Výměna chladící kapaliny

Většina našich vozů má konstrukčně stejné motory. Proto i řešení potíží je možné řešit společně
Odpovědět
Uživatelský avatar
Painkiller
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 159
Registrován: ned úno 14, 2010 10:30 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Výměna chladící kapaliny

Příspěvek od Painkiller »

Zdravím přítomné techniky! Chystám se ještě teď před zimou vyměnit komplet chladící kapalinu (kdoví jak je tam dlouho, já minulou zimu jenom dolil) - Legacy III, 2,0l, 92 kW, MT. Má s tím někdo zkušenosti? Je tam vůbec někde vypouštěcí ventil? :655: Díky za případnou radu!
Subaru Legacy 2.0, MT, MY99, LPG
Uživatelský avatar
Slavek_xxx
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 8054
Registrován: pát srp 20, 2010 8:25 am
Bydliště: Nové Hrady

Re: Výměna chladící kapaliny

Příspěvek od Slavek_xxx »

Vypousteci ventil je dole na chladici, u Imprezy je z plastu. Az ho budes davat zpet, moc ho neutahuj, mne ho soudruzi u Freye utrhli.
Impreza 2.0 5MT, MY03 + LPG
Uživatelský avatar
kosobecny
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 993
Registrován: pát zář 16, 2011 6:53 pm
Jméno a příjmení: Marek
Bydliště: Klatovy a okolí

Re: Výměna chladící kapaliny

Příspěvek od kosobecny »

Když už jsme u toho, mám to nějak ředit, respektivě Fridex s destilkou?
Subaru Outback H6 3.0 MY2000
Subaru Forester 2.0 XT MY2003 - ex
Subaru Impreza 2.0 GL MY2000 - ex
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Výměna chladící kapaliny

Příspěvek od HonzaCZ »

Je to napsaný snad na každý láhvi s "fridexem" :-) Ředí se to, jinak by to nefungovalo. A co jsem se dočetl v odborném časopisu (tuším AutoExpert), tak by se měla směs tvořit nikoliv z destilky, ale z normální vody z vodovodu. Destilovaná voda rychleji vyčerpá inhibitory koroze v nemrznoucí směsi, či co... už si to přesně nepamtuji.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Painkiller
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 159
Registrován: ned úno 14, 2010 10:30 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Výměna chladící kapaliny

Příspěvek od Painkiller »

To Slavek_xxx: :diky: Jsem i teď stáhl manuál (v angličtině) a už tam ten vypoušťák asi vidím!
Subaru Legacy 2.0, MT, MY99, LPG
Uživatelský avatar
dethroned
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2236
Registrován: pon čer 07, 2010 6:09 pm
Bydliště: Brno

Re: Výměna chladící kapaliny

Příspěvek od dethroned »

chtěl by se zeptat na pár otázek ohledně výměny chladící kapaliny. některé tady už zazněly, ale co už. chystám se na výměnu a chci si to udělat sám, protože každá kačka se teď hodí. měním to proto, že mě to v těch mrazech málem zamrzlo (ledová tříšť v expanzce, měřákem naměřeno pouze -15°C!!!...ale zamrzat to začlo v -25°C)... tedy:
1) jaký koncenrát používáte? zelený, modrý, růžový, je to asi fuk...dám tam zelenou, nějakou lepší a bude.
2) vypustit výpustným šroubem, plus oddělám spodní hadici z chladiče, protože stejně musím vyměnit objímky, jsou zrezlé. tímto bych měl bezpečně vypustit vodu z celého chlad. systému, je to tak?
3) promíchání směsi; dám 1:1, což by mohlo být do -35°C. stačí to míchat přímo do nádržky? tzn. nalít litr koncenrátu, litr vody, litr koncenrátu...atd
4) někde se doporučuje použít místo destilky vodu z kohoutku. destilka prý dříve vyčerpá inhibitory koroze. máme doma hodně měkkou vodu, má to smysl?
5) potřebuju vyměnit i dvě hadicové spony. teď jsou tam ty z výroby, asi na jedno použití. pokud tam dám obyčejné (nějaké lepší) stahovačky na šroubek, bude to držet?
6) odvzušnění, s tím si poradím, už jsem to jednou dělal

Díky za případné rady, tipy & triky :supeer:
Outback 2.5 BS9 CVT MY18 129kW
ex - Outback 2.5 BI-Fuel BP9 4AT MY09 127kW LPG BRC
Obrázek
ex - Legacy 2.0R Wagon BP5 5MT MY07 121kW
Obrázek
ex - Legacy 2.0i Wagon BP5 5MT MY04 101kW LPG PRINS
Obrázek
Uživatelský avatar
celer
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 477
Registrován: úte lis 09, 2010 8:00 pm
Jméno a příjmení: Jiří Paleček
Bydliště: Hradec Králové

