SPMovo Nejlepší auto na světě (Libero SDX '96)

Diskuse o vozidlech jednotlivých členů fóra na jednom místě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
parabolD
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2171
Registrován: sob pro 29, 2012 10:43 am
Jméno a příjmení: Tomas Dobner
Bydliště: Plzeň - Božkov

Re: SPMovo Nejlepší auto na světě (Libero SDX '96)

Příspěvek od parabolD »

Láďo myslím že neumí, ale pokud je to "smart" tak si můžeš volit přes aplikaci strategii loadu a battery storage. Jinak samozřejmě údržba startovací baterie mu tam chybí, to je fakt... Jinak důležitá věc je vlastní spotřeba soustavy a kde to případně parkuješ, pokud ne na trvalém zdroji (ac, sluníčko), tak je důležitý ten ansambl moci vypnout - odpojit od baterií... Měnič bych řekl že bude pro ženu na fén nebo tak...
___________________________
ex Outback H6 3.0 MY02

B9 Tribeca MY07
Impreza GF MY98
Outback H6 3.0 strikes back :)
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3092
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: SPMovo Nejlepší auto na světě (Libero SDX '96)

Příspěvek od outback »

parabolD píše: si můžeš volit přes aplikaci strategii loadu a battery storage
A to je co a pomůže to jak?
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22677
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: SPMovo Nejlepší auto na světě (Libero SDX '96)

Příspěvek od spm »

No, ad jističe :-) Já to obšlehnul z nějakých doporučených zapojení. Ale bral jsem to tak, že to má ještě jednu výhodu - jistič funguje jako vypínač a můžu to zařízení vypnout. Což se mi líbilo hlavně kvůli tomu, že to pak můžu odpojit od baterie, když se to nepoužívá a nebude ji to žrát (pač počítám, že každá nabíječka/regulátor bude z tý baterky něco užírat, když nemá napájení na vstupu). Takže myšlenka byla, že když s tím pak budu někde dva týdny jezdit, kde stejně o AC napájení nezavadím, tak AC nabíječka může být odpojená. Ale nevim, možná řešim kraviny a ta standby spotřeba těhlech 3 zařízení se na těch ~2 týdenních cestách stejně nijak nepodepíše a při skladování v garáži akorát shodím jistič od baterie... No, ještě se nad tím zamyslím :-D Nicméně - ještě k jištění soláru. Tam se spíš víc bojím, než že by to odpálilo regulátor, že se někde prošoupe ten kabel a vyzkratuje se to někde přes auto. Takže regulátor může být v pohodě, ale jinak to může začít hořet. (V obrázku je tedy namalovaný jistič, nicméně na eliminaci tohohle by asi byla lepší pojistka někde na kabelu hned u panelu).

Panýlek, jako, je hezkej... to ne že ne. Ale nevím, jestli se mi bude chtít dát 6 litrů za něco, co mi vyžere tu baterku rychlejš než lednice :-DDD Ale dobře, budu o tom přemýšlet :-D

Baterku - jak píše Láďa - když vezmu v úvahu nějakou životnost vs DOD, tak olověnou baterku bych potřeboval podstatně větší... a velikost v tomhle autě je všechno :-DDD Druhá věc je, že budu nejspíš zápasit s nabíjením - panel ještě nevím, jakej se tam vůbec vejde (uvidí se, až se změří), ale hádám, že nic většího než 115Wp tam nenacpu. Alternátor je slabý, takže za jízdy to taky nijak zásadně rychle nedobiju. A LiFePO4 je na tom s účinností nabíjení o něco líp, takže z toho mála co nasvítí toho dostanu o něco víc do baterky. Baterku jsem jinak ještě nepoptával; teprv začnu (říkal jsem si, že je dobrý na začátek nakreslit, co tam vůbec chci :-D ). Kamarád solárník říkal něco o tom, že ty victroní baterky nekupuje skoro nikdo, pač jsou cenou o hodně výše. Pravda taky je, že u stacionární instalace ta arabaská odrátkovaná bomba vadí o něco míň :-D Viděl jsem někde i 12V baterie bez balancérů, ale taky jsem ještě nezjišťoval jak moc rychle půjdou do kytek (na druhou stranu jsem zase slyšel něco o tom, že ten balancer docela dost žere = odstavená baterie někde se poměrně rychle vybije sama). No, budu ještě zjišťovat :-D BTW když jsme u toho, má někdo zkušenost s baterkama od Renogy? Tu jsem našel na eshopu s těma victroníma bazmekama, v kapacitě co bych chtěl. Mělo by to mít BMS v sobě, zabalený v krabici a cenově je to někde mezi tím, co jsem čekal, že bude stát tu baterku postavit a mezi victronem (takže, není to zase až o tolik dražší).

