Zajetí motoru

Většina našich vozů má konstrukčně stejné motory. Proto i řešení potíží je možné řešit společně
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Zajetí motoru

Příspěvek od HonzaCZ »

Tak s tím obrušováním kroužků se tě to vůbec netýká, protože ti nedělali výbrus, takže tam žádný "pilníky" na kroužky nemáš ::-DD:

Jinak zajíždění by mělo být zejména o změně otáček a režimů. Nedržet motor ve stále stejných otáčkách a zátěži. Samozřejmě zátěž i maximální dosahované otáčky zvyšovat pozvolna. Ale spíš bych jezdil na nižší převodové stupně, aby byly vyšší otáčky a motor měl menší absolutní zátěž.

Celkem bych nebyl proti několika výměnám oleje v prvních pár tisících. Klidně bych tam dal ze začátku i nějakej sračkovej olej za pár korun, protože ho stejně po chvíli vyleješ a on těch prvních pár set km bude mazat dobře.

To namazání motoru před prvním spuštění po generálce by měl zajistit servis, ale radši bych se ujistil, že to opravdu tak je. Ono je něco jiného, když se motor nastartuje se steklým olejem ve vaně, když zbytek je stále aspoň trochu oblitej a nebo je to úplně suchý. Ale točit olejovým čerpadlem vrtačkou nemáš šanci, protože je na řetězu :-)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
yeti
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2972
Registrován: úte říj 26, 2010 3:20 pm

Re: Zajetí motoru

Příspěvek od yeti »

j3rry: Jak už tu zaznělo - moc to řešíš. K tomu článku - to psal jednoznačně typický anglo-americký odborník (ikdyž něco mohlo vznikout při překladu), ale jednoznačným cílem článku bylo vzbudit ve čtenáři dojem, že zajetí motoru je něco démonického.
Podívej, motor dostane první čočku už ve fabrice a tam se s tím nikdo ne*ere. To je první věc. Druhou čočku dostane na překladištích a další potom v autosalonu, kde si novýho "panenskýho" mazlíka kupuješ a pak sáhodlouze řešíš, jestli prvních 500km otevírat klapku 3x po sobě na 50% ::-DDD: Navíc, nezajíždí se pouze válce a kroužky, ale hlavně všechny ložiska a na ložiskách by mělo být uvolňování postupné, aby tam nevznikly příliš velké vůle. Tím zajetím se mají vytvořit "ideální" vůle ve všech pohyblivých částech a ty vůle se vytvoří tak, že se srovnají hrany (proto by olej neměl být na zajetí moc "echt super" a taky se mění dřív), dále se "doopracují" stopy po obrábění a také se otlačí i jinak hladké dosedací plochy (např. právě ložiska). Navíc tím "otlakem" se zpevní povrchová vrstva materiálu.
Takže za mně - u moderních motorů (které už dostaly čočku cestou k tobě) bych zajížděl postupně a jak tu už zaznělo - postupně bych po nějakých stovkách km navyšoval maximální otáčky. Důležité podle mě je hlavně ze začátku udržovat motor v konstantní teplotě a zátěži - takže třeba prvních 500 km neskákat moc po městě, ale jet se projet po dálnici, s přibývajícími km postupně zvyšovat max. otáčky a zvýšenou zátěž dávkovat po menších časových kvantech - např. mám najeto 500km, jsem na dálnici, jedu 90kmh na 4 tak si přibrzdím na 2000ot a přidám dokud nedosáhnu maxima "záběhových" ot. (třeba 3000). Pak zpomalím a jedu tak 2500. A po pár km to zopakuju. Tož asi tak. Hlavně to moc nežrat :o)) Ono se to pozná citelně zvýšenou ochotou motoru se vytáčet k těm postupně navyšovaným max. otáčkám. Na novým motoru se tomu moc nechce, ale po pár stovkách km je to citelně lepší. Taky začne klesat spotřeba. U mojí feldy jsem opravdu poznal jiné chování motoru v 10tis km.
Subaru Legacy wagon 2.0 R 121kW "sociál" MY06
Subaru Forester SF 90kW MY98
Uživatelský avatar
Juras
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 766
Registrován: čtv bře 04, 2010 7:42 am

Re: Zajetí motoru

Příspěvek od Juras »

