Dovoluji si založit vlákno, deníček, virtuální servisní knížku a tak, pro své první Subaru. Časem budu tenhle první příspěvek doplňovat o další servisní úkony a investice, do dalších příspěvků tohoto vlákna zážitky, prosby o rady...
Subaru Outback 2004 (BP), motor 3.0 H6 180kW, 5AT, barva zelená polomáčenkaVýbava - asi úplně všechna a všechno v elektrice, sedačky se umí hýbat asi osmi směry a tak.

Najeto při koupi: ~358000 km
Cena při koupi: 66000,- Kč
Na nájezd a svůj věk překvapivě zachovalé. Prvnímu a jedinému majiteli údajně sloužilo v pískovně, na vozu je minimum rzi. Prohlédnuto samotným předsedou a schváleno.

I po nutných investicích pořád půjde možná o nejlevnější Outback BP s H6 v ČR

Známé problémy při koupi:
- Sjeté a poškozené letní pneu v půlce zimy (jede to pořád, ale brzdí to blbě

)
- Poškozené těsnění pod hlavou (bublinky v expanzce)
- Poškozený volant, sedačka a gumový kobereček u řidiče, ošlapané pedály
- Prasklá žárovka levého potkávacího světla
- Nesvítí zadní mlhovka
- Nezamyká se kufr
- Poškozený kabelový svazek pravá strana pátých dveří (snad souvisí s předchozími dvěma body)
- Nefunguje dálkové ovládání
- Vlevo nad čelním sklem kvete pod lakem
- V kufru chybí tažné oko, šroubovák, klíč na kola (až na tažné oko stejně doplním svoje, lepší)
Pro začátek pouze fotky ještě z bazaru, vlastní zatím žádné nemám...
Servis:12. 1. 2019 (358503), 1600,-, nové potkávací žárovky Osram NightBreaker+, vzduchový a kabinový filtr, stěrače
15. 1. 2019 (358503), 4000,- + 1300,- práce, bazarové zimní pneu Continental WinterContact TS 850P, přezuto u Pneu Drnec
19. 1. 2019 (358503), ~500,- + asi 10h práce

