Rozvody

Většina našich vozů má konstrukčně stejné motory. Proto i řešení potíží je možné řešit společně
Odpovědět
Libnez
Nováček
Nováček
Příspěvky: 2
Registrován: úte lis 03, 2009 6:24 am
Jméno a příjmení: Libor Nezgoda

Re: Rozvody

Příspěvek od Libnez »

Díky za rady. Mám manuální převodovku, tak to snad zvládnu. Na ty fotky na profilu Rally CAD se nemohu dostat.
Libor
tango
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 6393
Registrován: sob srp 08, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Ondřej Oplt
Bydliště: U Sila 1201,Liberec

Re: Rozvody

Příspěvek od tango »

To je :banana: to je jasný ::-DDD: :ironie:
Uživatelský avatar
saburafu
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 2125
Registrován: stř srp 12, 2009 12:00 am
Bydliště: Budějce - Vyšák
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozvody

Příspěvek od saburafu »

Libnez píše:Díky za rady. Mám manuální převodovku, tak to snad zvládnu. Na ty fotky na profilu Rally CAD se nemohu dostat.
Libor
Ahoj,
musíš být registrovaný i na portálu. Na těchto stránkách je nutná dvojí registrace (důvody už rozepisovat nebudu, bylo to tu už několikrát probíráno). Tak se tam registruj a najeď si do fotogalerie a pak si otevři fotogalerie uživatelů a tam si už galerku RallyCADa najdeš. Zde odkaz.

http://subarufanclub.cz/modules.php?nam ... &cat=10035
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Rozvody

Příspěvek od PavelG »

Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21974
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Rozvody

Příspěvek od HonzaCZ »

lojzmen píše:U automatu sundáš startér :839: a nasadíš přípravek(který si zhotovíš :10125: do zubů na věnci.
Co to je za blbost? Legacy 2004+ nemá na hlavní řemenici díry? Stačí si ze dvou šroubů a kusu plocháče s dírou vytvořit na to klíč.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
lojzmen
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 392
Registrován: ned srp 30, 2009 11:38 pm
Jméno a příjmení: Lojza
Bydliště: Ostrava-Poruba

Re: Rozvody

Příspěvek od lojzmen »

Máš 100% pravdu :783: zapomněl jsem.
Ale pro mne v garáži s pilníkem a ruční vrtačkou bylo jednodušší a rychlejší bloknout motor o ozubený věnec.
Tu kontra páku s trny už mám nakreslenou, ale budu ji vyrábět až u příštích rozvodů :)

Mimochodem, bylo to tak dorvané, že obyčené šrouby by to užvejklo.
Subaru XV 2,0i Active 6MT 110kW r.2012
Ex:Daihatsu Sirion 1,3L r.2005, Legacy 2,0 AT r.2000, Impreza 1,8 MT asi 1995, nic, Š100, nic, Š440, Tatraplán T600 s motorem 603
Uživatelský avatar
lojzmen
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 392
Registrován: ned srp 30, 2009 11:38 pm
Jméno a příjmení: Lojza
Bydliště: Ostrava-Poruba

Re: Rozvody

Příspěvek od lojzmen »

Podrobný obrázkový postup je v obrazové galerii lojzmen.
Nářadí: pevný 22 nástrčák nebo vyhnutý očkový klíč TONA bez druhého konce, běžné gola klíče, dlouhá gola 10 či trubkáč 10.

Zde dávám nějaký text, který jsem kdysi napsal k výměně rozvodů na SOHC.
Libnez má Outback, což je nejspíš motor DOHC (nebudu zjišťovat), to je 2 vačky na hlavu, ale postup je obdobný.

Výměna rozvodů Legacy 2L 1999 s klimou.
Při kontrole rozvodů jsem demontoval ventilátory a nádržku chladiče.

Ale předem, kdo má manuální převodovku, ať zařadí 5 a zabrzdí a pokusí se nejdříve povolit šroub řemenice - šestihran 22.
Pokud prokluzuje spojka, přišponuj řemen k alternátoru a blokni navíc nějakou tyčkou řemenici čerpadla posilovače řízení.
Utahovací moment je pro nějaké motory 13kg/m nebo 18kg/m, což je dost.

Kdo má automat, má těžký problém. Motor se dá zablokovat za zuby věnce setrvačníku(opatrně, ať se neulomí nějaký hliník),
ale sundat startér(spodní šroub) mi trvalo víc, než ty rozvody.

Doporučuji zhotovit kontra klíč, v řemenici jsou na to 4 otvory.

