ema pracant - UTV 4x4
Napsal: ned lis 26, 2017 6:48 pm
Je tomu už nějaký pátek, co se rozhodovalo o alternativě přibližovacího vozidla pro práce kolem statku. Forestříka je škoda pořad honit po hoře a po lůkách a stejně na většinu míst nemože, bo tam nevyjede nebo je to zbytečné riziko tam zajíždět.
Zkoumal sem možnosti a hledal čtyřkolku už nějaký rok. Doba uzrála a šlo se konečně do akce..... i započal výběr .
Hledal jsem všude možně jakékoliv informace, abych se trochu dostal do obrazu, wocogou, co hledat atd. (je to jako u aut,ale míň dostupných informací). Textu i videí o práci v lese a pastvinách moc není a co je, jsou většinou reklamní videa nebo ukázky činnosti s nějakou dražší technikou. Další videa z orání bahna, řádění apod. jsou z tohoto pohledu k ničemu.
U ATV už jsem zjistil, že je nutná delší verze (je o cca 200 mm delší) a obsah min. 500 ccm a víc. Další podstatnou věcí je schopnost táhnout něco těžkého a ustát náklony min. 30° a víc. Takže, co největší hmostnost a šířka. Další a dost podstatnou věcí je, jak se na tom bude jezdit ve dvou. Co se bezpečnosti týče, je to při překlopení u ATV dost ohubu , bo celá hmota de na řidiče (nebo spíše po řidiči, jako utrhlý pes). Tadyk se začínala rýsovat jiná možnost původně zavržené varianty UTV (vypadalo to neohrabaně, moc velké a určitě nestabilní, takže touto cestou jsem si řekl, že spíše ne). Bo v okolí nevím o nikom, kdo by UTV měl, nebylo jak srovnat, kde se kouknout, na netu je dohromady prd videí. Nakonec pomohla Lucka, bo v UTV že se nebude tak bát a ochotneji v tom bude jezdit (u ATV to bylo spíše naopak ). UTV má střechu, kolem rám, prostě je to bezesporu bezpečnější řešení, má sklápěcí korbu a osobně jsou mi volant i pedály přirozenější. Změnil jsem směr hledání a našel něco inzerátů - na jedno UTV ve F-M jsme se jeli kouknout. Sice dost omlácený stroj, ale provozně funkční, po generálce motoru a se známou historií (alespoň doufám). Moje nadšení stoupalo a o ATV jsem přestal uvažovat. Bo ostatní inzeráty byly dost z ruky, bylo rozhodnuto.
UTV neboli emu mi dovezli až dom, čerstvé STK a s prodávajícím dobrá dohoda a všestranná vstřícnost (doma má ještě UTV polaris na závody). Sjeté pneu, AKU to už měl taky za sebou a bez navijáku.
Nějaké ty základní parametry:
- obsah 500 ccm
- rozměry (spíše nepřesné): šířka 1460, délka 3000, výška 1890 (mm)
- hmota cca 542 kg (přesně nevím, bo v TP je něco jiného než v manuálech)
- světlá výška cca 280 mm
- problémové omezení emy je na cca 100kg/150kg pro nebržděný/bržděný vozík ( )
- 2 přední a 1 zadní koutoučové brzdy
- pohon na zadní nápravu (rozvodka), připojitelný předek a urávěrka přední nápravy (takže 100% 4x4 )
Započalo seznamování se s novým vozítkem a zážitky to byly jářku dost silné. První projížďky jen po louce a cestách, pak trošku lesem - když to dal forestřík, toto mosí ema dát taky, tak sem jezdil klidněji, ale pořád s respektem a místy i se strachem z překlopení. Další dny, jak stoupalo mé nadšení se začalo s prací a jezděním po loukách, odvoz naplaveného štěrku a hned na to už s novými pneu pojezdit s bránami po louce a zbytek štěrku řádně a poctivě rozvláčit, vše v náklonech cca 25°-30° (je z toho i nějaké video).
