Motorový olej - nikdy nekončící téma

Většina našich vozů má konstrukčně stejné motory. Proto i řešení potíží je možné řešit společně
Odpovědět
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od PavelG »

Pravda je, že i v autorizovaném servisu mi nabízeli 10W-60 a stejnou specifikaci mám i zrovna v motoru.
Ten seriál jsem četl, nepřijšlo mi tehdy, že by z něj vyplývala nevhodnost uvedeného oleje. Možná by bylo zajímavé zjistit od oficiálního zastoupení Subaru, co tam lijí jejich autorizované servisy v ČR nebo i Evropě. Byla by to možná zajímavá statistika vypovídající třeba i o lokálních mýtech.

Alsi, proč poslední reakce? Nikdy nevíš, jestli nebudeš chtít něco podstatného dodat. Nejde přece o Harryho, nýbrž o naše motory a já myslím, že technická témata se většinou dají probrat tak, že se člověk dobere určité objektivní pravdy.

Já jsem si tedy konkrétně z těch mnoha diskusí o olejích vzal to, že:
- u Subaru motorů je třeba úzkostlivě hlídat hladinu oleje, jak to člověk prošvihne, koleduje si o opotřebení a následnou spotřebu oleje
- z jistého důvodu naše motory vyžadují vyšší stabilitu filmu při vyšších teplotách, což jsem pokládal za prapůvod doporučování letního čísla nad 40 s tím, že 40 může stačit, pokud člověk motor moc nehoní. Druhý konec problému je v tom, zda použití výkonného oleje v režimu nízkého výkonu nepřinese nějaká negativa oproti běžným olejům a co je potom vlastně lepší - jestli výkonová rezerva a jistota při plném výkonu, anebo lepší naladění v 90 procentech provozu, kdy se jede na čtvrt plynu.
V podstatě by to asi chtělo srovnávat parametry filmu při pracovních teplotách motorů v různých režimech, v extrémním případě analyzovat poměry při provozu a dle toho zvolit olej. Tohle je ale úkol pro výzkumnou laboratoř.
- na Harryho Bishop nemám názor žádný
- zimní číslo 10W není otázkou pozitivní volby, ale prostě toho, že olej 0W-60 se asi ani nedělá, případně velké rozsahy jsou výsledkem kompromisů.

Jelikož jsem koupil auto v červnu a bez originálního návodu, nemám ani nikde napsáno, co tam mám dle FHI nalít. Zatím jsem dokoupil to, co ta mám, abych mohl dolít, kdyby bylo málo.
Měnit budu na podzim a rád si nechám poradit.
Uživatelský avatar
Harry
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 1517
Registrován: ned srp 02, 2009 12:00 am
Bydliště: Pražská 605, Dobřichovice

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od Harry »

Alsi, já si rád přečtu Tvoje názory, takže mne nevadí kolik příspěvků o olejích napíšeš!
Problematika olejů je mi známa detailně, včetně jejich vývoje. Kdysi jsem se aktivně prakticky zabýval konstrukcí a zvyšováním výkonu vzduchem chlazených závodních motocyklových motorů, takže detailní znalost tribotechniky byla pro mne nutností. Jsou věci, které se nezapomínají....
:blee:
ale jedinej důvod proč jsem reagoval na tvoje příspěvky o olejích na sc.cz je ten,že jsi naprosto nekompromisně tvrdil SUBARU = 10W-60 což je prostě pitomost :killhim:
Tady se tvrdě pleteš, (nebo si mne s někým pleteš,) a křivdíš mi! Takhle jsem to nezjednodušoval, tohle jsem já nikdy netvrdil!

Pokud jsem někomu doporučoval olej 10W60, tak to bylo vždy do staršího ojetého vozu, nikdy ne do zánovního, nebo do nového.