Podpěťovky - jako, souhlasím s tím, že ten systém by měl být dimenzovaný dostatečně na to, aby k zásahu té podpěťovky pokud možno nikdy nedošlo. (O to se i tak nějak v rámci kompromisů snažím... ikdyž realitu ukáže praxe, protože počítat to z datasheetů se proti realitě může dost lišit :-D ). Nicméně mi pořád přijde dost nerozumné ji tam nedat vůbec. Furt to beru tak, že když tu baterku vymlátím úplně do mrtě, tak ji taky můžu úplně zničit... a zvlášť když se pak bavíme o Victronech, kde ta baterka je okolo 30 litrů, tak je to o dost větší škoda, než to maso v lednici :-D Navíc to webasto by se nemělo vypínat natvrdo, pač se nedochladí (proto ta zhůvěřilost s relátkem ve schématu). Takže vybitím té baterky do nuly bych navíc ještě mohl zkurvit webasto za dalších 20 :-D A podpěťovka stojí 16 stovek...

Jinak ano, údržba startovací baterie tam chybí, nejsem si jistý, jak moc je to potřeba. Osobně jednak tipuju, že těch přebytků energie zas tolik nebude. Druhá věc je, že by to ten systém asi docela zkomplikovalo (jak se to vůbec zapojuje? Regulátor má výstup jenom na jednu baterii a když tam dám nějaký chytrý propojovací relé, tak to zase nebude schopno rozumně nabíjet, protože LiFePO4 a olovo v autě budou mít rozdílná napětí...). No a třetí věc je, že v Liberu je 40Ah baterka a nedělá to v podstatě nic jiného, než že to nastartuje motor. Nejsou tam prakticky žádná elektrická zařízení, jediné, čím se to dá vybít, jsou světýlka v interiéru. Takže za těhlech okolností mi přišlo jednodušší se na to vykašlat. Jediná věc, která by se mi líbila a ani nevím jak a jestli to bude s lifepo proveditelné, je "start assist" - tedy abych v nouzi, když to olovo zhebne, byl schopen to auto nastartovat z lithia. Tam si teda jednak nejsem jistej, jestli to půjde (kvůli tomu, že když motor chytne, tak do tý baterky napere proud alternátor na olovo, což nevím, jestli zkousne). A i u toho jsem rezignoval na to, abych tam dával manuální velké přepínače, na kterých bude přechoďák, atd., když to nejspíš použiju jednou za 5 let. Takže v případě, že by to šlo, jsem spíš zamýšlel hodit tam něco jako startovací kabel, kterým to v nouzi propojím a nastartuju.

Přebytek dobíjecího výkonu jsem nezkoumal, ale nemám to stejně moc na co použít. Mobil mám v kapse, dobíjím ho, když je potřeba. Takže v autě bych ho nenechával, aby se případně dobil, kdyby náhodou zbyl výkon. Navíc nabíjení mobilu vzhledem k velikosti té baterie je asi dost prkotina. Nabíječky od ostatních blbostí to samé. No a nic jiného asi v zásadě nepotřebuju... jako ok, kdybych tam měl třeba elektrický bojler na vodu, tak to smysl má... ale ten se tam stejně nevejde :-D

