Motorový olej - nikdy nekončící téma
-
- Uživatel fóra
- Příspěvky: 131
- Registrován: úte zář 08, 2009 10:00 pm
- Jméno a příjmení: Jaroslav Tomšík
- Bydliště: Lešná Příluky
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
Za necelých 500 km mě čeká výměna oleje.
Bude to opět PETRO CANADA DURON-E Synthetic 10W-40.
Plně synthetický motorový olej splňující normy CJ-4/SM,CI-4 PLUS. Při -35°C čerpatelnost jako oleje 5W.
Bude to opět PETRO CANADA DURON-E Synthetic 10W-40.
Plně synthetický motorový olej splňující normy CJ-4/SM,CI-4 PLUS. Při -35°C čerpatelnost jako oleje 5W.
XV 1.6
ex: Impreza 2.0 GX kombi + LPG, MY 02
ex: Impreza 2.0 GX kombi + LPG, MY 02
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
Disclaimer: Tohle vlákno jsem nečetl od začátku, na olej do Subaru nemám vyhraněný názor, celou dobu se do mého auta dával 10W-60, tak v tom pokračuji.
Ale možná by vás mohl zajímat názor technika Subaru:
"10W-60 je mírně řidčí, není to problém, je to to nejlepší, co motoru můžete dát, doporučeno pro velké zatížení. Běžně se doporučuje olej 5W-40."
Ale možná by vás mohl zajímat názor technika Subaru:
"10W-60 je mírně řidčí, není to problém, je to to nejlepší, co motoru můžete dát, doporučeno pro velké zatížení. Běžně se doporučuje olej 5W-40."
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
- hetzer
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 1785
- Registrován: úte črc 28, 2009 12:00 am
- Bydliště: u Prostejova
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
HonzaCZ: z toho cisi vysoka kvalifikace :ironie:
'ach 'a' jIH yIt vegh ngech vo'
QIb vo' Hegh
jIH DichDaq taHvIp ghobe' mIghtaHghach vaD SoH 'oH tlhej jIH
QIb vo' Hegh
jIH DichDaq taHvIp ghobe' mIghtaHghach vaD SoH 'oH tlhej jIH
- Harry
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 1517
- Registrován: ned srp 02, 2009 12:00 am
- Bydliště: Pražská 605, Dobřichovice
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
Tekutost oleje je dána jeho viscositou, je nepřímo úměrná HTHS.
Tak se může stát, že olej s vyšším výkonovým číslem dle SAE má díky nižší HTHS za normální teploty lepší tekutost než olej s nižším výkonostním číslem.
Takže se zdá "řidčí". :!: :845: (Konkrétně olej na př. 5W50 teče pomaleji než olej 10W60.)
Ovšem správně nelze mluvit o "hustotě" a nebo o "řídkosti", ::-DD: protože rtuť je mnohem hustší než olej a přesto teče velmi rychle. Správný český termín je "vazkost", ale málokdo jej zná..... Opakem vazkosti je tekutost.
To ale nemá jednoznačně související přímý vliv na výkonostní charakteristiku oleje, tedy na jeho mazací schopnost.
Ta může být, a často také bývá, docílena vhodnými mazivostními aditivy, nejlépe na bázi esterů. Estery mají velkou přilnavost ke kovům a prakticky nestékají. Právě proto, může být plně syntetický olej s vysokým výkonnostním parametrem (10W60) zdánlivě "řidčí" než olej s nižší výkonostní charakteristikou (10W40),
a zároveň olej s nižším zimním číslem (0W30) se může za normální teploty jevit "hustší" než olej s číslem vyšším (5W30).
Také je rozdíl mezi tekutostí olejů naprosto stejných výkonnostních tříd, a to i u syntetických olejů, poněvadž jsou 4 typy výroby těchto olejů, a z toho vyplývá jejich různý výsledek (tekutosti, ač jsou všechny "syntetické"). :845:
Zároveň může být různá tekutost mezi shodnými výkonostními oleji (podle SAE) téže značky, na př. Shell 5W30, páč jsou úmyslně vyrobeny v různých třídách ACEA A1/B1 + A5/B5 proti A3/B3,B4.
Vlastností syntetických olejů je schopnost větší aditivace, lze použít více aditiv, než u olejů minerálních.
