, 10W-50), kde jsem po 10W-60, který tam byl po koupi, vědom toho, že častěji využívám potenciál auta, zvolil rovnou 5W-40 (s přechodovým olejem na cca 800 km), ale pozoroval jsem úbytek zejména při delších a rychlejších jízdách po dálnici, tak jsem zkusil 5W-50 a jsem naprosto spokojený. Motor je, co bylo vidět pod řetězovými rozvody, hezky čistý, bez úsad a spotřeba oleje je v pohodě - cca 1 L na 10 000 km.

Ani u specifikace bych neřekl, že určuje kvalitu. Specifikace určuje nějaké dané normy pro určité parametry oleje. SAE se už asi 20 let jen zpřísňují, tedy když dám SN do motoru s doporučením na SJ, mělo by být vše v pořádku. Jinak jsou 2 normovací instituce - SAE a API.

Kvalitu oleje, podle mě, určuje zejména výrobce. Ale myslím, že je to slušná alchymie a že se v tom prostě nedá vyznat bez laboratorních testů a stejně se každá šarže konkrétního výrobku může lišit. Takže bych o tom radši moc nepřemýšlel a značku vybíral spíš podle sympatií. Ve výsledku, pokud tam je olej dle specifikace a vhodné vizkozitní třídy, a je ho tam dost a nepřejíždí se, tak na tom dalším už, podle mě, tolik nezáleží.

EDIT: Jo a celé je to můj subjektivní názor a nikdo by se jím neměl řídit. :-DDD
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49126
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od VDC »

RadekN píše:Co byste vybrali? Obyč atmosféra 92kw s LPG. Chtěl bych nano a 5W50, ale to u Millerse nelze


5W50 bez nanočástic https://www.millersoils.cz/xf-longlife-5w50-5l_131

nebo 5W40 s nanočásticemi?
https://www.millersoils.cz/ee-longlife-5w40?c=220
Radku nedělej si pakárnu a dej tam 5W-40 NT. Jezdím na něj co mám Outbacka. A motor je uvnitř v pořádku, jak zjistil Aleš. To je pro mě dobrá reference.
Nevidím důvod, proč tam dávat 5W-50.

Ono by to samozřejmě jezdilo i na ten Trident, jak píše yeti. Ale já bych na něj taky nejezdil. Obrázek Trident není echt, to je základní olej, stejnej jako Mogul, Paramo nebo jakejkoliv nejlevnější olej
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20601
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od námořník »

RadekN píše:Co byste vybrali? Obyč atmosféra 92kw s LPG. Chtěl bych nano a 5W50, ale to u Millerse nelze


5W50 bez nanočástic https://www.millersoils.cz/xf-longlife-5w50-5l_131

nebo 5W40 s nanočásticemi?
https://www.millersoils.cz/ee-longlife-5w40?c=220
Já jezdím s 92kw s LPG tohle

https://www.znackoveoleje.cz/Yacco-GALA ... -d1917.htm
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
tomix
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 751
Registrován: pát srp 31, 2018 9:29 am
Jméno a příjmení: Tomáš Auer
Bydliště: Znojmo
Kontaktovat uživatele:

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od tomix »


Já teda nejsem tribolog, ale už jsem tomu taky věnoval nějaký čas.

Takže řešit, který olej je lepší podle jeho viskozitní třídy je nesmysl. Každý motor je konstruován na různé viskozity a ty se dále ještě liší podle podnebí a také záleží na způsobu provozu. Takže říct, že 0W-20 je lepší než 5W-40 je minimálně vytrženo z kontextu, protože samo o sobě to nedává smysl. Pokud to vztáhnu na naše podnebí a OTB MY18, tak stále ještě chybí popis typického užití vozidla.......