Pak jsem si troufnul i do hory. Tam to bylo náročnější především na psychiku, bo sklony i náklony 30° jsou takový průměr. Několikrát jsem zůstal viset v hoře, bo motor chcípnul a nešel nastartovat. Jednou jsme takto emu dostali zpátky z vrstevnice na cestu (naše lesní cesty) jen s pomocí kladek a lana, pak dolů už pomohla gravitace a bo brzdy nejsou závislé na motoru, tak to šlo relativně bezpečně (pořád ještě v ostrém náklonu a s málo zkušenostma, co UTV vydrží a kdy se překlopí). Na rovině se podařilo nastartovat s dalším doneseným AKU a jel jsem dom, zkoumat problém. Jednou, když se už nepodařilo nastartovat ani s jiným AKU, udělal si forestřík zářez a dotáhl emu dom. Nakonec jsem odhalil problém v náhodně nefunkční ikdyž nové palivové pumpě (membránová pumpa čerpající benzín do přepadové nádržky nad motorem). Podobný problém se chcípáním motoru vznikal i při jízdě do ostrého kopce (to už jsem si troufl i na cca 40° svah), což jak si každý domyslí, není právě ideální místo na zastavení, natož couvaní mezi stromy a už vůbec na otáčení. Usadil jsem přepadovou nádržku o pár cm výš a problém se eliminoval. Hold karburátor má své požadavky na výšku hladiny benzínu.
V průběhu řešení těchto problémů začalo tahání vozíku se dřevem, nakládání do korby a vození všeho možného. Výkonu moc nebylo, ale co už, berme, co je a snažme se z toho dostat maximum.
Jelikož jsem byl trochu zvědavý a chtěl zjistit víc, kouknul jsem na motor a rozebral karburátor na součástky. Přitom jsem zjistil, že náhradní díly moc nejsou a když jo, tak hodně za draho. Vše bylo pročištěno a vráceno zpět. Ema se změnila. Líp táhla, ochotně šla za plynem a dokonce se byla ochotná se zahrabat do země, to když jsem to přecenil a zapřáhl moc velký kus dřeva a snažil se to vyhátnout do kopce.
Průběžně provádím úpravy a opravy.
Upravil jsem umístění SPZ a přendal jsem zásuvku - to bylo spíše nutné, bo se tam blbě přidělával vozík na tažné, předělal čepy na korbě, opravil tlumiče korby, oprava ruční brzdy, bo ten plech na je asik z konzervy a zuby na rohatce byly zjeté a další nějaké ty drobnosti. Bo je to čína, je třeba to více hlídat, ale bo je čék už zvyklý být důkladnější, není to nic náročného a většina věcí se dá udělat doma nebo s pomocí kámoše se strojním vybavením.
Navrhl a svařil jsem si vyvážečku na dřevo, teď se dělá radlice (navrženo, nakresleno a už čekám na výpalky) a postupně se bude upravovat - čelní sklo se stěračem (teď je tam plexi), osvětlení dopředu i dozadu aj.
Postupně přidám další foto, trochu textu a něco videa (ty se myslím povedly).
Zkoumal sem možnosti a hledal čtyřkolku už nějaký rok. Doba uzrála a šlo se konečně do akce..... i započal výběr .
Hledal jsem všude možně jakékoliv informace, abych se trochu dostal do obrazu, wocogou, co hledat atd. (je to jako u aut,ale míň dostupných informací). Textu i videí o práci v lese a pastvinách moc není a co je, jsou většinou reklamní videa nebo ukázky činnosti s nějakou dražší technikou. Další videa z orání bahna, řádění apod. jsou z tohoto pohledu k ničemu.
U ATV už jsem zjistil, že je nutná delší verze (je o cca 200 mm delší) a obsah min. 500 ccm a víc. Další podstatnou věcí je schopnost táhnout něco těžkého a ustát náklony min. 30° a víc. Takže, co největší hmostnost a šířka. Další a dost podstatnou věcí je, jak se na tom bude jezdit ve dvou. Co se bezpečnosti týče, je to při překlopení u ATV dost ohubu , bo celá hmota de na řidiče (nebo spíše po řidiči, jako utrhlý pes). Tadyk se začínala rýsovat jiná možnost původně zavržené varianty UTV (vypadalo to neohrabaně, moc velké a určitě nestabilní, takže touto cestou jsem si řekl, že spíše ne). Bo v okolí nevím o nikom, kdo by UTV měl, nebylo jak srovnat, kde se kouknout, na netu je dohromady prd videí. Nakonec pomohla Lucka, bo v UTV že se nebude tak bát a ochotneji v tom bude jezdit (u ATV to bylo spíše naopak ). UTV má střechu, kolem rám, prostě je to bezesporu bezpečnější řešení, má sklápěcí korbu a osobně jsou mi volant i pedály přirozenější. Změnil jsem směr hledání a našel něco inzerátů - na jedno UTV ve F-M jsme se jeli kouknout. Sice dost omlácený stroj, ale provozně funkční, po generálce motoru a se známou historií (alespoň doufám). Moje nadšení stoupalo a o ATV jsem přestal uvažovat. Bo ostatní inzeráty byly dost z ruky, bylo rozhodnuto.