Ve svém autě jsem jej původně měl také, a byl mi v AWD jednoznačně doporučen jako jediný vhodný. Konkrétně do motorů, jaký mám já, se ani nic jiného dost dobře nehodí. Výfukové svody se spojují vepředu před motorem, a olejová vana je jimi ohřívána, namísto toho, aby byla chlazena proudícím vzduchem.... :blee: To se japonským soudruhům jaksi moc nepovedlo, :killhim: také to u další generace už není.....

Alsi, za skutečnost, že moje odbornost a kvalifikace ve vztahu k Subaru končí na pozici uživatele (řidiče), se vůbec nestydím! :D
Naopak, děkuji Pánu Bohu, že jsem zatím na svém autě nemusel opravovat více než brzdy a vyměnit přední kosti! :wink: Každému zdůrazňuji, že já nejsem specialista na Subaru! :!:
Samozřejmě, že o Subaru vím podstatně mnohem méně, než Ty.
To ovšem neznamená, že o něm nevím vůbec nic. Určitě svoje auto nebudu cvičně rozebírat, pouze proto, abych jej poznal detailně..... :lol:
Doufám, že kdybych potřeboval radu, mohu se na Tebe opět obrátit. :)
Naposledy upravil(a) Harry dne sob srp 29, 2009 11:45 pm, celkem upraveno 1 x.
Harry / Jindra
LEGACY II BG, H4 2,5/110 kW STW, model GX MY 96/97 AT
Veritas omnia vincit!
Uživatelský avatar
Harry
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 1517
Registrován: ned srp 02, 2009 12:00 am
Bydliště: Pražská 605, Dobřichovice

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od Harry »

Trnda píše:ne Harry, došel jsem k závěru: Jaké je primární využití auta a styl jízdy, podle toho volit olej, ale né za každou cenu 10-60 :wink:

P.S. seš v čtení rychlejší než já, mě to vše trvalo přes 2 hoďky a pak jsem se ještě k některým článkům někoikrát vracel abych vlastně pocopil souvislosti :D
Primární využití auta, je jedna věc, a občasné využití na maximální výkon, tím myslím různé sportovní "hrátky", což Ty rád, :D ale vyžadují olej s výkonovou reservou! Takže právě Ty by jsi měl používat olej s vyšší viscositou.
Olej se dá přehřát i v autě, nejen na pánvičce! :wink:

Máš pravdu, že čtu opravdu velmi rychle. :lol:
Tvoje odkazy na p. Ing. Černého, jsem ale dnes nečetl vůbec, protože je už dávno velmi dobře znám (a znám je skoro nazpaměť...).
:) :good: :cheers:
Harry / Jindra
LEGACY II BG, H4 2,5/110 kW STW, model GX MY 96/97 AT
Veritas omnia vincit!
Uživatelský avatar
Trnda
Nováček
Nováček
Příspěvky: 46
Registrován: pon črc 27, 2009 12:00 am
Kontaktovat uživatele:

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od Trnda »

omyl, pač kdybys je čet, nikdy bys tohle neřekl :wink:

citace z 4 článku mýtů:
"Zde je třeba zdůraznit, že výrobce motoru nedoporučuje určitou viskozitní třídu oleje (např. SAE 10W-40). Tu si musí volit každý uživatel sám podle toho, pro jaký provoz automobil potřebuje (městský provoz, krátké trasy, dlouhé trasy po dálnici apod.), zda chce šetřit palivo (lehkoběžné oleje), či podle toho, jakou má spotřebu oleje (viskóznější oleje pro utěsnění pístu ve válci).
Výrobce nedoporučuje ani to, zda olej má být syntetický či polosyntetický či minerální. To se nikde nedočtete. A už vůbec nelze doporučovat určitého výrobce oleje, to by měl obchodní soud okamžitě práci. Jiná otázka ovšem je, s kým mají smlouvu autorizovaní prodejci automobilů či příslušné autoservisy.
Jediný předepsaný parametr motorového oleje je jeho výkonová specifikace. Součástí každé výkonové specifikace je i požadavek na minimální vysokoteplotní viskozitu (HTHS - High Temperature High Shear). To je jediný viskozitní parametr, který výrobce motoru doporučuje a který by vždy měl být dodržen."

