Výměna chladící kapaliny
- Mira
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 10650
- Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Miroslav
- Bydliště: Poslední zatáčka před Vídní
Re: Výměna chladící kapaliny
No myslim, že freonové chladivo (R134a) se od snad roku 2015 nesmí díky ekomyslitelům v EU u nových aut používat. Takže pouze 1234yf. Podstatnej rozdíl je jen v ceně chladiva. To nový je skoro 10x dražší.
Forester SG XT
ex Impreza 97 s baťohem
ex Impreza 97 s baťohem
-
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 24328
- Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
- Jméno a příjmení: Radek- šíma
- Bydliště: Valašsko
Re: Výměna chladící kapaliny
10x? To snad ne,to jsi přehnal ne,kolik to pak musí stát???To jde už do tisíců za komplet náplň ne?
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
- Mira
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 10650
- Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Miroslav
- Bydliště: Poslední zatáčka před Vídní
Re: Výměna chladící kapaliny
No skoro. Gram R134a stojí kačku něco, 1234y skoro pětku.
Forester SG XT
ex Impreza 97 s baťohem
ex Impreza 97 s baťohem
Re: Výměna chladící kapaliny
Problém je v tom, že patent na to nové chladivo, co nevytváří skleníkový efekt v atmosféře, má jediná firma na světě, DuPont.sima píše:10x? To snad ne,to jsi přehnal ne,kolik to pak musí stát???To jde už do tisíců za komplet náplň ne?
Když sis dal vyměnit náplň v klimatizaci v minulosti, stálo to 900,- až 1 600,-.
Nyní to bude 5-10 000,- Kč a navíc servisy musí tuto látku skladovat jako nebezpečný materiál, se vším, co k tomu patří.
Ptal jsem se proto, jestli to chladivo H1234yf je až v nových modelech, nebo už ve všech nově vyrobených vozech.
P.S.
Míra,
to starší chladivo R134a je také bezfreonové (freony už jsou zakázány dávno), ale je to brutální skleníkový plyn, zatímco H1234yf je sice jedovatý a hořlavý, ale co se týče "skleníku" asi tak tisíckrát šetrnější
- Mira
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 10650
- Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Miroslav
- Bydliště: Poslední zatáčka před Vídní
Re: Výměna chladící kapaliny
Pravda. Jen DuPont ano, ale společně s Honeywellem.
Forester SG XT
ex Impreza 97 s baťohem
ex Impreza 97 s baťohem
Re: Výměna chladící kapaliny
Jinak ten freon, co se nesmí od roku 2015 používat a od roku 2010 ani vyrábět, protože poškozuje tu ozonovou vrstvu má označení R12 a v autoklimatizacích se myslím v posledních desetiletích vůbec nepoužíval.
Vypadá to, že udržovat v budoucnu v autě funkční klimatizaci bude stejný luxus jako bylo ji tam mít v dávné minulosti
Vypadá to, že udržovat v budoucnu v autě funkční klimatizaci bude stejný luxus jako bylo ji tam mít v dávné minulosti
-
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 24328
- Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
- Jméno a příjmení: Radek- šíma
- Bydliště: Valašsko
Re: Výměna chladící kapaliny
Nic víc k tomu nemám,než jen
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
-
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 1862
- Registrován: pon srp 10, 2015 3:37 pm
- Bydliště: Hradec Králové
Re: Výměna chladící kapaliny
Zajímavé, za novou náplň jsem dal letos kolem 800 peněz.
Forejs SG, 11/03, 2.0 92kW + nové LPG.
-
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 24328
- Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
- Jméno a příjmení: Radek- šíma
- Bydliště: Valašsko
Re: Výměna chladící kapaliny
Já dával vždy cirka taky tolik...při takové ceně bych si klimu klidně odpustil a na čelo okurek
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
- Mira
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 10650
- Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Miroslav
- Bydliště: Poslední zatáčka před Vídní
Re: Výměna chladící kapaliny
Náplň R134 účtují jak kde od 0,60,- do i za 4 ,- Kč za gram. Náplň je 600 gramů? Takže za ni můžete zaplatit od 360,- Kč, co kdo unese. Ovšem za eko si holt připlatíte. Za 9 Kč gram.
Forester SG XT
ex Impreza 97 s baťohem
ex Impreza 97 s baťohem
-
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 24328
- Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
- Jméno a příjmení: Radek- šíma
- Bydliště: Valašsko
Re: Výměna chladící kapaliny
No nikdo ti nenaplní klimu za 360kč,platí se mašina,servis,lidi,když máš známé,či jezdíš pravidelně do jednoho servisu a uznávájí politiku stálého klienta,tak zaplatíš třá jen za opravdu vyprchané chladivo-přesně na gramy+něco si nechají za práci,ale moc se na to nehraje a já to uznávám.