UTV neboli emu mi dovezli až dom, čerstvé STK a s prodávajícím dobrá dohoda a všestranná vstřícnost (doma má ještě UTV polaris na závody). Sjeté pneu, AKU to už měl taky za sebou a bez navijáku.
Nějaké ty základní parametry:
- obsah 500 ccm
- rozměry (spíše nepřesné): šířka 1460, délka 3000, výška 1890 (mm)
- hmota cca 542 kg (přesně nevím, bo v TP je něco jiného než v manuálech)
- světlá výška cca 280 mm
- problémové omezení emy je na cca 100kg/150kg pro nebržděný/bržděný vozík ( )
- 2 přední a 1 zadní koutoučové brzdy
- pohon na zadní nápravu (rozvodka), připojitelný předek a urávěrka přední nápravy (takže 100% 4x4 )
Započalo seznamování se s novým vozítkem a zážitky to byly jářku dost silné. První projížďky jen po louce a cestách, pak trošku lesem - když to dal forestřík, toto mosí ema dát taky, tak sem jezdil klidněji, ale pořád s respektem a místy i se strachem z překlopení. Další dny, jak stoupalo mé nadšení se začalo s prací a jezděním po loukách, odvoz naplaveného štěrku a hned na to už s novými pneu pojezdit s bránami po louce a zbytek štěrku řádně a poctivě rozvláčit, vše v náklonech cca 25°-30° (je z toho i nějaké video).
Pak jsem si troufnul i do hory. Tam to bylo náročnější především na psychiku, bo sklony i náklony 30° jsou takový průměr. Několikrát jsem zůstal viset v hoře, bo motor chcípnul a nešel nastartovat. Jednou jsme takto emu dostali zpátky z vrstevnice na cestu (naše lesní cesty) jen s pomocí kladek a lana, pak dolů už pomohla gravitace a bo brzdy nejsou závislé na motoru, tak to šlo relativně bezpečně (pořád ještě v ostrém náklonu a s málo zkušenostma, co UTV vydrží a kdy se překlopí). Na rovině se podařilo nastartovat s dalším doneseným AKU a jel jsem dom, zkoumat problém. Jednou, když se už nepodařilo nastartovat ani s jiným AKU, udělal si forestřík zářez a dotáhl emu dom. Nakonec jsem odhalil problém v náhodně nefunkční ikdyž nové palivové pumpě (membránová pumpa čerpající benzín do přepadové nádržky nad motorem). Podobný problém se chcípáním motoru vznikal i při jízdě do ostrého kopce (to už jsem si troufl i na cca 40° svah), což jak si každý domyslí, není právě ideální místo na zastavení, natož couvaní mezi stromy a už vůbec na otáčení. Usadil jsem přepadovou nádržku o pár cm výš a problém se eliminoval. Hold karburátor má své požadavky na výšku hladiny benzínu.
V průběhu řešení těchto problémů začalo tahání vozíku se dřevem, nakládání do korby a vození všeho možného. Výkonu moc nebylo, ale co už, berme, co je a snažme se z toho dostat maximum.
Jelikož jsem byl trochu zvědavý a chtěl zjistit víc, kouknul jsem na motor a rozebral karburátor na součástky. Přitom jsem zjistil, že náhradní díly moc nejsou a když jo, tak hodně za draho. Vše bylo pročištěno a vráceno zpět. Ema se změnila. Líp táhla, ochotně šla za plynem a dokonce se byla ochotná se zahrabat do země, to když jsem to přecenil a zapřáhl moc velký kus dřeva a snažil se to vyhátnout do kopce.
Průběžně provádím úpravy a opravy.
Upravil jsem umístění SPZ a přendal jsem zásuvku - to bylo spíše nutné, bo se tam blbě přidělával vozík na tažné, předělal čepy na korbě, opravil tlumiče korby, oprava ruční brzdy, bo ten plech na je asik z konzervy a zuby na rohatce byly zjeté a další nějaké ty drobnosti. Bo je to čína, je třeba to více hlídat, ale bo je čék už zvyklý být důkladnější, není to nic náročného a většina věcí se dá udělat doma nebo s pomocí kámoše se strojním vybavením.
Navrhl a svařil jsem si vyvážečku na dřevo, teď se dělá radlice (navrženo, nakresleno a už čekám na výpalky) a postupně se bude upravovat - čelní sklo se stěračem (teď je tam plexi), osvětlení dopředu i dozadu aj.
Postupně přidám další foto, trochu textu a něco videa (ty se myslím povedly).