Otázka je ale, jestli je nutné vybírat. Rozumím třeba tomu, že každý má svou oblíbenou značku oleje, ale nelze tvrdit že ten a ten olej je kvalitnější nebo dokonce nejlepší. Vždyť všechny oleje se stejnou specifikací splnily úspěšně stejné motorové testy. Jak ty testy splnily, s jakou rezervou, to ví pouze výrobce oleje, nikoliv už konkurenční firma a už vůbec ne běžný spotřebitel.
Uživatelský avatar
Harry
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 1517
Registrován: ned srp 02, 2009 12:00 am
Bydliště: Pražská 605, Dobřichovice

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od Harry »

Trnda píše:omyl, pač kdybys je čet, nikdy bys tohle neřekl :wink:
Co bych nikdy neřekl?!?

Pokud vím, tak termín HTHS jsem na SC, vysvětloval v diskusi právě já, a střihová stabilita je právě ten parametr, který já osobně u oleje nejvíce sleduji. Olej, u kterého nemohu zjistit HTHS, já nepoužiji! :!:
Trndo, zlob se, nebo nezlob, to co mi zde cituješ, já opravdu znám, a nikdy jsem netvrdil nic opačného! :!: :idea:
Harry / Jindra
LEGACY II BG, H4 2,5/110 kW STW, model GX MY 96/97 AT
Veritas omnia vincit!
Uživatelský avatar
roura74
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 2017
Registrován: pon črc 27, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Ondřej Horák
Bydliště: Ruda u Rýmařova
Kontaktovat uživatele:

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od roura74 »

Já ani nevím co v autě mám za olej. Tuším že 5W-40, ale je mi to jedno. Přijedu do servisu dám jim klíče a ať si dělají co chtějí. Když jsem bral forestera novýho tak mi řekli, že mám hlídat olej kvůli záběhu motoru. Dali mi ještě flašku na dolití. Hlídal jsem hlídal nedolil jsem ani kapku a teď máme najeto nějakých 18 tis a už na hlídání oleje prdím. Je to sofistikovaná technika tak předpokládám, že když něco nebude v richtiku tak se rozsvítí kontrolka a olej doliju. Většina uživatelů je stejná jak já a neřeší jestli 5W, 10W či co, protože stejně neví co to znamená. Tribotechnika je pro mě jako slovo ze svahilštiny a slyšel jsem ho porvé až se s ním začal ohánět harry co by odborník v tomto oboru.
Jedinej olej kterej kupuju cíleně tak je M6AD a to do motorové pily, neboť maže řetěz líp než EKO oleje. Ale to už je offtopic. :wink:
Tribeca 2008 Executive
________&________
Toyota RAV4 PHEV 2021

EX: Levorg 2017 Sport, Forester 2007 SG, Legacy GT 2010
ozawasan
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2356
Registrován: stř črc 29, 2009 12:00 am
Bydliště: Lipová u Chebu

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od ozawasan »

no za mne k olejům asi tolik - neřešil jsem, co mi kdo do auta tlačí do doby, než jsem si pořídil subaru - abych svého drahouška nezmršil, tak jsem se začetl do diskuze o olejích a jako absolutní technicky olejové hovado jsem se vyděsil - Bože - já tam mám jiný olej, než se psalo v diskuzi - vyšlo mi z toho, že svůj motor vlastně posílám do věčných lovišť, což je věc, kterou jsem určitě nechtěl - prvotní uklidnění přinesl až Als - a druhé, dá se říci definitivní - studium článků nalinkovaných Trndou - velmi poučné a zajímavé čtení..... Od této chvíle je mi zase jedno, co mi tam lejou - hlídám jenom hladinu. V servisu mi dle doporučení dali 5W30 - neubývá, byť mám v kufru litr rezervy.
Za mne po duševním pekle tedy tolik - Co doporučil výrobce - lejte a netrapte se - stejně nejezdíte denně RZ - a nedržíte auto neustále do zásahu omezovače - ušetříme si tak spousty stresu...... :cheers:

a jediný olej, který teď hlídám je ten, na jakým se smaží řízky - nerad bych tam měl 0W60................ :blee:
4hrnky hnané na 4 - takže 4x4
Subaru XV AT
ex Subaru Forester 2.0XT AT
ex Subaru Outback 2,5 AT 2002
ex Subaru Outback H6 AT 2007
ex Subaru Forester 2,5XT AT 2006
Uživatelský avatar
HAD
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 1464
Registrován: pon črc 27, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Vladimír Šitavanc
Bydliště: Liberec

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od HAD »

Zdar všem. Přidám i já svou trošku do mlýnice.
Jak tady většina diskutujících asi ví, mám Imprezu 2,0 atmošku kombinovanou v GX provedení. Už když jsem ji koupil, byl tam olej 10W40. Během první výměny mi ve VJCars zachovali tento typ oleje. Koupě auta proběhla z jara a s první zimou přišel i první pocit, že mi motor po nastartování klepe víc než je zdrávo. Po pročtení diskuze na SC.CZ a přelouskání všemožných odkazů, jsem se rozhodl zachovat 10W40 a zkusit aplikovat onoho posmívaného Bishopa. Do 10W60se mi nechtělo, protože už takhle mě auto žralo jako slon a díky větší viskozitě bych očekával další růst spotřeby přičemž jsem si byl a jsem si stále vědom, že nejsem žádnej závodník. (Posléze se ukázalo, že spotřebu měla na krku vadná lambda sonda , ale to je jiný příběh) Musím říct, že jsem se při jeho koupi z cenových důvodů a na Haryho doporučení rozhodl koupit věští balení 906GDC na cca tři aplikace spolu s přípravky do převodovky a rozvodovky Receptura 4x4 a do posilovače řízení receptura PSP. Aplikace proběhla, když jsme měl s olejem najeto cca 3000 km.
Od první aplikace biskupského svěceného olejíčku již uběhlo zhruba 7000 km a během nedávné výměny oleje byla aplikována druhá várka a musím říct, že motor je tichý jako kočka a jsem velmi spokojen. Letošní zima (mám na mysli leden - březen 09) byla super, a klepání motoru se už neozvalo. Během servisního intervalu kontroluju hladinu oleje tak 1 x za měsíc, za rok ujedu zhruba právě těch 15 tkm, takže od výměny k výměně zatím dolévat olej nemusím a to už mám najeto více jak 150 tkm.
Tak asi tolik za mě a mojeho Red Dwarfa.
HAD

Forester 2.0 XT AT, MY2014,
Obrázek
XV 2.0 iS e-boxer
Obrázek
Uživatelský avatar
hetzer
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1785
Registrován: úte črc 28, 2009 12:00 am
Bydliště: u Prostejova

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od hetzer »

nase motory se v prubehu doby a inovaci menily a s tim i doporuceni vyrobce v manualech. kazdy by si tedy mel zjistit ( pokud ho to zajima ) co je zrovna pro jeho motor nejlepsi. myslim ze univerzalni doporuceni neexistuje.
'ach 'a' jIH yIt vegh ngech vo'
QIb vo' Hegh
jIH DichDaq taHvIp ghobe' mIghtaHghach vaD SoH 'oH tlhej jIH
tango
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 6393
Registrován: sob srp 08, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Ondřej Oplt
Bydliště: U Sila 1201,Liberec

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od tango »

