Vyházení vody z expanzky a vaření EJ20

Většina našich vozů má konstrukčně stejné motory. Proto i řešení potíží je možné řešit společně
Odpovědět
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Vyházení vody z expanzky a vaření EJ20

Příspěvek od HonzaCZ »

Tak obyčejná voda při 200 kPa má bod varu 120 °C, což je podle mě nezanedbatelný rozdíl. Je pravda, že ta nemrznoucí směs má bod varu sama o sobě výš, někde kolem 115, co jsem našel, pokud je řezaná 1:1 s vodou.

Napadá mě, že se třeba nemá otevírat víčko na chladiči (nebo expanzce, pokud je tlaková), pokud je motor ohřátý, protože se právě vyrovná tlak a voda se v aktuální teplotě dostane do varu a vyvře ven. Takže běžně asi ten přetlak roli hraje.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22547
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Vyházení vody z expanzky a vaření EJ20

Příspěvek od spm »

Zase to víčko drží asi 110kPa, takže tolik zase ne... jestli při otevření vyvře je otázka, ale minimálně ven něco vyteče, když to ten tlak drží. A polejt si ruku 90C vodou je taky nicmoc :-)

Edit: teď si teda nejsem jistý, jak je ten nápis s tlakem na víčku myšlený... možná že to fakt drží diferenční tlak, takže pokud je standardně v atmosféře +- 1Bar, tak v tom okruhu s funkčním víčkem bude okolo 2.
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Vyházení vody z expanzky a vaření EJ20

Příspěvek od HonzaCZ »

Tak samozřejmě. 110 kPa absolutních by bylo 1) trochu nesmyslně málo, když je v atmosféře běžně kolem 105 kPa a 2) bylo by celkem asi složitý pomocí jedný pružiny a ventilu dosáhnout regulace absolutního tlaku. *) :) Takže je to rozhodně rozdílový tlak oproti okolnímu tlaku.

EDIT: *) I když kdyby z jedný strany ventilu byl tlak a z druhý strany pružina ve vakuu, tak asi jo. :)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Slavek_xxx
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 8054
Registrován: pát srp 20, 2010 8:25 am
Bydliště: Nové Hrady

Re: Vyházení vody z expanzky a vaření EJ20

Příspěvek od Slavek_xxx »

HonzaCZ píše:Napadá mě, že se třeba nemá otevírat víčko na chladiči (nebo expanzce, pokud je tlaková), pokud je motor ohřátý, protože se právě vyrovná tlak a voda se v aktuální teplotě dostane do varu a vyvře ven. Takže běžně asi ten přetlak roli hraje.
Tohle bude ono. Chladivo, ktery je aktualne v kontaktu s valcema pri poklesu tlaku prudce zplynuje a vyhaze chladivo pres otvor v chladici ven (*_^) |,,,, Z toho muzeme odvodit, ze se za atmosferickyho tlaku pri zatezi (na volnobeh to zrejme funguje i bez tlaku v systemu) delaji u valcu bubliny, chladivo je objemem plynu vytlaceno do expansky nebo ven ze systemu, tim padem se valce jeste vice ohrivaji (protoze je u nich vzduch / para) a motor se prehreje.
Impreza 2.0 5MT, MY03 + LPG
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48967
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Vyházení vody z expanzky a vaření EJ20

Příspěvek od VDC »

Nemůžu teoretizovat, co se v systému děje a proč se to tak děje, ale na displeji mám odsledováno, že provozní teplota se s funkčním víčkem drží cca o 5°C níž, nemá snahu se tak rychle ohřívat při zátěži a rychleji reaguje na pokles zátěže.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22547
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Vyházení vody z expanzky a vaření EJ20

Příspěvek od spm »

BTW kde vlastně je umístěný to teplotní čidlo chladící kapaliny, podle kterýho ukazuje rafička v palubce nebo to co se vrací v ODB? Někde v motoru nebo je to až někde venku v tom okruhu?
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
Marty73
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 3306
Registrován: sob črc 31, 2010 5:44 pm
Jméno a příjmení: Martin J.
Bydliště: Statenice

Vyházení vody z expanzky a vaření EJ20

Příspěvek od Marty73 »

Teď do toho ještě zapojte teorii, když je v okruhu kapalina bez vody, třeba PowerCool 180, která prakticky netlakuje, kolem válců nevytváří bublinky a přitom funguje perfektně:)
BTW, sensor je na bloku.
"If in doubt, flat out." (Colin McRae)

Impreza WRX Prodrive, MY07
XV 2.0 Ridge, MY19
Toyota Aygo X
Forester SF, MY02 (ex)
Uživatelský avatar
Tapan
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 14702
Registrován: úte kvě 16, 2017 8:13 am
Jméno a příjmení: Štěpán Z.
Bydliště: Zliv (České Budějovice)

Re: Vyházení vody z expanzky a vaření EJ20

Příspěvek od Tapan »

