Ukrajina 2019

Vše o cestování, expedicích a výletech. Tipy na cesty, záznamy z expedic, deníčky cestovatelů, zážitky z cest. Zkrátka vše na jednom místě.
Uživatelský avatar
Cliffer
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1712
Registrován: sob lis 21, 2015 6:24 pm
Jméno a příjmení: Tadeáš Pospíchal
Bydliště: Praha

Ukrajina 2019

Příspěvek od Cliffer »

Všichni jsme šťastně zpátky, tak je na čase založit vlákno a podělit se o nějaké nové zkušenosti.

O co vlastně šlo? Už někdy v únoru jsme si s kamarádem řekli, že by bylo fajn se podívat k Černobylu a do Pripjati (ještě než vyšel seriál). Samozřejmě jsme hned oslovil Jechyho, neboť minulou dovolenou jsme si fakt sedli a navíc by bylo kde brát nádarní díly (i když před FL a ještě k tomu šedivý! ;-D ). Následně kvůli zdraví mi kamarád s jeho přítulkou odřekli účast ale to už jsem chvíli pozoroval dalšího zdejšího pacienta - podvladu. A jelikož je trojka dobrý číslo na počet aut tak slovo dalo slovo a už jsme se ho nezbavili :-D

Plán cesty byl následující: (Píšu ho schválně na začátku neboť se nám trochu změnil)
Praha (podvlada už sPlzeně) -> Polsko (tranzit) -> Ukrajina (Klevan, Kiev, Černobyl s cestovkou, Oděsa, Černé moře) -> Moldávie (Kišiněv a průzkum jedné neznámé) -> Rumunsko (project sever, výstup na Ineu) -> Ukrajina (Zakarpatská Ukrajina) -> Maďarsko -> Slovensko -> ČR

Spojením výše uvedených pacientů tak nějak vznikl BPG (BP Gan), BPB (BP Banda) nebo BPP (BP Parta) >B-) 3 auta (z toho jen jedno hezký poFL :-DDD ), 6 lidí a hodně kilometrů před námi!
20190720_114232.jpg
Sám nemám mnoho fotek, tak jsem zvědavý jak se pochlapěj kluci :-) Podvlada říka, že by postupně sepisoval story, kam bych asi taky přispíval ;-)
Subaru Outback 3.0R "Démon"
- Skotsko 2022 (5567 km)
- Rumunsko 2021 (3574 km)
- Norsko 2020 (7007 km)
- Ukrajina 2019 (4060 km)
Subaru Outback 2.5i-prodán
- Balkán 2018 (4457 km)
- Balkán 2017 (5884 km)
- Skandinávie 2016 (8300 km)
Š.Felda 1.6
- Istanbul 2012 (6100 km)
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10609
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Ukrajina 2019

Příspěvek od podvlada »

Tak jsem se rozhodl, že se mi ještě nechce spát. Nakrájel jsem si pár slovenských klobás, přidal pár ovčích nití a jdu tvořit.

Celé album: https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajina_Roadtrip_2019/

Intro: Skvělou náhodou několika událostí jsem se poznal s Clifferem, osobnostně jsme si celkem sedli (rozuměj: máme podobné psychické poruchy a rezervé v pekle za nemístný humor) a byl jsem pozván na Clifferovo a Jechyho plánovaný roadtrip na Ukrajinu. Následovaly poslední nutné opravy a úpravy před cestou, zejména výměna některých silentbloků, výměna řízení, pořízení krytu pod motor, 16" disků, AT pneu... Ještě týden před výletem jsem neměl vše hotové a opět musím poděkovat našemu Přecedovi za několikanásobnou pomoc v nouzi. Finálně jsem si opravdu oddychl až pár dní před odjezdem, kdy jsem mohl konečně říct, že je vše připraveno. V neděli ráno konečně sraz v Praze a jde se udělat nákup se zásobami.

K plánu cesty už řekl dost Cliffer, budu se soustředit spíše na konkrétní detaily a to velice nerovnoměrně. :-)


Prvotní přesun bez velkých zážitků, první nocleh bez problémů, jen mi - první noc - chvíli trvalo, než jsem zabral. Lehké spaní, pořád nějaký šramot, holt příroda - na jednu stranu fajn, ale mozek si nedokázal odpočinout. V noci zkouším první noční foto, ale zbytek lidí pořád ještě funguje a neustále čelovkami kazí expozici. Nevadí, budou lepší. :-)

Ráno nesměla chybět kávička, jen já jsem čajovej a takovýhle vychytávky nevedem... Posouváme se dál, už ani nevím, jestli to bylo ještě v Polsku nebo už na Ukrajině, chystáme rychlooběd mezi auty na poli. U Klevanu je takovej fajne stromotunel, kterýmu říkaj Tunel lásky, a souhlasím s Clifferem, tolik komárů jsem neviděl. Evidentně lvl65 a víc, protože vůči repelentu byli imunní a kousali i skrz oblečení. S posledními zbytky života jsme se došourali zpět k autům, namazali se léčivou mastí a za postupné regenerace popojeli dál...

Další spaníčko bylo kus od cesty, přes kopeček, hezky schovaní, pěkný měsíček, proběhl dlabanec, nějaká stolní hra, šup do stanů spát a já zas čekám, až ten spánek půjde kolem, že jestli by se nechtěl na chvilku stavět u mě. Nedaleko totiž někdo nastartoval hutný, těžký dieselový motor a já si říkám: "Je to žací stroj? Traktor? Tatrovka? Přijede to? Přejede nám to stan? ..." Až snad po hodině, kdy se to přibližovalo, oddalovalo, znovu přibližovalo a oddalovalo se to začalo oddalovat mnohem mohutněji, kovově, až mi došlo, že to byla lokomotiva co až teď táhne soupravu a ta k nám opravdu nepřijede, ani na Ukrajině... a spím.

Po prvních šotolinových cestách se na autě objevuje maskovací vrstva a objevují se první známky vandalizmu. :-)

Intermezzo: Dokud jsme nepřejeli hranice na Ukrajinu, myslel jsem si, že je D1 hroznej kus dálnice, že už by ji měli konečně opravit a nedá se po tom jezdit. Po zážitku z ukrajinských dálnic musím uznat, že jak tu D1 postavili asi 30 50 70 let zpátky, tak se jim to fakt povedlo a ještě dnes jsou i neopravované úseky v perfektním stavu.