Přátelé já to také nechávám na servise a když jsem přišel s termínem něco mně tam nalej tak mně málem kopli někam :good: . Vzal příručku co mněl v compu a řek mi hele 10W40 dostačující :good: . No je pravda, že rodiné projížďky po okolí tedy se slovy manželky " táto to je dost, že jsi nás taky někam vyvez" :mrgreen: :mrgreen: jsou asi akorát na olej v motoru .
Uživatelský avatar
Harry
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 1517
Registrován: ned srp 02, 2009 12:00 am
Bydliště: Pražská 605, Dobřichovice

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od Harry »

Když už si kdosi dovolil napsat " - nikdy nekončící téma", tak by měl cítit povinnost odpovědět na otázky v tomto thematu danými!
Tedy: mimo jiné : jakým způsobem je prokázáno, že plně syntetické oleje, (včetně olejů10W/60,) způsobují usazování kalů ve spalovacích (automobilových) motorech!

Trndo, snaž se! Je na Tobě řada! (Tedy řada "vymáčknout" se k thematu.....)

Předem děkuji, za kvalifikovanou diskusi!
Harry / Jindra
LEGACY II BG, H4 2,5/110 kW STW, model GX MY 96/97 AT
Veritas omnia vincit!
Uživatelský avatar
hetzer
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1785
Registrován: úte črc 28, 2009 12:00 am
Bydliště: u Prostejova

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od hetzer »

Harry: ten nazev jsem psal ja, kdyz jsem rozdeloval vlakno tak nevim proc to smerujes na Trndu
'ach 'a' jIH yIt vegh ngech vo'
QIb vo' Hegh
jIH DichDaq taHvIp ghobe' mIghtaHghach vaD SoH 'oH tlhej jIH
Uživatelský avatar
David
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 320
Registrován: úte srp 04, 2009 12:00 am
Bydliště: Kosov
Kontaktovat uživatele:

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od David »

Jak prosté a jednoduché:

Otevřu si servisní knížku a podívám se, co mi tam doporučuje výrobce a to tam naleju. Konkrétní značka je na rozhodnutí majitele. Dále pak existuje tzv. návod k obsluze vozidla, kde jsou mimo-jiné uvedeny základní specifikace pro provozní kapaliny.

A když nejsou příručky k vozidlu?

Navštívím autorizovaný servis, kde mi sdělí pro konkrétní model /a rok výroby/ olej doporučovaný výrobcem.

Veškeré další teorije uvádějí každodeního uživatele pouze v rozpaky a zbytečně jej nutí hledat "moudra a mýty" o tom, co je vlastně nejvhodnější PRÁVĚ a JEN pro jeho čtyř-kolového miláčka.... :655:

Vemte "rozum do hrsti", dejte na doporučení výrobce a přestaňte se trápit jakýmisi teorijemi a názory /rádoby odborníků/ o olejích....

:diky:
TURBO-Fast & TURBO-Furious

Subaru Impreza 2.0 WRX sportwagon MY99
Obrázek
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49205
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od VDC »

Část vlákna jsem odsunul do Žumpy, tedy to co se netýká přímo olejů, ale opět stáčelo dikusi ke konfliktu.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
DRUMMER
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 650
Registrován: úte zář 08, 2009 3:20 pm
Bydliště: Rusava
Kontaktovat uživatele:

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od DRUMMER »

Tak jsem si nechal udělat nabídku na olej dle údajú výrobce v manuálu. Je to za 5l.

dobrý večer, mám pro vás konečnou cenu oleje
ACEA A1/B1 API SL CF, výrobe COMMA oil Kent, Velká Británie

běžná prodejní je 1100kč+DPH, cena v případě zájmu pro vaše kolegy a známé by byla dle dohody max. 950kč......


Pokud by byl zájem dejte vědět, nebo mrkněte na http://www.fordprobe.info, popř. tam napište nd@fordprobe.info
Subaru Outback II gen.

MB Vito - služební
Odpovědět

Zpět na „Motor“