, oprava kabelového svazku do 5. dveří - komplet nová kabeláž
zde a
zde 2. 2. 2019 (358844), 5500,-, komplet brzdy - kotouče a desky TRW, čelisti parkovací brzdy ATE
13. 2. 2019 (358844), 500,-, plato kufru na páté dveře proti roletě, díky Vrťas
15. 2. 2019 (358844), 1700,-, renovace volantu Volantech.cz
zde a
zde19. 2. 2019 (358860), 41000,-, Subaru Dobřany - těsnění pod hlavami, těsnění vík ventilů, svíčky, sedla svíček, napínáky řetězu, olej + chladivo
23. 2. 2019, opravena hadička k ostřikovačům čelního skla
9. 3. 2019 (359340), vyměněna kapalina serva řízení za Millermatic ATF SP III WS
16. 3. 2019 (359500), 1000,-, vyměněny 3 hadice chladiče-motor, spodní už špatně těsnila
22. 3. 2019, 8000,-, disky na letní sadu pneu
22. 3. 2019, 7700,-, letní pneu Toyo Proxes CF2 215/50 R 17 XL 95 V
23. 3. 2019, (359650), ~2000,-, vyměněna ATF za Millermatic ATF SP III WS, vyměněny oleje v obou diferenciálech za Millers TRX Synth 75w90
24. 3. 2019, dodělaný Aux-IN do rádia
zde13. 4. 2019, (360271) 8000,-, Zadní tlumiče Kayaba, pružiny Dobřany/Invel
zde20. 4. 2019, (360500), 2000,- + 500,-, Nainstalováno tažné Brink a parkovací senzory
zde2. 5. 2019, (360700) Výměna ATF (Millermatic ATF SP III WS) a filtru AT (origo Subaru)
zde18. 5. 2019 (360960) Provizorní oprava LZ blatník
zde21. 5. 2019 (360960) Oprava rzi rohu nad čelním sklem
zde,
zde a
zde21. 5. 2019 (360960), 1700,-, Repase alternátoru
8. 6. 2019 (361355), 500,-, Horní kryt motoru
2. 7. 2019 (361870), 3500,-, Vyměněno řízení
2. 7. 2019 (361870), 5600,-, Silentbloky StrongFlex (Zatím jen 2x přední, 1x zadní (sbíhavost) a uložení stabilizátorů)
zde a
zde4. 7. 2019, 10000,-, AT pneu General Grabber A/T3 215/65 R16 103 S
4. 7. 2019 (361900), 1500,-, Geometrie Pneu Drnec
30. 7. 2019 (367154), 350,-, Nové víčko chladiče
3. 8. 2019 (367254), 3600,-, Výměna zadních ložisek/nábojů kol
zde18. 8. 2019 (367564), Oprava hadičky ostřikovače
18. 8. 2019 (367564), Výměna oleje: Millers Oils EE LONGLIFE 5w40 (Energy Efficient Nanodrive)
13. 9. 2019 (369163), Nainstalovány extra LED světla dopředu (komplet světla
zde)
2. 11. 2019 (370900), 2800,-, Výměna předních ložisek/nábojů kol
25. 4. 2020 (376595), 2000,-, Výměna předních bočních okýnek, stahovaček a vnějších lišt
9. 5. 2020 (376929), Výměna oleje a filtrů
14. 5. 2020 (376929), Oprava prasklé manžety - levé přední vnitřní. Měněna i druhá strana preventivně. Blue PRINT ADS78157
zde28. 6. 2020, 2000,-, přídavná dálková světla
zde18. 7. 2020, 1500,-, bateriová ochrana
zde12. 9. 2020 (388334), Výměna oleje a filtrů
12. 9. 2020 (388334), Oprava airboxu svařením
zde22. 10. 2020 (389692), "Repase" světel
zde20. 11. 2020 (390538), 9900,-, Výměna čelního skla
zdeBudu vděčný za:- radu kde nechat přešít/opravit sedačku řidiče, nebo pořídit jinou?
No a je fakt, že jsem ještě ani nenapsal, jak jsem se k němu dostal a jaké z něj mám pocity po pár projížďkách.
Long story:Jakej malej kluk by neznal Subaru, žejo. Snad v každý rallye byla aspoň jedna Impreza, a každej kluk taky takovou chtěl.
Hodně dlouho jsem svoje vlastní auto nepotřeboval, v době, kdy každej druhej spratek dostane řidičák k osmnáctinám a k maturitě auto, jsem řidičák začal dělat "až" v 19 na popud bráchy a za pomoci jeho sponzoringu, protože by podle něj bylo blbý, kdybych ho neměl. Na druhou stranu, ovládat auto (záměrně nepíšu řídit) jsem uměl už asi od 13, prostě od doby, kdy jsem dosáhl na pedály, v tom mě táta podporoval. Díky strejdovi z JZD jsem si i párkrát zakroutil volantem u lecjaký Liazky nebo Trambusu.
Nicméně pořízení auta byla spíš radost než nutnost a to až cca 3 roky zpět, v mých 26, kdy jsem si řekl, že vlastní bude lepší, a vzhledem k tomu, že ho pořád nepotřebuju, jen chci, tak to musí být něco zajímavého.
Po zkušenostech s naší rodinnou Omegou, se kterou byla v zimě fakt sranda (ještě bez ABS) a sterilních zážitků s ostatními předokolkami, jsem chtěl buď zadní náhon, nebo 4x4 (který nadšenec ne...) Jedno z nejčastěji hledaných aut byla u mě právě Impreza, dětský sen, bohužel, kvůli ne zrovna bohatému rozpočtu jsem musel vypustit GT verze, které se tehdy prodávaly v dobrém stavu tak za 100 000,-, přičemž rozpočet byl tak poloviční. Tak zbývalo jen najít 2.0 v sedanu, kterých i tehdy bylo jak šafránu. Nejčastější verze byla 1.6 v kombi. Tak ne, to by nešlo...
A zadohrab? No, tak to skončíme asi u BMW. Ale tam to bylo buď drahý, nebo rozpadlý. Obvykle obojí.
Sakra, co budu dělat... No bylo načase slevit z požadavků, a zapojit holt i ty předohraby do výběru. Pokukoval jsem po různých "hot-hatchích", jako byly Citroen Saxo VTS, Peugeot 205 GTI, a podobné. Nebo třeba Fiat Coupe, ideálně 2.0 20v Turbo verze, dvoulitrový pětiválec s turbem. No, ale zase jsme narazili na cenu (nebo na špatný stav). Do výběru padlo i něco od Alfy Romeo, už dlouho se mi líbila 156, takový kompromis mezi stářím/novotou a cenou, moc jich nejezdí ale pořád jich je dost, cena není špatná... Ale tam byly benzíny Twin Spark (1.6 1.8 2.0) který se dost kazily prej (čest vyjímkám) a nebo velmi velmi povedený diesely 1.9 a 2.4 (pětiválec). Jo, styděl jsem se, ale fakt jsem koukal i po tom dieselu. Kamarád měl 1.9, nechal mě projet, a tenhle projev jsem od dieselu nikdy nečekal. Agilní motor který chtěl do otáček, žádný brutální zátah mezi 1800 a 2300 otáčkami a kolem toho nic, prostě vyrovnaný motor s širokým polem kroutícího momentu. K tomu přesný řízení, které auto ochotně vrhalo do další a další zatáčky, a já věděl, že se tohohle auta vůbec nemusím bát.
Úplnou náhodou jsem se dozvěděl, že jiný kamarád má už 3 roky v garáži v depozitu jednu 156, se kterou neví co by, a možná by mi ji prodal. "A co je v ní za motor"? 2.5 V6. "Co že v ní je?" ... Motor, který jsem absolutně přehlédl, výkonný, spolehlivý, charismatický, vidlicový šestiválcový, z dílny geniálního pána, co se jmenoval Giuseppe Busso. Projel jsem se, zamiloval jsem se a bylo to jasný. Tím jsem sice nezískal Imprezu ani jiné Subaru, "jen" Alfu ve stavu "dodělej si sám", ale s výběrem jsem byl spokojen.
Mezitím jsem od našich ještě "odkoupil" Mondeo mk2, které jsme s přítelkyní chtěli jako prostornější a úspornější auto, když pojedeme někam na výlet, ale i tak jsem raději bral Alfu. Vždyť i cesta je cíl