Po příjezdu do Kyjeva Kyjevu města Kyjev nás v odpolední špičce překvapilo několik věcí. Dobře, na červenou se nejezdí, ale jinak se jezdí pořád, všude, i tam, kde to nejde. Počet pruhů = počet aut, které se vedle sebe vejdou, malování na silnici je jen pro případ, že by kolem vás nebyly auta, a vy byste nevěděli, kudy jet. Na jednu stranu tam jezdí jak hovada starýma vrakama, na druhou stranu zároveň i ohleduplně a ani jednou jsem se na celém východě necítil ohrožen ostatními řidiči, což se nedá říct o návratu zpět do SK a CZ, kde jsem byl za jeden den ohrožen 3x. U hotelu v celkem rušné ulici nebylo ani místo k zaparkování, ale vzhledem k provozu se jich pár uvolnilo, bral kdo mohl, až se nám dokonce v rámci asi půl hodinky podařilo zaparkovat přímo vedle sebe.

Ještě ten den zkoušíme místní metro (kde za necelých 10 Kč bezkontaktní platbou můžete jezdit dokud se třeba neujezdíte, nebo dokud neohluchnete z kraválu uvnitř vagónů :-) ), abychom věděli co nás čeká druhý den před výletem do Černobylu. Na jednom z velkých náměstí, kde nás má druhý den nabrat minibus procházíme bývalou "válečnou zónou", nyní v podstatě velkým památníkem obětem nedávného zla - demonstracím, které se "trochu" zvrtly a umírali lidé. Desítky.


Velký den.
Den, který byl hlavním bodem celého výletu - prohlídka elektrárny Černobyl (správně tedy Elektrárny V. I. Lenina, která ale byla zvaná i podle jedné z nestarších obcí oblasti, Černobyl, r. ~1200) a přilehlé Zóny, města Pripjať, radaru Duga...





PART 2:

Disclaimer :-D
Pokud uvidíte hodnoty na "dozimetrech" (kdyby tu byl náhodou HonzaCZ, tak intenzimetrech, Geiger-Müllerech :-) ), běžná hodnota je 0,10 - 0,15 mikroSievertů za hodinu, taková je třeba v centru Kieva nebo ještě i na okraji Zóny. Kolem 2,7 μSv/h je normální hodnota při letu letadlem v 10-12 km, kde o radiaci ani nepřemýšlíme a například přímo před novým sarkofágem je hodnota kolem 1 μSv/h. Celková dávka při CT skenu celého těla je asi 10 - 30 mSv, tedy 10000 - 30000 μSv jednorázově - spočtěte si tedy sami, jak moc nebezpečný výlet to byl :-) Dle přívěsků na krku, který jsme každý vyfasovali, jsme prý obdrželi asi 2 μSv, tedy něco jako bychom hodinu letěli letadlem. Není divu, většinu času jsme strávili na místěch do 0,20 μSv/h.

Den začíná kvapným krokem na metro, z výstupní stanice ještě kus procházky... Přesto zvládáme dorazit asi s 45 minutovým náskokem. Narychlo sníme pár výrobků v McDonalds, někteří zvrhlíci to nazývají i snídaní, a nasedáme do minibusu, Tranzit, asi pro 20 osob. Cestou shlédneme nějaký dokument o novém sarkofágu, zajímavá novinka je pro mě třeba to, že je komplet utěsněn kolem budovy reaktoru, a uvnitř mají probíhat automatizované robotické práce rozebírání starého obalu, který by v budoucnu hrozil zřícením a opětovným zvířením radioaktivních částic.

Celá Zóna je v podstatě vojenským územím s přísnou kontrolou jak hranic, tak tzv. checkpointů, kudy proudí dovnitř a ven nejen turisti, ale i pracovníci. A tady máme první příklad toho, jak to na Ukrajině funguje. Přijíždíme k checkpointu, předjíždíme pár jiných minibusů, velký autobus, dostáváme instrukce, že musíme s pasy všichni ven, kde si nás zkontrolují, nasedneme a pojedeme dál. Celé čekání trvá asi 2 minuty, než přijde voják, který zběžně nahlédne do pasu, čímž je schopen zjistit maximálně, jestli to co držíme v ruce je pas, nasedáme a jedeme. Od našeho tour guide Alexe se nám dostává vysvětlení: "Dva týdny zpět měl tenhle pán nějakou špatnou náladu. Dvě krabičky cigaret mu tu náladu zlepšily a jak si můžete všimnut, měl dobrou náladu i dnes - sotva nás zkontroloval, a celé odbavení trvalo asi 5 minut; přitom je běžné, že se tady čeká třeba půl hodiny. Tohle je Ukrajina, všechno je možné. Má jasně dané zákony, ale stačí pár cigaret nebo lahev alkoholu a můžeme se o tom bavit." Jeho "this is Ukraine - everything is possible and we can discuss" jsme slyšeli ještě mnohokrát.

Na průvodce jsme měli vůbec veliké štěstí. Nedokážu si představit, že by jeho práci někdo dělal lépe (kromě toho, že nás vzal na "zakázaná místa" - i do budov, což se oficiálně nesmí, ale stejně se to dělá, jen to nesmí vědět vojáci Zóny) - za celou dobu co jsme byli v Zóně nepřestal mluvit, neustále nás zásoboval zajímavostmi, fakty, vtipnou formou... a materiál s fotkami jednotlivých míst měl nad rámec toho, čím ho vybavila společnost. Pokud si na fotkách všimnete, jak drží červené tlusté desky, ty jsou jeho vlastní. Evidentně k tomu měl opravdový vztah.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5600.jpg

Jako první se dostáváme do jedné ze zaniklých vsí. Na následující fotce je magazin, магазин, tedy tehdejší obchod, jedna z hlavních budov vsi.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5551.jpg
Poblíž budova propagandy, tehdy pro lidi, co neměli na televizi ani rádio, mohli se zde dozvědět, jaké mají štěstí, že žijí v sajuzu, jak je to všude jinde nahovno a tak.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5552.jpg
Zbytky podlah kulturního domu
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5555.jpg
Opuštěný Žigul. Ihned jsme byli zásobováni obrázky, jak Žigul vypadal, kolik stálo (asi 3 roční platy) a jak se na něj po zaplacení čekalo. Auto, které ukázal na fotografiích bylo auto jeho již zesnulého dědy, které dodnes jezdí.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5560.jpg
Takhle dnes vypadá bývalá hlavní ulice.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5561.jpg

V Zóně žije několik psů, volně, živí se hlavně svačinami turistů a co kde najdou. Vzhledem k tomu, že nejsou hloupí a žijou jen tam, kde jsou turisti, nevyskytují se v zamořených oblastech a tak ani sami nevykazují žádné zvýšené hodnoty (na foto je 0,13)
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5569.jpg

Přesouváme se do jedné z nejstarších obcí oblasti, Černobylu (Чорно́биль)
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5573.jpg
V této oblasti je opět spoustu monumentů, památníků, toho je po celé Zóně spousta. Zde hlavně známý anděl s trubkou. Ale, také cedule za každou zaniklou ves v Zóně.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5577.jpg