Re: Výměna chladící kapaliny

Příspěvek od celer »

Možná je to OT:Nevím jestli to platí i pro 2,0, ale u 3,0R mě Polák varoval že je třeba při výměně vody i vyndat chladič a vyčistit zvenku a nejlíp i propláchnout úsady uvnitř., prej se mezi chladičema vody a klimy rád drží takovej ten pampeliškovej filc a pak to blbě chladí.
...to auto mě prostě baví....
Subaru Outback 3,0R AT, MY 2006 - prodáno
Subaru Outback 3,6 AT MY 2012
BMW C1 125 Executive
Uživatelský avatar
u-geen
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2103
Registrován: úte led 19, 2010 9:49 pm
Jméno a příjmení: Evžen Eiba
Bydliště: Kyje, okres Jičín

Re: Výměna chladící kapaliny

Příspěvek od u-geen »

dethroned: barva castecne muze ukazovat slozeni, takze to jedno neni :)
Uživatelský avatar
dethroned
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2236
Registrován: pon čer 07, 2010 6:09 pm
Bydliště: Brno

Re: Výměna chladící kapaliny

Příspěvek od dethroned »

no, trochu jsem se do toho zahloubal, poštudoval a máte pravdu, tak jednoduchý to s tím výběrem kapaliny není. přečetl jsem pár fór většinou v americe a jde o to, že do té směsi přidávají ještě jakýsi subaru coolant conditioner. něco co chrání těsnění pod hlavou proti únikům a dotěsňuje systém. samotná kapalina musí být na fosfátové bázi, a nesmí obsahovat organické sloučeniny amoniaku.

více zde:
Subaru:
From SubaruTech Tips: Cooling System Conditioner: Since June of 2003, the Cooling System Conditioner (designed for sealing external leaks on phase two 2.5L) has been added in production on all 2.5L Phase II engines (this also includes the 2.5L Phase II turbo engine). In addition to the 2.5L Phase II engine, Fuji Heavy Industries Ltd. and Subaru of America, Inc. have determined that this product is safe for use in all Subaru vehicles. Therefore starting with the introduction of the Phase II 2.5L engine (1999 model year Forester and Impreza), Subaru of America, Inc. has updated all of the Service Manuals to reflect the adding of the conditioner whenever the antifreeze is drained and replaced.

"Do not use a flushing machine to service Subaru cooling systems. If the machine has been used to service other makes of vehicles that may have copper/brass radiators, a chemical reaction between the copper ions and Genuine Subaru Long Life Anti-Freeze Coolant may occur, which could cause clogging of the radiator."

Be VERY CAREFUL what engine coolant you use -- it must be completely safe for ALUMINUM ENGINES specifically. There are a few low-cost brands out there (Peak, for one) that contain silicates which can degrade an aluminum radiator and even cause engine block wear. Both my dealer and their lead shop mechanic said WRX models in particular should use the factory Subaru fluid (which they sell in gallong jugs as well) and nothing else, because of this danger. Normally I would be skeptical, but the mechanic pointed out that they could actually make more money selling a brand-name fluid to customers -- they would just rather take the loss and avoid replacing radiators under warranty
.

..a v přiloženém pdf.
Přílohy
Coolant Cautions - All Subaru Models May05.pdf
(41.33 KiB) Staženo 611 x
Outback 2.5 BS9 CVT MY18 129kW
ex - Outback 2.5 BI-Fuel BP9 4AT MY09 127kW LPG BRC
Obrázek
ex - Legacy 2.0R Wagon BP5 5MT MY07 121kW
Obrázek
ex - Legacy 2.0i Wagon BP5 5MT MY04 101kW LPG PRINS
Obrázek
pansuu
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 328
Registrován: úte lis 15, 2011 8:03 am
Bydliště: Koberovy

Re: Výměna chladící kapaliny

Příspěvek od pansuu »

Já jen k tý destilce a kohoutkovce ::-DD: Kohoutková by se údajně měla aspoň převařit. Před nalítím nové kapaliny udělám proplach vodou(převařenou) s trochou jedlé sody(odstaňuje usazeniny), na to budu jezdit přes léto :826: A barva kapaliny? Jakou tam mám, takovou tam zas naleju....
Subaru Impreza combi 2.0, 85kw, LPG, 1998
Uživatelský avatar
dethroned
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2236
Registrován: pon čer 07, 2010 6:09 pm
Bydliště: Brno