Měnič je malý (fén to asi nejspíš neutáhne :-D) na různé jiné nestandardní nabíječky. Mám třeba zrcadlovku, která má svůj nějaký akumulátor a k tomu vlastní nabíječka na 230V. Ano, dala by se koupit 12V nabíječka. Ale pokud bych na každou takovou kravinu sháněl ještě separátní 12V nabíječku, tak mi přibyde hromada krámů, bude to stát bambilion a reálně vzhledem k tomu, jak často se tyhle věci nabíjí a kolik to vezme energie, to nebude mít nějakej zásadní vliv (při započítání ztrtát na měniči). Takže je to taková nouzovka, protože těch 230V se může hodit...
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
hamoun
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 19033
Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
Jméno a příjmení: Petr Hanek
Bydliště: Kravaře

Re: SPMovo Nejlepší auto na světě (Libero SDX '96)

Příspěvek od hamoun »

spm píše: jediné, čím se to dá vybít, jsou světýlka v interiéru
co takove jedno svitici svelylko udela ...
to je nejhorsi spotrebic na umrtveni baterky .. :-D
škoda superb
ex WRX 2008
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3092
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: SPMovo Nejlepší auto na světě (Libero SDX '96)

Příspěvek od outback »

Má Libero v garáži elektriku, případně okna a aspoň nějaké denní světlo?
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22677
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: SPMovo Nejlepší auto na světě (Libero SDX '96)

Příspěvek od spm »

Garáž zatím ani nemá. Přes léto asi bude stát před garáží doma. Tam elektrika je, takže nabít to před a po výjezdu problém není, sem tam taky ne, nechat to na kabelu furt se mi úplně nechce (elektrika je společná, asi by se to nemuselo už někomu úplně líbit :-DDD). Co s ním budu dělat v zimě ještě nevím, počítám jako reálnou variantu, že v tu chvíli tu vestavbu i s elektrikou vyndám a dám někam dovnitř.

(Jinak jsem teď teda kouknul na battery import a ty LiFePO4 články šly kurevsky cenou nahoru ::-((( Teda, rázem ten Victron přestává být o tolik dražší, Renogy už asi tak na stejno. Než zdraží taky... to snad budu muset dovybrat a koupit, dolů to asi nepůjde :-( )
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3092
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: SPMovo Nejlepší auto na světě (Libero SDX '96)

Příspěvek od outback »

Dal bych tam jako udržovací nabíječku čínskej primitivní step down modul s nastavitelným proudovým omezením, nastavil bych ho na 13.4V a 1A a na zimu mu ručně přidal třeba půl voltu navíc. Hlavní účel by byl prodloužení životnosti startovací baterie a jistota, že po delším odstavení nastartuješ.

Vstup step down modulu bych dal přes pojistku přímo ze solárního panelu. To co máš ve schématu namalované jako alternátor je předpokládám už přímo startovací baterie, tam bych dal přepínač a buď by byla startovací baterie připojená na výstup step down modulu (a tedy se dobíjela ze soláru a palubní baterie by se dobíjela jen ze soláru ale ne z altíku), nebo by byl solární step down modul odpojen a místo něj by startovací baterie/alternátor dobíjely palubní baterku tak jak to bylo namalované původně.

Nabíjení palubní baterie z altíku dává smysl jen při jízdách během kempování. Na cestě z domova do kempu je to jednu, palubní baterie bude nabitá solárem, na cestě z kempu domů nemá cenu šťavit altík protože doma se palubní baterka do příštího víkendu dobije solárem.

Jinak dnes jsem opět dělal na přestavbě elektriky v přívěsu, 100W panel dával v kombinaci s Votronic reglerem kolem páté hodiny pěkných 3.3A což je asi 45W - maximální spokojenost, ještě až přidám ten druhý panel co manželce překáží v předsíni tak to bude paráda.