EDIT: Jo a celé je to můj subjektivní názor a nikdo by se jím neměl řídit. :-DDD
V první řadě ti děkuji za tak dlouhý text a vysvětlení ohledně olejů. Jsem rád, že ve většině informací jsem se nespletl a že ještě umím hledat a ověřovat informace, ale napsal jsem to trochu zkráceně, tak ještě zareaguji.

Na zimním čísle se rozhodně shodneme, proto jsem zvolil 5W.

Letní číslo jsem nemyslel vyšší do nekonečna, ale z těch třech co výrobce umožňuje vztáhnuto k našim klimatickým podmínkám. Z užití našeho OTB - dálnice, delší trasy, ale naopak i kratší, sem tam přívěs, sportovnější styl jízdy (aspoň dle mě, ne ve srování s STI) jsem vydedukoval, že bude letní číslo 40 dobré.

To o specifikaci mě celkem překvapilo, ale asi se shodnem že čím vyšší specifikace tak tím přísnější norma. Poslední parametr výrobce - to je mi jasné, že už musím vybrat sám. Vybral jsem Motul 5W-40 X-cess 8100 a teď nevím jestli nemám radši jít do MillerOils, co myslíš?
Subaru Outback 2.5i 2018 129kW CVT (Nána)
Obrázek
ex: Hyundai i20 Active 1.4 - už nikdy víc!

Rekonstruuju náš dům
yeti
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3005
Registrován: úte říj 26, 2010 3:20 pm

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od yeti »

VDC: tím "echt" jsem nemyslel konkrétní olej, ale to "častejc měnit". Trident je klasická polosyntetika a vzhledem k tomu, že je od MO a stojí relativně hromadu kaček, ho já osobně považuju za kvalitní "ažaž".
Popravdě nechápu, proč by měl obyčejnej motor s řádově 300tis na hrbu a LPG jezdit 5W50NT. Ale je to samozřejmě svobodná volba.
Subaru Legacy wagon 2.0 R 121kW "sociál" MY06
Subaru Forester SF 90kW MY98
Uživatelský avatar
vena
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1544
Registrován: pát lis 04, 2011 9:10 am
Bydliště: železná ruda
Kontaktovat uživatele:

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od vena »

Třeba můj předchozí otb H6 jezdil 340t. km na ESP 5w30 a podle mého jezdí dál:),5W50 jsem dával do 5valcovyho 2.4 T i do současného otb.
x 3000 5w40 dávám většinou do všech čtyřválců,ve volebních problém není.
Motul i MO budou asi taky cajk,za ty prachy :-D
Citroen C5 2.2Hdi 09, Subaru Outback 2.5 12
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21949
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od HonzaCZ »

tomix píše:
V první řadě ti děkuji za tak dlouhý text a vysvětlení ohledně olejů. Jsem rád, že ve většině informací jsem se nespletl a že ještě umím hledat a ověřovat informace, ale napsal jsem to trochu zkráceně, tak ještě zareaguji.

Na zimním čísle se rozhodně shodneme, proto jsem zvolil 5W.

Letní číslo jsem nemyslel vyšší do nekonečna, ale z těch třech co výrobce umožňuje vztáhnuto k našim klimatickým podmínkám. Z užití našeho OTB - dálnice, delší trasy, ale naopak i kratší, sem tam přívěs, sportovnější styl jízdy (aspoň dle mě, ne ve srování s STI) jsem vydedukoval, že bude letní …
Jj, já to vzal trochu obecněji. Výrobce ti asi nikdo neporadí. Možná tak někdo, kdo má nějaký procenta z prodeje. :-) Jak jsem psal, myslím, že to není zase tak moc podstatný. Chceš tam nějakou premiovku, tak zvol premiovou řadu premiový značky. Já používám Mobil 1 FS X1 (bývalý Rally Formula) a jsem spokojenej. Ono i kdyby to bylo špatně, tak bych prd poznal. Ale z těch metrik, který dokážu sledovat, tak dlouhodobě vyhovuje. Poradil mi ho Als.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
suubaru
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1990
Registrován: čtv zář 08, 2011 2:19 pm