Já takhle platil,když se doplnilo jen málo náplně,tak jsem platil jen za gramy,plus nějakou stovku za práci,ale teď jsem to nijak neřešil a nedomlouval se,dlouho jsem tam nebyl a stejně jsem doplnil 300 gr za 700 kč.To beru,něco si musí servis nechat,tj dle mě minimum.Furt člověk neřeší cenu i kdyby to bylo 1200-1500 kč,ale vypláznout pár tisíc za náplň,tj oser,nekradem jak bruselští,či globální co tohle zas vymysleli,nebo kerý to hnůj zas takovou ptákovinu schválil.
Já takhle platil,když se doplnilo jen málo náplně,tak jsem platil jen za gramy,plus nějakou stovku za práci,ale teď jsem to nijak neřešil a nedomlouval se,dlouho jsem tam nebyl a stejně jsem doplnil 300 gr za 700 kč.To beru,něco si musí servis nechat,tj dle mě minimum.Furt člověk neřeší cenu i kdyby to bylo 1200-1500 kč,ale vypláznout pár tisíc za náplň,tj oser,nekradem jak bruselští,či globální co tohle zas vymysleli,nebo kerý to hnůj zas takovou ptákovinu schválil.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Re: Výměna chladící kapaliny
Jenomže ono je to všechno trochu složitějšísima píše:No nikdo ti nenaplní klimu za 360kč,platí se mašina,servis,lidi,když máš známé,či jezdíš pravidelně do jednoho servisu a uznávájí politiku stálého klienta,tak zaplatíš třá jen za opravdu vyprchané chladivo-přesně na gramy....
Z chladící soustavy neubývá jenom chladicí médium, ale také kompresorový olej který je v něm obsažen a ten co tam zbyl zase degeneruje.
Naopak se zase časem do okruhu dostává vzdušná vlhkost, vlivem netěsnosti potrubí a póréznosti hadic.
Takže pouhé prosté doplnění chladiva je naprosto diletantský postup, který může být destruktivní pro kompresor.
Správné postupy jsou dva.
1. Odsátí veškerého chladiva včetně oleje, precizní vyvákuování systému (+případně výměna sušiče), opětovné naplnění novým chladivem na potřebné množství a zároveň doplnění potřebného množství nového kompresorového oleje do systému. Množství oleje se doplní jenom tolik, kolik se ho odsálo se starým médiem, protože určité množství v kompresoru zůstane a nesmí být přeplněno.
2. Pokud má servis sofistikovanou plničku, která dokáže recyklovat starou náplň, pak je možno staré zbylé množství chladiva odsát, zrecyklovat, doplnit na předepsané množství a znovu naplnit do systému spolu s olejem.
Takže závěr zní:
Klimatizaci nechat servisovat v raději v "servisech autoklimatizací" nikoliv v běžných autoservisech a vyhýbat se těm levným.
Kvalitní, a co hlavně, pravidelně kalibrovaná mašina může stát pár set tisíc a její amortizace a pravidelná údržba se samozřejmě musí zaplatit!
Dále platí to, co si málokdo uvědomuje, že klimatizace ve vozidle funguje tím spolehlivěji a déle, čím častěji je v provozu. Olej v systému totiž kromě mazání kompresoru funguje také jako utěsňovač netěsností.
Já kupříkladu svojí automatickou klimatizaci nevypínám nikdy !!!. Běží mi 365 dní v roce, i v zimě, kdy velmi dobře funguje jako odvlhčovač a zabraňuje mlžení skel. Zatím jsem s ní nikdy neměl žádné problémy. Na "údajně" zvýšenou spotřebu seru a nějaký praktický pokles výkonu motoru jsem nikdy nepociťoval
Když máš pod kapotou stovky koní spoutaných , tak už tě nějaké 4 kW odebrané kompresorem rozhodně nevytrhnou.
P.S.
Ale to jsme poněkud vybočili ze skutečného tématu tohoto vlákna !
I když,
chlazení jako chlazení.
Stejně jako hodinky a holinky. Obojí se natahuje
- spm
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 22730
- Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
- Jméno a příjmení: Jan Krajdl
Re: Výměna chladící kapaliny
Ona totiž zvýšená ani moc nebude. Jak se tu nedávno někde řešilo, ten kompresor neběží furt, ale spíná se tak, aby to držel natlakované. A to se zase liší podle toho, jaké je počasí, atd. Takže v zimě si ho to možná jednou při zapnutí jednou sepne a pak na něj hodně dlouho nehrábne, zatímco v létě v pařáku poběží furt. Tohle je krásně vidět na nějakém autě s manuální klimačkou a palubním počítačem. Pokud se na něm ta klimačka zapne při nějakém trochu teplejším počasí, tak to fouká studeně, ale spotřeba se skoro nehne. Pokud se to zapne v těch největších hicech, tak spotřeba už letí znatelně nahoru.plukovník píše:Na "údajně" zvýšenou spotřebu seru a nějaký praktický pokles výkonu motoru jsem nikdy nepociťoval
Když máš pod kapotou stovky koní spoutaných , tak už tě nějaké 4 kW odebrané kompresorem rozhodně nevytrhnou.