Vůbec jsem nerozpojoval hadice, ale vadily mi teda fest. Ventilátory jsou nahoře chycené po dvou vrutech v plastu(opatrně!!) a dole jen zasunuty do děr, jsou tam čepy. Něco podobné nádržka.
Konektory ventilátorů - práce pro Saxanu.

Pro motory v návodech z ruských webů (2,2L a 2,5L) jsou uváděny nějaké počty zubů řemenu, ale na 2L motor SOHC EJ20 92kW je: vlevo z1: 47zubů, vpravo z2: 44,5zubu. Vůbec jsem to nepotřeboval, viz následující.

Seřizuje se na rysky/záseky na řemenici (nikoli na šipky). Před demontáží si natoč obě řemenice ryskama svisle nahoru oproti ryskám na bloku a máš vystaráno.
Je-li napínák s tlumičem, zmáčkni jej a zajisti hřebíkem.
Demontáž se začíná a montáž končí spodní hladkou kladkou s osazením. Utahovací moment šroubu kladky je 4 +-0,4kg/m.
Nevím, jestli je to dobré, ale použil jsem lepidlo na šrouby. Ono to tam totiž bylo z předešlého servisu.

Staré kladky jsem rozebral a tvrdím - životnost 100 až 120tis.km a 5 let. Totéž řemen.
Je tam nějaká rezerva, ale u motorů, které jezdily na nižší převody je natočeno víc otáček.
5 let životnost dávám kvůli degradaci maziva (bylo na okrajích oschlé) a stárnutí řemenu.
Kdo jezdil na vyšší otáčky, má rezervu menší, neboť mazivo a řemen se zahřívá.
Naposledy upravil(a) lojzmen dne úte lis 17, 2009 4:19 pm, celkem upraveno 2 x.
Subaru XV 2,0i Active 6MT 110kW r.2012
Ex:Daihatsu Sirion 1,3L r.2005, Legacy 2,0 AT r.2000, Impreza 1,8 MT asi 1995, nic, Š100, nic, Š440, Tatraplán T600 s motorem 603
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Rozvody

Příspěvek od PavelG »

Pěkné obrázky, lojzmene.
Napadlo mě z toho udělat návod do wiki. Motivace mám naprosto zjištné - rozvody mě čekají během měsíce, matroš nakoupený, jen na to vlítnout. Než tak učiním, chci mít naprosto jasno v postupu a sepsání návodu s laskavou podporou znalých by byla asi dobrá forma abych si vše ujasnil i já sám.
Určitě se to bude časem hodit hodně lidem. Takže dotaz - můžu tvoje obrázky použít a mohl bys pak mrknout a poopravit výsledek, aby to bylo správné a "blbuvzdorné"?
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Rozvody

Příspěvek od PavelG »

Můžu se spolehnout, že u MT povolím šroub u řemenice při zařazené pětce bez nutnosti použití nástroje?
Resp. pokud někdo znáte rozměry řemenice a těch 4 děr, písněte sem. Docela bych si asi radši svařil nástroj, pro jistotu.
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21974
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Rozvody

Příspěvek od HonzaCZ »

PavelG: píšu na wiki takovou kostru, takže jí klidně uprav, jak bude potřeba a dodej obrázky, já bohužel vlastní z výměny rozvodů nemám

EDIT: http://wiki.subarufanclub.cz/navody/vymena_rozvodu
Tady je nějaký nástřel, je možné, že mi tam někde něco uteklo
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
lojzmen
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 392
Registrován: ned srp 30, 2009 11:38 pm
Jméno a příjmení: Lojza
Bydliště: Ostrava-Poruba

Re: Rozvody

Příspěvek od lojzmen »

Obrázky můžete použít všechny, tyto jsou zmenšené na polovinu originálu a kvalita jpg na 62%, mohu dodat origo 2Mega.
Jistě jste si všimli, že rozvody jsem komplet dělal na (mém náhradním) motoru mimo auto.
V autě jsem jen kontroloval, zda to bylo předchozím majitelem uděláno.
Pokud se nemění čerpadlo, není nutno rozebírat chladící okruh, ale ta horní hadice trochu vadí při práci.

Motor SOHC 2L 1999(model 2000) a 2003 EJ20 92kW mají řemen 232zubů.

Kladky, kromě napínací, jsou stejné pro mnoho verzí motorů, mám ověřeno u 1.8L r.1995.
Skoro bez chyb je katalog http://katalog.mjauto.cz/ , kde se to dá porovnávat.

