Ačkoliv jsme na subaristickém fóru, tak si dovolím představit nástupce mého ex-WRX, je taky šikmooký, ale z jiné stáje - tedy Lancer EVO VIII.
Po prodeji Focusu ST a WRX jsem uvažoval jak naložit s uvolněnými finančními prostředky a čím doplnit M3 E92. Jako nejlepší sourozenec se mi začalo postupně rýsovat právě EVO, protože je úplně jiné. M3 - vysokootáčková atmosféra, V8, zadokolka, letní auto vs Evo - oturbený dvoulitr, čtyřkolka, zimní auto.
Původně jsem uvažoval o EVU 5 nebo 6, bylo by potřeba zkousnout pravostranné řízení, ale dají se najít hezké a zachovalé auta z JPN nebo UK. Koukal jsem i po evropských modelech 7-9, ale nic se mi dlouhou dobu v inzerci nezamlouvalo. Pak se objevilo auto, které mě docela nadchlo, černá osmička, nejen že evropský původ (spousta levostranných jsou US modely s horší specifikací pohonu), ale auto z česka (tedy kompletní Cebie, stavy km, nehody), z olomouce s poctivě vyplněnou serviskou, které zřejmě nesloužilo jako cvičné auto pro rally a nebylo strukturálně bouráno, docela jednorožec. První registrace v roce 2006, najeto 121 tis. km, z úprav Milltek výfuk, upravená mapa a podvozek Ohlins Road and Track.
EVO se mi vlastně nikdy moc nelíbilo, z obrázků a fotek, a je jich celkem málo, takže jsem neměl tu čest a vždycky se mi i zdálo, že je dost drahé, na to, co to je a kolik to stálo nové. První moment, který to změnil, když jsme v Nissanu GT-R (550k) museli hodně zatáhnout, aby jsme předjeli kamarádovo upravené EVO a podruhé, když jsem v jeden den jel jako spolujezdec v Aventadoru a pak EVU a měl jsem pocit, že mě EVO vlastně baví víc... v ten moment jsem si uvědomil, že vlastně není drahé, ale docela levné.
A to bylo z místa spolujezdce. Z místa řidiče, v šedi dnešních ekologických downsizovaných aut bez manuálních převodovek, je to úplné zjevení... Neskutečně ostré řízení, perfektní mechanické řazení, dost masivní nástup výkonu - moje EVO jelo naprosto identicky jako kamarádovo naladěné od 4turbo na 410k a 510 Nm, ani Nissan GT-R mě pocitově nepřišel zásadně rychlejší když jsem ho převážel a zejména... schopnosti v zatáčkách z jiné galaxie, auto nezná nedotáčivost, pošlu ho nadměrně rychle do zatáčky, když čekám, že už se začne hrnout předkem ven, tak se úplně zlomí, hodí zadkem a zatočí
a pak zase masivní trakce a nástup výkonu ze zatáčky, v reálném světě určitě rychlejší auto, než moje M3. Ta mimochodem v létě prošla úpravou na Evolve Stage 2 (primární decat a mapa), 450k / 450 Nm, 8600 ot. omezovač, z toho jsem byl hodně nadšený, jak auto zvukově a výkonnostně ožilo, ale tak jako z EVA jsem snad ještě z auta nadšený nebyl... takže pánové, doporučuju