Nechci o něm slyšet, nechci nikdy vidět ten islandskej kraj ...
Vzpomenete si na ta slova, až vám vichřice bude rvát ty promočené stany nad hlavou
Ale jinak je to úžasná země, byl jsem dvakrát a jel bych potřetí.
Termín: podzimní mid season (dříve bývala od půlky srpna, ale i takto je to fajn). A opravdu jde o sjízdnost vnitrozemských cest. V červnu byste to všecho uvnitř ostrova jeli po sněhu a to chce jiné zkušenosti. Okružní silnice bude i v červnu OK, ale kvůli ní tam nejedete.
Jenže tohle vědí všichni nezávislí cestovatelé, takže o lístky je fakt rvačka - nepodcenit. Ale naopak už při naložení uvidíte spoustu tipů, jak vylepšit svá expediční vozidla. A i když to bude na trajektu vypadat, že tam jede půl Evropy, na ostrově se to druhý den rozptýlí a potkáte se většinou zase až na trajektu.
Island je jeden stupeň pod polárním kruhem. Počátkem září jsou tam dny pořád dost dlouhé a aspoň je v noci trochu tma pro pozorování polární záře.
Počasí: jak psal Adam, je to loterie prakticky celou sezónu, ale jisté zákonitosti platí. Neustále fouká, fučí, duje, případně je vichr. Bezvětří patrně nezažijete. SV a S ostrova bývá slunečnější s menším množstvím srážek. JV a J je asi nejdeštivější oblast s velkým větrem. SZ fjordy jsou větrné nahoře při přejezdech, ale uvnitř může být krásný klid - navíc jsou nejméně navštěvovanou částí ostrova. Ale ten vítr opravdu nepodceňovat - zejména přecedova konstrukce by tam přežila tak dvě klidné noci maximálně.
Teploty moc nízké nejsou, ale přes 15°C to taky nepoleze. Jen ten vítr teplotní pohodu snižuje. Dal jsem 14 dní jen v kraťasech, ale bez pořádné větrovky by to nešlo.
Délka pobytu: určitě bych hlasoval za dvoutýdenní pobyt na ostrově. Většinu nákladů dáte za cestu na ostrov a za týden byste to tak stihli objet po okruhu.
Jídlo: Doporučuji pečlivě nastudovat a hlavně dodržovat jejich celní předpisy, co se dovozu jídla týče. Při příjezdu všechny expediční vozidla procházely prohlídkou kvůli proviantu (mají hodně striktní limity) a pokud u jednoho z vás najdou něco, co se vozit nesmí, ostatní auta nechají vyložit kompletně (vemte si, že celníci nemají celý týden co dělat
). Nejenže vám vše nad limit seberou, ještě za to zaplatíte pokutu.
Trajekt: Houpat to bude a pořádně, s tím je třeba počítat. Zejména úsek z Faerských ostrovů na Island. Jak psal Dušan, severní Atlantik není žádný rybník. Kdo nezná, doporučuji se občas podívat na Windity
https://www.windytv.com/?waves,62.825,-4.614,5, aktuálně jsou v cestě 9m vlny z boku. Pak pomůže jedině zůstat v těžišti lodi, kde jsou ty výchylky nejmenší (na staré Norroně to bylo u informačního centra v úrovni nástupu na loď). Mimochodem rozdávali blicí krabičky, protože do pytlíků se špatně strefuje
Každý lístek je s lůžkem, ale podle ceny buď homadná palanda, nebo kajuty. Vlasní jídlo si nikde neohřejete, max. v kajutě "ponorkou" vodu. Ale druhý den stejně nikdo nejí
Na Faerských vás pustí ven, ale bez aut. Když se ještě jezdilo Dánsko-Faery-Norsko-Faery-Island, tak se dalo vylodit i s autem a užít si dva dny na Faerách, místo výletu do Norska.