Co se týče viscosity, není velkým problémem dosáhnout 0W/50 nebo 5W/60. (Olej 5W/60 se používá pro vysoce namáhané závodní motory.)
Je dokonce možné, s pomocí vhodných aditiv, vyrobit olej s obrácenou charakteristikou viscosity, kdy olej se zvyšující se teplotou houstne. To už udělal kdysi (asi zhruba před 30 lety) Motul, na požadavek Renaultu. Tehdy byl ten olej tak drahý, že se od toho upustilo. Syntetické oleje se začaly vyrábět před více než 40 lety, zkušebně před 50 lety(!), kdy my jsme místo olejů A, AA, AB, B, BB a C, začali značit a používat oleje M4A, M6A a M9A.....
:!:Ale né tady! :845: ::-DDD:
Když už jinde byly syntetické oleje všeobecně známy a používány, my jsme přešli na oleje M4AD, M6AD, pak MA3D, po něm M8AD (Mogul Super - to byla sláva! ::-DDD:někdy v roce 1975.... ), M5AD (mogul Specál - to už zas taková sláva nebyla, :845: ) nakonec M7AD s různými znakovými přídavky, :655: a kupovali jsme si v Tuzexu Castrol, nebo potom později za 26 Kčs Mobil , taky Super, stáčený do modrých plechovek v Kolíně (nad Labem ::-DD: )....
Tak se může stát, že olej s vyšším výkonovým číslem dle SAE má díky nižší HTHS za normální teploty lepší tekutost než olej s nižším výkonostním číslem.
Takže se zdá "řidčí". :!: :845: (Konkrétně olej na př. 5W50 teče pomaleji než olej 10W60.)
Ovšem správně nelze mluvit o "hustotě" a nebo o "řídkosti", ::-DD: protože rtuť je mnohem hustší než olej a přesto teče velmi rychle. Správný český termín je "vazkost", ale málokdo jej zná..... Opakem vazkosti je tekutost.
To ale nemá jednoznačně související přímý vliv na výkonostní charakteristiku oleje, tedy na jeho mazací schopnost.
Ta může být, a často také bývá, docílena vhodnými mazivostními aditivy, nejlépe na bázi esterů. Estery mají velkou přilnavost ke kovům a prakticky nestékají. Právě proto, může být plně syntetický olej s vysokým výkonnostním parametrem (10W60) zdánlivě "řidčí" než olej s nižší výkonostní charakteristikou (10W40),
a zároveň olej s nižším zimním číslem (0W30) se může za normální teploty jevit "hustší" než olej s číslem vyšším (5W30).
Také je rozdíl mezi tekutostí olejů naprosto stejných výkonnostních tříd, a to i u syntetických olejů, poněvadž jsou 4 typy výroby těchto olejů, a z toho vyplývá jejich různý výsledek (tekutosti, ač jsou všechny "syntetické"). :845:
Zároveň může být různá tekutost mezi shodnými výkonostními oleji (podle SAE) téže značky, na př. Shell 5W30, páč jsou úmyslně vyrobeny v různých třídách ACEA A1/B1 + A5/B5 proti A3/B3,B4.
Vlastností syntetických olejů je schopnost větší aditivace, lze použít více aditiv, než u olejů minerálních.
Co se týče viscosity, není velkým problémem dosáhnout 0W/50 nebo 5W/60. (Olej 5W/60 se používá pro vysoce namáhané závodní motory.)
Je dokonce možné, s pomocí vhodných aditiv, vyrobit olej s obrácenou charakteristikou viscosity, kdy olej se zvyšující se teplotou houstne. To už udělal kdysi (asi zhruba před 30 lety) Motul, na požadavek Renaultu. Tehdy byl ten olej tak drahý, že se od toho upustilo. Syntetické oleje se začaly vyrábět před více než 40 lety, zkušebně před 50 lety(!), kdy my jsme místo olejů A, AA, AB, B, BB a C, začali značit a používat oleje M4A, M6A a M9A.....
:!:Ale né tady! :845: ::-DDD:
Když už jinde byly syntetické oleje všeobecně známy a používány, my jsme přešli na oleje M4AD, M6AD, pak MA3D, po něm M8AD (Mogul Super - to byla sláva! ::-DDD:někdy v roce 1975.... ), M5AD (mogul Specál - to už zas taková sláva nebyla, :845: ) nakonec M7AD s různými znakovými přídavky, :655: a kupovali jsme si v Tuzexu Castrol, nebo potom později za 26 Kčs Mobil , taky Super, stáčený do modrých plechovek v Kolíně (nad Labem ::-DD: )....
