Škola smyku 2.11.2019 - foto a video

Diskuse o srazech pořádaných naším klubem, nebo kluby spřátelenými.
Odpovědět
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24328
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Škola smyku 2.11.2019 - foto a video

Příspěvek od sima »

To mě taky prvně napadlo, že bych se dost možná toho pocitu, zničehonic rozhození deskou prvotně i lekl, dosud nepoznaný vjem, takový jiný než když vjedu třeba na muldu až zadníma kolama, počítám s ní...věřím, že při dalším projetí si člověk zvykne.
Jinak je to určitě to samé a zkušenost k nezaplacení.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7830
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Škola smyku 2.11.2019 - foto a video

Příspěvek od mnov »

Já nechodil ani do autoškoly, tak se nezlobte za mé názory. :-)
Řidičák na osobák jsem dělal v roce 1998, ale jezdil jsem už před tím. :-)
Ta auta dřív asi krásně klouzala a tak nyní nemusím řešit klouzání na umělé desce.
PS: nyní chodím každý rok na školení řidičů. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21959
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Škola smyku 2.11.2019 - foto a video

Příspěvek od HonzaCZ »

Já určitě neříkal, že ten pocit je opačný. Jako jo, trhne to trochu nepřirozeně. Ale takový pocit klidně může nastat i na silnici. Stačí jet rychle do zatáčky, v který bude "hup"... a zadek může jít do smyku poměrně rázně. Spousta lidi si představuje přetáčivej smyk jako něco pozvolnýho, asi jako když si to voděj po sněhu. No, ale když to chytneš na suchym asfaltu, tak je to už fakt průser a často v nemalý rychlosti. :-D

Pocit, že bych měl zatáčet na druhou stranu jsem neměl. Prostě ti to auto ujede pod prdelí a máš ho zkorigovat.

Jako frfňalové budou frfňat vždycky... jednou, že držíme blbě volant, pak zase, že v kurzu bezpečné jízdy se to učíme v umělých podmínkách a já nevim, co ještě. Za mě to přínosný je, jinak bych tam nechodil znovu. Neříkám, že někdo nemůže zvládat přetáčivej smyk i bez toho kurzu, ale fakt by mě zajímalo, jak byste chtěli na autech, který se do přetáčivýho smyku dostávaj dost blbě (většina moderních, běžných aut), navíc v bezpečný rychlosti, někoho učit zvládání přetáčivýho smyku. Tak samozřejmě to jsou umělý podmínky. Na druhou stranu už se mi taky v "běžném provozu" stalo, že jsem dostal šmejra zadkem, jak kdyby mě nakopl z boku slon... Takže zase tak nemožný to asi nebude a já jezdím jak pan klobouk. :-D

EDIT: Mimochodem nemusíme chodit moc daleko - tady to taky nebylo úplně pozvolný... a jako, že by se nemohlo stát, že člověk přežene nájezd do zatáčky a ještě v ní bude vysypanej písek a lekne se...? Kór v období, kde v každý druhý zatáčce je naděláno od zemědělců, co si to po sobě nemůžou uklidit...

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=uw6pkFGVXQ0[/youtube]
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24328
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Škola smyku 2.11.2019 - foto a video

Příspěvek od sima »

Já to taky neshazuju, to rozhodně ne. Nejen mimochodem to rozhození zadku zažíváme na českých cestách často, jezdím jeden úsek a tam je propadlina asfaltu věčně, každý rok to opravují...předek to ještě dá celkem v klidu, ale zadek je už cítit docela festovně, je to okreska, rovinka a jedu tam často 120 a víc...to pak už děkuju za subaru, ale jasně jak se tam raz díra udělá, projedu jí, překvapí mě to více, ale pak už s tím počítám.
Edit: to video tu někdy bylo, pamatuju ho...
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21959
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Škola smyku 2.11.2019 - foto a video

Příspěvek od HonzaCZ »

Jinak zrovna tomuhle se říká "liftoff oversteer" - tedy volně přeloženo "přetáčivý smyk po odstavení plynu". Tedy člověk v zatáčce rychle sundá nohu z plynu, tím začne brzdit motor a těžiště se posune dopředu, zatíží přední nápravu, podpoří zatáčení, ale odlehčí zadní nápravu, které je stejně jako zbytek auta vystavena odstředivé síle a šup, jde ven. A pokud je to zadokolka nebo AWD se slušným systémem pohonu, tak ještě to brzdění motoru brzdí i zadní nápravu a podporuje její smyk ještě víc. :-)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24328
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Škola smyku 2.11.2019 - foto a video

Příspěvek od sima »

Pravda, osobně odzkoušeno v začátcích s awd, záměrné sundání nohy z plynu v zatáčce, to je průser, větší než u předkolky, tam to nebylo tak znatelné.
Já si pamatuju jednu rallye radu, v zatáčce nikdy neubírat plyn, dobře si najet a projet pod plynem, nebo naopak ještě i úměrně přidat, krásně to vytáhne ven. Ale člověk to má snad tak nějak přirozeně v sobě, nevím odkdy, nevím odkud, nevím kdo všechno, ale jo, je to tam, mělo by být. Jednoduše jsem si to odzkoušel už v jiném povozu než v autě, jako mnozí jiní.
Edit: ty to umíš jako vždy nádherně vysvětlit, já jednám pocitově a hledal bych hůř slova pro tuhle situaci.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21959
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Škola smyku 2.11.2019 - foto a video

Příspěvek od HonzaCZ »

Tak jsem nakonec našel chvilku a střihnul to všechno. :-)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=JfaTaDR0P60[/youtube]
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
hamoun
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 19114
Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
Jméno a příjmení: Petr Hanek
Bydliště: Kravaře

Re: Škola smyku 2.11.2019 - foto a video

Příspěvek od hamoun »

jsem si rkal .. 7minut … ale nejak to uteklo :) pekne :)
škoda superb
ex WRX 2008
Uživatelský avatar
Kolben
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 5405
Registrován: pon bře 26, 2012 2:06 pm
Jméno a příjmení: Honza
Bydliště: Holýšov

Re: Škola smyku 2.11.2019 - foto a video

Příspěvek od Kolben »

sima píše:Pravda, osobně odzkoušeno v začátcích s awd, záměrné sundání nohy z plynu v zatáčce, to je průser, větší než u předkolky, tam to nebylo tak znatelné.
Já si pamatuju jednu rallye radu, v zatáčce nikdy neubírat plyn, dobře si najet a projet pod plynem, nebo naopak ještě i úměrně přidat, krásně to vytáhne ven. Ale člověk to má snad tak nějak přirozeně v sobě, nevím odkdy, nevím odkud, nevím kdo všechno, ale jo, je to tam, mělo by být. Jednoduše jsem si to odzkoušel už v jiném povozu než v autě, jako mnozí jiní.
Edit: ty to umíš jako vždy …
pridani v zatáčce se sníženou adhezi (jako ze Tě to vytáhne) je taky jeden z mýtu na který jsme byli upozornění. Dokonce nás to nutili si to vyzkoušet, aby jsme viděli, ze to vůbec nefunguje a naopak to pomůže k brzkému opuštění silnice ať na jedné nebo na druhé straně. A světě div se, měli pravdu.


Sent from my XsMax using Tapatalk Pro
Outback 2.5i Sport Lineartronic 2017
Outback H6
Slepice ´18
---
Subaru Justy 1.2 4WD (MY95)
Forester XT Sport 2017 (MY18)
WRX STI Sport 2016
Forester XT 2014 - Executive
Legacy Combi 2.0D Sport - 2012
https://www.spritmonitor.de/de/user/kolbic.html
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24328
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Škola smyku 2.11.2019 - foto a video

Příspěvek od sima »

Já ale NEPSAL nic o snížené adhezi, aby nedošlo k další zbytečné debatě.
Jinak běžně, na normálním povrchu to přidání plynu- přiměřené- samozřejmě funguje.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24328
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Škola smyku 2.11.2019 - foto a video

Příspěvek od sima »

HonzaCZ píše:Tak jsem nakonec našel chvilku a střihnul to všechno.

https://www.youtube.com/watch?v=JfaTaDR0P60
Pěkné, mám představu co se tam tak zhruba dělo.
Hláška: Tak jsme ho dostali! :-D :-D
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21959
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Škola smyku 2.11.2019 - foto a video