První "hotspot", vykazující hodnoty přes 20 μSv/h je místo, kam stékala voda ze střechy domu a splavovala s sebou radioaktivní spad. Většina budov, které byly dřevěné, byly srovnány se zemí. Zděné byly opláchnuty kyselinou boritou a jinými sajrajty, střechy už ne tak důkladně.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5585.jpg
Tou budovou byla zřejmě školka.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5588.jpg

Další přesun, tentokrát už konečně k elektrárně, resp. reaktoru č. 4 kolem chladícího kanálu. Vzhledem k absenci přirozených nepřátel v něm prý žijí celkem velké ryby.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5590.jpg
Naproti byly vidět rozestavěné bloky 5 a 6. Jak bylo místo opuštěno, zůstala i technika - včetně jeřábů.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5591.jpg

Přímo u nového sarkofágu jsme na hodnotách cca 1 μSv/h. Podle Alexe prý nový sarkofág opravdu funguje, před ním byly hodnoty cca 4x vyšší. Což i tak jsou stále život neohrožující hodnoty.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5602.jpg
Alex v souvislosti s úklidovými pracemi po výbuchu ukazuje průkaz a medaili "odklízeče" jeho dědy.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5608.jpg

Cestou do města Pripjať (При́п'ять) projíždíme kolem hranic Červeného lesa (Рудий ліс). Už zde, na kraji, jsou hodnoty daleko vyšší než byly například přímo u sarkofágu. Když jsme v další části prohlídky projížděli minibusem po silnici, ale ve velké blízkosti lesa, asi na 15-20 s nám dozimetry ukazovaly hodnoty i přes 20 μSv/h.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5612.jpg

Intermezzo:
K Rudému lesu se váže i zmínka o stalkerech, tedy lidech, kteří se nelegálně na černo dostávají do Zóny. Alex prý několik zná. "Stejně jako tehdejší systém SSSR, i plot kolem Zóny má své díry. Jediné nekontrolované území je území Rudého lesa. Cesta přes něj trvá několik hodin. Za vynesení předmětů ze Zóny hrozí i vězení, nicméně samotný pobyt v Zóně znamená pouze pokutu. Zanedbatelnou pokutu." (Jestli si pamatuju dobře, myslím že zmiňoval asi $18 v přepočtu.) "Ano, je i celkem běžné, že se stalker dostane dovnitř, ale už se mu nechce cestu absolvovat znovu - ven, přihlásí se na nejbližším vojenském postu, vojáci jsou povinni ho eskortovat k nejbližšímu checkpointu a zaplatí mizernou pokutu. Taxi za $18.

Pokračujeme...

Opět srovnávačka, jak vypadala tehdy hlavní promenáda poblíž náměstí...
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5614.jpg
U náměstí byl i hotel Polissja (?), po havárii sloužil k ubytování pracovníků odklízecích prací - tedy politiků, vědců. Mohli jste si ho všimnout v seriálu Černobyl.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5615.jpg
Kovové víko kanálu ukazuje hodnoty cca 100 vyšší než běžné prostředí.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5620.jpg
První supermarket Sovětského svazu. Aby to bylo pro lidi stravitelné, jmenoval se prostě "Supermarket". Stejně jako první restaurant, zvaný "Restaurant". Takové privilegované místo jako Pripjať, kde byla elita celého svazu a pracovalo se zde za průměrně trojnásobek běžné mzdy onoho oboru musela mít něco extra. Hvězdičky u názvů sekcí měly spojitost s přídělovým systémem; něco bylo možné koupit jednou za týden, něco dvakrát, třikrát. Jen teď nevím, jestli více hvězdiček znamenalo možnost častější koupě nebo naopak.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5622.jpg

Zábavní park, který nebyl nikdy otevřen. Plánované otevření mělo být na 1. Máje, kvůli katastrofě však park nikdy nezažil jediného návštěvníka.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5627.jpg
Zde máme možnost "zažít" další, velmi silný hotspot. Naštěstí ale pouze velice lokální. Nejlépe to asi ukáže následující video:
https://youtu.be/s63kiEhzvqA

Alex mezi všemi zajímavostmi říká, že do budov se sice nesmí, ale že chápe, že chceme něco vidět a udělat pěkný fotky. On tam nesmí, je vybaven GPS krabičkou, ale tady na nás počká a za 5 minut se tady sejdeme - mezitím můžeme tam a tam, jen pozor, kam šlapeme. Následující zážitek je ale velkým překvapením. Přicházíme k asi 4 panelákům za monologu: "S většími skupinami v tuhle chvíli v Pripjati pomalu končíme, ale my máme čas, je vás míň a nebyl s vámi jediný problém. [přicházíme k panelákům] Můžete si vybrat kterým vchodem půjdete, můžete prozkoumat byty, můžete vylézt na střechu, jen kdybyste slyšeli helikoptéru, slezte. Uvnitř buďte potichu, na nic zbytečně nesahejte. Za 15 minut se sejdeme tady kde stojíme."
:-OO
Ze střechy byl nádherný rozhled přes koruny stromů. 3 kilometry vzdálený sarkofág je i z téhle vzdálenosti obrovský.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5641.jpg
Stejně jako radar Duga, ke kterému pojedeme.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5642.jpg

Navštěvujeme ještě bývalé sportoviště s basketbalovou halou a známým bazénem.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5660.jpg
K bazénovým hodinám jsme si vyslechli zajímavost, že snad na každé fotce co na internetu najdeme je různý čas. To proto, že dost průvodců "hraje hru", čas ručně posouvají na novou hodnotu. Na otázku, jestli už je dnes čas posunutý, nebo jestli bude posouvat on, odpověděl Alex, že tuto hru nehraje. Vypadá to, že by nejraději, kdyby zóna zůstala tak, jak se čas zastavil...

Radar Duga je obrovský.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5672.jpg
https://youtu.be/oyuFJYrsSkY
https://youtu.be/dw4g2XDELvs

Opět je u něj jeden ze psů. Má trochu hravou, škoda, že se začal trochu stydět, když jsem začal nahrávat.
https://youtu.be/Etf9fthe5ak

Celý komplex vznikl jako doplňující se systém. Radar jako vzdušná ochrana, napájený elektrárnou Černobyl, město Pripjať plné zaměstnanců a elity národa... Bohužel radar nikdy nefungoval jak čekali. Ano, byli schopni detekovat narušení vzdušného prostoru, ale nebyli schopni poznat rozdíl mezi civilním letadlem a balistickou raketou. Radar produkoval brum o velice nízké frekvenci, Američané nevěděli, jestli radar funguje, ale Rusové věděli, že Američani neví, tak nechali radar v provozu, i když jim byl k ničemu.