Se změnou její práce přišla i nutnost dojíždět a tak má z Mondea daily-driver.
Not so long story:Nicméně, obě auta už byla poznamenána zubem času a tak jsem se začal naprosto nezávazně koukat do inzerce, co kolik dnes stojí. Mým problémem ale pořád je, že chci něco, co je aspoň trochu zajímavý. V Octávce bych asi spáchal Seppuku (když jsme v podstatě fanoušky Japonska, tak nebudu psát Harakiri, ať někoho nenaštvu

). Jenže on je problém koupit něco, co je zajímavý, v dobrym stavu a zároveň pak není škoda s tím jezdit.
Short story:"Jen tak z hecu" jsem v hledání vyčistil filtr na značky a jediné, co jsem zaškrtl, bylo "4x4". Vzpomněl jsem si nejen na dávný sen o Impreze, ale i na Legacy, která se mi v sedanu líbila a dělali je se schopnými motory, zároveň šlo z mého pohledu o elegantní auto. Po chvilce klikání a přeskakování různých rádoby čtyřkolek a vybydlených Audi A6 jsem najednou objevil Outback. Hm, zvýšené Legacy. Obvykle plná výbava toho, co se do Lega dávalo. Zajímavé motory. Na svoji kategorii velmi schopné v terénu. (S výběrem auta jsem si dělal srandu, že bych nejraději sportovní, kabrio, s určitou užitkovou hodnotou a schopné v terénu...) Sakra, ten Outback má to, z čeho jsem si dělal srandu! Tohle je ten dnes tak často opakovaný "rodinný sportovní užitkový offroad vůz" který nám nutí v reklamách.
Tak se podíváme, za kolik se dají Outbacky pořídit. Obvykle jsem našel cenu kolem 120 000,-, až na jeden, který byl přímo v Plzni, za 70 000,-. Dobře, má hodně najeto, řidičovo místo je vysezené, ošoupaný volant, pár oděrek na plastech kolem auta, ale jinak nevypadá zle. Naštěstí se mě ujal přímo pan předseda (znovu děkuji

