VDC píše:To bych si nikdy netroufnul tvrdit, že jsou zaostalí. Ale můj Subaru engine guru Als má právě tu zkušenost, že 10W-60 ty motory zasírá, jestliže se s nimi jezdí kolem komína.
Aleš do starších motorů lije 5W-50.
souhlasim Tome, to co rikas o vyssich viskozitach je prakticky uplne presne...
jen pro info podle mych informaci z jednohop zavodniho tymu, tak tam napriklad presli z 10w-60 na 10W-50, protoze zadirali motor - duvod byl presne ten stejny, olej nebyl dost prohraty a pak zpusoboval usazeniny...
No, kdysi jsem někde ještě viděl nějaký orientační přehled, jak dlouho trvá u olejů různých viskozit na velkého mrazu, než to v tom motoru nateče všude kde má. Mám pocit, že u 10W-60 to byla skoro minuta. (Ale tady alespoň zdejší uživatelé se nerozjíždí jako koncernisti, kteří startujou se zařazenou 1 a sotva to chytne, tak se rozjíždí...)
Trochu jsem zkoumal technické údaje olejů, a všiml jsem si, že oleje se stejným zimním číslem mají velmi odlišné vlastnosti při teplotě 40°C - v závislosti na letním čísle mají hodně odlišnou viskozitu právě v polozahřátém stavu.
Příklad ze stejné řady nejmenovaných anglických olejů s "M" ve znaku:
5W30 C2 kinematická viskozita při 40°C: 57.2cSt
5W30 C3 kinematická viskozita při 40°C: 72.1cSt
5W40 - kinematická viskozita při 40°C: 82.6cSt
5W50 - kinematická viskozita při 40°C: 112.5cSt
- to znamená, že přestože mají 5W30 i 5W50 stejné zimní číslo, bude mi 5W30 mazat s napůl zahřátým motorem (olej 40-60°C) podstatně lépe? Zajímavý je i obrovský rozdíl mezi specifikacemi C2 a C3.
Za normální provozní teploty je to taky zajímavý:
5W30 C2 kinematická viskozita při 100°C: 10.3cSt
5W30 C3 Kinematická viskozita při 100°C: 12.1cSt
5W40 - kinematická viskozita při 100°C: 13.9cSt
5W50 - kinematická viskozita při 100°C: 18.6cSt
=> 5W50 je kupodivu o polovinu hustší než 5W30.
A mimo soutěž 10W60:
Kinematická viskozita při 100°C: 23.0cSt
Kinematická viskozita při 40°C: 162.0cSt
Nepamatujete si někdo, co dával Kolben do STi? EDIT: našel jsem to, 5W30
Naposledy upravil(a) outback dne sob zář 22, 2018 7:00 pm, celkem upraveno 1 x.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Jo je to uplna novinka, v pondeli zjistim jak to s tim je a jaky jsou ceny a pokud bude zajem, tak urcite zaradime do nabidky a privezeme do CZ.
to: outback
Jo je to presne tak, ty specifikace modernich oleju jsou hodne dulezity a lisi se. Napriklad C2 je hodne pro Citroen, PSA atd. a taky Fiaty. C3 jsou zase japonci dieselovy nemci, nektery MB atd... Fordy maji take svoje specifika a jsou casto podobne Volvum...
My posledni dobou nedelame nic jineho, nez ze dohledavame ve zmeti tabulek a doporuceni, co do jakeho auta patri. Udelat chybu, muze znamenat poskozeni motoru nebo katalyzatoru, DPF atd...
No, uprimne receno, u tech nasich primitivnich skoro dvacet let starých motorů bez moderních kurvítek bych se tak nebál. Něco jiného jsou diesely nebo motory s turbem, DPF atd. Nebo si fakt myslíš, že by tu mojí prastarou atmosféru třeba C2 místo C3 poškodilo?