Slavek_xxx píše:Chladivo, ktery je aktualne v kontaktu s valcema pri poklesu tlaku prudce zplynuje a vyhaze chladivo pres otvor v chladici ven
V tom případě bude navíc docházet v místě kontaktu chladiva s kovem k poškozování motoru kavitací, což má ovšem smysl uvažovat jen v případě, že motor vypneme včas :-)
Lvl. 1 Subaru Necromancer

Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
plukovník

Re: Vyházení vody z expanzky a vaření EJ20

Příspěvek od plukovník »

Marty73 píše:Teď do toho ještě zapojte teorii, když je v okruhu kapalina bez vody, třeba PowerCool 180, která prakticky netlakuje, kolem válců nevytváří bublinky a přitom funguje perfektně:)
BTW, sensor je na bloku.
A k čemu je taková blbost, jako "bezvodá chladící kapalina" dobrá ?
Tedy kromě toho,
že má pro běžný motor, který nemá zrovna tisíc koní a nejezdí na tratích F1, nesmyslně vysoký bod varu (180 stupňů C), že stojí 500,- Kč litr, a navíc pro starší motory není určená a tudíž je riziko možného vlivu na některé materiály chladícího okruhu :-/

Pravda, neobsahuje jedovatý ethylenglykol, tak je "ekologická" :-DDD :-DDD :-DDD
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Vyházení vody z expanzky a vaření EJ20

Příspěvek od HonzaCZ »

Třeba, že se v běžným autě neuvaří ani při závadě?
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Marty73
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 3306
Registrován: sob črc 31, 2010 5:44 pm
Jméno a příjmení: Martin J.
Bydliště: Statenice

Re: Vyházení vody z expanzky a vaření EJ20

Příspěvek od Marty73 »

Abych necitoval tak zde http://www.evans-coolants.cz/evans-cool ... to-funguje

a pro staré vozy zde: http://www.evans-coolants.cz/evans-cool ... automobily

Takže ano, bod cena je relevantní, je to drahé =)
"If in doubt, flat out." (Colin McRae)

Impreza WRX Prodrive, MY07
XV 2.0 Ridge, MY19
Toyota Aygo X
Forester SF, MY02 (ex)
Uživatelský avatar
ybrcek
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 5315
Registrován: sob lis 12, 2016 8:54 pm
Jméno a příjmení: Martin Vetyška
Bydliště: Půlpánov u Štatlu
Kontaktovat uživatele:

Re: Vyházení vody z expanzky a vaření EJ20

Příspěvek od ybrcek »

Lejeme to do motorek a je to skvely
AUDI quattro A6 Avant 2,7V6 TDI
ex Tribeca 3,6 H6
ex Forester 2,5 XT SG9
ex VeCe GTS 1,9CDTI
ex VeBe CC 2,5V6
ex Kadett GSi 2,0i
ex Škoda 100
ex Škoda 110R

http://www.drkteam.cz/team_member/martin-vetyska/
KTM 950 SuperEnduroR
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7814
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Vyházení vody z expanzky a vaření EJ20

Příspěvek od mnov »

Je nějak znát rozdíl v době ohřevu studeného motoru na provozní teplotu?
Voda má dost velkou měrnou tepelnou kapacitu, proto se ptám.
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
plukovník

Re: Vyházení vody z expanzky a vaření EJ20

Příspěvek od plukovník »

Co je základní složkou této kapaliny nahrazující glycol ?
Snad něco jako transformátorový olej, nebo snad glycerín ?
Jaké to má skupenství? Je to husté, řídké, nebo mastné?
Jakou to má barvu?

Máte někdo zkušenost s novým typem chladící kapaliny žluté barvy, např. Sheron Antigel, a tušíte, jakou by mohla mít specifikaci ? Snad G16?
Naposledy upravil(a) plukovník dne pon lis 13, 2017 6:23 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
ybrcek
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 5315
Registrován: sob lis 12, 2016 8:54 pm
Jméno a příjmení: Martin Vetyška
Bydliště: Půlpánov u Štatlu
Kontaktovat uživatele:

Re: Vyházení vody z expanzky a vaření EJ20

Příspěvek od ybrcek »

Barva modrá. Alespoň pro moto. Konzistenci to má jako voda. Pred aplikaci se musí chladicí systém dobře vyplachnout. U motorek je to maly zázrak. Lehka endura totiz na zavodech klidne vychazi pul objemu chladice pokud je track tezky a jede ae pomalu. S touto kapalinou nedolevam protoze to nevari. Ale v aute s tím nemam zkušenost.

Jako fakt to funguje.
AUDI quattro A6 Avant 2,7V6 TDI
ex Tribeca 3,6 H6
ex Forester 2,5 XT SG9
ex VeCe GTS 1,9CDTI
ex VeBe CC 2,5V6
ex Kadett GSi 2,0i
ex Škoda 100
ex Škoda 110R

http://www.drkteam.cz/team_member/martin-vetyska/
KTM 950 SuperEnduroR
Odpovědět

Zpět na „Motor“