) a prohlídli jsme ho spolu. Kromě jasného těsnění hlavy jsme neshledali žádnou zásadní věc (ani korozi), která by měla bránit úspěšné koupi. S vědomím, že si spoustu věcí zvládnu udělat sám jsem do toho šel.
A první dojmy z jízdy:Nenajeli jsme zatím moc (asi 150 km celkem, kvůli výměně pneu, pak kontrola jestli jsou OK a jeden kratší výlet), ale první pocity se dostavily.
Smíšené.

Nemyslím to zle, je to o zvyku. Je to zatím největší a nejtěžší (pominu ty Liazky z dětských let

) auto, co jsem řídil. První automat s hydroměničem. Nejvyšší auto, co jsem kdy řídil. Zvyklý z Alfy, kde je řízení velmi krátké a přesné, je cesta v Outbacku hodně "plavná", je to prostě koráb

Což je samozřejmě i dobře, vzhledem ke stavu některých silnic a to vítám. Jsem taky rád, že není cítit každý kamínek formou masáže páteře, přesto o něm ale tak nějak vím díky určité komunikativnosti.
Překvapilo mi ale, že i přes určité prvotní naklonění při menším zatočení se při výraznějším zatočení dál už nenaklání, je pořád stabilní a drží. To nižší těžiště je asi znát.
Stejně tak automat. Nikdy jsem ho vyloženě nechtěl, ale nebránil jsem se. V 90 % případů dělá co má, to je OK. Občas ale asi bude lepší využívat manuální režim, když vím líp, co chci a co budu dělat. Některé příklady: Město a neplynulá doprava. Pokud je plynulá -> tempomat a pohoda. Když ale není, tak pořád řadí sem a tam, resp. ještě nemám plynový pedál tak naučený abych věděl, jak citlivě stisknout, aby jen trochu zrychlil, ale nepodřazoval. Nebo při předjíždění, chtěl jsem zrychlovat, stiskl málo, zůstala zařazená stejná rychlost a akcelerace se skoro nedostavila. Tak jsem stiskl víc, což způsobilo kickdown asi o dvě rychlosti a zaražení do sedačky. Když bych chtěl využít maximálně schopnosti auta tak OK, ale pokud bych chtěl "prostě předjet", asi bude lepší přepnout do manuálu a zrychlit tak akorát. Nebo se naučit citlivěji s plynem

Při sjíždění táhlých kopců nebo dobržďování do obcí jsem si podřadil, to je fajn.
Pohon 4x4 jsem zatím pořádně neotestoval, kromě toho, že na parkovišti se sněhem a ledem to pořád jede tam, kam nasměruju volant, a pohazuje si při tom nadšeně zadkem

Ale je to znát i na suchém asfaltu, třeba při rozjíždění do zatáčky, kdy se potřebuju vejít do mezery. Tam, kde Alfa většinu svého nemalého výkonu posílala na vnitřní protáčející se kolo, Outback zrychluje jako by nic. Logicky.
Supershort story
:Celkově jsem z auta nadšený. To zase jo.

Něco takového jsem jednou vlastnit chtěl. A s tím střešním oknem to je skoro i kabrio

Jen si musím ještě na spoustu věcí zvykat. Ale mít 1,5t koráb, který projede víc, než si moje hlava troufne, pořád jede brutálně a nepřevrátí se v první zatáčce, to se asi jen tak neomrzí.