Re: Výměna chladící kapaliny

Příspěvek od dethroned »

já jsem nakonec koupil u subaru už hotovou směs. je hodně do žluta...a 144,- za litr, koupil jsem radši 7 litrů... :655:
s tím proplachem, děláš to tak, že to jen propláchneš přes chladič, nebo to zazátkuješ a protočíš motorem?
já to budu vypouštět tak, že povolím spodní hadici, jelikož spona co tam je je uplně na sr..ku zrezlá.
Outback 2.5 BS9 CVT MY18 129kW
ex - Outback 2.5 BI-Fuel BP9 4AT MY09 127kW LPG BRC
Obrázek
ex - Legacy 2.0R Wagon BP5 5MT MY07 121kW
Obrázek
ex - Legacy 2.0i Wagon BP5 5MT MY04 101kW LPG PRINS
Obrázek
pansuu
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 328
Registrován: úte lis 15, 2011 8:03 am
Bydliště: Koberovy

Re: Výměna chladící kapaliny

Příspěvek od pansuu »

Teď na jaře vypustím náplň, naleju "sodu" a nechám až do podzimu. V září vyměním za nemrzku a na tři roky je pokoj, doufám. Je to sice dvojí práce, ale zas se pročistí systém.
Subaru Impreza combi 2.0, 85kw, LPG, 1998
Uživatelský avatar
MaSlo
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 913
Registrován: sob pro 25, 2010 2:36 pm
Jméno a příjmení: Martin Slováček
Bydliště: Okolo Vsetína

Re: Výměna chladící kapaliny

Příspěvek od MaSlo »

Kolik tam té sody dáš? (zní to zajímavě, přemýšlím, že bych se nechal inspirovat :)
IG: @svetmasla

Subaru Outback 2.5 121 kW MY07 5MT alias Šedýl
Subaru Forester 2.0 MY01 5MT alias Forejs
Toyota Previa 2.4 VVT-i MY02 alias Kinderwagen
Uživatelský avatar
celer
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 477
Registrován: úte lis 09, 2010 8:00 pm
Jméno a příjmení: Jiří Paleček
Bydliště: Hradec Králové

Re: Výměna chladící kapaliny

Příspěvek od celer »

K tý sodě - nechci bejt špatnej prorok, ale nehrozí že se tam tou sodou odloupne nějakej kus bordelu a udělá to paseku v pumpě? Asi bych se toho trochu bál.. Navíc když soda bude v motoru příležitostně pěnit po reakci s úsadama tak by se tam mohly udělat vzduchový kapsy, zavzdušnit to a pak si to každej domyslí.
Tedy jednorázově možná ano, ale jezdit na to celý léto bych se bál...
...to auto mě prostě baví....
Subaru Outback 3,0R AT, MY 2006 - prodáno
Subaru Outback 3,6 AT MY 2012
BMW C1 125 Executive
Uživatelský avatar
MaSlo
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 913
Registrován: sob pro 25, 2010 2:36 pm
Jméno a příjmení: Martin Slováček
Bydliště: Okolo Vsetína

Re: Výměna chladící kapaliny

Příspěvek od MaSlo »

Zrovna tohoto bych se nebál, takové celistvé kusy tam snad nikde nejsou, bude to spíš tenký souvislý povlak.

Teď jsem o tom ale trochu četl a vypadá to, že soda není dobrý nápad pro dlouhodobou náplň - reaguje s hliníkem, poškozuje nereaktivní ochrannou vrstvu oxidu:
For cleaning aluminium objects, the use of sodium bicarbonate is discouraged as it attacks the thin unreactive protective oxide layer of this otherwise very reactive metal.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_bicarbonate

Spíše bych to viděl na krátkodobou, mírně kyselou náplň - třeba octový roztok (narazil jsem i na použití Coca-Coly :). Po použití zneutralizovat prostředí roztokem sody a dobře vypláchnout.

Zajímavá je taky myšlenka použít čistící prostředky do myčky nádobí, i na to jsem narazil a vcelku to na mě působí jako bezpečný nápad :)
IG: @svetmasla

Subaru Outback 2.5 121 kW MY07 5MT alias Šedýl
Subaru Forester 2.0 MY01 5MT alias Forejs
Toyota Previa 2.4 VVT-i MY02 alias Kinderwagen
Odpovědět

Zpět na „Motor“