EDIT: Jo a nouzovka, když startovací baterka zhebne - buď startovacími kabely propojit palubní a startovací baterku, nebo pokud je mít nebudeš na půl hodiny nebo hodinu prostě prohodit vstup a výstup DC-DC měniče, to by neměl být problém...
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22677
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: SPMovo Nejlepší auto na světě (Libero SDX '96)

Příspěvek od spm »

Hmm, jasně, no, chápu. Jenom je otázka, jestli má cenu dovnitř zamontovávat další krám, co zabírá místo. Jako, rozumím, že to té startovací baterii prodlouží život, nicméně z praktickýho hlediska ta startovací baterka stojí nová asi litr, takže je otázka, jestli si tím komplikovat život. Navíc pokud se mi povede na zimu najít nějakou garáž, tak solárem stejně do tý startovačky nedobiju vůbec nic (a vestavba s elektrikou v tu chvíli nejspíš bude doma v garáži, abych udržoval na živu to lifepo) a nemělo by to moc využití :-/

Jinak ano, to co je ve schématu jako alternátor bude velice pravděpodobně kabel připojenej na startér (kam jde nejištěný kabel přímo od startovací baterky).

Panel jinak pěkný. Já mám obavu, že budu rád, když tam nacpu 115Wp panel a že s ním moc parády neudělám, ale jestli to v dnešním počasí dávalo tohle, tak paráda. (Ono teda v reálu 45W asi tak sotva pokryje tu kompresorovou lednici, ale pořád lepší, když ji to přes den pokryje a na baterku pojede přes noc než když ji to vymlacuje pořád).

Jinak já to mám spíš na road tripy a celkově se držíme spíš mimo lidi, takže počítám s tím, že přístup k AC napájení úplně častý nebude (ale zase tam tu nabíječku chci mít, protože když už náhodou je, tak je to nejpohodlnější způsob, jak to plně dobít) a pak tedy potřebuju, aby to přežilo na soláru a nabíjení z alternátoru. Jelikož zase počítám, že to auto naopak bude docela dost v pohybu, tak by to snad fungovat mohlo (a jestli se mi tam povede narvat to denní svícení, tak se to alespoň za dne +- vyrovná - tedy, že nebudu z toho alternátoru brát víc energie, než kolik by jinak spálily puštěný světla bez denního svícení :-D ).

Teď mám akorát hlavu v pejru z těch baterek. Renogy je Čína. Nicméně Victron je prej taky Čína - teda, ten "levnej" za 26. Zajímavá je prý až ta smart řada, ale dávat baterku za bratru 35k do auta je taky ptákovina. Takže zas nevím co koupit :-DDD
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22677
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: SPMovo Nejlepší auto na světě (Libero SDX '96)

Příspěvek od spm »

Jinak jsem teda dostal tip ještě na jinou victroní krabici: Multiplus (https://eshop.neosolar.cz/menic-nabijec ... va-20a-16a). Ta cena je teda silně nehezká... Ale asi to celkem ušetří nějaké místo (funguje to jako střídač a zároveň i jako AC nabíječka a mělo by to mít i výstup na dobíjení druhé baterie (byť omezený na 1A), takže by tím šla udržovat i ta startovací (za ACčka teda, na solár to nemá vliv). No, budu o tom přemýšlet :-D A jinak pro Láďu - tohle by údajně mělo mít i externí teplotní senzor.
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3092
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: SPMovo Nejlepší auto na světě (Libero SDX '96)

Příspěvek od outback »

Nejde ani tak o to, kolik zaplatíš za novou baterku, ale o ten vopruz když, přijdeš po měsíci k autu a musíš šaškovat s kabelama když třeba prší, přemýšlet jestli to po pěti km už můžeš chcípnout u pumpy atd. atd.

Po zimě je člověk duševně připravenej, ale když se zadaří i dvakrát třikrát během sezony tak to nepotěší. Zvlášť když altík bude cestou z roadtripu muset krmit poloprázdnou palubní baterii - to budeš odstavovat se startovací baterií v neurčitém stavu a pak po třech čtyřech pěti týdnech pauzy good luck.

Ten modul pro dobíjení startovací baterky má 4,8 x 2,4 x 1,4 cm, váží 20 gramů a stojí 7€ - viz třeba tady. Případně profizařízení Votronic Stand-by Charger - ale zrovna za toto bych 35€ nedal, ten modul za 7€ mi spolehlivě běžel několik let.