Harry / Jindra
LEGACY II BG, H4 2,5/110 kW STW, model GX MY 96/97 AT
Veritas omnia vincit!
LEGACY II BG, H4 2,5/110 kW STW, model GX MY 96/97 AT
Veritas omnia vincit!
- Harry
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 1517
- Registrován: ned srp 02, 2009 12:00 am
- Bydliště: Pražská 605, Dobřichovice
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
:idea: Zajímavé srovnání dvou olejů 5W30.... :!:
http://www.youtube.com/watch?v=3cChm-dq ... r_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=3cChm-dq ... r_embedded
Harry / Jindra
LEGACY II BG, H4 2,5/110 kW STW, model GX MY 96/97 AT
Veritas omnia vincit!
LEGACY II BG, H4 2,5/110 kW STW, model GX MY 96/97 AT
Veritas omnia vincit!
-
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 6393
- Registrován: sob srp 08, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Ondřej Oplt
- Bydliště: U Sila 1201,Liberec
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
Harry pěkné čtení :supeer: . Prosim tě někde jsem se bavil už nevím s kým a nabízel mi olej, který při nalití do navého motoru vydrží relativně hodně najetých km mám dojem kolem 80 000 pak výmněna :655: . Je to vůbec reálné :?: :655: :diky:
- Harry
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 1517
- Registrován: ned srp 02, 2009 12:00 am
- Bydliště: Pražská 605, Dobřichovice
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
To je v U.S.A. dávno normální.... :!:tango píše:Harry pěkné čtení :supeer: . Prosim tě někde jsem se bavil už nevím s kým a nabízel mi olej, který při nalití do navého motoru vydrží relativně hodně najetých km mám dojem kolem 80 000 pak výmněna :655: . Je to vůbec reálné :?: :655: :diky:
Na dražším voze, s tímto olejem ujede 50.000 majlí, vymění jednou olej, a další olej tam leje ten, kdo si ho po ujetí dalších 50 tis. mil od něj za hubičku koupil.... :845:
Jen u nás žijeme jak za krále Klacka :sibenice:
Na Slovensku už se prodává něco podobného. Je to ale německý pokus, nejsou to americké typy olejů. Neměl jsem čas to pročíst, a pak se mi to ztratilo....
Najdu to a podívám se, dám odkaz. :845: :drive:
Harry / Jindra
LEGACY II BG, H4 2,5/110 kW STW, model GX MY 96/97 AT
Veritas omnia vincit!
LEGACY II BG, H4 2,5/110 kW STW, model GX MY 96/97 AT
Veritas omnia vincit!
- hetzer
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 1785
- Registrován: úte črc 28, 2009 12:00 am
- Bydliště: u Prostejova
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
vcera jsem po vice nez tisici km od vymeny kontroloval olej a neubyla ani kapka. oproti spotrebe 2l na 10 tis. km je to znatelne zlepseni :826:
'ach 'a' jIH yIt vegh ngech vo'
QIb vo' Hegh
jIH DichDaq taHvIp ghobe' mIghtaHghach vaD SoH 'oH tlhej jIH
QIb vo' Hegh
jIH DichDaq taHvIp ghobe' mIghtaHghach vaD SoH 'oH tlhej jIH
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
A tu spotřebu 2L na 10k jsi měl před tím? Čím jsi to vyřešil?hetzer píše:vcera jsem po vice nez tisici km od vymeny kontroloval olej a neubyla ani kapka. oproti spotrebe 2l na 10 tis. km je to znatelne zlepseni :826:
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
- hetzer
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 1785
- Registrován: úte črc 28, 2009 12:00 am
- Bydliště: u Prostejova
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
HonzaCZ: tu spotrebu jsem mel s 10W40 ktery byl castecne lehkobezny - nalil jsem ho tam vicemene omylem a nechal jen 5000km. ted mam v motoru 5W50, ale s HTHS 4,9 cP :!: zda se ze v pripade meho motoru je dulezitejsi HTHS nez zimni a letni cislo.