Oblast radaru byla oficiálně dětským táborem, který nikdy neviděl děti. A komu přišla podezřelá "anténa", šlo o televizní anténu pro Pripjať. Ve skutečnosti byla oblast přísně střežená vojáky, měli i vlastní jednotku hasičů, která setrvala na místě, i když půlka národa hasila hořící 4. reaktor.

Tím byl černobylský výlet naplněn. Zdokumentovaný nemám oběd v Zóně v místní jídelně, který byl nad očekávání dobrý (zeleninová rýže s kuřecím/vepřovým přírodním řízkem, salátek, pudinková buchta, jablko, ...)
Ale jako bonus mám ještě neokomentované PDF album od Alexe, to jsou ty jeho fotky navíc. Většinu si ještě myslím pamatuju, tak kdyby měl někdo dotaz, hoďte do komentářů onu fotku a zkusím říct něco víc.

https://drive.google.com/file/d/0B_d6ls ... sp=sharing




PART 3:

Už bylo na čase, abych zase něco napsal. Taky se mi to pomalu vytrácí z hlavy, tak je potřeba to sepsat :-)

Po návštěvě Zóny jsme si vyprali oblečení (na obou apartmánech o rozměrech 6m lodního kontejneru byla dokonce i pračka), což je prý více než dostatečné. Vzhledem k slejváku, který nás chytl u Dugy proběhla prvotní dekontaminace ještě v Zóně :-) Stačí v podstatě jen smýt prach, ve kterém mohou být radioaktivní částice (pokud vůbec).

Přesouváme se zase někam dál, směrem na jih, k Oděse. Přiznám se, že už si to trochu musím vybavovat fotkama, evidentně jsme zakempili někde na políčku. :-)
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_0738.jpg

Vzhledem k tomu, že je to všude daleko, míváme často hezký výhled na jasnou oblohu s hvězdami, ale ty Plejády prostě ne a ne vylézt. Prý vždycky až tak ve 3 ráno budou nad horizontem. Co se dá dělat...
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5688.jpg

Oděsa je vlastně další typický město - hezký domy, ošklivý domy. Starý domy, nový domy. Rozbořený domy, opravený domy. Jen tady k tomu je v hezkém parku u nového fotbalového stadionu kontrast s přístavem.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_0744.jpg

Prošli jsme i přes prý známé schody, no přiznám se, viděl jsem je asi poprvé. Máme z nich ale naprosto luxusní insta fotku z Elišky "polaroidu". Tadeáši, povinně najít, ofotit, poslat, přidat. :-D
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_0746.jpg

No a už jsme konečně na pláži poblíž Lebedivky. Příhodné jméno, lebedí se tam parádně :-)
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5692.jpg
Tedy alespoň podle fotek. Mezitím jsme totiž museli dvakrát vyhrabávat, vyškubávat a vytlačovat Jechyho auto. Prý za to mohl těžký Libor v autě, ale povedlo se mu to i bez něj. Když to s jeho autem zkusil Cliffer, zjistili jsme, že auto je v pořádku. :-)

Ono to bylo celkem hned na začátku zrádný... písek se začal sypat víceméně bez varování kousek za místem, kam dojely i placky předohrabky. Je fakt, že tomu Jechy asi trochu pomohl těmi gejzíry písku od kol, když to přestalo jet :-D Podhustili jsme na 1,5 baru, Cliffer dojel až k pláži, hodil echo a Jechy zůstal stát. Zkoušel jsem ho vycuknout klubovým Yohnolanem, ale bez úspěchu. Vycuknul nám ho jeden ochotný ukrajinec s Pajerem, se kterým jsme se domluvili rukama a následně chtěli zaplatit pivy, což odmítl. Tak ještě jednou dík. :-) Ale o 15m dál to zase stálo... a přitom já na svém místě ještě 15m zpět jsem byl pořád v pohodě. Podhustili jsme tedy až na 1,0 baru a pak už to jelo nádherně. Hned za plynem, hned to brzdilo, jen do stran se tomu nechtělo :-) A jezdilo se tam docela dost. Hlavně jedna Lada Niva zvedlá ještě výš než normálně, s balony, že by mohla jet po vodě :-)

Jechymu jsme se vysmáli až následně. :-)
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5725.jpg

Přespali jsme přímo na pláži celkem na začátku, druhý den jsme se ještě projeli o kousek dále, ale asi jen cca do 1/4 proužku, který má celkem přes 25 km.
Lebedivka.jpg
Moře bylo příjemné, ne uplně čisté ale zato teplé, a asi 100 m pořád mělčina :-D A sem tam medůza. Tadeáše i Elišku myslím trochu žahly, já měl velké štěstí - stojím ve vodě, ukazuji na jednu malou před sebou a najednou rána do stehna, 10 cm hlava, asi 20 cm sukně, tak povídám že tam nebudu a šel jsem pryč. :-D Nežahla mě, ale už se mi do vody moc nechtělo :-D

Ještě nějaká videjka z ježdění po pláži...
https://www.youtube.com/watch?v=VWmz2ZyH17I
https://www.youtube.com/watch?v=HR0ZyhT_DnE
Už ani nevím, co tam říkáme, jsem teď u PC bez zvuku tak snad to je publikovatelné :-D A pardon, na střih není čas... nějak si to proklikejte :-)
Tohle je úplný začátek pláže (i když teď odjíždíme). Bez upouštění tlaku jsme dojeli ještě asi 200 m za nás, kdežto před námi si můžete všimnout stříbrného VW Polo, které je odtaženo pryč, protože zapadlo ještě před mostem :-) To Sůbo před námi byla náhoda :-)
https://www.youtube.com/watch?v=iydDHZ-2pNM

Po jedné z nejlepších nocí jsme se vydali do města Bilgorod-Dnistrovskyj (Білгород-Дністровський), kde mělo být opevnění co snad zažilo i římany.
https://mapy.cz/s/3xMLE
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5726.jpg

Zjistili jsme, že se platí vstupné, asi 150,-, ale taky jsme zjistili, že za vstupné dostaneme slušnou porci motorek, středověku a řežby. Opevněním se producírovalo nemalé množství lidí ve středověkých krojích, ale i v komplet brnění... říkám si, že jim to za to stojí v tom horku. Došli jsme ale i k takové dřevěné ohradě, kde se pak začali (víceméně organizovaně) neskutečně řezat. Bohužel videa ještě nemám, já jen fotil... Mimochodem, téhle řežby se účastnily i dvě děvčata (minimálně dvě), mladá i pěkná, což jsme ale zjistili až po tom, co sundaly přilbice. Čuměli jsme jak puci.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5758.jpg

