...no presne jak rikam, v servisu ignoruji fakta...strider píše:mozna trosku offtopic - nevim jak u dieselu, tam asi bude 5w-30 uplne ok, ale panove v AWD mi do STI EJ257 velmi ostre doporucili 10W-60 s tim, ze tam ani nic jineho nikomu nelejou. V navodu mam taky 5W-30 ale je fakt, ze ten boxer proste topi jak blazen, tak mi to doporuceni neprislo uplne mimo misu. Snad to v zime nebude klepat a nebudu litovat..
Motorový olej - nikdy nekončící téma
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
- Marty73
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 3306
- Registrován: sob črc 31, 2010 5:44 pm
- Jméno a příjmení: Martin J.
- Bydliště: Statenice
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
Tak jestli zmiňujeme normu C3, tak se bavíme o HTHS viskozitě, nikoli o viskozitě udávané tzv. letním a zimním čilslem. C3=normální viskozita ve střihu=3.5 mPa.s. Pod 3.5 jsou to lehkoběžné oleje, nad 4.5 sportovní. Moje 5w40 je racing třída a má viskozitu 4.7, 10w60 pak třeba 5.3. Jen pro ilustraci. Osobně si myslím, že visco ve střihu je zásadní, jde o olejový film v různých teplotách a zatížení. V AWD lejou 10w60, neboť tvrdí, že jiný olej bude trhat film. U STI v závodním režimu asi jo. Ale pro běžnou ostřejší jízdu v kombinaci s městem? Řídil bych se tedy hodnotou HTHS a režimem provozu auta. Vždycky je to na provozovateli vozu, jak moc důvěřuje servisu a jak moc má vlastní názor na provoz vlastního vozu.
"If in doubt, flat out." (Colin McRae)
Impreza WRX Prodrive, MY07
XV 2.0 Ridge, MY19
Toyota Aygo X
Forester SF, MY02 (ex)
Impreza WRX Prodrive, MY07
XV 2.0 Ridge, MY19
Toyota Aygo X
Forester SF, MY02 (ex)
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
Norma C3 je nejen o střihu, ale i o jinych parametrech, napriklad o nizke urovni SAPS, jak jsem psal jiz drive.
Normu C3 lze popsat i jinymy systemy norem napriklad ACEA, nebo API, pripadne normou jednotlivych vyrobcu automobilu, kteri maji sva soukromna znaceni (...asi pro klamani nepritele).
Vhodny olej pro dane auto = kombinace viskozniho pomeru (stability) + chemickeho slozeni daneho oleje (coz urcuje jeho vlastnosti pro ochranu komponentu daneho motoru a ostatnich pripojenych soucasti atd.)
Normu C3 lze popsat i jinymy systemy norem napriklad ACEA, nebo API, pripadne normou jednotlivych vyrobcu automobilu, kteri maji sva soukromna znaceni (...asi pro klamani nepritele).
Vhodny olej pro dane auto = kombinace viskozniho pomeru (stability) + chemickeho slozeni daneho oleje (coz urcuje jeho vlastnosti pro ochranu komponentu daneho motoru a ostatnich pripojenych soucasti atd.)
- Skulile
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 190
- Registrován: úte lis 01, 2016 2:52 pm
- Jméno a příjmení: Roman Patzelt
- Bydliště: Libouchec, okr. Ústí nad Labem
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
jenom bych upozornil, že je potřeba rozlišovat, zda se jedná o benzínový nebo naftový motor a jestli má DPF, tady se to dost mísí...