'ach 'a' jIH yIt vegh ngech vo'
QIb vo' Hegh
jIH DichDaq taHvIp ghobe' mIghtaHghach vaD SoH 'oH tlhej jIH
QIb vo' Hegh
jIH DichDaq taHvIp ghobe' mIghtaHghach vaD SoH 'oH tlhej jIH
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
No já se už vyloženě těším, až provedu výměnu a začnu sledovat, co se děje - kolik ho mizí. Protože teď to nebylo dost dobře možné - když jsem dělal ventily, tak mi vyteklo asi půl litru.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
- Harry
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 1517
- Registrován: ned srp 02, 2009 12:00 am
- Bydliště: Pražská 605, Dobřichovice
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
Jak jsem slíbil, tak činím:
http://www.lifetimeoleje.sk/
http://lifetime24.de/
Vyjadřovat se k tomu zatím nebudu, nejsem zvědav na nějaké osobní napadání!
Zvláště pak ne od těch, co znají jeden olej, a dávají rady typu "Otevřu si servisní knížku a podívám se,...."! :!:
http://www.lifetimeoleje.sk/
http://lifetime24.de/
Vyjadřovat se k tomu zatím nebudu, nejsem zvědav na nějaké osobní napadání!
Zvláště pak ne od těch, co znají jeden olej, a dávají rady typu "Otevřu si servisní knížku a podívám se,...."! :!:
Harry / Jindra
LEGACY II BG, H4 2,5/110 kW STW, model GX MY 96/97 AT
Veritas omnia vincit!
LEGACY II BG, H4 2,5/110 kW STW, model GX MY 96/97 AT
Veritas omnia vincit!
- Harry
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 1517
- Registrován: ned srp 02, 2009 12:00 am
- Bydliště: Pražská 605, Dobřichovice
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
Koukám, Hetzere, že jezdíš na Sunoco! :826:hetzer píše:ted mam v motoru 5W50, ale s HTHS 4,9 cP :!:
Takže nebudeš mít starosti..... :845: :drive: :supeer:
To platí pro každý dříve vymyšlený a vyrobený ojetý motor.... :811:zda se ze v pripade meho motoru je dulezitejsi HTHS nez zimni a letni cislo.
Harry / Jindra
LEGACY II BG, H4 2,5/110 kW STW, model GX MY 96/97 AT
Veritas omnia vincit!
LEGACY II BG, H4 2,5/110 kW STW, model GX MY 96/97 AT
Veritas omnia vincit!
-
- Nováček
- Příspěvky: 1
- Registrován: úte zář 08, 2009 6:10 pm
- Jméno a příjmení: Mirek
- Bydliště: Cluj Napoca Romania
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
Teda,to je "sila" ja uz to tusil davno,kdyz jsem zjistil,ze ve sluzebnich autech ve fy. nikdo nemenil oil uz min.3roky a voni porad jezdi :supeer: Rocne sluzebni auta najedou tak 45tk. (ford transit,peugeot boxer,pasat diesel,pajero a nejstarsi auto,scorpio 2,9l cosword...ten ma najeto 380tk a na 200tk jsem ho prestal pouzivat na dalky,pac obcas blbla el,(kabely prozrany ,zrejme od mysi),ale dodnes motor bezi jako hodinky (nezere oil,spotreba stejna jako pred 5ti lety) Holt se porad musim ucit,jak podnikat :D Jak mi skonci zaruka na Foryna,tak jdu do toho :diky:
-
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 6393
- Registrován: sob srp 08, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Ondřej Oplt
- Bydliště: U Sila 1201,Liberec
Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma
Harry super :supeer: . Ta cena není nijak závratna a pokud si vezmu, že dávají záruku 10.let tak to je super. Jen by mně zajímalo na jaké typy se to dá použít resp. příklad pokud mám najeto 170 000 km můžu ho tam dát nebo ne :655: :?: . Nebo se před něčím takovým musí udělat repase motoru :?: No asi bude zalážet taky jaká je tam ztrátovost při delším použití, nebo jestli dojde k něčemu na motoru jak se firma vyjádří, kdyby to byl problém oleje :655: :?: Pokud někdo zná jen jeden typ oleje dobrá, myslím si že člověk by mněl neustále prohlubovat zanlosti a taky by nemněl házet klacky podnohy novým technologiím, které snižují náklady a hlavně i chráněj životní prostředí a spoustu věcí :850: :850: