Kréta

Vše o cestování, expedicích a výletech. Tipy na cesty, záznamy z expedic, deníčky cestovatelů, zážitky z cest. Zkrátka vše na jednom místě.
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3072
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Kréta

Příspěvek od outback »

Náhodně objevená divoká "pláž" a zároveň moje nejlepší foto z Kréty...teda asi by to chtělo srovnat horizont. Ta kamenitá pláž je vlastně jen vyschlé koryto řeky schované na prvním záběru za autem. Zajímalo mne, proč tam to auto stojí, tak jsem to šel prozkoumat. Podle hromádky odpadků tam občas mládež pořádá party...hezké místo na kochání se krajinou a mírně rizikové smočení ve vodě, podle posádky Hyundaje ucházející na šnorchlování.
Přílohy
IMG_20190613_141741617e.jpg
DSCN2281e.jpg
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
mirekst
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 784
Registrován: čtv říj 10, 2013 8:02 pm

Re: Kréta

Příspěvek od mirekst »

Krásné fotky i popis.
Jenom poznámka k parkování: Já tam byl ve vrcholné sezóně (srpen), a opravdu to s parkováním vypadalo jak píšu. Mimo sezónu to je určitě mnohem volnější.
Koupit vstupenku na Knossos už v muzeu vyjde i levněji (dva vstupy najednou, ne každý kupovat zvlášť).
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3072
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Kréta

Příspěvek od outback »

Rozhodně jsem nechtěl rozporovat parkování v srpnu - jen doplnit, že v červnu je to pohoda. Ono to bylo i vidět, jak to postupně s každým dnem o něco houstne, bylo čím dál víc teplo, víc aut u pláží atd.

A teň půjčovny, složité téma. Na výběr jsou následující možnosti:

- rezervovat auto předem u renomované půjčovny typu Hertz
- rezervovat auto předem přes místní půjčovnu
- půjčit si auto na místě na ulici - v dosahu 500m kolem hotelu bylo tak pět různých půjčoven obložených Yarýskama, kabriama, skůtrama a čtyřkolkama
- požádat delegáta cestovky o zajištění rezervace a doručení auta
- požádat recepci hotelu o zajištění rezervace a doručení auta

Předem jsem nic neobjednal, z těch půjčoven na ulici jsem si nebyl schopný vybrat, tak jsem se zeptal na recepci kam jít. Odpověď zněla nikam, mají kontakt na spolehlivou půjčovnu co auto doveze a odveze. Zdůrazňovali, že s nimi spolupracují hlavně proto, že s nimi nejsou absolutně žádné problémy. V nabídce měli kromně jiného Suzuki Jimny a kompletní pojištění včetně škod na pneumatikách a podvozku a možnost placení kreditní kartou, takže jsem to na zkoušku na den vzal. A jako první samozřejmě nastal problém - přivezli Yarise s tím, že jednak udělala recepční chybu při objednání a potvrzení (skupina D versus G, řecky dý versus dzí), jednak už Jimny v nabídce není. Chvíli mne přesvědčovali, že Yaris je super a ještě ušetřím, ale brzy pochopili že ho fakt nechci a postavili se k problému čelem: nabídli, že do 20 minut přistaví Jeep Renegade s asi 40% slevou tak, aby byl za původně inzerovanou cenu Jimnyho. Těch 20 minut čekání opravdu dodrželi, s maníkem co auto přivezl jsme pokecali o daních z auta a o tom, jak z Kréty prodával svojí starou vymazlenou Alfu Spider do Čech. Pak mi ten kluk dával stejnou cenu i na další výpůjčku a prodloužení, celkem 7 dní. Při převzetí se podíval na palivoměr - no jsou tam tři dílky benzínu, tak se pokuste to trefit, aby tam pak byly zase tak tři dílky...

Úžasný na tom bylo, že to asi fakt bylo pojištěný na všechno - vůbec neřešili vracení atd. Auto jsem měl s přestávkou, takže jsem ho vracel dvakrát, vždy jsem dal jen v dohodnutý čas klíčky na recepci bez jakéhokoliv podpisu a nazdar. Uklízet a mýt ho nebylo třeba. Platil jsem dvakrát kartou, ovšem nikoliv klasicky s depozitem nebo možností dodatečného stahování trestných poplatků ale prostě primitivním terminálem jako v trafice. Naposledy dokonce hotově (asi chtěli šetřit na poplatcích, tak řekli, že se rozbil terminál), to pak neměli možnost si na mě dodatečně něco vzít už vůbec žádnou.

Ze smlouvy jak jsem ji podepisoval jsem sice nebyl schopný vyluštit co je pojištěné (respektive co pak nějaké všeobecné podmínky z pojištění zase vyloučí), ale pojistil jsem fotkou ceníku kde to bylo jasně napsané. Zároveň mám ještě pojištění přes MasterCard aspoň pro dny kdy bylo placeno kartou.

Dřív jsem hodně cestoval a půjčoval si spoustu aut v nejrůznějších zemích služebně i soukromě, bylo to mnoho desítek nejrůznějších aut u mezinárodních i místních půjčoven, občas byly různé problémy. Můžu tedy říct, že mám určitou zkušenost, a firmu Sundrive z Herakleionu si nemůžu vynachválit, právě proto, že tam odpadají nejrůznější vopruzy s kaucemi, palivem, starými škrábanci na autě co se snaží naúčtovat znovu a znovu dalším lidem, poplatkem za umytí a ostatní obvyklé šaškárny - přivezou, zaplatíš, jezdíš, odstavíš na parkovišti a odhodíš klíčky na recepci. Za ten klid a pohodu jsem rád lehce připlatil.

Jejich ceny byly tajný a pouze k nahlédnutí na recepci proti předložení karty od pokoje, prý aby se je nedozvěděla místní konkurence. No chápu, že nechtějí vidět cedule "u nás o X% levněji než v hotelu..." bez uvedení chybějících pojištění.... Fotku ceníku sem dávat nebudu, kontakt a další info na požádání přes SZ.

Srovnal jsem si to ještě s nabídkou cestovky - měli nabídku zase jiné půjčovny, větší výběr aut, o pár procent lepší ceny, pojištění na všechno, ale pozor: když jsem zeptal, jestli všechno zahrnuje podvozek, gumy a skla, tak prý ne. Takže nazdar. Spousta cílů kam jsem jel vyžadovala posledních pár set metrů mimo asfalt, všude se válí ostré špičaté kameny, podvozek a gumy je to pojištění co zrovna na Krétě potřebuju nejvíc.

Jo a na Subaru jsem se ptal a hledal, a nikde k půjčení nebylo.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3072
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Kréta

Příspěvek od outback »

Tak po třech letech zase Kréta a začnu autem.

Půjčovny samozřejmě o polovinu zdražily a tak se jakékoliv terénní či pseudoteréní auto posunulo mimo rozumné limity – skoro dvěstě éček za den opravdu platit nehodlám. Malé auto typu Yaris nebo Panda jsem nechtěl, přece jen dva teenageři na zadních sedadlech potřebují místo. Ve výběru zbyl Fiat Tipo buď automat nebo manuál. Vzal jsem automat, na městský provoz řeckého typu mi přišel vhodnější a ještě jsem netušil, co všechno budu s autem dělat.

Přivezli mi bílou limuzínu s nájezdem skoro 100 000 km obutou na gumách Continental PremiumContact 6. Motor 1.6 E.torQ atmosféra šestnáctiventil 110 koní. Vyrobeno v Turecku pro jejich silnice. Zvenčí sem tam škrábanec, ale vzhledem ke zkušenstem s konkrétní půjčovnou jsem věděl, že se to neřeší.

PXL_20220612_092521435.jpg

První překvapení byl interiér – zvenku auto vypadá moderně a laikům se vcelku líbí, po nastoupení těžké retro. Ale pozor – přestože vše vypadá obstarožně a obskurně (po zmáčknutí tlačítka Apps infotainment nabídnul na minidispleji hodiny a teploměr), nikde nebyly stopy opotřebení, nic nevrzalo, neskřípalo, vše bytelné a solidní. A to prosím po stech tisících km v půjčovně!

Pravý šarm auta jsem objevil při výletu coby samostatná jednotka bez rodiny cestou na náhorní plošinu Lashiti. Dámy a pánové, naložte ty vaše STi na trajekt, a jeďte si projet trasu Gonie-Lagou – 11 km zatáček s převýšením 740 metrů, krásná široká asfaltka bez děr, dostatečně přehledná na to, aby se dalo jet rychle. A když si přivstanete jako já, budete ji mít v osm ráno celou pro sebe, turistické Yarísky se tam objevují až po desáté. Fotka z parkoviště kousek pod vrcholem ukazuje výchozí úroveň vesnic u přehrady.
rallye.jpg
PXL_20220613_051857189.jpg

Nejsem žádnej okruhovej střelec, ale stejně jsem přepnul na manuál a zkoušel co dokážu já a co auto. A jenom jsem zíral. Ten podvozek se jim povedlo naladit opravdu pěkně a v kombinaci s tuhou karosérií a slabším motorem se mi auto nepovedlo ani jednou vyvést z rovnováhy. Prostě to jenom jelo - tam, kam jsem namířil volant a tak rychle, jak to jenom motůrek stíhal. Žádné pískání gum, žádné naklánění, žádné zásahy ESP. A opravdu jenom minimální povrzávání při průjezdech zatáčkami – ta karosérie je minimálen o třídu tužší než BH Outback, holt limuzína. Něco takového jsem od turecko-italského auta, co se kdysi prodávalo za cenu od třista tisíc, opravdu nečekal. Paráda, palec nahoru, rohlík. Podle testu na novinky.cz je auto na okreskách vzrušující jako týden nepraná ponožka – no já nevím, do zatáček se nevrhá jako Impreza, ale celkově mne to fakt bavilo a podvozek je určitě rychlejší než motor. Možná to těm testerům dali s budgetovejma gumama z prvovýroby.

Terénní schopnosti auta se ukázaly taky jako dostatečné, na nezpevněné cestě nebyly problémy a automat umožňoval pomalé přejíždění překážek na jedničku bez stresu. Ne nadarmo se říká, že nejlepší terénní auto je služební Fábie – platí to i pro dobře pojištěné Tipo z půjčovny.

Jediná krize byla převodovka. Prý spolehlivý bezproblémový Aisin, klasika s hydrodynamickým měničem. Bohužel v mém autě byl automat po stech tisících na konci sil. Že by v půjčovně vyměnili olej po doporučených 60 000 km si nemyslím (dle výrobce je náplň doživotní), a krétské vedro a zacházení jí dostaly do stavu horšího než 4EAT v mém Outbacku po 300000. Pro závod do vrchu v pohodě, pod zátěží řadila nahoru a dolů hezky, ale při normální jízdě si občas při změně zátěže nebo řazení kopla a už vůbec nechápu rozjezd v mírném kopci s nečekaným covnutím o půl metru. Ale Tipo se stejně většinou kupuje s manuálem.

Takže konečný verdikt: za tu cenu jen samá pozitiva a sociální jistoty...
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
mirekst
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 784
Registrován: čtv říj 10, 2013 8:02 pm

Re: Kréta

Příspěvek od mirekst »

Děkuji za připomenutí Kréty a krásný popis auta. Italové auta vždycky uměli a Fiat je u nás dost podceňovaná značka. Už jsem tu kdesi psal moji vzpomínku na Fiata Pandu - z interiéru byl podobný pocit, auto z půčovny, a nikde nic nevrže, neskřípe, všechno pevné, bytelné, spolehlivé, motor v klidu přede, v městských rychlostech bylo auto živé jedna radost, na poskakování kolem komína bych si ji hned koupil. A existuje prý i ve verzi 4x4 :-)
Uživatelský avatar
Mira
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 10623
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Miroslav
Bydliště: Poslední zatáčka před Vídní

Re: Kréta

Příspěvek od Mira »

Jó, tuzexovej Fiat Uno před 30 lety byla stíhačka. =)
Forester SG XT
ex Impreza 97 s baťohem
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3072
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Kréta

Příspěvek od outback »

Pandu druhé generace jsem měl taky kdysi půjčenou, a taky mne bavila - místy primitivní ale solidní a funkční. Verzi 4x4 měl majitel firmy kde jsem kdysi pracoval, šokoval s tím obchodní partnery, protože by si mohl koupit jakékoliv auto. A měl jí na cesty na chatu v Alpách - jakákoliv jiná těžší čtyřkolka dojela jen 300 metrů pod chatu a Panda 4x4 dojela až na sto metrů k chatě.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Trabukowski
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 306
Registrován: pon úno 19, 2018 9:36 pm
Jméno a příjmení: Martin Byrtus
Bydliště: Stará Ves u Rýmařova

Re: Kréta

Příspěvek od Trabukowski »

Kréta: nádherný to kus země, již jsem měl taky možnost tento skvostný ostrov navštívit (celkově mě řecko táhne), Já měl půjčeného citroena C3 to se ještě jakžt takž dalo, ale při mé poslední návštěvě mi vnutili něca jako Hyundai Actros (snad to správně píši) a to jsem musel při zapnuté klimatizaci skoro postrkávat :-).
Už se těším na další návštěvu.
Děkuji za připomenutí.
Subaru XV 1,6i - S ES Comfort Lineartronic MY20
Subaru Forester SJ 2.0i 6MT MY18
Odpovědět

Zpět na „Cestování“