pro diesel s DPF doporučuje Subaru 5w30 C2 nebo C3, což pokryje většinový rozsah teplot v naší oblasti
pokud někdo jezdí opravdu krátké trasy s více studenými starty, klidně může dát 0w30
naopak, kdo tahá nebo jezdí převážně dálnice tak klidně 5w40 nebo 5w50
10w by se mělo dávat do dieselů s opatrností, protože potřebují rychle po startu hned mazat
každopádně vždy je zapotřebí dodržet C2 nebo C3, aby se nepoškodil DPF pokud je přítomný
co se týká viskozity tak to u benzínu bude podobné, ale musí splnit jiné normy než diesel
určitě je potřebné vyšší HTHS protože benzíny Subaru více zahřívají olej a proto některé 5w30 nemusí být dostačující...
pro diesel s DPF doporučuje Subaru 5w30 C2 nebo C3, což pokryje většinový rozsah teplot v naší oblasti
pokud někdo jezdí opravdu krátké trasy s více studenými starty, klidně může dát 0w30
naopak, kdo tahá nebo jezdí převážně dálnice tak klidně 5w40 nebo 5w50
10w by se mělo dávat do dieselů s opatrností, protože potřebují rychle po startu hned mazat
každopádně vždy je zapotřebí dodržet C2 nebo C3, aby se nepoškodil DPF pokud je přítomný
co se týká viskozity tak to u benzínu bude podobné, ale musí splnit jiné normy než diesel
určitě je potřebné vyšší HTHS protože benzíny Subaru více zahřívají olej a proto některé 5w30 nemusí být dostačující...
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
ahoj, dal jsem si opet, tedy jiz ponekolikate, tu praci, abych zjistil doporuceni pro oleje pro motory Subaru od roku cca 1990 po soucastnost, protoze jsem to jiz jednou hledal a nikde, zduraznuji nikde ve svete nikdo pro motory Subaru nedoporucuje 5W-50 nebo 10W-50, pripadne 10W-60 z duvodu prehrivani oleje a je jedno jestli se jedna o diesel nebo benzin.
To je prosim jeden velky mytus nekterych servisu v CR a bohuzel i tento mytus zakorenil mezi lidmi.
Takze (roky prosim velice priblizne):
starsi motory i turbomotory 1985 - 1995
- polosyntetika 10W-40
- syntetika 5W-40 (bezna)
motory i turbomotory 1995 - 2005
- polosyntetika 10W-40
- syntetika 5W-40
- syntetika 5W-30
motory i turbomotory 2005 - 2010
- syntetika 5W-40
- syntetika 5W-30
motory i turbomotory 2010 - soucasnost
- syntetika 0W-20
- syntetika 5W-30 (vcetne modelu WRX)
Napriklad pro modely BRZ se doporucuje pouze 0W-20
Co se tyka modelu STI, tak tam to muze byt individualni dle rozsahu zmen a uprav, ktere byly na aute a hlavne motoru, vyfuku, sani atd provedeny...
Pokud Vam tedy nekdo tvrdi cokoli o trhajicim se filmu a prehrivajicim se motoru, pak vam bud do motoru lije nekvalitne vyrobeny olej a nebo nechce priznat, ze to uz mnoho let dela spatne...
To je prosim jeden velky mytus nekterych servisu v CR a bohuzel i tento mytus zakorenil mezi lidmi.
Takze (roky prosim velice priblizne):
starsi motory i turbomotory 1985 - 1995
- polosyntetika 10W-40
- syntetika 5W-40 (bezna)
motory i turbomotory 1995 - 2005
- polosyntetika 10W-40
- syntetika 5W-40
- syntetika 5W-30
motory i turbomotory 2005 - 2010
- syntetika 5W-40
- syntetika 5W-30
motory i turbomotory 2010 - soucasnost
- syntetika 0W-20
- syntetika 5W-30 (vcetne modelu WRX)
Napriklad pro modely BRZ se doporucuje pouze 0W-20
Co se tyka modelu STI, tak tam to muze byt individualni dle rozsahu zmen a uprav, ktere byly na aute a hlavne motoru, vyfuku, sani atd provedeny...
Pokud Vam tedy nekdo tvrdi cokoli o trhajicim se filmu a prehrivajicim se motoru, pak vam bud do motoru lije nekvalitne vyrobeny olej a nebo nechce priznat, ze to uz mnoho let dela spatne...