Myslim ze se tu resi spis zajeti motoru po GO a ne zajizdeni novyho auta. U novych aut je motor uz zajetej, nebo aspon castecne uz z vyroby.
Jinak souhlas s Honzou, tak nejak bych to delal i ja.
Subaru IMPREZA 2.0GT MY95 300hp 25/100 - funny car
Peugeot 205 1.7GRD MY92 60hp 4/100 - EX a už i R.I.P (kovoschrot)
Citroën C5 2.2 HDi MY02 133hp 6/100 - daily car
Ducati Multistrada 1000 DS MY04 - funbike?
Uživatelský avatar
Marty73
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 3306
Registrován: sob črc 31, 2010 5:44 pm
Jméno a příjmení: Martin J.
Bydliště: Statenice

Re: Zajetí motoru

Příspěvek od Marty73 »

Sorry za offtopic , ale nedávno jsem viděl dokument o montáži Ferrari a hned jak to smontovali, tak tomu dali pěkně na zadek aby vychytali jakoukoli maličkost. Takže nějaké pozvolné zajíždění fakt nebylo. Jen mě napadlo, když to nové auto proženou po testovacím okruhu, jak to pak udělají s destičkami, pneu, případnými stopami od kamínků a tak. Jestli to polepí nějakoui folií, kola používají testovací, desky pak vymění atd.? Nebo jsem to jen špatně pochopil a nezajíždějí každé auto? To mě docela zajímá :655:
"If in doubt, flat out." (Colin McRae)

Impreza WRX Prodrive, MY07
XV 2.0 Ridge, MY19
Toyota Aygo X
Forester SF, MY02 (ex)
yeti
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2972
Registrován: úte říj 26, 2010 3:20 pm

Re: Zajetí motoru

Příspěvek od yeti »

Jak píše Marty73. Motory se startují už ve fabrice, hnedle po kompletaci. To nedělá jen ferrari, ale dělal to i trabant.
Subaru Legacy wagon 2.0 R 121kW "sociál" MY06
Subaru Forester SF 90kW MY98
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Zajetí motoru

Příspěvek od HonzaCZ »

yeti píše:Jak píše Marty73. Motory se startují už ve fabrice, hnedle po kompletaci. To nedělá jen ferrari, ale dělal to i trabant.
Ano, ale to je trošku mimo, když se mluví o zajetí po GO :-)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
j3rry
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1024
Registrován: pon dub 16, 2012 9:58 pm
Jméno a příjmení: Tomáš H.
Bydliště: Brno/Karviná/Pržno

Re: Zajetí motoru

Příspěvek od j3rry »

Jo, ale tak trošku to s tím souvisí... Pokud ve fabrice po kompletaci dají motoru bídu, asi to nedělají jen tak pro nic za nic... V tomhle mi právě spousta aspektů toho textu, na který původně odkazuji, dávalo smysl... Na druhou stranu je fakt, že já nemám úplně komplet nový motor ale "jen skoro"... :655:
1999 SF Subaru Forester 2.0 5MT
1995 GC8 Subaru Impreza WRX STi - sold
1996 Mazda MX-5 NA 1.6 66kw - R.I.P.
2005 Subaru Legacy 3.0R 6MT Spec.B Sedan - R.I.P. (ale resurrected a teď kdesi stále spokojeně vrčí)
2004 Subaru Legacy 2.5 5MT Sedan - R.I.P.
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48972
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Zajetí motoru

Příspěvek od VDC »

Jasně,nedělají to pro nic za nic. Dělají to proto, že v dnešní uspěchaný době nemá nikdo čas ten motor zajíždět normálně. Tak tomu dají kopr a buď to vydrží, nebo ne. A šup k zákazníkovi. Určitě bych k tomu takhle nepřistupoval po individuální GO motoru.

Odesláno z mého ASUS Transformer Pad TF300TG pomocí Tapatalk
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
dethroned
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2236
Registrován: pon čer 07, 2010 6:09 pm
Bydliště: Brno

Re: Zajetí motoru

Příspěvek od dethroned »

jak píše juras, myslím že uvedený postup by se mohl týkat závodních motorů, které mají vydržet 50 hodin a pak výměna...
Outback 2.5 BS9 CVT MY18 129kW
ex - Outback 2.5 BI-Fuel BP9 4AT MY09 127kW LPG BRC
Obrázek
ex - Legacy 2.0R Wagon BP5 5MT MY07 121kW
Obrázek
ex - Legacy 2.0i Wagon BP5 5MT MY04 101kW LPG PRINS
Obrázek
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48972
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Zajetí motoru

Příspěvek od VDC »

Jinak teda chápu, že to Jerry řeší, protože to není úplně laciná sranda. Asi bych to taky řešil, ale citlivě. Ne že když tomu dám na prvním metru čočku jako kráva, tak to pak děsně pojede. To je prostě proti logice věci.