Příspěvek od HonzaCZ »

sima píše:Já ale NEPSAL nic o snížené adhezi, aby nedošlo k další zbytečné debatě.
Jinak běžně, na normálním povrchu to přidání plynu- přiměřené- samozřejmě funguje.
No a co přesně by to přidání plynu mělo udělat? Pokud mám dost adheze a je jedno, jestli je snížená nebo ne, to je jenom relativní pojem, prostě v aktuální situaci při aktuální rychlost je dostatečná, tak na výjezdu přidávám, protože trajektorie se za apexem už narovnává, takže můžu zrychlovat. Pokud se bavíme o rally, tak nevím, ale tam se teda při "vytahování ze zatáčky plynem" pracuje vždycky s nedostatkem adheze. Buďto na nějakym blbym povrchu nebo klidně na asfaltu, ale ve vysoký rychlosti. Tam jede auto řízeným smykem a plynem se právě řídí míra toho smyku a natočením vozidla ke středu zatáčky se působí proti odstředivý síle. Tohle jsi myslel? Nebo co? Jako já ti nic nerozmlouvám, ani nerozporuju, jenom mi na přidání plynu na výjezdu ze zatáčky nepřijde nic "vytahujícího" - prostě vyjíždím ze zatáčky. :-D
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24328
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Škola smyku 2.11.2019 - foto a video

Příspěvek od sima »

HonzaCZ píše:Jinak zrovna tomuhle se říká "liftoff oversteer" - tedy volně přeloženo "přetáčivý smyk po odstavení plynu". Tedy člověk v zatáčce rychle sundá nohu z plynu, tím začne brzdit motor a těžiště se posune dopředu, zatíží přední nápravu, podpoří zatáčení, ale odlehčí zadní nápravu, které je stejně jako zbytek auta vystavena odstředivé síle a šup, jde ven. A pokud je to zadokolka nebo AWD se slušným systémem pohonu, tak ještě to brzdění motoru brzdí i zadní nápravu a podporuje její smyk ještě víc.
Tak zpět, asi si nerozumíme, já prvotně reagoval na toto.
Sundání nohy z plynu v zatáčce a to že jsem poznal tento nega efekt ve větším účinku u AWD tj fakt, jen čék musí jet rychleji, prudčí zatáčka, aby fakt poznal, že je lehce s autem na hraně, zdá se to jako nic, ale jo, je, rozhodí to auto dost škaredě (samozřejmě takhle nejezdím, ale zkusit by se mělo toho co nejvíc, jen to nepřehnat a na pokud možno bezpečném místě).
No a od toho se odvinulo mé tvrzení, že naopak je lepší v zatáčce plyn přidat, auto drží lépe stopu, typicky když pojedu větší rychlostí do zatáčky, dle mě už na hraně a přidám v samotné zatáčce naopak ještě trochu plynu vytáhne mě to ven lépe, technicky se mě to popisovat nechce, mě to nebaví :-| a od toho jsou tu hlavně jiní. Takové mám teda zkušenosti já a je mě jasné, že se dá vše rozporovat, situaci si každý představí po svém... a jiný řekně zase- kravina, každý ať si jezdí jak chce, hlavně dojeďme v pořádku do cíle a neohrožujme ostatní.
Jinak nějak tu zatáčku projet musíme, nesundávat nohu z plynu, nebrzdit to už jsme vyřešili, tj stará vesta, tak už nám toho moc nezbývá, že ;-D pod plynem, nebo přidat, vypínt motor nebudem :-)
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22728
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Škola smyku 2.11.2019 - foto a video

Příspěvek od spm »

No přehnat to do zatáčky zkoušela druhá skupina hned jako první cvičení, na mokrém betonu. Chování je takový, že autu se začne zvětšovat ten poloměr oblouku, kterým zatáčí. A když se přidá do toho ještě plyn, tak se ten poloměr ještě víc zvětší, eventuelně to rovnou letí rovně po tečně pryč. Fungovat by to mohlo asi jedině u přetáčivého smyku, ale to je zase u AWD auta a přehnaném nájezdu do zatáčky ta méně pravděpodobná varianta
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24328
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Škola smyku 2.11.2019 - foto a video

Příspěvek od sima »

=)
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Odpovědět

Zpět na „Srazy“