Jinak pokud chceš opravdu sofistikovanou bedýnku vše v jednom, najdi si Votronic VCBS 30 - dá se koupit i pod 600€. Je to AC nabíječka, DC-DC měnič, solární regulátor a navíc umí udržovat startovací baterku dlouhodobě ve formě. Teplotní senzor v ceně, dá se dokoupit externí displej a i bluetooth modul, kde lze dokonce z aplikace exportovat csv a analyzovat a analyzovat a analyzovat...
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22677
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: SPMovo Nejlepší auto na světě (Libero SDX '96)

Příspěvek od spm »

Jasně no... já ještě uvidím, kde mi to finálně bude stát. Pokud to budu mít stejně odstavené před barákem, tak se ta baterka dá udržovat i v zimě (ie jednou za měsíc vytáhnout z garáže šňůru a prdnout ji v autě do nabíječky není zas takový oser). Ten Votronic taky jinak nevypadá vůbec špatně.
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22677
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: SPMovo Nejlepší auto na světě (Libero SDX '96)

Příspěvek od spm »

Jinak jsem teda pátral okolo baterek... a nevím co s tím :-DDD "Levný" Victron (SuperPack) je prý taky akorát přeznačkovaná Čína (slabé hodnoty vybíjecího proudu, nekompatibilita s ostatními komponenty, ...). Ale je all-in-one. Slušná je údajně Victroní Smart battery, ale nemá zase kompletní BMSku. Teda, má balancery, ale ne odpojovače, takže by se na to stejně zase měla ještě přibastlit další krabička, co tu baterku odpojí. Mezitím mám ještě nějakou variantu na pack seskládaný z článků, tedy už to není tak hezky zabalené do krabičky, nicméně složené z Winston článků (Čína (vyrábí ty bateriový články vůbec někdo jiný?), ale asi docela slušná) a BMSka taky nevypadá jako nejlevnější šmuk z aliexpressu (a je teda drahá, jak...). Paradoxně po nějakých cenách všechno troje stojí relativně dost podobně, skládačka je cenově akorát mezi těma dvouma Victronama. Poslední věc, co jsem ještě vyhrabal, je tohle: https://www.vselektro.eu/lifepo4-bateri ... po12-100n/ Což je úplně nemaskovaná čína, se vším v jedné krabičce (a oproti těm ostatním je aspoň výrazně levnější, byť to teda pořád stojí víc, než v kolik jsem doufal :-DDD). Tak nevim, asi si hodím kostkou :-D Nebo to začnu řešit, až budu mít auto - ono to všechno mezitím ještě o dost zdraží a bude to vyřešený :-DDD
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22677
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: SPMovo Nejlepší auto na světě (Libero SDX '96)

Příspěvek od spm »

A aby to tu nebyla teda jenom nuda o elektrice... tak přestavba na motokáru pokračuje :-DDD
Přílohy
WhatsApp Image 2021-04-27 at 16.36.10.jpeg
WhatsApp Image 2021-04-27 at 16.36.24.jpeg
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49122
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: SPMovo Nejlepší auto na světě (Libero SDX '96)

Příspěvek od VDC »

Super
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
M a r c e l
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 15410
Registrován: pát úno 05, 2010 2:58 pm
Jméno a příjmení: Martin Fabian
Bydliště: Středozem B-)
Kontaktovat uživatele:

Re: SPMovo Nejlepší auto na světě (Libero SDX '96)

Příspěvek od M a r c e l »

No nevim ...
M a r c e l B -)

FORESTER 2.0 XT SG AT 04 (iXTéčko)
FORESTER 2.0 Sturbo SF MT-R 00 LPG (TEJPRESTR)
OPEL TIGRA 1.6 KROSTIGRA
MULTICAR M25 4x2 MULA
IMPREZA 2.0 WRX STI 02 (BERUŠKA)
<Scenic 2.0<Felicia Combi 1.2LXI LPG<3x GARDE<120LS<110L<kolo<plastová Tatra<odrážedlo<kočárek
Odpovědět

Zpět na „Vozidla členů SFC“