Znova připomínám - pokud proklouzne spojka(stalo se mi na 1,8L), šroub řemenice nejde povolit a je třeba si pomoci ještě zablokováním řemenice čerpadla posilovače, takže pokud není kontra klíč, pro jistotu bych šroub povoloval před demontáží řemenu posilovač/alternátor.
Ten řemen jsem ještě přišponoval. Přikládám dodatečně vyfocený obrázek, kde již řemen není.

bod 14 Termostat v internetových prodejnách nebyl. Součástí čerpadla z Německa jsem měl i těsnění na blok z tenkého klingeritu (origoš je poplastovaný plech) + gumičku termostatu.
(poznámka - měřák teploty na autě z r.1995 i 1999 se na 60°C zastaví ve středu a pohne se až při asi 110°C, takže co dělá termostat nevíme)
bod 24-26 Mně nešel řemen nasadit přes kladky, takže jsem nasadil čerpadlo, napínací kl., ozubenou kl., řemen nasadit na rysky, horní hladkou kl., kontrola rysek, spodní hladká kladka s osazením, kontrola rysek, povolení/odjištění napínací kladky - viz pořadí obrázků u mne.
Bod 25 Můj originál nový řemen měl krásné žluté značky z výroby.
bod 26 (návrh nového textu) nový řemen nasazujeme tak, aby se kryly všechny 3 značky na řemenu s ryskami/zářezy na řemenici a motoru.(nad tím původním textem v závorce jsem musel chvíli přemýšlet)
Ta levá ryska na hlavě je skoro, jako by tam nebyla.

Pokračování příště :-)
Přílohy
Sroub kliky demontaz 1,8L Impreza1995.jpg
Naposledy upravil(a) lojzmen dne úte lis 17, 2009 4:32 pm, celkem upraveno 2 x.
Subaru XV 2,0i Active 6MT 110kW r.2012
Ex:Daihatsu Sirion 1,3L r.2005, Legacy 2,0 AT r.2000, Impreza 1,8 MT asi 1995, nic, Š100, nic, Š440, Tatraplán T600 s motorem 603
Uživatelský avatar
hetzer
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1785
Registrován: úte črc 28, 2009 12:00 am
Bydliště: u Prostejova

Re: Rozvody

Příspěvek od hetzer »

temata tykajici se rozvodu sloucena
'ach 'a' jIH yIt vegh ngech vo'
QIb vo' Hegh
jIH DichDaq taHvIp ghobe' mIghtaHghach vaD SoH 'oH tlhej jIH
Uživatelský avatar
Mira
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 10651
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Miroslav
Bydliště: Poslední zatáčka před Vídní

Re: Rozvody

Příspěvek od Mira »

Já jsem taky po výměně a řemenici na klice jsme nemohli povolit. Takže startér dolů a zablokovat věnec. Šlo to ořechem od goly ale je potřeba mít šikovný prsty a hlavně jsou zapotřebý 4 ruce. Jeden blokuje, druhej povoluje. Jinak pohoda a vyměnilo se vše. Motor teď přede tiše jak kočka a jede jak blázen. Díly jsem sehnal za báječnou cenu, celé to vyšlo asi na 6.500 včetně nové chladící kapaliny - chladič byl venku a měnila se i pumpa. Protože mám klimu a tím i druhej chladič, nemohli jsme aplikovat povolení řemenice vzduchovým utahovákem na kola. Pak nemusíte ani řadit a je to dole raz, dva.
Uživatelský avatar
lojzmen
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 392
Registrován: ned srp 30, 2009 11:38 pm
Jméno a příjmení: Lojza
Bydliště: Ostrava-Poruba

Re: Rozvody

Příspěvek od lojzmen »

PavelG
v obrázku jsou zakresleny rozměry řemenice mého motoru, potřebné pro zhotovení kontra páky.
Průměr čtyř otvorů pro čepy je 7,7mm, roztečný průměr otvorů je 76,5mm, vnitřní průměr řemenice je asi 84,5mm, hloubka asi 18-20mm, díra pro hlavu šroubu má průměr asi 57mm.
Platí pro motor EJ20 92kW 2L 2003.
Přílohy
PICT27d.jpg
Subaru XV 2,0i Active 6MT 110kW r.2012
Ex:Daihatsu Sirion 1,3L r.2005, Legacy 2,0 AT r.2000, Impreza 1,8 MT asi 1995, nic, Š100, nic, Š440, Tatraplán T600 s motorem 603
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Rozvody

Příspěvek od PavelG »

To je zajímavé, dnes jsem měnil svíčky a když už jsem měl pracky v motorovém prostoru, změřil jsem si taky řemenici.

Moje má tyto rozměry (Outback 2004 s motorem EJ253)
vnitřní průměr: 40mm
průměr roztečné kružnice - díry pro nástroj 65mm
průměr děr pro nástroj: 4x 12mm
celkový průměr pak cca 130mm
Odpovědět

Zpět na „Motor“