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od suubaru »

tak vysoké letní číslo beru jako vyšší odolnost oleje vůči přehřívání. Proto jej doporučují do turbobenzínů, kde máš po pár km pily v motoru peklo. Nevýhodou 10w60 je tuhost zastudena, vyšší spotřeba zastudena. Ale todle máslo se téměř okamžitě roztopí, jako na pánvičce. V zimě v létě.
5w je řidší olej, který se zřejmě nehodí pro ojeté motory, protože se asi bude díky vizkozitě ztrácet.
0w je pro nové motory, díky němu se dosahuje nejlepší spotřeby pro certifikaci/CO2 vozidla.
Mě se osvědčil hned pro první výměnu nového auta 5w30, protože je levný, dostupný na každé pumpě, stejně se bude hnedle měnit. (prvonáplň našich aut je pravděpodobně 0w20).
Pro starší ročníky 5w40 nebo 10w40, pokud žere olej.
5w50 je kompromis mezi 5w30 a 10w60.

Každý má svou strategii. Nové auto v záruce bych nechal plnit servisem, alespoň několik garančních výměn, ať platí záruka při padlém motoru. Pokud si přivezeš do servisu vlastní olej, můžeš se pak při kolapsu motoru soudit s prodejcem olejů.
IMPREZA 2,0i cvt sport MY18 naše dvanácté subaru :-)
LEGACY kombi BPE H6 5AT MY2008 letní auto
Outback 2019 BS exec cvt 2,5i
93, RXL, LR series
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22693
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od spm »

Mám 5w-40 na autě s nalítanýma 330k km a nežere (cca litr / 10.000km, většinou ani nedolévám - je na hraně spodní rysky při výměně). Takže bych neřekl, že se nehodí pro ojeté motory... (druhý auto s nejspíš o dost menším nájezdem (těžkoříct, 5 místný tachometr :-DDD) mi žere 3l / 10000km 10w-40 :-) ).
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20601
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od námořník »

Nedolejvám u Levorga 5w30 a ani u Forestera 5w50. Hladiny oleje stále u max.
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49126
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od VDC »

yeti píše:Trident je klasická polosyntetika a vzhledem k tomu, že je od MO a stojí relativně hromadu kaček, ho já osobně považuju za kvalitní "ažaž".
No a to je právě ta mejlka. Je drahej, ale to je to jediný, co ho odlišuje od jakýhokoliv jinýho 10W-40, který se dají koupit znatelně levněji. :-)
Taky jsem ho kdysi nalil do Previe, když je to Millers Oils. Jenomže Previa žere litr na 2000 a to mě lezlo na nervy, furt myslet na to, že mám mít dost na dolejvání. A když tu pak kdysi Petr Vejvoda psal, že ty základní oleje jsou v podstatě napříč trhem všechny stejný, protože všechny olejářský firmy berou ty základy asi od 4 firem na světě a až ty prémiový si aditivujou podle svých receptur, zatímco ty obyčejný, jímž Trident je, stočí do nádob, nalepí na to Trident a šup s tím do regálu.
Takže buď je mi to fuk a pak tam teda leju to, co je nejlevnější, což je třeba v případě Previe Mogul Extreme 10W-40, kterej stojí 5 litrů asi 370 korun a prodávají mi ho kousek od bydliště a nebo tam chci lejt něco lepšího.
A do udělanýho motoru, kterej má Radek ve Forestru, bych teda lil něco lepšího. :-)
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Avis
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 259
Registrován: stř čer 05, 2019 8:49 am
Jméno a příjmení: Iva Svobodová
Bydliště: Praha

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od Avis »

Zdravím, mě ve značkovém servisu šoupli do benzínového Otíka MR2018 po 15tkm Motul 5w40. Do dieselů dávají prý 5w30.
Odpovědět

Zpět na „Motor“