Další noc, těsně před hranicemi s Moldavskem, nás zastihl déšť.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_0758.jpg
Narychlo jsme se uklidili někam do pole, kde bylo neskutečné dusno a vlhko... spal jsem z kopce a ještě v brázdě, takže jsem se ráno probudil v horším stavu než v jakém jsem šel spát :-D

Kišiněv, nebo podle jejich cedulí Čičimňau, je dalším zvláštním městem, s ještě více patrným kontrastem bohatosti a chudoby, na který jsme byli zvyklí z Ukrajiny. Není problém mít vedle sebe opravený dům a ruinu; nebo třeba mrtvého psa uprostřed parkoviště s jeho zatím živou smečkou kolem...
Ale parky mají hezké všude.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5779.jpg
Stejně jako udržované církevní stavby.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5785.jpg




PART 4:

Je načase, abych zase něco napsal. Pomalu se mi to z hlavy vytrácí a pamatuju si už jen ty intenzivnější okamžiky.
Intenzivní třeba jako potřeba se zase omýt nějakou vodou. Přídoda kolem je hezká, zarostlá, sem tam jezero.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5799.jpg

Tohle prý vynecháme a popojedeme ještě někam dál. Cestou se prodíráme křovím, míjíme další hezké jezero, bohužel z naší strany zarostlé rákosem a tak mírně nevhodné...

Jestli se nepletu, tady někde jsme nalezli takovej zajímavej "easter egg" v appce mapy.cz. No posuďte sami:
IMG_0763.PNG
Neither do we, so we continue...

Nakonec ale nalézáme jedno celkem hezké, s příjemně měkkým bahenním dnem, kam téměř všichni postupně nalezeme, myjeme se, načež zjišťujeme, že si jednoho z nás vybrala slimákoidní minipříšera jako svého hostitele. Nebudu říkat kolo, jen to, že jeho jméno začíná na "T" a končí na "adeáš". Toto zjištění shledává 5 ze šesti lidí zajímavým a 1 člověk mírně neuspokojivým. Po chvilce přemýšlení, co s tím goa'uldím mládětem dělat, jeden ze šesti situaci mírně eskaluje, což vyburcuje Tomáše a za mužného křiku a lítého boje s krvesavým monstrem jej nakonec vytrhává ze svého hostitele a zahazuje kamsi opodál. Muži jásají, ženy omdlévají a Tomáš si tak napravuje reputaci po katastrofě na pláži.

Škoda, že z výše uvedeného nevznikly žádné záznamy. Výhodou je, že si to můžeme přikrášlit dle libosti a nemusím tady zmiňovat, kdo plakal a kdo se pokakal.

Od jezera příšer se přesouváme dál za naším cílem, prý tam vede přívoz, tak že aspoň uvidíme co to je zač.
No, tenhle přívoz nás tam asi nedoveze...
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5811.jpg

Nevadí, cesta kolem je taky krásná. Na téhle nevinné polňačce jsem si poprvé štrejchnul krytem motoru. Na jednom místě tráva uprostřed cesty zamaskovala, že je střed najednou výše a cesta v "kolejích" najednou nebyla nejvýhodnější. Od té doby jsme ovšem zažili i mnohem horší cesty, kde to ale člověk čekal, takže už se další kontakt nekonal.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_0765.jpg

Směřujeme to již pomalu do Rumunska, ale spaní nám vychází ještě na Moldavské straně. Odbočujeme z hlavní, vedoucí jezdec Tadeáš se nechá velice snadno vyhecovat svojí spolujezdkyní "a co spát tamhle nahoře?" a už jedeme po travnatém kopci na stolový vršek jednoho z místních kopců. Odměnou nám je pěkný rozhled do všech stran a ač to z fotky vypadá jako bychom byli uprostřed louky, jsme celkem na kopci.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5816.jpg
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5817.jpg

V dálce vidíme skálu se zvláštním výstupkem. Někdo tipuje sochu koně, někdo sochu ptáka s roztaženými křídly, pravdu odhalí až dalekohled - je to prostě strom. Vypadá trochu jako palma, ale je to strom.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5824.jpg

Kopec je posetý miniaturními krátery, které si Tad nemůže nechat ujít (nebo ujet?) a zkouší, kam se s autem vejde.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5834.jpg
I to kolečko se zvedne...
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5836.jpg

Před západem slunce zkouším poslední pěkné fotky našeho stanového městečka a nemůžu si pomoct, asi je ta zrcadlovka na mě už zbytečně složitá a ten ajfoun to pro blbýho uživatele udělá prostě sexy sám. Trochu trpí kvalita, to jo...
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_0766.jpg
Ale na hvězdičky je to se zrcadlem samozřejmě lepší.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5847.jpg
Ty plejády pořád ne a ne vylézt, budíka si kvůli nim nařizovat nebudu...
Tady byla obloha asi nejkrásnější za celou dobu. Široko daleko žádné velké osvětlení, jasná obloha, byla vidět i ta nejméně jasná hvězdička, široký pruh Mléčné dráhy, prostě nádhera.

Téměř volně se pasoucí zvířena je zde naprosto běžná i třeba naproti klášteru.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5852.jpg

Zbylá auta se Polomáčence začaly stranit, protože jí přestalo svítit jedno světlo. To v mžiku napravuji. Děkuji vám, japonští technici, že jste počítali s tím, že si tu žárovku bude chtít někdo vyměnit sám, bez zdviže, bez demontáže kola, podběhu, nárazníku... a že to jde normálně od motoru, že se na to nemusí nějak východoněmecky exoticky, třeba přes víčko nádrže nebo tak.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5853.jpg

Vydáváme se směrem k hotelu Alpina Blazna. Máme dvě možnosti - normálně po silnici, nebo zkratkou, kterou to je samozřejmě dál a horší cestou. Asi je jasné, kam to vedlo. Zkratka měla vést stále po silnici 3. třídy, což zde sice znamená cokoliv, jen ne asfalt. Viz obrázek.
botusel.jpg
Jeli jsme směrem na západ, po tom, co jsme vyjeli z Botuselu trochu přituhlo, ale nic hroznýho. U špendlíku jsme nejak bezmyšlenkovitě uhnuli jižně, směrem přes hřeben. Po "pár metrech" jsme si uvědomili chybu, cesta se mírně zhoršila a tak s vidinou toho, že změnou cesty z čárkované na bílou 3. třídu si polepšíme, se otáčíme. Z videa to opět vypadá jako "piece of an easy cake", ale nikde není moc místa navíc.
https://www.youtube.com/watch?v=DHZNRjrvANw

Když najedeme do "údolní cesty", po chvilce zastavujeme, neboť cesta za zatáčkou a křovím se zdá býti spíše neprozkoumaná. Tadeáš zastavuje, vystupuje a jde na průzkum. Asi za 15 vteřin se vrací a i bez vysílačky všichni chápeme, že se asi budeme vracet. Polovina cesty vodní erozí zmizela a místo cesty je na místě nainstalovaný metrový rigol. Nálepku "Kudy já jel, těžko bys šel" si na naše auta asi nedáme, opravdu tedy otáčíme ... ne, neotáčíme, na to není prostor, budeme ten kopec couvat. Z hektičnosti situace opět chybí jakýkoliv grafický záznam podobně jako při divadelním představení s pijavicí. Mohu tedy opět zamlčet kdo plakal a kdo se pokakal, v obou případech to ale byla jedna a ta samá osoba, která řídila Polomáčenku.