Odesláno z mého ASUS Transformer Pad TF300TG pomocí Tapatalk
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
Subaru4ever
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2494
Registrován: pát lis 12, 2010 9:44 pm
Jméno a příjmení: Adam
Bydliště: Praha 5

Re: Zajetí motoru

Příspěvek od Subaru4ever »

Je spočítané a experimentálně ověřené, že např. nový nezaběhaný kluzný spoj má až o 30% vyšší tření (tj. zatraceně horší účinnost) než zaběhaný spoj. A vidina, že těch 30% prostě "urvu" a zahladím tím, že to mu dám hned na začátku kouř, je myslím postavená na hlavu :713: ... Nechtěl bych takovej povrch vidět v řádkovacím elektronovém mikroskopu. Bude chlupatej, plnej mikrotrhlin, otřepů a bude na něm dost specificky zpevněná povrchová vrstva :655: . Toť názor mladého studenťíka :713: :845:

Kovové díly s vzájemným třením nebo valením se prostě a jednoduše mají zaběhávat pozvolně a při snížené zátěži :4690: . Tím bych to ukončil :baseball:
EX Subaru Leone Super Station 1,8 AT, (r.v.83)
EX Subaru Outback 2,5 MT, MY2005, LPG (r.v.04)
EX Subaru Outback 2,5 MT, MY2010 (r.v.09)
>>> Subaru, čím starší, tím lepší! <<<
Uživatelský avatar
martas
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2713
Registrován: sob lis 06, 2010 9:22 am
Jméno a příjmení: Martin Staněk
Bydliště: Most,Jílové u Děčína,

Re: Zajetí motoru

Příspěvek od martas »

AMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :845:
Martas
Subaru Outback 2.5 - MY 2002 - ex
Subaru Forestr 2.0D - MY 2010 - ex
Subaru Impreza Sport 2.0 - MY 2008 - ex
Subaru Impreza WRX STI 2.5 - MY 2011 - 12,8l
Subaru Forestr 2.0 XT - MY 2016 - 11,4l
Uživatelský avatar
Marty73
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 3306
Registrován: sob črc 31, 2010 5:44 pm
Jméno a příjmení: Martin J.
Bydliště: Statenice

Re: Zajetí motoru po GO

Příspěvek od Marty73 »

Tak snad v pondělí bych už mohl také vstoupit do záběhu po GO :) Šály, zábrus kliky, zábrus hlavy a bloku, těsnění a vyleštěné ventily + nová spojka. Prvních 500km mi zajedou v BA, aby se mohli podepsat pod svoji práci. Pak ji vezmu v klidu po českých tankodromech na Liberecko, pak nějakých 1500 po Alpách a pak na výměnu oleje. Doufám, že na Sosně v září budu mít kolem 3000km a budu moci už trochu točit. Volím postupné zajetí na radu LL a z povahy věci, že už jsem několik nových aut rozhýbal. Tak držte palce :supeer:
"If in doubt, flat out." (Colin McRae)

Impreza WRX Prodrive, MY07
XV 2.0 Ridge, MY19
Toyota Aygo X
Forester SF, MY02 (ex)
Uživatelský avatar
Marty73
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 3306
Registrován: sob črc 31, 2010 5:44 pm
Jméno a příjmení: Martin J.
Bydliště: Statenice

Zajetí motoru

Příspěvek od Marty73 »

Pro informaci je zde kuchařka z BA pro můj motor:

Informace k záběhu:

- hlavně nenafukovat a nepřetáčet, neakcelerovat na plný plyn.
- do 500 najetých km toč motor maximálně do 2500 ot/min.
- 500-1000 Km do 3000 ot/min
- 1000-1500 – do 3500 ot
- 1500-2000 – do 4000 ot
- 2000-2500 – normální ale rozumný režim
- 2500 najetých – výměna oleje, freezu
- každých cca 300 km kontroluj motorový olej a chladící kapalinu
- motor může lehce smrdět / kouřit – bude se vypalovat.
"If in doubt, flat out." (Colin McRae)

Impreza WRX Prodrive, MY07
XV 2.0 Ridge, MY19
Toyota Aygo X
Forester SF, MY02 (ex)
Uživatelský avatar
seatik
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 4035
Registrován: ned srp 09, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Vašek
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Zajetí motoru

Příspěvek od seatik »

Martine,to Te bude predjizdet kazda baba ve facku :-D
Subaru Forester 2.5 XT MY 2007
Subaru Outback 2.5 Limited 2020
ex Subaru BRZ 2.0i Sport MY2015
ex Subaru Impreza 2.0i 92kw MY2004
Odpovědět

Zpět na „Motor“