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Vrtalo mi hlavou, proč zrovna C3, tak jsem si cvičně projel pár webů olejářských firem (Liqui Moly, Paramo, Morris Lubricants, Millers Oils, Shell) a nechal si doporučit olej pro moje auto. Výsledek předčil očekávání, nabídlo mi to jako základní volbu nejen 5W30, ale i třeba 10W40 (jako jediný doporučený olej firmy Shell). U 5W30 jsem někde dostal pouze C3 oleje, někde A5/B5 a někde prostě všechno, co v danné viskozitě mají.
První hádanka: kterému konfigurátoru se dá věřit?
a) všem, oleje nakoupím po jednom litru a smíchám, ono se to zprůměruje a bude to správně
b) žádnému, olej pro jistotu vypustím a budu jezdit bez něj, abych neudělal chybu
c) žádnému, naleju tam něco podle návodu k autu
d) Liqui Moly
e) Paramo
f) Millers Oils
g) Morris Lubricants
h) Shell
Druhá hádanka: jak se dostávají data do těchto konfigurátorů?
a) Subaru sleduje vývoj olejů a nové specifikace a pravidelně sděluje olejářským firmám, co z moderních olejů je pro staré motory nejlepší
b) výrobci olejů sbírají zkušenosti od značkových servisů a podle nich aktualizují doporučení
c) praktikant, co nemá ani auto, ani řidičák, při přepisování seznamů zjistí, že výrobcem doporučená specifikace se už nedělá, dlouze se podívá z okna a něco tam napíše, v ideálním případě se při hledání v seznamech ještě splete o řádek
d) výrobci olejů zodpovědně pomocí dlouhodobých zkoušek zkoumají vhodnost olejů pro staré motory a podle toho vydávají doporučení
Odpovědi sem radši nepište, stejně netuším, co je správně.
EDIT: i Shell tam nakonec má 5W30 a další, ale pouze jako alternativní úplně dole na stránce a snadno k přehlídnutí
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Ahoj, to je dobra otazka - jak ze se tam ty oleje do tech konfiguraku dostavaji?
Odpoved: Bohuzel ruznymi zpusoby.
Odpovedna olejarska firma si zjisti data od vyrobce a dle toho postupuje - tak je to pouze spravne, protoze pouze vyrobce (nebo vyrobce motoru) zna presne duvody proc ten ci onen olej do daneho auta patri.
Jsou samozrejme i pripady, kdy olejarska firma provadi OEM vyrobu a pak vyviji dany olej ve spolupraci s danym vyrobcem.
Tedy pokud sedi doporuceni vyrobce a dane olejarske firmy, pak muzes pouzit.
Nase praxe je takova, ze overujeme olej z nekolika duverhodnych zdroju. Pokud mi napriklad z nrkoliks zdroju vyjde, ze dany olej je napr. C3 5W-30, pak vime, ze je to spravne.
...no a pak jsou i takovi radoby olejari (bohuzel i vehlasne svetozname firmy), kteri nejenze nemaji ani vlastni vyrobu, ale pouze si objednavaji oleje u leckoho, kdo jim nabidne nejlepsi cenu a takovi to proste nekde od nekoho opisou a tvari se, ze tomu take rozumeji... bohuzel i taci jsou mezi nami...
po odporucaniach na tunajsom fore som nalial do 2,0R 110 kw MO EE Longlife 5w40, ktory splna normy ACEA C3-10, API SN, CF. Dnes pri citani tejto diskusie som pozrel do uzivatelskeho manualu a vsimol som si, ze pre moje auto su uvedene normy API SM, SL, SJ, ACEA A1, A2, A3 alebo ILSAC GF-3, GF-4 takze olej, ktory som nalial nesplna ani jednu z uvedenych noriem. Je mozne, ze niektora z noriem ACEA C3-10, API SN, CF nahradzaju tie co mam v prirucke?
ex-Legacy MY 2000 92 kw
Impreza MY 2009 110 kw (benzin)
Jestli si to pamatuji dobře, tak u API pro benzinové motory je nejdůležitější písmeno následující po S. Jdou podle abecedy, s tim, že vyšší v pořadí může nahradit nižší.