Jak už jsem totiž psal ve svém vlákně, Polomáčenka tady zažila trochu šok a ublinkla si, když po ní řidič chtěl, aby couvala, do kopce, přes hrbol a když to nešlo, zkusil takový polní "stall test". "Něco" v motoru vyběhlo horem a způsobilo oblak páry, to "něco" byla hlavně chladící kapalina a zřejmě i nějaký z olejů - motorový nebo z automatu. Po tomhle čísle jsme se všichni trochu vyděsili - já, s vidinou prasklého chladiče (celý od chladičky) jak si budu v takové pr*eli shánět odtah; a zbytek výletníků tím, co se mnou jako mají dělat.

Naštěstí po dolití vody se ukázalo, že nikde nic neteče, hladina se po dolití a odvzdušnění ustálila, uchlácholili jsme se všichni domněnkou, že voda musela vytéct hořejškem expanzky po tom, co si to asi nasálo vzduch. Protože expanzka byla nejdřív plná a pak najednou prázdná. Prasklou gumičku víčka chladiče jsem objevil až doma, tam jsem si toho nevšiml. :-/

Po chvilce přemýšlení, jestli to tedy zkusit po hřebeni (podle map ještě horší cestou) s tím, že na konci může být stejný prů*er jako tady na začátku "údolní lepší" cesty a budeme se muset nakonec zase vracet; jestli tam zkusit poslat jedno auto které dá zbytku echo; nebo se rovnou otočit a jet po silnici; jsme tedy už raději neriskovali a vrátili se. Neustálá kontrola teploty vody přes OBD neukázala nic abnormálního, voda neubývala a tak jsme zdárně dojeli na hotel.

I tak jsme měli cestou ještě jednu neasfaltovou vložku, ale to byla zřejmě celkem používaná cesta, tak si 17 km dlouhou "erzetu" docela užíváme. Tadeáš konečně využívá svoje fotonová děla, mezitím já na chvostu uznávám, že něco takového potřebuju taky a s omlouvou klukům pálím do zpětných zrcátek dálkama. Ty díry na cestě prostě jinak vidět nejsou...

Špendlík vpravo je stejný jako předchozí, čárou zvýrazněna hezká cesta a špendlík vlevo je náš hotel.
cesta_na_alpinu.jpg
K němu vede taky hezká cesta, taky bez asfaltu, ale k hotelu vyjede každá placka, takže to už je rutina. Přijíždíme asi v 10, možná 11 večer a celkem vyždímaní... z posledních sil dlabanec a spát.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_5858.jpg

Další den jsme chtěli zdolat blízký vrchol Ineu, nejvyšší horu Rumunska, ale vzhledem k vyždímanosti z předchozího dne a pozdnímu vstávání dne současného jsme předem odsouzeni k neúspěchu. Výhledy jsou krásné i z nižších vrcholků a tak poslední, který zvládáme, je Varful Rošu. Ono je Ineu a i nižší Ineut stejně v mracích, tak co tam.
https://podvlada.rajce.idnes.cz/Ukrajin ... G_0774.jpg



Ne že bych to tady chtěl nějak utnout, ale ten pán s pijavicí byl obohacen o zdravotní potíže (snad ne z té pijavice), tak jsme se sborem domluvili, že to namíříme víceméně domů. Dohodli jsme se, že další den pojedeme co nejvíce přímo, vystřídáme nemocného za volantem tak, aby šetřil síly. Já s Alčou jsme chtěli zbylé asi tři dny dovolené využít jak to jen půjde a tak jsme se u Popradu od zbytku odpojili, zamířili již do ověřeného Tatragolf resortu a strávili ještě den dva pod Tatrami. V plánu bylo dát aspoň jeden vrchol místo Ineu, ale předpověď počasí moc nepřála. Z výšlapu byla kvůli předpovědi nakonec jen procházka, ale asi jsme klidně vrchol dát mohli, předpověď moc nevyšla.

Dvě auta mezitím přes den a noc jela až ráno dojela domů, do Prahy.
Třetí auto se domů vydalo po pauze v Tatrách, se zastávkou na Pustevnách. Z toho je těch pár posledních fotek v albu.

Nakonec přese všechno naše auta domů dojela. Nic jiného jsme ani nečekali. :-)
Poděkování patří Přecedovi, u kterého to vše začalo, všem tady na fóru, díky kterým jsem dal auto dokupy, Tadeášovi, který mi nabídl se celé akce zúčastnit, účastníkům zájezdu, kteří to se mnou vydrželi až do konce, i těm posledním podržtaškám u Subaru, kteří auto udělali takové, jaké je.
Díky.
IMG_0804.jpg
Naposledy upravil(a) podvlada dne úte srp 27, 2019 11:36 pm, celkem upraveno 6 x.
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24183
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Ukrajina 2019

Příspěvek od sima »

Ty jo pěkný výlet. Tak to se těším podvlado, dobře, že jsi to načnul Clifre, rádo se časem opomene sdílení.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
milosv
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 1019
Registrován: pon kvě 04, 2015 11:03 pm
Jméno a příjmení: Miloslav Všetička
Bydliště: Syrovice

Re: Ukrajina 2019

Příspěvek od milosv »

Podobnou trasu jsem také absolvoval. V Černobylu jsem měl kliku - viděl jsem ještě 4.blok před nasunutím nového sarkofágu.
A nezapomeňte se podívat na Dugu, jde o neuvěřitelný lokátor (*_^) |,,,,
Forester SJ 2.0i Comfort CVT ES 2018
Forester SH 2,0 XS Comfort LPG 2009
ex Forester SG 2,0 X Trend LPG 2003
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10609
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Ukrajina 2019

Příspěvek od podvlada »