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49179
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
Jirko doporučení nedoporučení, 0W-20 se tam leje kvůli emisním nesmyslům a osobně bych to nenechal ani v sekačce na trávu.
Se vším ostatním klidně souhlas.
Se vším ostatním klidně souhlas.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
Bodejť by nešlo, když norma C3 je vydáná právě asociací ACEA...krokous píše:Normu C3 lze popsat i jinymy systemy norem napriklad ACEA...
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
jo to mas pravdu, 0W-20 je hlavne kvuli start-stop systemum, coz je jedne z nejvetsich nesmyslu poslednich letVDC píše:Jirko doporučení nedoporučení, 0W-20 se tam leje kvůli emisním nesmyslům a osobně bych to nenechal ani v sekačce na trávu.
Se vším ostatním klidně souhlas.
Naposledy upravil(a) krokous dne stř zář 19, 2018 12:53 pm, celkem upraveno 1 x.
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
Když řekneš A, tak taky musíš říct B... Sice to jsou doporučený viskózní třídy, ale taky tam jsou uvedený alternativy. Např. pro můj motor je uvedený 10W-50 pro zvýšenou zátěž. Takže nevím, proč by asi 5W-50 byl špatně. 10W-50 uvádějí, protože nebyl běžnej tak širokorozsahovej olej, jako je 5W-50. Takže si tam klidně dám 5W na zimní starty a 50 na moje rychlý přesuny po dálnici nebo jinou zátěž.krokous píše:ahoj, dal jsem si opet, tedy jiz ponekolikate, tu praci, abych zjistil doporuceni pro oleje pro motory Subaru...
Ale jako jo, dobrý osvěžení "nikdy nekončícího tématu".
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
Honzo, pokud nemas vzduchem chlazeny motor, pak je 5W-50 zbytecna, ale je to tvoje auto, takze asi tak...
- Mira
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 10650
- Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Miroslav
- Bydliště: Poslední zatáčka před Vídní
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
Cokoli lepšího rozhodně není zbytečný.
Forester SG XT
ex Impreza 97 s baťohem
ex Impreza 97 s baťohem
- Skulile
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 190
- Registrován: úte lis 01, 2016 2:52 pm
- Jméno a příjmení: Roman Patzelt
- Bydliště: Libouchec, okr. Ústí nad Labem
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
krokous: ale nikde neuvádíš výkonnostní charakteristiky oleje, pouze viskozitu a ta s kvalitou oleje nemá nic společného
viskozita se řeší při 100°C, což je sice běžná teplota oleje, ale pokud motor pracuje po většinu času při vyšší teplotě oleje, tak je vhodnější použít i olej s vyšším rozsahem
např i pro motory 1.2HTP je typická vyšší teplota oleje a servisy, které tyto motory opravují pak doporučí jiný olej než původně doporučovaný výrobcem
předpokládám, že u motorů Subaru se rozšířila 10w60 právě kvůli STI, které prostě jejich uživatelé mnohem více zatěžují a takový olej dává u pár jedinců smysl no a ty další si hold koupí olej, který jim neuškodí a v případě, že si chtějí zablbnout, tak mají dostatečnou rezervu ve výkonu oleje
je sice pravda, že dneska se již asi ani nedá sehnat olej, který by nesplňoval potřebné, ale přesto je vždy potřeba dodržet potřebné výkonové specifikace
viskozita je podle podmínek používání, výkonová specifikace je daná
viskozita se řeší při 100°C, což je sice běžná teplota oleje, ale pokud motor pracuje po většinu času při vyšší teplotě oleje, tak je vhodnější použít i olej s vyšším rozsahem
např i pro motory 1.2HTP je typická vyšší teplota oleje a servisy, které tyto motory opravují pak doporučí jiný olej než původně doporučovaný výrobcem
předpokládám, že u motorů Subaru se rozšířila 10w60 právě kvůli STI, které prostě jejich uživatelé mnohem více zatěžují a takový olej dává u pár jedinců smysl no a ty další si hold koupí olej, který jim neuškodí a v případě, že si chtějí zablbnout, tak mají dostatečnou rezervu ve výkonu oleje
je sice pravda, že dneska se již asi ani nedá sehnat olej, který by nesplňoval potřebné, ale přesto je vždy potřeba dodržet potřebné výkonové specifikace
viskozita je podle podmínek používání, výkonová specifikace je daná
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
Proč bych tam nemohl dát olej, kterej prakticky doporučuje výrobce pro zvýšenou zátěž? Mám to celý napsat znova, nebo si to znova přečteš v tom předchozím příspěvku?krokous píše:Honzo, pokud nemas vzduchem chlazeny motor, pak je 5W-50 zbytecna, ale je to tvoje auto, takze asi tak...
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
ano uvadim viskozitu, protoze blizsi specifikace jsou dohledatelne napriklad zde:
http://www.whatoildoineed.com/
Ale abych nebyl chytan za slovo tak to vypada si takto (tedy vseobecne):
starsi motory i turbomotory 1985 - 1995
- polosyntetika 10W-40 - API SN / CF, ACEA A3 / B4
- syntetika 5W-40 (bezna) - API SN/ CF, ACEA A3 / B4
motory i turbomotory 1995 - 2005
- polosyntetika 10W-40 - API SN / CF, ACEA A3 / B4
- syntetika 5W-40 - C3 5W-40
- syntetika 5W-30 - C3 5W-30
motory i turbomotory 2005 - 2010
- syntetika 5W-40 - C3 5W-40
- syntetika 5W-30 - C3 5W-30
motory i turbomotory 2010 - soucasnost
- syntetika 0W-20 - API SN, ILSAC GF-5, GM dexos1
- syntetika 5W-30 (vcetne modelu WRX) - C3 5W-40
ad Mira - sirsi rozsah oleje nemusi vzdy byt lepsi, stejne jako neni pravda ze syntetika je lepsi nez polo nebo mineral - v zasade pro kazdou aplikaci je urcen urcity typ oleje a napriklad nalit syntetiku do veterana muze znamenat KO motoru a naopak...
http://www.whatoildoineed.com/
Ale abych nebyl chytan za slovo tak to vypada si takto (tedy vseobecne):
starsi motory i turbomotory 1985 - 1995
- polosyntetika 10W-40 - API SN / CF, ACEA A3 / B4
- syntetika 5W-40 (bezna) - API SN/ CF, ACEA A3 / B4
motory i turbomotory 1995 - 2005
- polosyntetika 10W-40 - API SN / CF, ACEA A3 / B4
- syntetika 5W-40 - C3 5W-40
- syntetika 5W-30 - C3 5W-30
motory i turbomotory 2005 - 2010
- syntetika 5W-40 - C3 5W-40
- syntetika 5W-30 - C3 5W-30
motory i turbomotory 2010 - soucasnost
- syntetika 0W-20 - API SN, ILSAC GF-5, GM dexos1
- syntetika 5W-30 (vcetne modelu WRX) - C3 5W-40
ad Mira - sirsi rozsah oleje nemusi vzdy byt lepsi, stejne jako neni pravda ze syntetika je lepsi nez polo nebo mineral - v zasade pro kazdou aplikaci je urcen urcity typ oleje a napriklad nalit syntetiku do veterana muze znamenat KO motoru a naopak...
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
...muzes tam dat olej, jaky uznas za vhodne...HonzaCZ píše:Proč bych tam nemohl dát olej, kterej prakticky doporučuje výrobce pro zvýšenou zátěž? Mám to celý napsat znova, nebo si to znova přečteš v tom předchozím příspěvku?
jak rikam, je to tvoje auto...