Jinak nevím jak to mají ty nové auta, ale třeba i ta moje H6 dle manuálu, když se sešlápne plyn na podlahu, tak klimu vypíná, aby jí z těch 209 koní žádný nezmizel
-
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 24328
- Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
- Jméno a příjmení: Radek- šíma
- Bydliště: Valašsko
Re: Výměna chladící kapaliny
Plukovníku,to jsi mě nepochopil,ale já zase chápu tebe,chceš vše eňo ňuňo do puntíku mít popsáno.
Takže samozřejmě jezdím už léta jen na profi mašiny,do servisu,kde s tím začli jako jedni z prvních.Princip řádného servisování klimy je mě jasný,kdysi jsme plnívali z "bomb",tehdy nic jiného ještě k dispozici nebylo,zajišťoval jsem i klima servisáka na xantia srazech,ten tam dojel pěkně s bombičkama ale uměl a znal a nic nezkazil,vše bylo dobré,pak jsem bohužel byl nucen nasmlouvat jiného a ten už tak bezproblémový nebyl,ale to už je pravěk,dneska už je klima mašina na každém rohu,kdo by to tohle řešil na srazech...
To co jsi napsal je košér,pravda opakování je nakonec matka moudrosti,ale nemyslím si,že dnes se tu najdou lidi co by nějak pokoutně plnili klimu,bez aut.mašiny,kde to stejně jen spustíš a maká to samo,řádná vakuace tj základ všeho =)Jen já si vždy pohlídám gramáž náplně,někdy se používá vícero druhů kompresorů a ty se pak v jednotlivých modelech můžou překrývat,to se mě i stalo,ale byl jsem předem připraven a mechanikovi jsem to sdělil.Taky jsem rád,když jsem u toho a po úkonu mě jednoduše změří teplotu max.chladného vzduchu na výdechu ventilace,samozřejmě musí být teplo,nejlépe hic.To je krom ztráty tlaku chladiva nejlepší kontrola-chladí řádně,či nechladí Jinak si myslím,že tam o nic nejde,jen nechat mašinu nerušeně fungovat,je to automat.
No kdosi tu nedávno psal,že klimu doplnil nějaký garážník a nedopadlo to dobře,no vyjímka se vždy najde.Takže tvé upozornění je na místě,zase se někdo najde,kdo řeší klimu a "sused" se srdečně nabídne,že mu klimu pořeší,tomu se nepošklebuju,taky jsem kdysi dávno nevěděl,co to obnáší a že to není jen o samotném doplnění náplně.
Jinak já teda sepnutí klímy na výkonu krutě poznám,nemám vaše koně,to cítíš fest,jak se tomu nechce akcelerovat.
Takže samozřejmě jezdím už léta jen na profi mašiny,do servisu,kde s tím začli jako jedni z prvních.Princip řádného servisování klimy je mě jasný,kdysi jsme plnívali z "bomb",tehdy nic jiného ještě k dispozici nebylo,zajišťoval jsem i klima servisáka na xantia srazech,ten tam dojel pěkně s bombičkama ale uměl a znal a nic nezkazil,vše bylo dobré,pak jsem bohužel byl nucen nasmlouvat jiného a ten už tak bezproblémový nebyl,ale to už je pravěk,dneska už je klima mašina na každém rohu,kdo by to tohle řešil na srazech...
To co jsi napsal je košér,pravda opakování je nakonec matka moudrosti,ale nemyslím si,že dnes se tu najdou lidi co by nějak pokoutně plnili klimu,bez aut.mašiny,kde to stejně jen spustíš a maká to samo,řádná vakuace tj základ všeho =)Jen já si vždy pohlídám gramáž náplně,někdy se používá vícero druhů kompresorů a ty se pak v jednotlivých modelech můžou překrývat,to se mě i stalo,ale byl jsem předem připraven a mechanikovi jsem to sdělil.Taky jsem rád,když jsem u toho a po úkonu mě jednoduše změří teplotu max.chladného vzduchu na výdechu ventilace,samozřejmě musí být teplo,nejlépe hic.To je krom ztráty tlaku chladiva nejlepší kontrola-chladí řádně,či nechladí Jinak si myslím,že tam o nic nejde,jen nechat mašinu nerušeně fungovat,je to automat.
No kdosi tu nedávno psal,že klimu doplnil nějaký garážník a nedopadlo to dobře,no vyjímka se vždy najde.Takže tvé upozornění je na místě,zase se někdo najde,kdo řeší klimu a "sused" se srdečně nabídne,že mu klimu pořeší,tomu se nepošklebuju,taky jsem kdysi dávno nevěděl,co to obnáší a že to není jen o samotném doplnění náplně.
Jinak já teda sepnutí klímy na výkonu krutě poznám,nemám vaše koně,to cítíš fest,jak se tomu nechce akcelerovat.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
- hamoun
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 19119
- Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
- Jméno a příjmení: Petr Hanek
- Bydliště: Kravaře
Re: Výměna chladící kapaliny
Lego(06) mi klimu pri potrebe vykonu vypinalo ...
najednou pak z toho sel teply vzduch .. slo to podle toho dobre "pozorovat" ...
najednou pak z toho sel teply vzduch .. slo to podle toho dobre "pozorovat" ...
škoda superb
ex WRX 2008
ex WRX 2008