I Duga byla. V Zóně jsme toho viděli troufnu si říci dost, i přes to, že už je na místě sarkofág nový :-)
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Uživatelský avatar
Cliffer
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1712
Registrován: sob lis 21, 2015 6:24 pm
Jméno a příjmení: Tadeáš Pospíchal
Bydliště: Praha

Re: Ukrajina 2019

Příspěvek od Cliffer »

Až bych urval kus času tak sem taky naházím alespoň to málo z fotek co mám. Resp bych to asi nasdílel na rajče. K tomu doplnil nějaké povídání, protože například ke Klevanu mám co říct :-D
Subaru Outback 3.0R "Démon"
- Skotsko 2022 (5567 km)
- Rumunsko 2021 (3574 km)
- Norsko 2020 (7007 km)
- Ukrajina 2019 (4060 km)
Subaru Outback 2.5i-prodán
- Balkán 2018 (4457 km)
- Balkán 2017 (5884 km)
- Skandinávie 2016 (8300 km)
Š.Felda 1.6
- Istanbul 2012 (6100 km)
Uživatelský avatar
Cliffer
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1712
Registrován: sob lis 21, 2015 6:24 pm
Jméno a příjmení: Tadeáš Pospíchal
Bydliště: Praha

Re: Ukrajina 2019

Příspěvek od Cliffer »

Tak jsem se osmělil napsat pár řádků a uploadnout několik málo fotek z mého mobilu. Podvlada bude na fotky šťavnatější předpokládám :-) Psát budu v bodech a nebo taky ne.

Polsko - nikdy mě nenapadlo, že mají Poláci tak fajnový dálnice (celá A4)

Chtěli jsme se vyhnout velkýmu hraničnímu přechodu PL->UA (na dálnici A4 Korczowa-Krakowiec) - čekačka prý až 15 hodin, a minulý rok nám stačilo, když jsme vykysali 2,5 hodiny na hranicích - tak jsem se poohlédnul po nějakém malém malebném přechůdku více na severu. Stejně jsme tam měli cestu. Padla volba na přechod Dołhobyczów-Uhrynów a byla to volba dobrá. Celníci v pohodě, psovod vyloženej sympaťák, časově docela v klidu.

Poté přišel první "offorad" :-D když jsme si cestu zkrátili mezi poli z vesnice Uhryniv na P15. Byla to docela prča na rozehřátí. Záhy přišlo schlazení v podobě rozehřáté placky. (odbočka: Doteď nejhorší přejezd, který jsem absolvoval bylo Maďarsko napříč po dálnici M1 a M5. Placka a horko.) Ovšem Ukrajina se předvedla. Dloooooouhé rovinky, kde vidíte až na horizont vzdálený desítky kilometrů daleko. Nebýt občasného zpříjemnění v podobě úhybných manévrů před dírami, stačilo jednou za půl hodiny pootočit volantem o 2° a pak ho zase vrátit do přímé podoby. Podobná zkušenost nás čekala ještě při přejezdu Kiev -> Oděsa.

Každopádně cestou do Kieva jsme měli zastávku. Klevan. Tunel of Love. Hezký, 5 km dlouhý, úsek trati u městečka Klevan, který je prořezaný tak, že tvoří přírodní tunel. Když jsme tam přijeli (navečer), bylo zde prázdno - JUHŮ. Trochu nás vyděsil jen pán, který nás varoval: "a lot of mosquitoes" a přejel si palcem pod krkem. Pohoda vrátíme se těch 10 metrů pro repelenty. Po pořádné impregnaci jsme vyrazili. Stačilo nám 5 kroků tunelem a pochopili jsme gesto palce na krku. Nejlépe to vystihl můj kamrád, který po vyslechnutí historky glosoval: "Když mi někdo řekne, že v ČR u vody narazil na hodně komárů, zeptám se, jestli přes ně bylo vidět!" Co naplat, v dalším městě jsme kupovali repelent a Fenistil.

Příjezd do Kieva v podvečer byl také zajímavý, protože odpolední špička. Pak decentní prohlídka Kieva. Zde mám pozivitum: metro funguje tak, že si bezkontaktní kartou čipnete, odečte vám to 8 UAH (7,24 Kč) a můžete si jezdit metrem do aleluja než vystoupíte. Další překvapení nás čekalo na hlavním náměstí. Celé Náměstí nezávislosti byl památník na obrovské nepokoje z roku 2014, při kterých umřelo několik desítek lidí. Ulice byly plné fotek padlých, jeich věcí a pomníků. Možná to bylo i proto, že za týden měli mimořádné parlamentní volby.

Černobyl. Jeden z hlavních bodů cesty. Přes cestovku TourKiev. Zážitek to byl neskutečný. Ono je hezké se kouknout na syrový seriál od HBO, ale když pak stojíte 200 m od reaktoru a cca 500 m od dodnes se tavícího jádra... To nejde popsat, musíte si ten pocit zažít sami. Pak procházíte městem duchů, třeba i přes fotbalové hřiště podobné džungli nebo kolem "hot spotu", který je sice jen bod ale radiace přímo na něm je zhruba 220x větší jak v okolí a cca 1000x větší jak v normálu. Zajímavé je, že už nějakých 10 cm od něho zase naměříte standardní hodnotu okolí.

Přejezd Kiev -> Oděsa. Úděsa!

Oděsa nebylo ošklivé město, ale asi byste ani neřekli, že to je klasické přímořské letovisko. Hezký místa, ošklivý místa, velký stadion, velký přístav. Moc nevím co o ní dál napsat, třeba mě někdo další doplní.

A pak už moře! Vyrazili jsme směrem na Zatoku (velké přeplněné letovisko) a pokračovali dál na Lebedivku. Odhad byl správný a zde už nebylo zdaleka tolik lidu. A hlavně volný příjezd až na pláž. Respektive na celou kosu od Lebedivky na západ. Krom dobrodužství s Jechym ;-D :-DDD jsme si užili i trochy americkýho filmu. Uhánět po nekonečný pláži v autech jen tak dál... No byla to paráda. Máme i nějaký videa, který se ale budou asi chvíli zpracovávat.

Velký bonus nás čekal ve městě Belgorod-Dněstrovskij v pevnosti Akkerman. Dorazili jsme v sobotu 20.7. zrovna uprostřed Folkovo-rockovo-motorkářsko-veteránsko-středověkýho festivalu. Vstup za směšných 136 kč. Pevnost samotná super, ale k tomu navíc motorky, veteráni, lidi ve středových krojích a stanech, bojové přehlídky a navíc moc fajn muzika.

Největší neznámá - Moldávie, byla velice milým překvapením. Kromě naprosto luxusních benzinek i v těch největších ři.... - zapadákovech - měla hezkou krajinu, na jihu všude samá vinice, na severu už i menší kopečky atd. Takové menší Rumunsko (které mám moc rád). Kišiněv (Chisinau - námi překřtěné na ČičiMňau) bylo docela úhledné město ve srovnání s Balkánem. Hlavní místa upravená, ale trochu se vnoříte do uliček a poznáte i "normální" stránku města. Zase jsme ale nenarazili na nic extrémního.

Po ČičiMňau jsme našli úžasný camp spot. Po druhém odbočení z cesty už na uvozovku mezi dvěma nádhernými kopečky řekla přítelkyně (asi) z legrace: "budeme kempovat támhle nahoře?" a už jsme tam byli :-DDD Krpál to byl hezký, ale stále kam se serem na Johyyyho [RESPECT] Sice větrná hůrka ale romantika.

Další den už jsme mířili do Rumunska a natrefili jsme na parádní zkratku. Což jsme zkusili za pár km opakovat a opět se to vyplatilo. Za tuhle část ale musí mluvit fotky. Já přeskočím na hranice Moldávie-Rumunsko, kde jsme si užili naší jedinou pakárnu s celníkama. Na moldavské straně seděla obtloustlá, přemalovaná, nepříjemná třicátnice s dlouhými namalovanými nehty. V Moldávii musíte mít vinětku na všechny cesty, kterou jsme kupovali za Eura při příjezdu. Papír byl v pořádku, všechny údaje seděli a ještě nám za těch 5€ s vinětkou vrátli i 10 Lei. Problém byl, že na papíru s vinětkou (3/4 toho papíru) bylo dole potvrzení o výměně EUR -> Lei s razítkem. Reálně nákup vypadal tak že 5€ zaplaceno, vinětka + 10 Lei vráceno. Virtuálně 5€ vyměněno na Lei a za ty koupena vinětka a pak vráceno. Zpět k naší paní celnici. Jelikož jí zajímala jen ta část papíru s razítkem prohlásila, že to vinětka neni, ale pouze výměna peněz... Evidentně i její kolegové jí měly plné zuby, ale nakonec se vše k našemu prospěchu vyřešilo.

V Rumunsku jsme chtěli aplikovat naší dobrou zkušenost se zkratkami, ale trochu jsme narazili. Offroad to byl dobrý do té doby, než jsme dojeli do místa, kde byla půlka cesty podemletá a vzniklo tam cca 1 metr hluboké a půl metru široké koryto. Sice byla ještě jedna cesta, ovšem už se připozdívali a my jsme si nakonec zabookovali hotel odkud jsme chtěli startovat na výšlap, tak jsme to otočili. I tak jsme po ještě dalších dvou šotolinách dojeli na hotel až kolem 22:00.

Výšlap se povedl napůl. Záměr byl vrátit se na horu Inea, na kterou jsem vystoupil na mé první cestě v roce 2012. Neboť jsme čekali na snídani (byla v ceně a tak jsme si jí nemohli odepřít), vyráželi jsme až v 10:00. K tomu se připočetlo hned od hotelu brutální stoupání sjezdovkou a nakonec jsme zvládli jen Varful Rosu 2113 m.n.m.

Dále je to už jen historie a cesta domů, neboť další pokračování nám překazilo moje zažívací ústrojí. Každopádně Podvlada si zbylé dva dny užil ještě v Tatrách.

Nu Zakarpatská Ukrajina nás čeká někdy přístě :-)

Zde těch nemnoho slíbených fotek ode mě.
https://cliffer.rajce.idnes.cz/Ukrajina_2019?

Legenda k fotkám:
Černobyl+Pripjať+Radar Duga
Písčení na pláži
Kemp před Moldavskou hranicí
Jízda po "dně" jezera v Moldávii
Varful Rosu
Věšák z kopítek v hotelu :-D
Celkové skóre a vzhled auta už v Praze
Subaru Outback 3.0R "Démon"
- Skotsko 2022 (5567 km)
- Rumunsko 2021 (3574 km)
- Norsko 2020 (7007 km)
- Ukrajina 2019 (4060 km)
Subaru Outback 2.5i-prodán
- Balkán 2018 (4457 km)
- Balkán 2017 (5884 km)
- Skandinávie 2016 (8300 km)
Š.Felda 1.6
- Istanbul 2012 (6100 km)
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48967
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Ukrajina 2019

Příspěvek od VDC »

Moc se těším na další fotky !!!
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20532
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Ukrajina 2019

Příspěvek od námořník »

Vypadá to že jste si to užili a to je dobře :-)
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10609
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Ukrajina 2019

Příspěvek od podvlada »

Můj příspěvek na začátku vlákna upraven. První část čtení ;-)
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48967
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Ukrajina 2019

Příspěvek od VDC »

Ach jo, to zkurvený rajče... :-) Holt jsem si to šel přečíst do prohlížeče, protože ty odkazy jsou v tapatalku zobrazený jen jako natržený kostičky (vadný odkazy)

Jinak teda paráda a těším se na pokračování !!! :-)
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10609
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Ukrajina 2019

Příspěvek od podvlada »

Aha, to jsem netušil... Já dřív používal Flickr, Google fotky, ale Flickr začali omezovat a zaslechl jsem tady zmínku o rajčeti, tak jsem to zkusil. Chtěl jsem zároveň text doplňovat fotkami, resp. mohl jsem napsat jen popisky k fotkám, ale to by nebylo vyprávění... Takhle s odkazy mi to přišlo jako ideální, abych necpal fotky sem. Budete to muset nějak zvládnout :-) nebo nějaká jiná možnost?
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48967
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Ukrajina 2019

Příspěvek od VDC »

Jo, popisek a link bez tagů, aby se to dalo rozkliknout i z tapatalku. :-) Případně vložit fotky přímo do příspěvku. :-)
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
Tiger
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1206
Registrován: úte črc 16, 2013 12:27 pm
Jméno a příjmení: Tomáš V
Bydliště: Praha

Re: Ukrajina 2019

Příspěvek od Tiger »

podvlada píše:Můj příspěvek na začátku vlákna upraven. První část čtení
Fotky super, pěknej trip ,,,,| (*_^) |,,,,
Taky teď hledám nějakou dobrou galerii :-)
Subaru XV 1.6 84kW CVT MY20 Comfort
Subaru Forester SG 2.0 92kW MT MY05 ADV Comfort
ex Subaru Forester SF 2.0 92kW MT MY99 ADV
Honda SH150i 2022
Triumph Tiger 955i MY01
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10609
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Ukrajina 2019

Příspěvek od podvlada »

Díky! Dnes odpo se snad dostanu k tomu dopsat alespoň část o samotném Černobylu... :-)
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Odpovědět

Zpět na „Cestování“